"Rijtechnisch commentaar" op HAW

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DL_

Re: "Rijtechnisch commentaar" op HAW

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 22:45

Zowiezo zal je nooit iedereen tevreden stellen, maar een regeling waar de meeste zich wel in kunnen vinden moet lukken. Ik zal er over na denken, mocht ik nog een idee hebben zal ik me melden.

Denk wel (en niet omdat het mijn idee is ) dat dat formulier idee veel misverstanden uit de weg kan helpen, het is niet de oplossing, daarnaast moet ook een hoop gebeuren, maar denk wel dat aan de hand daarvan al wat gerichter en betere tips gegeven kunnen worden, evt. kan er nog andere informatie gevraagd worden als wat ik zelf al aan gaf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 22:45

haha, idd

Misschien toch maar zo laten?
Maar dan met cap is altijd eigen keuze..gezeur daarover levert sancties op?
Rt commentaar niet verplicht.
Oneliners worden wel verwijderd, dus alleen maar ow leuk paard is niet oke Lachen

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 22:49

ik ben eerlijk gezegt wel voor een andere opzet.. en cap eigen keus ben ik persoonlijk niet zo voor, maar dat had ik al eerder aangegeven..

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 22:52

Zo zie je maar weer, zoveel gebruikers, zoveel wensen. Lachen

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 22:57

Ik hoop ook echt dat we een oplossing gaan vinden waar (nagenoeg) iedereen zich in kan vinden, dat is ook echt het streven Ja

Buiten het wel of niet verplicht stellen van het geven van rijtechnisch commentaar, hebben we helaas nog een aantal problemen op HAW. Als het alleen om het rt-commentaar zou gaan, dan zou het waarschijnlijk ook wat makkelijker zijn om daar een oplossing voor te vinden Lachen

Zo hebben we bijv. ook nog het probleem van de 'meelopers'. Er wordt een trend gezet door een bepaald persoon, en er loopt meteen een kudde achteraan die 'dat ook vindt', en er liefst nog een schepje bovenop gooit. Een rel is dan al snel geboren, en dat is helaas iets wat we steeds vaker tegenkomen. Door het enorme aantal bokkers gaat het ook allemaal erg snel, je knippert een keer met je ogen en er staan 10 pagina's met reacties.

Al die regels zijn ook niet bedacht om bokkers te pesten, er zijn in de loop der tijd noodgedwongen steeds meer regels bijgekomen omdat het anders compleet uit de hand zou lopen. Soms denk ik weleens dat HAW in de loop der tijd een beetje uit z'n jasje gegroeid is Knipoog Er zijn zoveel leden bijgekomen en het aantal topics is zo groot en de wensen zijn zo gevarieerd dat het enorm moeilijk is geworden om het zoveel mogelijk bokkers naar de zin te maken en om alles een beetje fatsoenlijk te laten verlopen.

Destinietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 23:11

Oscar schreef:
Ik heb er ook nog eens een nachtje over geslapen Knipoog
Naar mijn idee blijft het belangrijkste struikelblok dat het huidige HAW een flink aantal regels/voorwaarden heeft en dat een deel van de bokkers zich hier niet goed in kunnen vinden. Een deel vindt HAW van een veel te laag niveau, een ander deel vindt het juist weer veel te formeel door de regels die er gelden. Ik ben bang dat we binnen het huidige HAW hier ook moeilijk een compromis voor kunnen vinden.

Hoe zouden jullie er tegenover staan als HAW eventueel opgesplits zou worden? Het is maar een proefballon hoor, ik zou gewoon graag eens wat meningen willen horen Lachen

Waar ik zelf aan zit te denken is de mogelijkheid om HAW op te splitsen in een deel dat puur om het rijtechnisch commentaar gaat, en een deel dat er is om je (werk)foto's te laten zien maar waarbij geen behoefte is aan rijtechnisch commentaar (of de foto's zijn er niet geschikt voor), een soort "fun-HAW" dus Knipoog

Dan zou je 2 HAW-gerelateerde forums kunnen maken:
1) Een fotogedeelte waarop alleen werkfoto's geplaatst worden die geschikt zijn voor rijtechnisch commentaar en waar ook alleen rijtechnisch commentaar gegeven mag worden.
Geen foto's van setjes, geen verhalen over hoe gezellig het was, puur informatief dus. Dan krijg je een topic waarin iemand goede foto's plaatst, aangeeft waar hij/zij mee bezig is, en ook aangeeft wat de problemen zijn en waar men graag tips over wil hebben. Goede foto's en veel relevante informatie, met daarbij ook de nodige eisen aan de reacties die gegeven worden, met als gevolg een 'hoogstaande' discussie over het rijtechnische deel. Iedereen die enkel en alleen reacties wil krijgen over zijn prestaties, kan hier terecht.

2) Een fotogedeelte waarop werkfoto's geplaatst worden en waarbij de topicstarter de foto's eigenlijk alleen plaatst om zijn foto's te showen en waarbij geen of weinig behoefte is aan rijtechnisch commentaar. Hier zou dan ook plaats zijn voor felicitaties, het laten zien van een leuk nieuw setje, je belevenissen tijdens een buitenrit etc.
Eigenlijk dus een soort ITP zoals we nu hebben, maar dan met foto's van paarden die (in meer of mindere mate Knipoog) aan het werk zijn. De regels kunnen hier dan ook een stuk minder streng zijn (bijv. alleen oneliners niet toestaan, en natuurlijk verder de gewone regels zoals geen ruzie maken enzo, maar dat zal voor zich spreken). Je krijgt dan een soort "fun-HAW" waar iedereen z'n eigen draai aan kan geven.

Het is maar een brainwave, maar ik ben heel erg benieuwd hoe jullie hier tegenover staan.
Zou het wat zijn, of is het een prut-idee (en zo ja: waarom)?
Shoot Haha!

Wat ik me nogsteeds afvraag: zijn er mensen die commentaar nodig hebben van medebokkers, notabene van een FOTO? NIet vervelend bedoeld, maar ik kan me er niets bij voorstellen. Heb je dan geen instructeur meer nodig? Ik vond het zelf altijd leuk om op HAW foto's van gave paarden te kijken, maar die staan er tegenwoordig ook een stuk minder op, misschien doordat deze mensen geen behoefte hebben aan rijtechnisch commentaar? Ik weet het niet, maar ik vind het maar raar. Moet bokt niet gewoon een leuk gezellig forum blijven, zonder dat jan en allemaal, waarvan je geen idee hebt hoe (on)kundig ze zijn, je commentaar gaan/moeten geven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 23:16

Ik denk dat die leuke foto's er niet meer staan door de horde penny's.
Niet eens over het rt commentaar wat ze geven. Wat dan uiteraard nergens over gaat Lachen

Je kan van een reeks foto's echt een heleboel aflezen, dus leerzaam kan het zeker zijn.
In de tijd dat bokt een boktje was had ik graag van bepaalde mensen commentaar op mijn foto's.
Wat die zagen klopte gewoon.
En ja mijn instructrice was er dan ook wel mee bezig, maar nog iemand die het zegt geeft soms wel dat extra er harder aan te gaan werken.
Of als men net een andere benadering van dat probleem uitlegt.

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 23:21

Inderdaad, vaak weet je bepaalde dingen wel, maar een frisse kijk kan toch heel fijn zijn! ik bedoel, jij gaat er dan vanuit dat alles helemaal goed zit, maar er zijn ook mensen die menen op de goede weg te zitten, topinstructie te hebben, en in werkelijkheid gewoon op weg zijn naar een afgang.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 23:23

Helemaal mee eens hoor Karin. Ik vind het een beetje flauw dat je op HAW topics niet eens meer iets positiefs kwijt kunt, zonder dat het verwijderd wordt. Want... wat nou als ik nou geen rijtechnisch commentaar heb op dat moment? Dan kan liggen aan het feit dat de combinatie het verschrikkelijk goed doet. Maar ook aan het gebrek van mijn eigen kunde. Dus dan zou half bokt dus niet meer mogen reageren in HAW topics. Ik vind ook dat wanneer je een leuke combi tegen komt, dit gezegd mag worden. Zónder direct verwijderd te worden omdat er geen nuttige rijtechnische tips in mijn antwoord verwerkt zijn.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 23:30

Heb je het hele topic al gelezen VValar? Ben benieuwd wat je vind van de dingen die tot nu toe zijn aangedragen.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 23:30

KarinvdM schreef:
Dat kan Oscar, maar van mij mag het ook zo blijven als het is en dan de eis van rijtechnisch commentaar laten varen.

Ja

En als mensen juist wel duidelijk rijtechnisch commentaar willen, dan kunnen ze dit er toch expliciet bij zetten?

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 00:03

runningkawa schreef:
haha, idd

Misschien toch maar zo laten?
Maar dan met cap is altijd eigen keuze..gezeur daarover levert sancties op?
Rt commentaar niet verplicht.
Oneliners worden wel verwijderd, dus alleen maar ow leuk paard is niet oke Lachen

Lijkt mij persoonlijk de beste oplossing, maar zoals ik zie verschillen de meningen hierover nogal.
Op het eerste gezicht leek het verhaal van Oscar me ideaal, maar zoals velen hier al noemen, betekent dit waarschijnlijk dat diegenen die het commentaar het hardste nodig hebben, de foto's gaan plaatsen bij het forum waar je geen rijtechnisch commentaar mag geven. Nou daar hoef ik dan niet meer te kijken hoor Scheve mond (is aan de andere kant ook wel weer handig want dat betekent dat ik dat soort topics nooit meer zie Clown )

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 00:44

Mijn idee is:

ITP
Voor leuke foto's waar je iets aan het doen bent met je paard.

HAW
voor mensen die hun paard willen showen.
- Met commentaar.
- Met "Wat een mooi hoofdstel, setje, paard, enz."

HAW-RT (Rij Technisch)
Voor mensen die commentaar (tips) willen op hun rijden.
Met een lijstje.

Titel topic invullen
Naam paard:
Leeftijd paard:
evt. afstamming
Discipline:
niveau:
Leerdoel:
enz...

Zo zou ik het zelf heel overzichtelijk vinden.
(ik vind sowieso dat er een regel moet zijn dat er geen commentaar over het wel of niet dragen van een cap moet zijn, of je moet het verplichten. Maar dan denk ik dat je een stuk minder topic 's krijgt.)

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 22:18

Wat vinden jullie hiervan?

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 22:21

S_zanne schreef:

Op zich vind ik het helemaal geen verkeerd idee en netjes uitgewerkt, maar ik zou ook best graag een complimentje willen geven (in welk topic/forum dan ook) zonder verplicht te zijn om rijtechnisch commentaar te geven. Lachen

Mocht dat geen optie zijn ga ik voor jouw voorstel.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 22:22

Het zal je waarschijnlijk niet echt verbazen, maar ik zie er zeker wel iets in *LOL*
't Is zoals ik het ongeveer in gedachten heb.
Maar ik zit nog steeds te denken over wat te doen met de meeloopreacties en wat te doen met rijtechnisch commentaar terwijl daar niet om gevraagd wordt. Daar ben ik geloof ik nog niet helemaal uit Knipoog

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 22:26

ThePast03 schreef:
S_zanne schreef:

Op zich vind ik het helemaal geen verkeerd idee en netjes uitgewerkt, maar ik zou ook best graag een complimentje willen geven (in welk topic/forum dan ook) zonder verplicht te zijn om rijtechnisch commentaar te geven. Lachen

Mocht dat geen optie zijn ga ik voor jouw voorstel.

Dan zou je dus wel een PBtje moeten sturen, maar dat is alleen van toepassing bij HAW-RT

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 22:29

Oscar schreef:
Het zal je waarschijnlijk niet echt verbazen, maar ik zie er zeker wel iets in *LOL*
't Is zoals ik het ongeveer in gedachten heb.
Maar ik zit nog steeds te denken over wat te doen met de meeloopreacties en wat te doen met rijtechnisch commentaar terwijl daar niet om gevraagd wordt. Daar ben ik geloof ik nog niet helemaal uit Knipoog

Je moet het ook niet te moeilijk willen maken.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog nooit de regels van Bokt heb gelezen.
Ja als ik denk mag dit wel, dan zoek ik het op.
Het is ook een beetje gezond verstand gebruiken.
Het moet wel leuk blijven en dat is het op dit moment niet echt op ITP en HAW.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 22:37

S_zanne schreef:
[Je moet het ook niet te moeilijk willen maken.

Hier ben ik het mee eens.
Je zou bijvoorbeeld van de gebruikers kunnen verlangen dat ze bij "herhaling van rijtechnische tips" hun eigen argumenten daarbij zetten.
Daarmee voorkom je dat mensen klakkeloos meningen overnemen. Knipoog

En een pbtje is inderdaad wel te doen als je alleen een complimentje wil geven.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 22:45

Dat vind ik wel een goed idee ThePast03.

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 22:48

ThePast03 schreef:
S_zanne schreef:
[Je moet het ook niet te moeilijk willen maken.

Hier ben ik het mee eens.
Je zou bijvoorbeeld van de gebruikers kunnen verlangen dat ze bij "herhaling van rijtechnische tips" hun eigen argumenten daarbij zetten.
Daarmee voorkom je dat mensen klakkeloos meningen overnemen. Knipoog

En een pbtje is inderdaad wel te doen als je alleen een complimentje wil geven.

Mensen die een topic openen op HAW-RT willen rij technisch commentaar. dus de PB voor complimenten is alleen voor dat subforum van toepassing.
En idd, je mag dingen best herhalen, als je er maar iets aan toevoegt.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 23:37

Dus als even goed begrijp is er een 'vage schets' voor HAW.
Nl de soort van HAW/ITP, bedoeld voor de complimenten e.d. En een HAW-RT voor alleen het rijtechnische commentaar.

Correct me if i'm wrong (en ik zal het ongetwijfeld verkeerd inzien Clown Vork ) Je zou dan bij HAW-RT geen complimenten mogen maken, alleen het rijtechnische commentaar?

Ik vind het zelf best leuk dat er bij mij dingen worden gezet zoals 'zeer leuke combinatie' 'dit ziet er geweldig uit' en het rijtechnische commentaar zoals 'als ik jouw was zou ik het zo en zo doen' e.d.
Maar dat zou dus niet meer mogen?
Want om eerlijk te zijn ik denk dat ik (en misschien nog meerdere andere...) op dat moment even niet meer weten waar ik het neer moet zetten. Aangezien ik beide leuk vind.
Ik kan het dan bij de ITP/HAW zetten, maar ik krijg er geen rijtechnisch commentaar op, omdat het bedoeld is voor de 'complimenten' ed.
Maar als ik het bij HAW-RT zet, mag ik de overige complimenten niet meer krijgen?

Als ik dit zo terug lees heb ik het ongetwijfeld helemaaaaal verkeerd begrepen Vork

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 23:42

Nee volgens mij heb je het wel goed begrepen en ik denk dat dat ook wel een probleem is.
De mensen zullen dan de complimenten via PB moeten gaan geven.. Ik ben bang dat veel mensen het er dan maar bij laten, óf je hebt als je een topic opent en je hebt een leuk paard, elke dag je pb box vol Clown

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 23:55

Volgens mij (en hopenlijk Haha!) hebben jullie het inderdaad verkeerd begrepen.
Het lijkt me best toegestaan als je rijtechnisch commentaar geeft dat je daaronder zet:
Verder heb je een machtig mooi paard onder je en ik vind jullie een mooie combinatie.
Of iets dergelijks. Clown

Het is alleen niet de bedoeling dat je alleen een compliment geeft zonder rijtechnisch commentaar.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 23:58

Ah oke, sorry het is al laat, ik ben niet zo scherp meer Haha!