Nieuw systeem voor EA - wat zijn jullie wensen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Schimmelig

Re: Nieuw systeem voor EA - wat zijn jullie wensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 19:41

Ik denk dat het te snel eindigt in zwartmaken, ook vind ik het zelf niet professioneel om over een klant te oordelen, of dit nu positieve, of negatieve feedback is.

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 19:44

Als jij iemand onterecht slechte feeback geeft zul je dat ook zelf terug krijgen. Wil je nu echt je eigen naam schaden omdat je iemand niet mag?

1 slechte feedback door iets waar je niet veel aan kunt doen tegenover een hoop goede dat zal niemand tegenhouden zaken te doen met die persoon.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 19:49

je beoordeelt slechts de bestellings en betalings gedrag
niet de persoon zelf Knipoog dat zou idd niet professioneel zijn
en daar mag je als zaak ook niet naar kijken(vinden wij)

moet direct aan 1 bepaalde bokker denken die bij onze zaak iets gedaan heeft
en naderhand kwam ik er achter dat die zelfde dat bij 2 andere zaken die ook
op bokt zitten ook gedaan had , in zo'n geval macht daar nu niks over gemeld worden
maar volgende zaken zijn bij zo'n feedback systeem wel gewaarschuwd

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 20:04

Zo'n rood bolletje-groen bolletje aanvinken zou nog wel kunnen, ingewikkelder moet je het denk ik niet maken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 20:06

Nee ik vind dat feedback ondersteund moet worden door een korte tekst, JUIST om te voorkomen dat mensen te snel een negatief geven om te zieken. Als daar verplicht tekst bij moet dan kan de andere partij het nl weerspreken. Tegen alleen een rood bolletje begin je dus niets.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 20:11

rood groen , mag daar nog een neutraal tussen zitten ?
bij negatieve feed back is het denk ik het waarom
wel belankrijk
bij positief hoeft er niet zonodig iets bij
bij negatief is dat wel zo verstandig om evt misverstanden uit de wereld te houden

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 20:12

Wat nu als er een klant van jou een zadel overneemt en jij weet dat dat zadel goed en en de koper geeft jouw negatieve kritiek en zet er achter: "Deze verkoper heeft mij een zadelmarkt zadel geleverd i.p.v. kwalitatief duur zadel."
Wat ze je dan bij de koper neer?
"Je liegt, het zadel was wel goed."

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 20:13

Precies, bij ebay zoek ik ook altijd de negatieve feeback op om te zien waarom precies, en meestal is het dan iets banketstaaf omdat de koper niet goed heeft gelezen maar soms ook gewoon omdat er spullen verkocht worden die niet deugen.
Zeker met grote verkopers en shops is dat wel handig, want ondanks 98% positief was laatst precies het product wat ik wilde waar de negatieve over gingen en heeft mij weer een miskoop bespaard.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 20:16

@Schimmelig : hier komt dus een goede productomschrijving met foto en merknaam om de hoek kijken.
Zijn die er niet dan is het aan een koper om achterdochtig te zijn en te vragen naar ontbrekende zaken.
Koopt men dan toch en het blijkt een miskoop te zijn dan is het duidelijk een geval van 'eigen schuld'.
Let wel!! Dit is dus iets anders als in de advertentie zetten dat het een goed merkzadel is etc en dus duidelijk de boel besodemieteren.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 20:19

DubbelDun schreef:
@Schimmelig : hier komt dus een goede productomschrijving met foto en merknaam om de hoek kijken.
Zijn die er niet dan is het aan een koper om achterdochtig te zijn en te vragen naar ontbrekende zaken.
Koopt men dan toch en het blijkt een miskoop te zijn dan is het duidelijk een geval van 'eigen schuld'.
Let wel!! Dit is dus iets anders als in de advertentie zetten dat het een goed merkzadel is etc en dus duidelijk de boel besodemieteren.

Elk duidelijk geval van 'eigen schuld' voor jou, is compleet het tegenovergestelde voor een ander.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 20:22

Ja een koop heeft nu eenmaal 2 kanten.
Daarom ben ik ook altijd tegen het Bokt-beleid geweest dat je in een item geen kritische noot mocht laten horen.
Dit zou een hoop mensen een hoop geld kunnen schelen aan kat-in-de-zak aankopen.

Verder is het op Ebay ook 'buyer be-awere'. Met goedkope items kún je mazzel hebben, maar verwacht geen superkwaliteit bij een nieuw hoofdstel van 25 euro. Voor niets gaat de zon op tenslotte Haha!

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 20:29

DubbelDun schreef:
Ja een koop heeft nu eenmaal 2 kanten.
Daarom ben ik ook altijd tegen het Bokt-beleid geweest dat je in een item geen kritische noot mocht laten horen.
Dit zou een hoop mensen een hoop geld kunnen schelen aan kat-in-de-zak aankopen.

Verder is het op Ebay ook 'buyer be-awere'. Met goedkope items kún je mazzel hebben, maar verwacht geen superkwaliteit bij een nieuw hoofdstel van 25 euro. Voor niets gaat de zon op tenslotte Haha!

Hmm, dus als iemand een hoofdstel bij je koopt van 25,- vind jij, dat degene er vanuit mag gaan dat de kwaliteit niet denderend is, maar als degene jou dan negatieve feedback geeft en zegt dat je rot hoofdstellen verkoopt?

Zoals er hier boven in de post van IcePrincess staat, als mensen negatieve feedback lezen, - al is het één keer over één specifiek artikel - kopen ze het niet meer. Daar zit jij dan met je hoofdstellen die best redelijk zijn, maar niet aan de eisen van één betreffende koper voldeden.

Jij bent het dus allesbehalve dan met de post eens, wat dan? Email je een moderator, maar het is ook niet hun werk niet dat te controleren, toch? Er zitten mij teveel haken en ogen aan een goed feedback systeem.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 20:32

@Schimmelig; uit mijn advertentie zou al blijken wat voor kwaliteit dit hoofdstel heeft. Als de koper hiern a dan nog een negatieve feedback geeft dan kan ik dit pareren door aan te geven dat dit duidelijk vermeld stond.
Ook een feedback kent woord en weerwoord nl.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 20:36

Kwaliteit, dat is ook een mening en niet alleen jouw mening. Het is zelfs niet altijd een merk, ik hoor ook mensen zagen over Kieffer e.d. terwijl je dat in mijn ogen als A-merk kunt zien zeggen sommige dat het belabberde kwaliteit is. Deze ochtend kwam ik nog een in die trant een topic tegen Lachen Wat wil je dan precies pareren? Je kunt alleen zeggen dat je het er niet mee eens bent Clown

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 20:40

neem aan dat als er iets is dat de koper eerst contact opneemt met de verkoper

en als er een merkloos zadel aangeboden word gaat het om een merkloos zadel
bij een merk over een merk ,
bij 2e hands is het altijd lastig , heb van een collega ook wel eens zgan zadels overgenomen
merk , foto's alles .. de zadels die hier arrieerde (per post) waren alles behalve zgan
en 2 zelfs met een gebroken boom ..
dat is helaas het risico van de aan en verkoop van gebruikte spullen

maar als klant 1 een negatieve feedback geeft over de staat van een zadel
en klant 2 idem klant 3 niet klant 4 weer wel ..dan weet je iig dat die verkoper
erg slechte foto;s maakt en als je daar dus zadel wilt kopen het slimmer is om m op te halen
zodat je met eigen ogen kan bekijken Knipoog

veel dingen zijn duidelijk op een foto te zien , veel dingen ook niet ..

bij nieuwe spullen gekocht bij een bedrijf geld zoiezo de wet kopen op afstand

voor 25 euro kan je geen nieuw stuben hoofdstel verwachten
heb hier bv een merkloze die in mijn ogen veel beter is als de duurdere van ir
en als iemand een 45 euro hfdst koopt en is niet tevreden kan die dus retour

maar niet zoals 1 bokker doet : hoofdstel bestellen ,
bij bedrijf 2 peesjes en dekje ..mooie foto maken en weer retour sturen
puur om een mooi setje foto te hebben .. voor zulke akties mag er best een nega
feed back komen

bij 2e hands verkoop enn aankoop kan het altijd wel eens gebeuren dat
iemand niet helemaal tevreden is
komt dat een keer voor ..kan gebeuren .. gebeurt dat erg vaak
zal dat dus aan de feedbacks te zien zijn

gezien de wet zal bij de verkoop van nieuwe spullen zal de feedback dus eerder
over hoe de zaak dingen oplost gaan dan over de kwaliteit
bij 2e hands en particulier is het wat lstiger
wat voor de een nog prima is is voor de ander prullenbak waardig
voor een volgende weer prachtig

..schoon en heel kunnen weinig misverstanden
over bestaan

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 20:43

Mijn voorbeeld ging over iets waarvan de maat niet overeen kwam. Ondanks dat er meer dan 8 mensen waren die negatief of neutraal feedback hadden gegeven omdat het geleverde product gewoon 2 maten groter was en ze er niets aan hadden, de verkoper bleef dezelfde advertentie houden, met daarin de verkeerde maat.

Als er van 1 iemand negatief was geweest had ik het gewoon gekocht omdat die persoon dan zelf gewoon niet goed opgelet zou hebben.
Als de verkoper een artikel verkoopt waaruit uit meerdere feedback blijkt dat het niet goed is dan is het toch juist goed dat het niet gekocht wordt, want eigenlijk is het oplichting.

Je krijgt waar je voor betaald, iedereen weet wel dat een hoofdstel van 25 euro niet super kan zijn. Als iemand daar negatief opvreageerd dan ligt dat bij die koper, niet de verkoper, tenij die het artikel aanprijst als superkwaliteid.

Als jij je advertenties goed en eerlijk plaatst hoef je echt niet bang te zijn om verkopen mis te lopen door eventuele negatieve feedback.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 20:50

Door de mogelijkheid van woord en weerwoord kun je je als aspirantkoper een beeld vormen. Wat dat beeld is zal voor een iedere anders kunnen zijn.

Voorbeeld van negatieve feedback aan verkoper:
Citaat:
Koper: fatwouda ( 7 ) 11-mrt-03 19:29
AfbeeldingAfter many attemepted contacts will not return my money.

Verkoper: Reactie van alazahr (15-mrt-03 15:34):
Cust ordered wrong size. Waited for merchandise return to send check

Deze koper was niet tevreden over het product en mocht het terugsturen (wat al heel netjes is dat het kan), maar moest volgens eigen zeggen te lang op het geld wachten en geeft dus een negatieve feedback.
De verkoper heeft eerst gewacht tot het verkochte binnen was (hoe snel was de koper hiermee?? ) en heeft toen netjes uitbetaald.
IMO heeft de koper dus een kort lontje en heeft de verkoper deze negatief niet verdiend. IK kijk dus door deze negatief heen.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 20:52

Ieder zijn mening. Ik zie het een groot fiasco worden als handelaren particulieren moeten beoordelen, vice versa en particulieren - particulieren en wat nu als er een moderator negatieve kritiek krijgt. Ik geloof dat het voor geen meter gaat werken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 20:53

Op ebay werkt het al jaren, ik zal niet zeggen altijd voor 100%, maar iedereen die een beetje bedreven raakt op ebya weet precies waar hij aan toe is.
Natuurlijk is het geen garantie dat er noiit meer iets mis zal gaan, die heb je nooit nl. Zelfs niet als je het gewoon in een winkel koopt.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 20:54

DubbelDun schreef:
Op ebay werkt het al jaren, ik zal niet zeggen altijd voor 100%, maar iedereen die een beetje bedreven raakt op ebya weet precies waar hij aan toe is.
Natuurlijk is het geen garantie dat er noiit meer iets mis zal gaan, die heb je nooit nl. Zelfs niet als je het gewoon in een winkel koopt.

Wat nu als je hoofdstel na een half jaar kapot gaat, mag je dan nog negatieve kritiek geven?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 20:57

Nee, feedback geef je binnen (ik meen) 3 maanden na aankoop, anders verloopt de mogelijkheid.
En als verkoper kun je je natuurlijk afvragen hoe het hoofdstel kapot heeft kunnen gaan. Als er een paard op de teugel gestaan heeft dan kun je dat de verkoper toch niet kwalijk nemen lijkt mij.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 21:00

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 21:02

DubbelDun schreef:
Nee, feedback geef je binnen (ik meen) 3 maanden na aankoop, anders verloopt de mogelijkheid.
En als verkoper kun je je natuurlijk afvragen hoe het hoofdstel kapot heeft kunnen gaan. Als er een paard op de teugel gestaan heeft dan kun je dat de verkoper toch niet kwalijk nemen lijkt mij.

Ik heb op Bokt gelezen hoe mensen hun zweetdeken met een leugen - twee maanden na dato - in wilde ruilen omdat ze hun paard er buiten mee hadden laten staan. Wat nu als de verkoper met recht nee zegt en daar ontstaat negatieve feedback uit.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 21:05

Nog een voorbeeldje van feedback.
Citaat:
Koper: 573kathe53 ( 2 ) 07-nov-07 05:31
do not know much yet. Haven't received item, but shipping/postage seems high.
Verkoper: Reactie van equiteric (07-nov-07 16:21):
Please call customer service to help. 877.804.7810

Auto Waterer For Cats/Small Dogs 3 Liter Capacity Blue (nummer 260177072991)

Dit is het item:
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi ... %26fvi%3D1

Een verkoopprijs van 2,95 met een verzendkosten van 7,75.
Als jij als kper dit koopt ga je accoord met de verzedkosten en moet je naderhand niet zeuren als je het te hoog vind. Dat had je je dan eerder moeten bedenken en niet kopen.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 21:05

zoals het voorbeeld van dubbeldun daar zie je dat er dus een misverstand was en ondertussen opgelost

een hoofdstel wat na een half jaar kapot gaat ligt het er ook een beetje aan
als je een merkloos van 25 euro bedoeld of een kieffer (welke je als bedrijf dus
ook mag retouneren na een half jaar) of bv biothane
biothane moet iig lange meegaan maar verder
ligt het eraan WAAR het kapot is en hoe er mee omgegaan is / bijgehouden is

zo kwam er hier ooit een klant ivm kapotte neusriem na 1 maand
had wel haar paard AAN die neusriem vast gezet
tja als paard dan vol gewicht er inzet ..daar zijn ze niet op gemaakt

zo krijg ik nu verchroomde beugels a 12 euro verkoop retour
helaas zijn deze kaduuken binnen korte tijd , mag absoluut niet zomaar gebeuren
dus een fabrieks foutje ,
nu zou ik een negatieve feedback kunnen krijgen ivm verkopen van ondeugdelijk materiaal
of een positieve ivm netjes oplossen ...
zou dit na een jaar zijn is het nogsteeds niet goed maar dan kan ik er ook niks meer mee ..