Geen cap op, dan geen HAW/ITP topic?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

riannhuh

Re: Geen cap op, dan geen HAW/ITP topic?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 12:01

Ik denk dat het wel een goed iedee zou zijn, maar het is niet uitvoerbaar.
Iedereen kan wel zeggen dat hij/zij Z dressuur is Knipoog en als je Z bent en je rijdt niet met cap dan ga je ook niet met trainingsfoto's een hoedje opzetten Knipoog En er zijn nog wel meer van dit soort zaken waarbij je dan discussie krijgt of het topic wel/niet verwijderd moet worden

edit: CCCCorine heeft trouwens oook wel gelijk Tong uitsteken

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 12:10

Ik ben in 2005 van een paard gevallen, en was vanaf mn nek tot mn bovenbenen (nek,rus,billen,benen) zwaar gekneusd.. geloof me dat deed zeer Boos!

Ik had een scheur in mn heup
en mn heup en bekken stonden niet goed.

Chirurg zei: "als je plat op je rug terecht was gekomen i.p.v je zij had je 70% kans op een dwarsleasie.. Dat was ff schrikken.

Was super blij dat ik toen mn cap op had.. want heb geen flauw idee wat er anders met me was gebeurd (had alsnog een hersenschudding, maar het zat allemaal nog bij elkaar)

Wat wil ik hiermee zeggen:
Een cap beschermt je hoofd, maar niet de rest van je lijf..

Als je indd de cap wilt verplichten moet je ook de bodyprotector verplichten.. want ik kan weten hoe je je ter pletter kan vallen, en in het ziekenhuis beland..

MAAR.. dat wil niet zeggen dat ik altijd een cap draag Knipoog op mn eigen paardje niet..als ik voor het eerst op een vreemd paard ga, heb ik hem altijd op.. gekke paarden... altijd mn cap op!!

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 13:32

Don_Zhivago schreef:
Ik ben in 2005 van een paard gevallen, en was vanaf mn nek tot mn bovenbenen (nek,rus,billen,benen) zwaar gekneusd.. geloof me dat deed zeer Boos!

Ik had een scheur in mn heup
en mn heup en bekken stonden niet goed.

Chirurg zei: "als je plat op je rug terecht was gekomen i.p.v je zij had je 70% kans op een dwarsleasie.. Dat was ff schrikken.

Was super blij dat ik toen mn cap op had.. want heb geen flauw idee wat er anders met me was gebeurd (had alsnog een hersenschudding, maar het zat allemaal nog bij elkaar)

Wat wil ik hiermee zeggen:
Een cap beschermt je hoofd, maar niet de rest van je lijf..

Als je indd de cap wilt verplichten moet je ook de bodyprotector verplichten.. want ik kan weten hoe je je ter pletter kan vallen, en in het ziekenhuis beland..

MAAR.. dat wil niet zeggen dat ik altijd een cap draag Knipoog op mn eigen paardje niet..als ik voor het eerst op een vreemd paard ga, heb ik hem altijd op.. gekke paarden... altijd mn cap op!!

Het klopt inderdaad wat je zegt: een cap beschermt alleen je hoofd, niet de rest van je lichaam.
Maar toch vreemd dat je je cap niet op hebt op je eigen paard. Er kan toch altijd iets gebeuren, hoe betrouwbaar hij ook is. Hij kan struikelen en jij valt er af met je hoofd op de bakrand of iets anders. Of je raakt op één of andere manier in onbalans (hoe goed je zit ook is) en je valt er af.

Van welk paard ben je dan gevallen toen je zo in het ziekenhuis belande? Toch niet je eigen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 13:35

Maar is niet iedereen wijs genoeg om dat zelf te beslissen?
Waarom wil iedereen zijn mening toch zo opdringen?!

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 13:55

Nee een paard van een kennis.. die zou ik gaan rijden in de sport.. na de val niet meer Tong uitsteken

Maar dat is mn eigen keus of ik op mn eigen paard een cap op heb ja of nee..

In de bak heb ik hem nooit op.. zodra ik naar buiten gaat, dan wel

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 14:07

Don_Zhivago schreef:
Nee een paard van een kennis.. die zou ik gaan rijden in de sport.. na de val niet meer Tong uitsteken

Maar dat is mn eigen keus of ik op mn eigen paard een cap op heb ja of nee..

In de bak heb ik hem nooit op.. zodra ik naar buiten gaat, dan wel

Ja oke, iedereen moet het ook zelf weten.
M'n zusje droeg bij haar vorige pony ook geen cap en ook dat moet ze zelf weten.
Het is dan je eigen verantwoording als er iets gebeurd.

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 14:24

Als bokt dit zou gaan verplichten vind ik het wel erg betuttelend. Het dragen van een cap is nog steeds mijn eigen keuze. Dan zouden ze ook een bodyprotector moeten gaan verplichten imo omdat je van je paard af kan vallen en je rug kan breken bv. Of je valt van een paard en je breekt een vinger, moet je dan ook al iets van vingerprotector gaan dragen ofzo. Aan elke sport zijn er risico's verbonden.

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 15:45

Wat een onzin. Mensen moeten gewoon niets zeggen over wat je wel of niets op je hoofd hebt. Ieders eigen keuze toch.

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 17:13

Zullen we dan meteen ook maar laarzen verplichten?
Goedzittende rijkleding?
Bodyprotector er ook bij?
Lichtgevende hesjes als het begint te schemeren?

Frusty

Laat mensen zelf weten hoe ze willen rijden, is toch niet jou pakkie an

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 16:09

Ik vind het onzin..
Ik heb het topic niet doorgelezen, maar ik vind dat je dat zelf moet weten.
je vind het misschien voor andere veiliger om met cap te rijden maar stel je voor ik wil dat gewoon niet, dan kan ik geen topic plaatsen terwijl ik wel tips wil voor het rijden.
Het gaat toch om hoe je paard loopt en hoe je zit in een HAW topic? Toch niet of je nou wel of geen cap draagt? En ik vind dat je daar al helemaal geen commentaar op hoeft te geven als die gene geen cap draagt en die gene zegt dat ze daar geen commentaar op wil..
Zoals Neroo zegt: laat mensen zelf weten wat ze willen en wat ze willen dragen..

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 16:56

Of je met een cap of niet op de foto wil is toch je eigen keuze. Kan je beter die eeuwige discussie die komt in het topic zelf over dat het gevaarlijk is om zonder cap te rijden afschaffen.. Dat is inmiddels namelijk wel bekend...

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 17:00

ik vind het niet zo'n goed idee
Ik draag ook altijd een cap, en misschien 1 keertje niet. Maar dat is dan wel mijn eigen keuze. Ik snap best dat het veel veiliger enz is. Maar dat je geen topic meer mag openen is onzin! Mag je toch zelf weten?

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 17:09

nielsd schreef:
Maar is niet iedereen wijs genoeg om dat zelf te beslissen?
Waarom wil iedereen zijn mening toch zo opdringen?!

helemaal mee eens.

Bokt is for fun en niet omdat het een of andere rechtstaat moet worden waarbij je blijkbaar geen topic mag openen als je zonder cap rijdt.

Moet toch niet gekker worden. Wat een voorstel

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 17:12

chickey schreef:
Of je met een cap of niet op de foto wil is toch je eigen keuze. Kan je beter die eeuwige discussie die komt in het topic zelf over dat het gevaarlijk is om zonder cap te rijden afschaffen.. Dat is inmiddels namelijk wel bekend...

Aan de ene kant snap ik wel dat die eeuwige discussies irritant zijn (ik doe er op HAW dan ook niet aan mee) maar ik vind het wel een beetje een gevaarlijk idee om mensen te verbieden te zeggen/schrijven wat ze denken. Je kunt mensen wel verbieden om iets te doen, maar toch niet om iets te denken of te zeggen wat ze denken? Ik vind dat nog wel wat verder gaan dan de betutteling van het voorstel van TS. Tong uitsteken Overigens, als het voorstel ingevoerd zou worden zou er ook een einde komen aan de discussies over het dragen van een cap op HAW. Vork

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 02:02

Is de moraalpolitie weer eens bezig? Haha! Cap wel/niet op lijkt mij de eigen keuze van de ruiter in kwestie. Als daar nog vanaf internet regels of restricties voor moeten gelden, dan zijn we wel heel ver heen.

Gompie58

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 02:24

Als je geen cap wil dragen is dat inderdaad je eigen keus.
Alleen hoop ik dat als jullie kinderen krijgen en die willen gaan paardrijden, dat je ze niet dood of invalide thuis krijgt omdat ze door het goede voorbeeld van hun ouder(s) dus GEEN cap droegen!
Tuurlijk kan je ook je nek of rug breken, maar het aantal ongelukken die hoofdletsel veroorzaken zijn veel groter, vandaar die cap!
In de auto ben je ook verplicht een gordel te dragen, maar er zijn nog talrijke andere verwondingen te bedenken die komen door andere dingen, zoals brekend glas of te water gaan en verdrinken.............
Toch is die gordel verplicht en worden er talloze zwaargewonden of doden door voorkomen.

Doe nu niet zo dwars, en geef het goede voorbeeld!!!!!!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 09:32

Is het niet de taak van de ouder om te zorgen dat hun kind dan wél een cap op doet? Ookal doet de ouder het niet, dan kan je je kind het toch wel verplichten?

Imo zegt het kind zijn ook vrij weinig over het rijniveau. Een ervaren kind kan vele malen beter rijden dan een onervaren volwassene.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 10:28

Ik ben er helemaal voor !!! Als je jezelf zo goed inschat dat jij wel zonder kunt rijden dan hoef je ook niet meer beoordeeld te worden. WEG met die foto's zonder cap !!!!!

Bokt behoort positieve informatie en voorbeelden te geven !!!! Foto's zonder cap mogen wat mij betreft verdwijnen of tot op het bot afgebrand te worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 10:31

slimmerik schreef:
Ik ben er helemaal voor !!! Als je jezelf zo goed inschat dat jij wel zonder kunt rijden dan hoef je ook niet meer beoordeeld te worden. WEG met die foto's zonder cap !!!!!

Bokt behoort positieve informatie en voorbeelden te geven !!!! Foto's zonder cap mogen wat mij betreft verdwijnen of tot op het bot afgebrand te worden.

Wie wil er dan per se beoordeeld worden? Ik kom weliswaar nooit op itp of haw (wel w-itp) maar sommige mensen vinden het gewoon leuk om wat foto´s te laten zien.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 10:35

Op HAW wil je wel beoordeeld worden als je daar een foto neerzet. ITP foto's mogen wat mij betreft ook niet zonder cap tenzij je ernaast staat en de andere voorbeelden zoals in de openingspost.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 10:38

Betutteling lijkt wel een trend te worden. Na de overheid wil bokt er ook aan beginnen? Ik vind het de keuze van iedereen persoonlijk. (ik ben verder trouwens helemaal voor de cap, maar ik vind het een beetje irritant worden dat overal regels voor komen/zijn) Dus ik ben er niet mee eens. Ik ben het met Nielsd eens, ouders zijn er verantwoordelijk voor of hun kind een cap draagt of niet. Ik moest dit altijd van mijn ouders en toen ik ouder werd zag ik zelf wel in dat een cap voor mijn eigen veiligheid is. Ik vind het wel een ander verhaal als het verplicht is in de wiki. Daar kijken mensen echt puur voor de informatie.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 10:40

Yep maar vooral voor de tieners wordt het een trend om vooral foto's te plaatsen zonder cap anders ben je een tut. Want de echte "goede(?) " ruiters gaan in hun ogen ook zonder op de foto. Dus op zijn minst commentaar daarop geven moet toegestaan worden.
Laatst bijgewerkt door slimmerik op 01-11-08 10:41, in het totaal 1 keer bewerkt

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 10:40

ik geef zelf toe
eerst reed ik altijd met cap, na een paar keer mensen te zien rijden zonder cap (forum en manege) reed ik zelf ook een paar reek zonder, zelf op het paard van m'n vriendin.
Maar op datzelfde paard reed ik laatst, zonder cap, man van dat paard ben ik afgevlogen, recht op m'n kop!
Viel uiteindelijk wel mee, lichte hersenschudding, maar de schrik zat er dik in.
Vanaf nu rij ik alleen nog met cap.
Ook van de eigenaar van m'n verzorgpaarden MOET ik met cap rijden, gewoon uit voorzorg!
zelfs al ben je verzekerd, als je voor eeuwig een hersen letsel hebt, ben je niets met dat geld.
Dus eigenlijk, vind ik het een goede regel voor HAW topic's.
ITP vind ik anders maar voor HAW vind ik een verplichting van een cap zeer goed Ja

donnaranna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 10:41

ik vind het een erg goed idee! Haha!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 10:42

Maar waarom dan die splitsing van itp niet en haw wel? Oke bij itp word je niet beoordeelt, maar het blijft nog steeds even gevaarlijk om zonder cap te rijden.