Taalmod, wie zou dat willen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Oakland1990

Re: Taalmod, wie zou dat willen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 21:29

idem hier

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 21:32

Ik zou ook wel willen Lachen Ben altijd veel met spelling bezig en kan me ook heel erg irriteren aan topics waar héél veel taalfouten in worden gemaakt!
Ben benieuwd of de taalmod er gaat komen. Lachen

Escha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 21:33

Cyntje schreef:
Cyntje schreef:
Wanneer zijn de selectierondes Schijnheilig

nou? Vork Tong uitsteken

Worden we ongeduldig? Nors opkijken

Ik zie het me al voor me een soort van spellingstoets voordat je taalmod mag worden *LOL*

Djeenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 21:39

MoonChloe schreef:
Ze zeggen toch altijd dat Belgen beetje raar zijn haha Nagelbijten / Gniffelen Schijnheilig

Het gaat hier goed in dit topic! Eerst kunnen we niet goed schrijven/praten en nu zijn we nog raar ook Haha! Sommige belgenkinders hebben het nou eenmaal moeilijk met AN te schrijven/praten. (Ik stoor me er ook aan hoor Vork )

Verder vind ik een taalmod wel een goed idee, maar lijkt me een heel groot (onbegonnen) werk, maar als je een heel team wil klaarstomen wil het misschien wel lukken! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 21:45

Hihi, ah nee hoor, jullie Belgen zijn best lief!

Is het misschien handig om een poll te maken?

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 09:53

Dat denk ik wel eigenlijk.

Je bedoeld voor of tegen een taalmod en wie zich daarvoor aanbied Lachen

Ik zal even een mod pben met het idee Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 09:57

Djeenie schreef:
MoonChloe schreef:
Ze zeggen toch altijd dat Belgen beetje raar zijn haha Nagelbijten / Gniffelen Schijnheilig

Het gaat hier goed in dit topic! Eerst kunnen we niet goed schrijven/praten en nu zijn we nog raar ook Haha! Sommige belgenkinders hebben het nou eenmaal moeilijk met AN te schrijven/praten. (Ik stoor me er ook aan hoor Vork )

Verder vind ik een taalmod wel een goed idee, maar lijkt me een heel groot (onbegonnen) werk, maar als je een heel team wil klaarstomen wil het misschien wel lukken! Haha!

Ik vind het juist leuk hoe de belgen sommige dingen benoemen. Is een beetje variatie. Dan zijn sommige dingen ook best grappig, kijk naar het taalblunder topic.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 10:00

Elaine schreef:
Arabesk schreef:
N.a.v. viewtopic.php?f=25&t=711426&hilit=&p=21881729#p21881729

Wie zou er taalmod willen zijn als dit zou bestaan?

Vork

Ik zet mezelf vast op de lijst Haha!

Zet mij er maar bij!

Op zich hoeven die berichten niet verwijderd te worden, maar aangepast met een waarschuwing.

Dus:
eerst schreef:
Iick hep un liefe poni

na aanpassing schreef:
Ik heb een lieve pony.

[taalmodopmerking]Let op! Msntaal/breezah is niet toegestaan en met normale hoofdletters en leestekens werken leest een stuk makkelijker

Zoiets dus Clown

En als het (ik noem maar wat) na 5x nog niet verbeterd is een OW.

Maar niet dat je bij iedere vergeten punt op je donder krijgt, maar meer bij echt hele teksten zonder normale hoofdletters en leestekens.. en msn/breezah Knipoog

Tja, ach er zijn al modaanwijzingen over msm/breezah taalgebruik, als ze de waarschuwing niet ter harte nemen, worden ze gebanned. Nu gaan jullie extra tijd geven om die berichten te corrigeren? Is bokken al niet tijdrovend genoeg Haha! ? Dan zijn er genoeg dislexies op bokt, gaan jullie die mensen schaduwen? Laat dan een goede spelligcheck mee draaien op bokt.

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 10:00

Even zeer offtopic Knipoog , maar ik was 6 maanden geleden naar een bedrijfsfeest in Belgie.
Daar vroegen mijn vriendin en ik naar de garderobe en geen enkel personeelslid kon ons helpen.. totdat we vroegen waar we onze jas op konden hangen.

Toen wezen ze ons naar de vestiere. Clown

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 10:02

@ russel:
Misschien dan handig dat de mensen met dyslexie bekend worden bij de taalmods, dat die er rekening mee houden Lachen

En msn/BreEz4h word al redelijk goed aangepakt, maar als een bokker een heel verhaal op JH/LZP zet wat onduidelijk te lezen is.. krijg je hier meer commentaar op dan dat ze hulp krijgen over hun probleem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 10:05

Elaine schreef:
@ russel:
Misschien dan handig dat de mensen met dyslexie bekend worden bij de taalmods, dat die er rekening mee houden Lachen

En msn/BreEz4h word al redelijk goed aangepakt, maar als een bokker een heel verhaal op JH/LZP zet wat onduidelijk te lezen is.. krijg je hier meer commentaar op dan dat ze hulp krijgen over hun probleem.

De meesten hebben het in hun onderschrift staan en dyslexie is makkelijk te herkennen aan taalgebruik/spelling. Blijven de lagereschoolgeslaagden creatief bij het bedenken wat er staat, de dyslexiemensen zouden dan wat gestimuleerd kunnen worden beter te schrijven, maar dat is nou juist zo moeilijk voor die mensen, de ene dag is het zo en de andere dag zo. Heb er eentje thuis zitten Haha! Haha!

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 10:07

Ik weet het, heb er momenteel veel mee te maken Lachen

Maar zo'n taalmod hoeft het misschien niet altijd te veranderen, maar desnoods een herschreven versie eronder zetten.
En bij iemand met dyslexie niet gelijk de regel toepassen over waarschuwingen e.d.

Maar met het leesbaarder maken voor de andere bokkers is i.m.o. weinig mis.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 10:09

Ja maar zouden mensen Dyslexie dan niet als smoesje gaan gebruiken?

Chiwawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 10:12

Ik meld me!

Ik ben Belgisch Haha!
Ik ben leerkracht (en zodoende professioneel taal-verbeteraar) Whoosh!
Ik ben allergisch aan onleesbare teksten (spelling hoeft niet correct te zijn, maar van die doorlopende teksten zonder leestekens, hoofdletters en enters word ik Stoom uit je oren )

Klaar voor de strijd!

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 10:16

Cyntje schreef:
Ja maar zouden mensen Dyslexie dan niet als smoesje gaan gebruiken?

Daar zit wat in, maar dyslexie is over het algemeen makkelijk te scheiden van mensen die echt de taalregels aan hun laars lappen!
Misschien bij twijfel vragen om een dyslexie verklaring? Dat gaat misschien wat ver, maar als iemand echt blijft gillen dat hij/zij dyslexie heeft.. en de taalmods denken er anders over denk ik dat je daar best om kan vragen Lachen

Chiwawa schreef:
Ik meld me!

Ik ben Belgisch Haha!
Ik ben leerkracht (en zodoende professioneel taal-verbeteraar) ~~}>
Ik ben allergisch aan onleesbare teksten (spelling hoeft niet correct te zijn, maar van die doorlopende teksten zonder leestekens, hoofdletters en enters word ik Stoom uit je oren )

Klaar voor de strijd!

Haha het is wel de bedoeling dat het vriendelijk verbeterd word he, en niet Stoom uit je oren

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 10:17

Dat wordt wel een dagtaak denk ik.
Er worden zo ontzettend veel taalfouten gemaakt op bokt dat dat voor 1 iemand echt niet bij te houden is
Daarbij vind ik het eigenlijk een beetje nutteloos.
Als je het niet leesbaar vindt of je er aan irriteert lees je het toch gewoon niet?
Mods hebben wel betere dingen te doen. Knipoog

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 10:19

Amanda schreef:
Er worden zo ontzettend veel taalfouten gemaakt op bokt dat dat voor 1 iemand echt niet bij te houden is
Daarbij vind ik het eigenlijk een beetje nutteloos.
Als je het niet leesbaar vindt of je er aan irriteert lees je het toch gewoon niet?
Mods hebben wel betere dingen te doen. Knipoog

Het gaat niet om 1 typefoutje, maar de lappen tekst zonder enige taalregel.
Ik vind het niet helemaal nutteloos moet ik zeggen.
En niet lezen, tja.. daar zal de TS blij mee zijn?
Mods hebben betere dingen te doen ja Lachen Daarom misschien handig om taalmods aan te stellen?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 10:23

Breezer taal en msn taal is zoiezo niet toegestaan en daar wordt volgens mij een slotje op geplaatst.
Wat het niet lezen betreft: dat is dan de verantwoordlijkheid van de TS zelf.
Het staat in de boktregels dat er getypt moet worden in ABN, met uitzondering van de erkende afkortingen.
Wordt dit niet gedaan dan is dat aan de TS zelf.
En dan heb ik het ook niet over de kleine taalfoutjes nee, want die maken een tekst niet onleesbaar.
Je kan van een kind van 8 niet verwachten dat ze foutloos typt, dat hoeft ook niet.
Maar leesbaar moet het dan wel zijn Ja
En dat kunnen ze echt wel op die leeftijd.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 10:28

Amanda schreef:

Om mijn punt duidelijk te maken, hier een artikel uit de Spits van vanochtend: http://img136.imageshack.us/img136/4299/spitsil9.jpg
15% van MBO-leerlingen en 33% van de Havo-leerlingen scoren voldoende op taal.
Schrikbarend weinig.

Kijk, ik ben er niet fel op tegen om een taalmod oid aan te stellen.
Ik denk alleen dat het dweilen met de kraan open is.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 10:33

Ik zou het wel willen doen... Zit nu toch hele dagen achter de pc te niksnutten dus kan me beter maar nuttig maken Haha!

Ben een krak in verschillende talen, dus kom maar op met die spelfouten Clown

ps: krijg echt grijs haar van al de spelfouten tegenwoordig... Of half-misvormde zinnen waar wij Belgen en Nederlanders maar iets van moeten zien te maken Tong uitsteken

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 10:41

Bij taalmod heb ik de idee: ze gaan geen spelfouten o.i.d verbeteren. Enkel de ONLEESBARE teksten. (breezah, geen interpuncties)

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 10:42

Ik ben juf, dus nakijken doe ik heel veel, maar als je alle posts op bokt op spelling moet nakijken, dan ga je gegarandeerd fouten missen. Een spelfoutje vind ik iets heel anders dan een onleesbare zin. Soms gebeurt het gewoon dat je een lettertje mist, of even niet oplet, ook als je gewoon kunt spellen.
Om bokt op onleesbare tekst te controleren, lijkt me wel heel leuk en nuttig.

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 10:46

MoonChloe schreef:
Bij taalmod heb ik de idee: ze gaan geen spelfouten o.i.d verbeteren. Enkel de ONLEESBARE teksten. (breezah, geen interpuncties)

Nee geen pannenkoek en pannekoek Knipoog

maar meer van die zinnen waar je niets van begrijpt doordat er maar achter elkaar doorgetypt word en dus heel het verhaal niet meer klopt zonder die hoofdletters en punten en dergelijks is het gewoon lastig om iets te lezen

Clown

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 11:39

Elaine schreef:
Dat denk ik wel eigenlijk.

Je bedoeld voor of tegen een taalmod en wie zich daarvoor aanbied Lachen

Ik zal even een mod pben met het idee Lachen

Ik ben benieuwd Ja

Djeenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 12:38

Elaine schreef:
Even zeer offtopic Knipoog , maar ik was 6 maanden geleden naar een bedrijfsfeest in Belgie.
Daar vroegen mijn vriendin en ik naar de garderobe en geen enkel personeelslid kon ons helpen.. totdat we vroegen waar we onze jas op konden hangen.

Toen wezen ze ons naar de vestiere. Clown

Het woord 'vestiaire' komt van het Frans. De Franse taal heeft de Belgische geschiedenis een tijdlang gedomineerd en vandaar dat de Belgen nog vrij veel Franse woorden gebruiken. Ipv vestiaire kan je ook nog 'garderobe' zeggen, maar dat zie ik een doorsnee Belg nog niet te gauw doen Haha!

Zo te zien zijn er al heel wat kandidaten om Taalmod te worden!