Dinopino schreef:maar worden bij de regels ook mensen die geen kwaad willen dan ook slachtoffer. Ik bied iets te goeder trouw aan. Maar het hele mod team heeft er nog van gehoord of de ervaring die ik er mee heb. Bijvoorbeeld een kunstof hooibal. Want ik wil er van af hij bevalt bij mijn paard niet.
Zet ik de reden er van wil niemand hem hebben terwijl het voor anderen misschien wel werkt. Of iemand heeft er een slechte ervaring mee en die wil dan ook iedereen waarschuwen zo'n bal te kopen en heeft intussen zijn eigen bal al wel veilig kunnen verkopen. Iets is niet altijd goed of fout. Eenmaal een oordeel van een modteam en het produkt heeft een stempel.
Als voorbeeld die hooibal dan maar.
Ik heb ooit zo'n hooibal gehad. Moest aan het plafond hangen. Maar als je stal wat klein is en je paard wat doordrukt, heb je kans dat je paard met hoofd IN die bal eindigt. Is Lan gebeurt. Die gelukkig bleef wachten tot iemand haar kwam bevrijden.
Dan kun je een waarschuwing onder die advertentie zetten dat die ballen alleen veilig zijn als ze zo ruim in de stal hangen dat een paard ze nooit klem tegen de muur kan zetten en dus met het hoofd erin komen. Een potentiële koper kan dan zelf besluiten of zijn/haar stal groot genoeg is voor die bal. En die dus veilig kopen en er rekening mee houden.
Of een paardenvoetbal. Er zijn gymballen in de handel die weinig gewicht kunnen hebben. Als daar een paard op gaat staan is er een groter risico op knappen en dus op een ongeluk. Maar ik voetbal wel moet zo'n bal. Omdat ik weet dat mijn paard er niet op gaat staan en niet erg raar doet als zo'n bal knapt. Een ander zou ik de echte (veel duurdere) paardenvoetbal aanraden.
Dus die veiligheidsaspecten zijn relatief.
Dat ligt dus anders bij zadels die zo slecht zijn dat ze van geen kant voldoen aan de meest minimale veiligheidseisen en tegelijkertijd zo'n slechte pasvorm hebben dat ze het betreffende paard pijn doen. Dat vind ik dan rot voor de verkoper (meestal ook nog een commerciële partij) maar rotter voor nietsvermoedende koper en helemaal niks in te brengen hebbend paard.