Wijken in galop

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

Re: Wijken in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 10:35

dat eerste ben ik helemaal met je eens. Dat 2e niet, mijn menign over iemand zijn rijden is vooral gebaseerd op de zinnigheid van de reacties hier op bokt (90% heb ik nl nog nooit zien rijden), en niet per se op wedstrijdniveau.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 10:38

Deel 2 was ook niet zo zeer voor jou bedoeld Clown

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 10:38

weet ik, maar ik wilde even die nuance aanbrengen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 08:20

Moderatoropmerking:
Even in het groen, dan valt het op Clown
Er is nu 8 pagina's gediscussieerd. Na overleg in het wikiteam kan er wat ons betreft een artikel komen over wijken in galop. Zowel bij "Wijken" als bij "Hoe wijken". En ik wil jullie dus vragen hier een artikel over te maken met de informatie uit dit topic en bijbehorende foto's/filmpjes.
Overigens was nog wel de vraag of er een duidelijker filmpje gemaakt kan worden. Want deze is goed en wel voorbij voor je ziet dat het wijken in galop is.
Dus een duidelijke voorbereiding op de korte zijde, afwenden, wijken en weer rechtuit tot de hoefslag.
Liefst een filmpje van voren. Alvast hartstikke bedankt!

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 09:42

daniella74 schreef:
Ik denk dat als je de oefening correct uitvoert zoals op dit fimpje je bijna niet in viertact kan gaan, hij blijft voorwaarts/"recht"/ontspannen en op eigen benen lopen met sprong. Op elk moment kan je recht naar voren wegrijden. Pas als je overdreven opzij gaat, hard gaat of het paard scheef trekt zal wellicht viertact kunnen ontstaan door het verstoren van balans en natuurlijke beweging.

Ik heb er verder weinig verstand van volgens de maatstaven van dit topic, ik ben slechts ooit L2 geweest en hobbel nog wat voor de flauwe kul. Ik vind het jammer dat dit interessante topic nu een beetje verhardt doordat mensen gaan oordelen over andere mensen waarvan ze niet weten hoe iemand thuis rijdt.

Ik L1 in euhhh 2004 voor het laatst dacht ik Huilen van het lachen Lekker belangrijk, 99% van bokt kent me niet en heeft me ook nog nooit zien rijden, dus hecht ook geen waarde aan hun oordeel.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 09:56

Daar heb je helemaal gelijk in maar ik heb met bepaalde personen nu al een paar keer ervaren dat zij er van uitgaan dat iemand die om welke reden dan ook geen wedstrijden rijdt er geen bal van kan of weet en dus totaal niet serieus worden genomen door haar.

On-topic, als ik vanavond niet te veel pijn heb en een galopje aandurf ga ik eens kijken hoe mij het wijken in galop vergaat.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 10:04

ik wil wel een voorzet doen voor een artikel, filmpje gaat voorlopig nog niet lukken.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 12:35

Galop is een 3tact beweging.
(daarom is het galopgedeelte in een kur het lastigste om goeie muziek bij te vinden)

Farolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 21:06

Nooit geweten Nagelbijten / Gniffelen

Weet ik dat ook weer Clown

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 15:21

Needje schreef:
(daarom is het galopgedeelte in een kur het lastigste om goeie muziek bij te vinden)

Waar reageer je op? Ik zie geen verband namelijk...

Farolover schreef:

Ehhh....

felicia35

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 15:25

ik rij op een manege en het word ons gewoon gelijk geleerd bij de dressuur hoor Tong uitsteken maar tis wle zo idd dat niet alle
paarden/ponys het kunnen volgens mij hoor dat moet je denk ik wel even oefen met je paartje Bloos

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 15:47

Oh dat doe ik ook wel eens met mijn paardje Lachen
Kan best.

Mooi filmpje stond er trouwens Lachen

[edit] Ik ga van het weekend foto's maken van het rijden en wil wel kijken of er ook een filmpje van het wijken kan worden gemaakt dan. Ik weet nog niet of mijn ouders dat snappen met de camera, maar wil het wel proberen.
Laatst bijgewerkt door Iinge_ op 02-05-08 15:49, in het totaal 1 keer bewerkt

elizevb

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 15:48

bij ons op de manege word het ook weleens gedaan! Bij vrij rijden dan, onder de lessen heb ik het nog nooit gezien

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 17:38

anneliesdj schreef:
Needje schreef:

Waar reageer je op? Ik zie geen verband namelijk...

Farolover schreef:

Ehhh....

IK reageer op iemand die zegt dat galop een viertact is.
En dat tussen haakjes is alleen een toevoeging.
Wou jij nu gaan beweren dat naast het niet kunnen wijken in galop, de galop ook geen drietact is?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 22:09

Ik wou helemaal niks beweren, iets minder aanvallend mag ook wel.

Ik ben het helemaal met je eens dat galop een drietakt is, ik zag alleen het verband niet.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 22:25

Ik raakte in de war van je smiley.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 02:18

Dat was bedoeld richting Farolover die zegt niet te weten dat galop een drietakt is, imo hoort elke actieve ruiter dat te weten... Knipoog

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 02:46

Komt even binnengestormt. Haha!

Ik heb thuis een filmpje van wijjken in galop, kan kijken of ik het op 1 of andere manier op Bokt kan krijgen. Lachen

kaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 10:16

anneliesdj: ik heb dit hele topic gevolgd en zowel de voors- als tegens van iedereen gelezen. Maar nu ben ik wel benieuwd wat jouw reactie is op het filmpje wat op de vorige pagina getoond is.

Want volgens jou kan het absoluut niet maar dat filmpje laat toch een heel normaal beeld zien mijn inziens.
Dus graag een onderbouwde reactie waarom dit volgens jou niet goed is (adhv dit filmpje). Of ben je van mening veranderd oa door dit filmpje?

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 10:28

Oamaru schreef:
Komt even binnengestormt. Haha!

Ik heb thuis een filmpje van wijjken in galop, kan kijken of ik het op 1 of andere manier op Bokt kan krijgen. Lachen

graag!!!!!!!!!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 16:10

kaj schreef:
anneliesdj: ik heb dit hele topic gevolgd en zowel de voors- als tegens van iedereen gelezen. Maar nu ben ik wel benieuwd wat jouw reactie is op het filmpje wat op de vorige pagina getoond is.

Want volgens jou kan het absoluut niet maar dat filmpje laat toch een heel normaal beeld zien mijn inziens.
Dus graag een onderbouwde reactie waarom dit volgens jou niet goed is (adhv dit filmpje). Of ben je van mening veranderd oa door dit filmpje?

Ik heb nergens gezegd dat het absoluut niet kan, dat heb je verkeerd gelezen, in princiepe is alles mogelijk, paarden zijn erg lenig Knipoog. Ik heb alleen gezegd dat het geen goede oefening is omdat je de drietakt verliest.
Misschien dat een super ruiter met een goed flexibel paard de oefening enigzins fatsoenlijk uit kunnen voeren maar daar heb ik nog mijn twijfels bij.
Filmpje heb ik niet zoveel over te zeggen, je ziet het wijken in galop maar het filmpje is niet duidelijk genoeg om de details te zien dus valt niet zoveel over te zeggen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 16:17

Ik ga zorgen voor een gedetailleerd filmpje van wijken in galop als mijn paard weer helemaal fit is, en dan wil ik graag jouw gefundeerde reactie hebben. En hopelijk heeft iemand anders dat al eerder. Dit is nl gewoon de zaak ontwijken.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 22:21

Ik heb toch al mijn mening gegeven, een filmpje verandert daar weinig aan. Misschien kun jij de oefening zo uitvoeren dat het er goed uitziet en goed voelt maar dat verandert niets aan mijn standpunt.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 07:29

dus jij houdt vol dat het slecht is omdat je tact verliest en de verrzameling verliest, en zelfs als ik met een filmpje kom dat het tegendeel aantoont, blijf je daarbij? Dat kan, maar dat zegt wel een hoop over jouw eigen instelling.

FloortjeM was heel wat sportiever Knipoog

kaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 10:38

anneliesdj schreef:
Ik heb toch al mijn mening gegeven, een filmpje verandert daar weinig aan. Misschien kun jij de oefening zo uitvoeren dat het er goed uitziet en goed voelt maar dat verandert niets aan mijn standpunt.

Net als Lielle verbaas ik me over deze reactie? Jij zegt dat er tactverlies optreedt als je gaat wijken in galop. Als er nu een filmpje getoond wordt waarop dit duidelijk niet het geval is (oke ik geef toe het eerdere filmpje is wat kort om te beoordelen maar stel dat er nu een nieuw filmpje geplaatst wordt) wil je niet terugkomen op je beweringen?

Sorry maar dan vind ik eerlijk gezegd erg onsportief. Als je aangeeft dat het niet kan zonder tactverlies en/of verlies van impuls etc en er wordt een duidelijk filmpje gemaakt waarin het tegendeel zichtbaar is dan moet je toch toegeven dat dat filmpje goed is?

Als jij toch van mening bent dat het paard tactverlies vertoont of iets anders dan kun je dat gewoon onderbouwen, als dit niet het geval is dan kun je dat toch wel toegeven lijkt me Verward Verward

Ik vond deze discussie erg interessant maar ik hoop wel dat je echt aan deze discussie wilt deelnemen en niet alleen blijft volharden in "dit kan niet goed uitgevoerd worden" zelfs als het tegendeel getoond wordt.
Als jij vindt dat het niet goed is dan kun je aan de hand van een nieuw (duidelijker) filmpje toch onderbouwen wat volgens jou niet goed is?
Zoniet dan ben ik bang dat ik me toch bij de anderen aansluit die onderbouwen waarom het wel zou kunnen en dit ook ondersteunen met een filmpje. Lachen