maar nu ik zo hoor wat ik dus al een tijdje verkeerd heb gedaan..........ik dacht altijd dat ik mijn eigen taal nog wel aardig beheersde

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Karin schreef:Ik krijg soms ook de indruk dat het niet 'cool' is om buiten de schoolmuren correct Nederlands te gebruiken. De school (en in het bijzonder bij Nederlands) is de enige plek waar je (eventueel misschien als je daar zin in hebt) nog je best doet om correct Nederlands te gebruiken, puur omdat het 'zo hoort' of omdat het van je verwacht wordt.
Net zoals het in Frankrijk niet 'cool' schijnt te zijn om Engels te spreken op een andere plek dan op school. Althans, dat argument zie ik regelmatig voorbijkomen op Engelstalige fora.
Aukie schreef:Misschien stel ik me gewoon aan, maar ik ga me echt steeds meer irriteren aan mensen die 'me' i.p.v. 'mijn' zeggen/schrijven....
Ik zie het enorm vaak voorbij komen en heb het idee dat de meesten ook echt denken dat het zo hoort.
Ook zie je veel dat er een 'n' wordt weggelaten bij werkwoorden. Of dat er 'der' inplaats van 'haar' wordt gebruikt....
Voorbeeld: Ik ben naar der toe gelope met me vader.
Ik wil zeker niet beweren dat ik nu zo perfect Nederlands schrijf, maar dat soort taalfouten vind ik echt verbazingwekkend.
Het lijkt ook echt iets van de laatste jaren te zijn.
Of is het misschien MSN-taal of iets dergelijks? Ik zit nooit op MSN, dus ben er niet van op de hoogte (oude muts).
MarcoBorsato schreef:Aukie schreef:Misschien stel ik me gewoon aan, maar ik ga me echt steeds meer irriteren aan mensen die 'me' i.p.v. 'mijn' zeggen/schrijven....
Ik zie het enorm vaak voorbij komen en heb het idee dat de meesten ook echt denken dat het zo hoort.
Ook zie je veel dat er een 'n' wordt weggelaten bij werkwoorden. Of dat er 'der' inplaats van 'haar' wordt gebruikt....
Ik wil zeker niet beweren dat ik nu zo perfect Nederlands schrijf, maar dat soort taalfouten vind ik echt verbazingwekkend.
Het lijkt ook echt iets van de laatste jaren te zijn.
Of is het misschien MSN-taal of iets dergelijks? Ik zit nooit op MSN, dus ben er niet van op de hoogte (oude muts).
Ik erger me eraan dat mensen zich nog steeds irriteren. Zij die zonder zonde zijn werpe de eerste steen, zullen we maar zeggen
Aukie schreef:Misschien stel ik me gewoon aan, maar ik ga me echt steeds meer irriteren aan mensen die 'me' i.p.v. 'mijn' zeggen/schrijven....