Goed bedoelde acties niet toegestaan?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mars

Re: Goed bedoelde acties niet toegestaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 10:50

Cer schreef:
Op het moment dat er een andersoortige inzamelingsactie is waarbij toezegde gelden of materialen niet uitgeleverd worden, ook als is dat door bokkers onderling, wordt er toch geprobeerd het via de mods voor elkaar te krijgen. .

Is dat in het geval van Swieb echt zo? Ieder staat vrij om te geven of niet, er staat niets vast en niemand
is verplicht iets te geven. In het geval van een koop zijn er natuurlijk verplichtingen aan twee kanten, maar
in dit geval toch niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 10:58

Cer schreef:
Ten tijde van BvA was ik nog geen mod.. wat ik wel begrijp uit wat de andere mods hier toelichten is dat het lijkt te gaan om het geregel achteraf.

EA kent dat gedoe ook. Bokkers doen onderling een transactie, maar als dat misloopt komen ze wél bij de mods verhaal halen. Want de transactie verliep dan toch via bokt en de mods moeten het oplossen. Dat komt toch wel regelmatig voor.

Op het moment dat er geld ingezameld werd voor de bokt server, en het toegezegde geld zou niet gestort worden (aan bokt) bij wíe had bokt (het beheer) dan moeten gaan zeuren? Bij bokt (het beheer) zelf? En dat is het verschil.. Dat is niet egoistisch gedacht, dat is afhandelingstechnisch gewoon verschillend.

Op het moment dat er een andersoortige inzamelingsactie is waarbij toezegde gelden of materialen niet uitgeleverd worden, ook als is dat door bokkers onderling, wordt er toch geprobeerd het via de mods voor elkaar te krijgen. Terwijl die er uiteindelijk ook niet veel aan kunnen doen. Maar dat is dan wel de eis: 'Luister, het is via bokt gegaan, jullie regelen het maar'. Als dat niet lukt (omdat wij niet weten wat precies de afspraak was bijvoorbeeld) dan doen we het ook niet goed.

Dat is een beetje de twijfel die er dan is ivm met dit soort topics. En het is wel jammer dat er weinig tijd gegeven wordt om de regels aan te passen of een systeem te bedenken om het eventueel wel vorm te kunnen geven.

Even over EA: Jullie zijn er niet toe verplicht om gebruikers uit de brand te helpen bij oplichting. Even uit de regels op EA (die zichzel weer eens LEKKER tegenspreken):

Citaat:
7. De moderators dragen geen zorg over de afspraken die onderling worden gemaakt. Kopen en verkopen van artikelen en de bijbehorende betalingen zijn volledig op eigen risico. Bokt.nl draagt voor de inhoud en afhandeling van advertenties geen enkele verantwoordelijkheid.

Hieruit blijkt dus al dat je het gewoon lekker zelf uit zou moeten zoeken als er iets mis gaat.

Citaat:
Bedrogen op Bokt, wat nu?
Als je ondanks bovenstaande tips toch opgelicht wordt via bokt, stel daarvan dan een moderator op de hoogte door middel van een pb of TipEenMod. De moderator zal dan proberen contact op te nemen met de andere partij en zijn/haar verhaal aanhoren. Uit het verleden blijkt dat problemen tussen twee partijen in ongeveer de helft van de gevallen op te lossen zijn na bemiddeling door een moderator.
Helaas helpt dit niet altijd. Als iemand ervoor kiest om ook na een waarschuwing van een moderator geen uitleg te geven over zijn handelen en alsnog de beloofde afspraken niet waarmaakt, wordt deze persoon permanent geband van bokt. De benadeelden mogen een topic openen op ForumZaken om te kijken of er meer mensen 'bedrogen' zijn of informatie hebben om zo te proberen alsnog de spullen of hun geld terug te krijgen.
Wij raden mensen aan die opgelicht zijn altijd contact op te nemen met de politie.

Hieruit blijkt dan weer het tegengestelde.

Dat er gebruikers zijn die bij het modteam aankloppen als er iets mis gaat bij een transactie: jullie bieden daartoe de mogelijkheid. Dan moeten jullie niet gaan zeuren wanneer het vervolgens daadwerkelijk gebeurt. Hebben jullie geen zin in dat soort gezeik, schrap dan gewoon het "bedrogen op Bokt"-stuk uit de regels en laat de leden het gewoon lekker zelf uitzoeken.

Maar om dit nu als excuus te gaan gebruiken ("kijk het gebeurt op EA ook en er gaat wel eens wat mis en vervolgens kloppen ze dan weer bij ONS MODS aan en zo gebeurt dat met acties als bijvoorbeeld die van Swieb ook") vind ik niet kunnen: jullie bieden de mogelijkheid om bij "bedrog" aan te kloppen bij de mods, sterker nog, jullie zeggen zelfs "als.... stel dan op de hoogte".

Als jullie geen zin hebben in dat gezeik, moet je er ook niet om vragen in de regels. Maak dan gewoon aan iedereen duidelijk dat Bokt niet aansprakelijk is en dat ze het lekker zelf uit mogen zoeken.

tyleysmiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 11:03

Nou sorry hoor Cer,ik had me heilig voorgenomen om niet meer te reageren,maar blijkbaar ben ik zo'n happerd en wordt ik er echt poepziek(ik wou eigenlijk de groffere variant van dit woord gebruiken,maar zal dan wel weer op mijn duvel krijgen Misselijk ,maar je begrijpt wel welk woord ik bedoel,het begint met sch en eindigt op ijtziek) van dat ondanks tig reacties,jullie een en ander nog steeds verdraaien.Alsjeblieft,voor de laatste keer,LEES nu eens wat ik erover zeg,hoe we in Swieb's geval het ANDERS doen als dat jullie elke keer aanhalen,maar ja,blijkbaar kan men 100 keer iets zeggen,maar reageren:Amper .
Citaat:

EA kent dat gedoe ook. Bokkers doen onderling een transactie, maar als dat misloopt komen ze wél bij de mods verhaal halen.
Citaat:

Want de transactie verliep dan toch via bokt en de mods moeten het oplossen
Citaat:

. Nee hoor,DUIDELIJK lezen,want niks betreffende deze specifieke(zadel)actie loopt via bokt,zoals ik al eerder aangaf,bokt wordt gebruikt als medium,maar zowel ik als Natasja beverloo,van Barfeoot Belgie staan garant voor betalingen en levering van het zadel,toebehoren enz.En nog blijven jullie doorfiepen,dat je een en ander niet kunt garanderen.Nee,inderdaad,JULLIE niet,maar WIJ wel,staat zwart op wit.Voor de ?keer:Natasja heeft een goedlopend,jong bedrijf,zij staat garant voor levering,wat willen jullie nog meer dan:een opgenomen schuldbekentenis dat bij niet nagekomen levering half bokt van nieuwe zadels wordt voorzien en wij net zoals vroeger op de schandpaal belanden en asl het kan nog wat leuke zweepslagen erachteraan(misschien verkoopt Natasja deze ook wel,SLAAN jullie twee vliegen in een klap)Sorry dat ik zo fel reageer,maar ik wordt er zo sch**tziek van,ik kan 100 keer hetzelfde berichtje posten en jullie praten er gewoon overheen.Hoe makkelijk wil je het dan hebben<jullie als boktteam hebben er geen bal mee te maken,niks wordt teruggesppeld naar jullie,en kom nu niet weer aan met onzin van dat was eerst ook blablabla,ik heb het over NU,en als ik ergens voor ga,wordt dat supernetjes afgewikkeld,ik heb geen snars te maken met andere mensen die dingen beloven en niet nakomen,ik ben betrouwbaar,zo ook Natasja Beverloo,alles is te verifieren,wat een moelijk gedoe zeg.

Op het moment dat er geld ingezameld werd voor de bokt server, en het toegezegde geld zou niet gestort worden (aan bokt) bij wíe had bokt (het beheer) dan moeten gaan zeuren? Bij bokt (het beheer) zelf? En dat is het verschil..
Citaat:

Dat is niet egoistisch gedacht, dat is afhandelingstechnisch gewoon verschillend.
Citaat:

Ja natuurlijk,met dat verschil,zoals ik al boven aangaf,hier hoeven jullie geen enkele verantwoording over te nemen,doen we liever zelf en NEE:niks wordt teruggespeeld naar jullie,ik ga liever zelf met de eer aan de haal ROFL

Op het moment dat er een andersoortige inzamelingsactie is waarbij toezegde gelden of
Citaat:

materialen niet uitgeleverd worden
Citaat:

,Ja hoor,het bekende gezeur,lees maar weer mijn stukje over dat Barefoot Belgie garant staat(zwart op wit)

ook als is dat door bokkers onderling, wordt er toch geprobeerd het via de mods voor elkaar te krijgen. Terwijl die er uiteindelijk ook niet veel aan kunnen doen.
Citaat:

Maar dat is dan wel de eis: 'Luister, het is via bokt gegaan, jullie regelen het maar'
Citaat:

. ook weer niet waar in ons geval,hoezo alles op een hoop gooien??Als dat niet lukt (omdat wij niet weten wat precies de afspraak was bijvoorbeeld) dan doen we het ook niet goed.

Dat is een beetje de twijfel die er dan is ivm met dit soort topics. En het is wel jammer dat er weinig tijd gegeven wordt om de regels aan te passen of een systeem te bedenken om het eventueel wel vorm te kunnen geven.[/quote]
Citaat:

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 11:10

Sorry, ik kan je post even niet goed lezen..

maar ik doelde niet op jouw persoonlijk en jouw aangehaalde voorbeeld. Misschien dat daar het misverstand over ontstaan is?
Ik neem aan dat het niet alleen om het zadel gaat ook eigenlijk?

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 12:09

Tyleysmiley, jouw posts zijn echt ellendig lange lappen tekst en onmogelijk te lezen Bloos

Overigens snap ik ook niet echt wat je probleem met dat zadel is. Eigenlijk begrijp ik dat alles al helemaal geregeld is en wel voor die gift. Waarom moet bokt er dan sowieso nog tussen zitten?

Ik kan me eerlijk gezegd wel voorstellen dat boktbeheer huiverig is voor dit soort acties. Niet alels en iedereen verloopt zoals het vooraf is toegezegd. Sowieso moet ik eigenlijk niets hebben van inzameltopics. Ik ben er ook erg huiverig voor en zou eerlijk gezegd als ik de situatie niet ken zomaar wat geven.

Ik lees ideeën voor een subforum waar ´zielige mensen´ hun verhaal kunnen doen en bedelen als het ware. Dat zie ik dus niet zitten. Ik snap ook niet zo goed waarom bokt de spil van alles moet zijn en kan me eerlijk gezegd heel goed voorstellen dat boktbeheer aanraad een eigen site o.i.d. te maken. Dat is over het algemeen door menigeen wel op te zetten dus geen onmogelijke opgave en lijkt me een prima alternatief.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 12:12

Cer schreef:
Sorry, ik kan je post even niet goed lezen..

maar ik doelde niet op jouw persoonlijk en jouw aangehaalde voorbeeld. Misschien dat daar het misverstand over ontstaan is?
Ik neem aan dat het niet alleen om het zadel gaat ook eigenlijk?

Mijn post is wel leesbaar........

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 12:14

Waarom ben je zielig als je ergens om vraagt?
Het is aan jezelf om ergens aan mee te doen en geen verplichting. Als je op t.v. iets ziet wat je niet aanstaat dan doe je dat er voor weg.
Ik zou ook niet weten hoe ik een site moet maken.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 12:23

Beste Nouks,
ik vind het jammer dat je post wat onaardig overkomt, maar misschien interpreteer ik het verkeerd.

Wat jij aankaart, is direct bij de mods in het lopende overleg meegenomen. Natuurlijk is het niet handig wat daar staat, en ik ga ervan uit dat het ook niet de bedoeling is dat de regels elkaar zo tegenspreken. Dit zal gekomen zijn doordat er op verschillende momenten op verschillende plaatsen regels aangepast en/of opgesteld zijn.

Ik begrijp dat het een heel slechte zaak is dat bokt (wij, ik ben ook mod tenslotte) onze zaken niet waterdicht voor elkaar hebben.

Ik was niet op de hoogte van de regels zoals jij ze aanhaalt (is ook een slechte zaak, geef ik direct toe) maar het is wel goed dat je dat gedaan hebt, zodat dit ook in orde gemaakt kan worden Ja

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 12:28

Jaantjse, het staat niet voor niets tussen aanhalingstekens. Ik kon geen goede formulering vinden geef ik toe. Maar een subforum geeft ruimte voor een ieder om in te zamelen voor wat dan ook. Niet iedereen heeft dezelfde fierheid om niet als goed doel weg gezet te worden.

Het zijn de eurotekens in de ogen. Sommige zullen misschien met het zicht daarop, zichzelf pretenderen (is dat het juiste woord? Knipoog). Helaas kun je er niet zonder meer vanuit gaan dat iedereen daar hetzelfde over denkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 12:30

Cer schreef:
Beste [***],
ik vind het jammer dat je post wat onaardig overkomt, maar misschien interpreteer ik het verkeerd.

Wat jij aankaart, is direct bij de mods in het lopende overleg meegenomen. Natuurlijk is het niet handig wat daar staat, en ik ga ervan uit dat het ook niet de bedoeling is dat de regels elkaar zo tegenspreken. Dit zal gekomen zijn doordat er op verschillende momenten op verschillende plaatsen regels aangepast en/of opgesteld zijn.

Ik begrijp dat het een heel slechte zaak is dat bokt (wij, ik ben ook mod tenslotte) onze zaken niet waterdicht voor elkaar hebben.

Ik was niet op de hoogte van de regels zoals jij ze aanhaalt (is ook een slechte zaak, geef ik direct toe) maar het is wel goed dat je dat gedaan hebt, zodat dit ook in orde gemaakt kan worden Ja

Nou; de oplossing: haal dat gedeeltje over "ga ermee naar de mods" weg, communiceer duidelijk naar de leden dat ze het in de toekomst maar lekker zelf uit moeten zoeken en acties als die voor Swieb kunnen ook weer worden toegestaan, want hoe de leden het onderling verder uitzoeken is hun eigen probleem Knipoog

Tadaa!

maline

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 13:18

Denk dat het toch een goed idee is om hier regels over op te stellen. Het idee van iets soortgelijks als een SA aanvragen vond ik wel een goeie. Want het 100% verbieden hoeft toch ook niet, en zo kan er weloverwogen bepaald worden of het mag of niet (aan de hand van op te stellen richtlijnen). Natuurlijk zal nooit iedereen het met een beslissing eens zijn maar ja dat kan niet anders.

[PP] Steun Swieb en Doneer.....!!!! Zoals dit topic vond ik echt onzinnig, geld voor een paragnost.

Als iemand nu nog iets voor swieb overheeft dan kan je dat toch ook melden in het topic over swieb en niet gelijk een heel inzamelingstopic beginnen?

En dat gezeur ten bate van bokt vind ik onzin, want het was toch meer ten bate van mensen zelf die elke dag urenlang achter bokt wilden (blijven) zitten.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 15:29

Maline, als er een regel komt, dan zal het denk ik altijd een "ja, mits" of "nee, tenzij" regel worden. Dat is op dit moment namelijk ook al de praktijk.

Nouks, het de gebruikers lekker zelf uit laten zoeken betekent in de praktijk uiteindelijk veel meer werk voor het team. Dat zelf uitzoeken gaat namelijk op Bokt gebeuren in de vorm van sneren, steken onder water, ruzies en vetes. Daar zit wat ons betreft dus ook het grootse probleem.

Tyleysmiley, het topic ging niet alleen over een zadel, sterker nog, jouw verhaal over het zadel kwam pas later in het topic. Het topic ging in de eerste plaats en vooral over het geven van spulletjes.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 15:40

Karl66 schreef:
Maline, als er een regel komt, dan zal het denk ik altijd een "ja, mits" of "nee, tenzij" regel worden. Dat is op dit moment namelijk ook al de praktijk.

Nouks, het de gebruikers lekker zelf uit laten zoeken betekent in de praktijk uiteindelijk veel meer werk voor het team. Dat zelf uitzoeken gaat namelijk op Bokt gebeuren in de vorm van sneren, steken onder water, ruzies en vetes. Daar zit wat ons betreft dus ook het grootse probleem.

Tyleysmiley, het topic ging niet alleen over een zadel, sterker nog, jouw verhaal over het zadel kwam pas later in het topic. Het topic ging in de eerste plaats en vooral over het geven van spulletjes.

Maar dan is er wel een regel die zwart op wit staat, dat is nu niet het geval Knipoog

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 17:15

Ik vind dat er hier nogal van wordt uitgegaan dat op Bokt alles maar moet kunnen, maar als beheerders besluiten van niet (en daar in hun ogen een goede reden voor hebben), dan kan dat nou eenmaal niet. Dan kun je wel blijven drammen, maar de beheerders en mods hebben toch het laatste woord, je zit op 'hun' site.

Verder vind ik het erg respectloos dat deze actie met de inzamelingsactie voor een rouwboeket voor een bokker wordt vergeleken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 17:20

Misser schreef:
Ik vind dat er hier nogal van wordt uitgegaan dat op Bokt alles maar moet kunnen, maar als beheerders besluiten van niet (en daar in hun ogen een goede reden voor hebben), dan kan dat nou eenmaal niet. Dan kun je wel blijven drammen, maar de beheerders en mods hebben toch het laatste woord, je zit op 'hun' site.

True, maar dan moeten ze wel aan kunnen geven dat het inderdaad niet mag en niet gezellig met z´n allen gaan roepen dat het niet is toegestaan zonder dat ergens te vinden is dat het inderdaad niet mag en waarom dan niet.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 17:24

Misser schreef:

Verder vind ik het erg respectloos dat deze actie met de inzamelingsactie voor een rouwboeket voor een bokker wordt vergeleken.

Beheerders zijn toch andere mensen dan Mods Nagelbijten / Gniffelen Mods moeten de regels naleven die het beheer heeft gemaakt en opgesteld. Aangezien de Beheerders de site beheren en er eigenaar van zijn. Mods zijn een verlengstuk om de site draaiende te houden, aangezien het gewoon niet haalbaar is om zo'n site in ene draaiende te houden.

Begrijp me niet verkeerd ik waardeer het werk wat er verzet wordt heel erg. Ben er ook erg blij mee. Vind het alleen krom dat er wordt gereageerd vanuit eigen persoonlijke redenen ipv dat er wordt gereageerd vanuit de regels Knipoog

Daarbij hoor je niet iedereen die vergelijking stellen...

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 17:41

Als eerste, ik sluit me volledig bij Sharon (TS) en de rest die het met haar eens is aan!

Karl66 schreef:
Na overleg achter de schermen is er besloten om het topic te sluiten. De ervaring leert ons dat dit soort topics achteraf behoorlijk problemen opleveren met het correct afwerken van schenkingen en dat het beheer daar veel tijd en energie aan kwijt is.

Een tweede en minstens zo belangrijke reden is dat er vaker topics op Bokt staan over mensen die om wat voor reden dan ook in de problemen gekomen zijn en waarvoor een inzamelingstopic op dezelfde gronden zou kunnen worden geopend. Door dit topic open te laten zouden we een precedent scheppen die we niet willen hebben.

Zoals in de slotpost door Ann is gemeld, staat het iedereen vrij om via PB contact met Swieb op te nemen en via die weg goederen aan te bieden. Op die manier kunnen jullie haar toch helpen.

Ik wil graag reageren op dat er wel meer mensen zullen komen met gegronde redenen om een inzameling te beginnen. Wat is daar mis mee? Bokkers bepalen toch zelf wel wie ze wel en wie ze niet steunen met spullen / geld? Ookal komt er een appart subforum voor, men bepaald zelf wel wie gesteund wordt en wie niet.

Verder noem je dat er via PB spullen kunnen worden aangeboden. Ik denk dat je daarmee het hele oevrzicht kwijt raakt. Want aan 15 hoofstellen heeft niemand iets. En 30 dekjes lijken we er ook wel een hoop. Als er een overzicht is van de spullen die worden aangeboden blijft dat ook duidelijk.

En om op je eerste punt terug te komen. Ik denk dat het beheer zich er niet zo veel mee moet bemoeien. Het moet toch duidelijk zijn voor iedereen dat je spullen vrijwillig aanbied, en als iemand besluit iets toch zelf te houden je iemand daar niet voor verantwoordelijk kunt houden.

En voor het opstellen van een regel.. Gewoon lang genoeg maken zodat alles wat jullie erin kwijt willen erin staat! Duidelijk vermelden bijv. dat Bokt ten alle tijden niets met de acties te maken heeft en dat mogelijke problemen onderling moeten worden uit gezocht. Ook mag nergens Bokt als referentie gebruikt worden als mensen bijv. langs de deuren gaan om spullen op te halen.
Lijkt me toch wel haarbaar en duidelijk.

Verder nog een reactie op Apple:
Apple schreef:
Slimmerik, als al eerder gezegd: Bokkers zijn toen zelf in 2006 met het initiatief gekomen om een inzameling te houden voor een nieuwe server. Dit initiatief is vervolgens wel omarmd door het Boktbeheer.

Dit lijkt me toch ook een heel eigen initiatief van de TS! En nee dit komt niet Bokt te goede maar wel een Bokker!

Flowerpull

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 19:08

Volgens mij negeren jullie allemaal compleet mijn post met het idee om niet mer door te zeveren maar een forum te maken? Dat lijkt me het meest nuttig voor Swieb! Ik had al een opzetje voor n forum gemaakt.

Daan1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 19:28

Nu allemaal, al dat gezever aan de kant, kijk eens....
Swieber heeft zijn zadel, daar er te veel tijd besteed werd aan klagen dan het zadel, heb ik besloten het zadel al aan Swieber te geven!!! Zodat ze lekker kunnen gaan rijden !!!

Flowerpull

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 20:02

Wat geweldig! Wel raar ja dat er opeens niemand meer reageerde.. Ik heb nog energie gestopt in een forum maken, maar niemand die daar reageert..
Hoop dat iemand zich nog even bedenkt en toch nog even hierheen komt Nagelbijten / Gniffelen

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 23:31

yankeestar schreef:
Nu allemaal, al dat gezever aan de kant, kijk eens....
Swieber heeft zijn zadel, daar er te veel tijd besteed werd aan klagen dan het zadel, heb ik besloten het zadel al aan Swieber te geven!!! Zodat ze lekker kunnen gaan rijden !!!

Ik vind het een super actie van je!!!! Helemaal geweldig!

Kun je me via pb het rekeningnummer nog even sturen??

Daan1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 00:24

flowerpull, ja, ik heb het allemaal gevolgd, bedankt voor je inzet!
Mag toch gezegd worden, niet?