Cer schreef:Ten tijde van BvA was ik nog geen mod.. wat ik wel begrijp uit wat de andere mods hier toelichten is dat het lijkt te gaan om het geregel achteraf.
EA kent dat gedoe ook. Bokkers doen onderling een transactie, maar als dat misloopt komen ze wél bij de mods verhaal halen. Want de transactie verliep dan toch via bokt en de mods moeten het oplossen. Dat komt toch wel regelmatig voor.
Op het moment dat er geld ingezameld werd voor de bokt server, en het toegezegde geld zou niet gestort worden (aan bokt) bij wíe had bokt (het beheer) dan moeten gaan zeuren? Bij bokt (het beheer) zelf? En dat is het verschil.. Dat is niet egoistisch gedacht, dat is afhandelingstechnisch gewoon verschillend.
Op het moment dat er een andersoortige inzamelingsactie is waarbij toezegde gelden of materialen niet uitgeleverd worden, ook als is dat door bokkers onderling, wordt er toch geprobeerd het via de mods voor elkaar te krijgen. Terwijl die er uiteindelijk ook niet veel aan kunnen doen. Maar dat is dan wel de eis: 'Luister, het is via bokt gegaan, jullie regelen het maar'. Als dat niet lukt (omdat wij niet weten wat precies de afspraak was bijvoorbeeld) dan doen we het ook niet goed.
Dat is een beetje de twijfel die er dan is ivm met dit soort topics. En het is wel jammer dat er weinig tijd gegeven wordt om de regels aan te passen of een systeem te bedenken om het eventueel wel vorm te kunnen geven.
Even over EA: Jullie zijn er niet toe verplicht om gebruikers uit de brand te helpen bij oplichting. Even uit de regels op EA (die zichzel weer eens LEKKER tegenspreken):
Citaat:
7. De moderators dragen geen zorg over de afspraken die onderling worden gemaakt. Kopen en verkopen van artikelen en de bijbehorende betalingen zijn volledig op eigen risico. Bokt.nl draagt voor de inhoud en afhandeling van advertenties geen enkele verantwoordelijkheid.
Hieruit blijkt dus al dat je het gewoon lekker zelf uit zou moeten zoeken als er iets mis gaat.
Citaat:
Bedrogen op Bokt, wat nu?
Als je ondanks bovenstaande tips toch opgelicht wordt via bokt, stel daarvan dan een moderator op de hoogte door middel van een pb of TipEenMod. De moderator zal dan proberen contact op te nemen met de andere partij en zijn/haar verhaal aanhoren. Uit het verleden blijkt dat problemen tussen twee partijen in ongeveer de helft van de gevallen op te lossen zijn na bemiddeling door een moderator.
Helaas helpt dit niet altijd. Als iemand ervoor kiest om ook na een waarschuwing van een moderator geen uitleg te geven over zijn handelen en alsnog de beloofde afspraken niet waarmaakt, wordt deze persoon permanent geband van bokt. De benadeelden mogen een topic openen op ForumZaken om te kijken of er meer mensen 'bedrogen' zijn of informatie hebben om zo te proberen alsnog de spullen of hun geld terug te krijgen.
Wij raden mensen aan die opgelicht zijn altijd contact op te nemen met de politie.
Hieruit blijkt dan weer het tegengestelde.
Dat er gebruikers zijn die bij het modteam aankloppen als er iets mis gaat bij een transactie: jullie bieden daartoe de mogelijkheid. Dan moeten jullie niet gaan zeuren wanneer het vervolgens daadwerkelijk gebeurt. Hebben jullie geen zin in dat soort gezeik, schrap dan gewoon het "bedrogen op Bokt"-stuk uit de regels en laat de leden het gewoon lekker zelf uitzoeken.
Maar om dit nu als excuus te gaan gebruiken ("kijk het gebeurt op EA ook en er gaat wel eens wat mis en vervolgens kloppen ze dan weer bij ONS MODS aan en zo gebeurt dat met acties als bijvoorbeeld die van Swieb ook") vind ik niet kunnen: jullie bieden de mogelijkheid om bij "bedrog" aan te kloppen bij de mods, sterker nog, jullie zeggen zelfs "als.... stel dan op de hoogte".
Als jullie geen zin hebben in dat gezeik, moet je er ook niet om vragen in de regels. Maak dan gewoon aan iedereen duidelijk dat Bokt niet aansprakelijk is en dat ze het lekker zelf uit mogen zoeken.