Verbazing over o.a. gebruik 'me' in plaats van 'mijn'......

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Snoevie

Re: Verbazing over o.a. gebruik 'me' in plaats van 'mijn'......

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 21:49

nee in wiskunde ben ik ook een onbenul.
maar nu ik zo hoor wat ik dus al een tijdje verkeerd heb gedaan..........ik dacht altijd dat ik mijn eigen taal nog wel aardig beheersde ;)

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 21:53

Ik hou van jouw _-:( _O- ook zo'n leuke afknapper

mienemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 21:55

haha snoevie..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 07:36

Ik vind de teksten van dyslecten vaak erg goed leesbaar :)
Het is ook de gemakzucht waar ik me aan erger, het niet nodig vinden het goed te doen, omdat men er van uitgaat dat men toch wel begrepen wordt.....
Dan ben je bij mij aan het verkeerde adres, ik doe die moeite niet meer.

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 09:43

Inderdaad Yamcha, als jij (nou ja, niet JIJ dus) geen moeite doet om fatsoenlijk te schrijven, doe IK geen moeite om je tekst te lezen.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 11:34

Ook ik vind de teksten van mensen die echt dyslexie hebben goed leesbaar, vaak schrijven ze in wat korte zinnen en doen echt hun best op de spelling. Als er dan eens een foutje in sluipt dan stoort mij dat totaal niet.

Maar zaken als 'muh paardjuh' hebben gewoon niks met dyslexie te maken, dat is gewoon msn/spreektaal en die fouten zijn niet nodig. Ook teksten zonder hoofdletters en leestekens vind ik lastig te lezen.
Niet iedereen is goed met interpunctie, maar een hoofdletter aan het begin van een zin en een punt aan het einde moet imo voor iedereen wel haalbaar zijn :)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 11:39

Ik krijg soms ook de indruk dat het niet 'cool' is om buiten de schoolmuren correct Nederlands te gebruiken. De school (en in het bijzonder bij Nederlands) is de enige plek waar je (eventueel misschien als je daar zin in hebt) nog je best doet om correct Nederlands te gebruiken, puur omdat het 'zo hoort' of omdat het van je verwacht wordt.

Net zoals het in Frankrijk niet 'cool' schijnt te zijn om Engels te spreken op een andere plek dan op school. Althans, dat argument zie ik regelmatig voorbijkomen op Engelstalige fora.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 12:06

Het beste argument om wél correct Nederlands te gebruiken is jouw onderschrift, Karin :)

Ik vind het asociaal en niet van veel ontwikkeling en intellect getuigen om het niet goed te wíllen doen, of het niet nodig te vinden.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 13:16

Eigenlijk is die zin in mijn onderschrift ook niet helemaal correct Nederlands. ;)

Het moet zijn: 'Het gebruik van correct Nederlands...'. Maar het komt rechtstreeks uit een artikel, dus ik laat het maar zo. ;)

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 13:27

Karin schreef:
Ik krijg soms ook de indruk dat het niet 'cool' is om buiten de schoolmuren correct Nederlands te gebruiken. De school (en in het bijzonder bij Nederlands) is de enige plek waar je (eventueel misschien als je daar zin in hebt) nog je best doet om correct Nederlands te gebruiken, puur omdat het 'zo hoort' of omdat het van je verwacht wordt.

Net zoals het in Frankrijk niet 'cool' schijnt te zijn om Engels te spreken op een andere plek dan op school. Althans, dat argument zie ik regelmatig voorbijkomen op Engelstalige fora.

Dat idee heb ik ook wel eens, dat veel jongeren expres niet correct Nederlands schrijven, alleen maar om zich af te zetten tegen ... tja waartegen?
Tegen fatsoensnormen? Ik vind het namelijk gewoonweg onfatsoenlijk om bewust een tekst zo neer te zetten, dat een ander eerst 3 keer moet lezen, voordat hij/zij dooheeft waar het over gaat.

Kijk, foutjes komen overal wel voor, vaak door snel typen (neit/niet, dat soort fouten), daar lees ik overheen, heb ik ook geen moeite mee op zoiets als Bokt (in een brief naar een klant of iets dergelijks uiteraard wél).

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 13:29

Aukie schreef:
Misschien stel ik me gewoon aan, maar ik ga me echt steeds meer irriteren aan mensen die 'me' i.p.v. 'mijn' zeggen/schrijven....
Ik zie het enorm vaak voorbij komen en heb het idee dat de meesten ook echt denken dat het zo hoort.
Ook zie je veel dat er een 'n' wordt weggelaten bij werkwoorden. Of dat er 'der' inplaats van 'haar' wordt gebruikt....
Voorbeeld: Ik ben naar der toe gelope met me vader.
Ik wil zeker niet beweren dat ik nu zo perfect Nederlands schrijf, maar dat soort taalfouten vind ik echt verbazingwekkend.
Het lijkt ook echt iets van de laatste jaren te zijn.
Of is het misschien MSN-taal of iets dergelijks? Ik zit nooit op MSN, dus ben er niet van op de hoogte (oude muts :+ ).

Ik erger me eraan dat mensen zich nog steeds irriteren. Zij die zonder zonde zijn werpe de eerste steen, zullen we maar zeggen >;)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 13:32

Aranel schreef:
Maar ik irriteer me aan elke fout hoor, me i.p.v. mijn, en inderdaad 'laggen' :=

Zelfde verhaal.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 17:57

ik ben het toch wel een klein beetje eens met het stukje van aukie.
(me ipv mijn,der ipv haar en de n expres weglaten)
voor de rest hoor je mij niet hoor,aangezien ik zelf ook zat fouten zal maken

PeelSlowly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 18:07

Soms zie ik dat mensen woorden echt totaal verkeerd gebruiken, bijvoorbeeld 'mits' in plaats van 'tenzij'. Dan zeggen ze dingen als "Ik denk dat je nog maar even niet op je paard moet gaan rijden maar eerst even de dierenarts naar hem moet laten kijken, mits dit al gebeurt is." Mits betekent 'onder de voorwaarde dat', tenzij betekent 'behalve als'. Tegenovergestelde betekenissen dus.

Aukie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-09 23:19

MarcoBorsato schreef:
Aukie schreef:
Misschien stel ik me gewoon aan, maar ik ga me echt steeds meer irriteren aan mensen die 'me' i.p.v. 'mijn' zeggen/schrijven....
Ik zie het enorm vaak voorbij komen en heb het idee dat de meesten ook echt denken dat het zo hoort.
Ook zie je veel dat er een 'n' wordt weggelaten bij werkwoorden. Of dat er 'der' inplaats van 'haar' wordt gebruikt....
Ik wil zeker niet beweren dat ik nu zo perfect Nederlands schrijf, maar dat soort taalfouten vind ik echt verbazingwekkend.
Het lijkt ook echt iets van de laatste jaren te zijn.
Of is het misschien MSN-taal of iets dergelijks? Ik zit nooit op MSN, dus ben er niet van op de hoogte (oude muts :+ ).

Ik erger me eraan dat mensen zich nog steeds irriteren. Zij die zonder zonde zijn werpe de eerste steen, zullen we maar zeggen >;)

Ik heb al gezegd dat ik zelf ook heus wel fouten maak en dat dat 'irriteren aan' er dus één van is.....Ik zal dat ook niet meer zo zeggen.
Soms moet ik ook even nadenken of iets met een d of t aan het eind is ;).
Ik spreek alleen uit dat ik dingen als 'me moeder' echt niet begrijp. Dat is zo overduidelijk fout en volgens mij echt iets van de laatste jaren.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 23:34

Aukie schreef:

Ik sluit me bij je aan. Typefoutjes of een keer een taalfoutje vind ik niet erg, maar soms lijkt het wel of ze ook echt niet beter weten. Het vetgedrukte vind ik dan ook nog het meest schrikbarend!! Ik vraag me af hoe dat op school gaat????
Sommige woorden worden zo vaak verkeerd geschreven, dat ik bang ben dat ik het ga overnemen. Dat ik ook "stijgeren" ga schrijven := .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 07:43

Ik heb er de laatste tijd last van dat ik dingen als "hij verteld" normaal vind, terwijl ik heel goed weet dat het "hij vertelt" is.
Ergerlijk vind ik dat.

Maar "zei" en "zij" door elkaar halen, vind ik ook irritant, omdat zei een totaal andere betekenis heeft als zij....... ik begrijp ook niet goed dat mensen dat niet snappen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 10:27

"...... en de schrik sloeg mij om het hard...." las ik vanmorgen. Ook leuk! *D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 10:34

Ook een mooie. Zal hard aangekomen zijn denk ik :))

Ik kan nog steeds erg genieten van het taalbloopertopic :)

WildChild

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 10:41

Ik hoor ook vaak het gebruik van 'is' in plaats van 'eens'. Zoals: 'Kom jij is even hier..' Achja, ik ben misschien beter in talen, maar van wiskunde snap ik echt helemaal niets. En die wiskundigen zijn vaak dan weer slecht in Nederlands. Zo heeft mijn docent Natuurkunde het ooit eens gepresteerd om de zin 'Houtblok A is evenzwaar dan houtblok B' te gebruiken in een proefwerk. Auw.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 10:58

Zelf heb ik nog steeds veel moeite met het d of t - verhaal.
Neem bijvoorbeeld :
Ik heb getekend
Hij is een zeikert
Dat is gebeurt

Meestal doe ik op goed geluk een d of t , maar ik weet nooit echt waaróm nou precies :o
Ik probeer een werkwoord wel eens te vervangen door 'lopen' , maar ik merk dat dat ook niet bij alles werkt...
En dat nog wel terwijl ik met een 9 voor NL geslaag(t/d?) ben :=

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 11:08

Vervangen door 'lopen' werkt écht heel prima hoor. :j

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 11:09

Karin schreef:
Vervangen door 'lopen' werkt écht heel prima hoor. :j

Maar waneer je een d of t krijgt begrijp ik niet,snap je? :+

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 11:15

Stam + t en 't kofschip. Dat zijn zaken die je op de basisschool al leert en vervolgens in het voortgezet onderwijs nog eens. ;)

IceMam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 11:18

Tegenwoordig is het een 'ex-fokschaap' of 'ex-kofschip'. De x is toegevoegd aan het rijtje (gefaxt, bijvoorbeeld).