Ergelijk gedrag op bokt!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Farouche

Re: Ergelijk gedrag op bokt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 10:28

IK erger mij er ook aan, gelukkig hebben ze nooit iets *** tegen mij gezegt en ik ook niet tegen iemand anders maar als ik ergens zie dat er ruzie is en er iemand flink de grond in word getrapt zeg ik er wel wat van en gaat er even een berichtje naar een mod

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 11:15

Imitador schreef:
Het is eigenlijk veel te makkelijk om op internet je mening te geven en mensen af te kraken. Vooral mensen met een leeg profiel geven mij het gevoel dat ze alles kunnen maken (of dat denken). Anderen weten niet wie je bent en zo kun je bij wijze van spreken alles maken.

Als je een tijdje op bokt meedraait en op topics reageert, dan weten mensen na verloop van tijd wel wie je bent en wat voor vlees ze in de kuip hebben. De reden dat mijn profiel zo goed als leeg is, is dat ik weiger om dingen tentoon te stellen voor iedereen die zich maar op bokt aanmeldt en verder niets hoeft te plaatsen om toch dingen over mij te weten te komen. Als ze echt willen weten wie ik ben, nemen ze de moeite maar om al mijn berichten door te lezen (en reken maar dat dat er aardig wat zijn), of komen maar een keertje meeten.

Prima

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 11:41

Shadow0 schreef:
Waarbij opvalt dat dat een 'leerpuntje' is voor vele Bokkers Lachen

Juist ook bij moderators.

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 11:48

Sjoert schreef:
LimaGentle en Cinnepin, inmiddels is wel duidelijk wat jullie dwars zit. Laat dat lekker buiten bokt.

Als dat nou eens kon he, dat zou de rest van de Veenendalers ook erg gelukkig maken Haha!
*stuurt Sjoert pb'tje met uitleg

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 19:26

Shadow0 schreef:
superwoman schreef:
juist als heel veel mensen hebben gereageerd, moet er wel een lichtje gaan branden.

Dat zou moeten, maar dat is dus niet zo. De menselijke psychologie is wat dat betreft heel interessant... bij teveel weerstand schiet het in de verdediging. Niet alleen uiterlijk, in de reacties, maar ook intern. Dan sluiten mensen zich juist af om er over na te denken, en houden des te halstarriger aan hun eigen ideeen vast. ("Cognitieve dissonantie" is de technische term waarmee veel van dit gedrag wordt verklaard.)

Een beetje pushen, net genoeg maar niet te veel, is vaak veel effectiever.

Citaat:
Toegeven aan derden dat je fout was is moeilijk, maar bij het internet heb je verder geen gezichtsverlies,dus je kan van je fouten leren, zonder het toe te geven Knipoog

Niet alleen toegeven aan derden is moeilijk, toegeven aan jezelf is vaak nog veel moeilijker.

Ben het nog steeds niet met je eens ....
Wanneer ze gek op hun paarden zijn, zullen ze hun gedrag echt wel veranderen en toegeven aan jezelf is makkelijkert als je géén gezichtsverlies hebt.
Waarom is het toegeven, waarom denk je dat zij denken fout te zijn, nee...."ik ga het anders proberen", zoals ze in m'n topic zeggen, want dat kan misschien beter gaan, zonder gezichtsverlies.

Maar wij komen hier iig niet uit. Ik denk wel vaker anders dan jij Shadow0 Knipoog

Horsesandme

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 19:34

helemaal mee eens!! Ja

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 19:49

superwoman schreef:
Ben het nog steeds niet met je eens ....

Dat mag natuurlijk best Lachen

Alleen is het verhaal wat ik vertel al aardig uitgebreid onderzocht en bevestigd door psychologen en sociologen .

Citaat:
Wanneer ze gek op hun paarden zijn, zullen ze hun gedrag echt wel veranderen en toegeven aan jezelf is makkelijkert als je géén gezichtsverlies hebt.

Dat het makkelijker is, is absoluut waar. De ervaring leert echter dat mensen het *ervaren* als gezichtsverlies of iets wat daarop lijkt. Niet alleen in mijn ervaring, maar vooral ook in heel veel onderzoek.
Het beinvloeden van gedrag van mensen is al behoorlijk uitgebreid onderzocht, en steeds weer komt daar uit dat mensen zich heel vaak *niet* laten beinvloeden, zelfs niet door feiten of door duizenden mensen die heel hard roepen dat het anders moet.

Ja, je zou verwachten dat mensen dan eens kritisch naar zichzelf kijken. Ja, dat zou ik ook heel graag willen ook trouwens! Maar het *is* gewoon heel vaak niet zo.

En je mag het natuurlijk met me oneens zijn, maar het is niet zozeer mijn /mening/ waar je het dan mee oneens bent. Dus ik zou willen vragen om in elk geval het een en ander te lezen over cognitieve dissonantie. En als je het dan niet eens bent met de theorie over cognitieve dissonantie, ben ik heel benieuwd waarom. Niet waarom je het met mij oneens bent, maar waarom je het met die theorie oneens bent.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 21:21

Shadow0 schreef:
Citaat:
Toegeven aan derden dat je fout was is moeilijk, maar bij het internet heb je verder geen gezichtsverlies,dus je kan van je fouten leren, zonder het toe te geven Knipoog

Niet alleen toegeven aan derden is moeilijk, toegeven aan jezelf is vaak nog veel moeilijker.

Ik had het er toevallig straks in mijn auto nog over met een Bokker... Een topic waarin de TS stevig werd aangesproken op, je raad het al, een slofteugel. Ik weet hoe zij rijdt en ik weet dat ze 'm echt wel met beleid gebruikt. Veel van die mensen heb ik in een later topic (met losse slofteugel) niet meer teruggezien Clown

Verder ga ik ook met superwoman mee... En ik ga niks lezen over cognitieve dissonantie, ik heb zinvollere dingen te doen in mijn vrije tijd Nagelbijten / Gniffelen Ik vind het zo gemakkelijk om te roepen dat het wetenschappelijk bewezen is, vrijwel alles is wetenschappelijk bewezen. Dat vrouwen meerdere dingen tegelijk kunnen doen bijvoorbeeld. Nou, als ik moet denken en iets anders moet doen loop ik vast. Ik hou er mijn eigen mening op na en als die afwijkt van al die onderzoeken... Nou ja, pech. Ik ga niet bergen literatuur lezen voor ik een discussie start.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 21:36

Dat mag natuurlijk Lachen

Maar is dat niet juist een heel goed voorbeeld waarom jullie idee niet helemaal klopt? Ik beweer iets, en niet zomaar, maar met een reden. Toch wil je je er niet in verdiepen. Je goed recht, maar als je het zelf niet zo erg vindt dat je eigen mening niet klopt met de onderzoeken - waarom verwacht je dat andere mensen hun mening wel bij gaan stellen?

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 21:41

Ik gaf als voorbeeld al het 'vrouwen kunnen meerdere dingen tegelijkertijd'. Ik ben best bereid aan te nemen dat wetenschappelijk aangetoond is dat *blaat*, maar ik ga niet voor een discussie een hele lap literatuur doorlezen. Ik ben heus wel te overtuigen met argumenten, maar 'ik heb gelijk want het is wetenschappelijk bewezen dat' vind ik erg gemakkelijk. Vrijwel alles is wetenschappelijk bewezen en je kunt van niemand verwachten dat ze die onderzoeken kennen. Geef voor mijn part de argumenten uit dat onderzoek...

Daarbij heb je het over 'vaak', maar dus niet altijd. Wie weet, net dat ene deel...

Ilsje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 21:47

Ik vind het niet zo erg als mensen is een gemene opmerking maken, maar dat er dan net zo als het topic van pubela (sorry als ik je naam verkeerd spel) 11 pagina's lang dat ze te zwaar of niet te zwaar is voor de pony gaat te ver.
en je kan het wel allemaal wel ontwijken, maar als iemand het zelf niet onder ogen wil komen, dan helpen die aardige opmerkingen niet hoor. Dan een keer een harde opmerking. Kijk maar naar te groot voor de shet probleem. Hoeveel mensen zijn er gestopt om op hun shet te rijden na aanleiding van een topic, volgens mij heel wat hoor!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 21:49

Idd Sylvia. Zelf zou *ik* dat hebben. Vroeger kan ik mij nog voorstellen ook overal tegenin te gaan, tenzij het m'n paard aanging. Ging soms stiekum met andere dingen dan m'n paard het goede advies opvolgen, want ja, ik dacht er wel over na.
Vond het alleen vervelend om dat toe te geven... Bloos

gekkeils, dat topic is gesloten......meningen zijn verdeeld.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 21:54

Sylvia: je hebt gelijk, daarom een korte samenvatting, die toch nog even tijd kostte om te typen Lachen

(Ik heb het wat simpel voorgesteld, de werkelijkheid is wat ingewikkelder, maar dan wordt het helemaal zo'n lap tekst... Ik kan nooit zo goed kort uitleggen Bloos )

Mensen hebben in hun hoofd allerlei cognities, ideeen. 1 heel belangrijk idee is dat we weldenkende, rationele mensen zijn die dingen doen met een goede reden.

Iets ontzettend stoms doen, om een reden die je zelf niet begrijpt, is daarom heel bedreigend. Dus wat doen mensen als ze te pijnlijk geconfronteerd worden met de werkelijkheid: ze gaan redenen verzinnen. "Ja maar ik deed dat want..."
Dat doen ze niet alleen om het naar anderen te verklaren, maar vooral ook naar zichzelf. En dat is niet alleen zo als je iets fout doet, maar vooral als je iets doet wat ingaat tegen je eigen idee van jezelf. Dus als je jezelf als heel netjes beschouwt, dan is het veel moeilijker om toe te geven dat je erg slordig geweest bent, dan als je weet dat je slordig bent. Als je jezelf als een vriendelijk persoon ziet, zul je een botte reactie veel meer naar jezelf moeten verantwoorden dan als je jezelf toch altijd al beschrijft als bot. Onwetendheid, omdat je iets nog niet geleerd hebt, is bijvoorbeeld lang zo moeilijk niet om toe te geven, want dat gaat niet in tegen het idee dat je hebt van jezelf. Je kunt het nog leren, niets aan de hand.

Een tweede punt is dat mensen gaan geloven wat ze zelf zeggen. Niet bewust! Je merkt het dan ook vrijwel nooit van jezelf - ik tenminste niet. (Maar je ziet het soms wel bij anderen - de eerste keer zegt iemand iets heel twijfelend, de keren daarop wordt het steeds zekerder en meer 'waarheid'. Ook, juist, voor die persoon.)

Nu ja, als je mensen in de verdeding dringt, hoe terecht ook, over hun ruiterschap, dan moeten ze het een en ander aan zichzelf uitleggen: waarom ben ik niet aardig voor mijn paard geweest?
Dat is niet zo erg als het onwetendheid was - want onwetendheid is niet zo moeilijk om toe te geven. Maar als je eigenlijk WEL beter weet, dan is dat veel pijnlijker.

Niet om het toe te geven aan anderen, maar juist aan jezelf. Want je bent niet netjes geweest naar je paard, en je denkt van jezelf dat je dat wel bent.

Kortom: dat klopt niet.

Nou zou het ideale geval zijn, dat je dan bewust na gaat denken, en er wat van leert. Maar mensen doen dat vaak niet bewust. En ze verzinnen dus redenen, voor zichzelf en ook een beetje voor anderen, waarom ze iets hebben gedaan. Het was het beste, het paardje had het nodig, zo erg was het toch niet, jullie moeten niet zo overdrijven, ik weet echt wel wat ik doe, jullie zijn gewoon jaloers, etc.

En hoe vaker mensen dat herhalen, hoe zekerder ze ervan worden dat het ook zo is. Dat is, nogmaals, niet bewust. Dat merken ze zelf niet, en daarom is het juist zo lastig. Maar het gebeurt wel, en dat is overtuigend bewezen.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 23:14

Van alles wat er "bewezen" is, is er net zo vaak het tegendeel bewezen. Daar koop ik dus niets voor. Bokt is er voor zijn/haar mening te geven, en dat wordt ook gevraagd. Oke het kan in sommige gevallen best wat genuanceerder maar je hebt er van die hardnekkige gevallen bij tjonge jonge, dan mag je wat mij betreft, best je ongezouten mening geven.

Prima

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 03:46

Shadow0 schreef:

En je mag het natuurlijk met me oneens zijn, maar het is niet zozeer mijn /mening/ waar je het dan mee oneens bent. Dus ik zou willen vragen om in elk geval het een en ander te lezen over cognitieve dissonantie. En als je het dan niet eens bent met de theorie over cognitieve dissonantie, ben ik heel benieuwd waarom. Niet waarom je het met mij oneens bent, maar waarom je het met die theorie oneens bent.

Leg dan eens uit wat je echt met deze theorie bedoelt. Wat is cognitieve dissonatie? (probeer het in twee zinnen!)

Slimmerik: wetenschap is ook niet om de waarheid aan te tonen of te bewijzen, maar slechts om richting te geven waar de waarheid zou kunnen zijn. Wetenschap is slechts een middels om nog meer vragen te creeeren

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 11:32

slimmerik schreef:
Van alles wat er "bewezen" is, is er net zo vaak het tegendeel bewezen.

Dat is niet waar.

Citaat:
Daar koop ik dus niets voor. Bokt is er voor zijn/haar mening te geven, en dat wordt ook gevraagd.

Het verschil tussen meningen en feiten is soms wat lastig, merk ik.

Je kunt best als mening geven dat je de zwaartekracht niet juist vindt, dat je de aarde plat vindt, of wat dan ook, maar dat maakt de feiten daarover niet minder waar.

En iedereen mag over de theorie van psychologen denken wat 'ie wil, maar het is gewoon een feit dat meer kritiek, hardere kritiek, strenger straffen en harder aanpakken vaak niet leidt tot de gewenste verandering in mensen. Dat is niet mijn mening, dat is zo. Hoe graag iedereen ook zou willen dat het anders was.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 11:34

Prima schreef:
Leg dan eens uit wat je echt met deze theorie bedoelt. Wat is cognitieve dissonatie? (probeer het in twee zinnen!)

Zie hierboven. Het kan niet in twee zinnen, want de wereld is niet zwart-wit, niet simpel in te delen in goed en fout. En dus ook niet te beschrijven in 2 zinnen. (Zoals je ook niet uit kunt leggen in 2 zinnen hoe je moet paardrijden, tenslotte)

Prima

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 12:40

Oke, 5 zinnen dan. Ik doe een poging:
CD is gebaseerd op de veronderstelling dat mensen niet met tegenstrijdigheden kunnen leven. De ene kant accepteren zonder de andere kant uit te sluiten. Dit kan de staat van innerlijke onrust slechts langer laten voortduren. Een keuze moet gemaakt worden. Eenmaal gekozen wordt die keuze veel hoger ingeschat dan zou moeten en ben je moeilijk 'over te halen' om weer die andere keuze te maken, juist omdat je weer in staat van cognitieve dissonantie kan komen.

cloaca

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 12:42

superwoman schreef:
Maar wat is arrogant?

Voor de één is het humor en voor de ander arrogant.
Door er serieus op in te gaan, maak je het erger. Beter er een lolletje van maken. Een woordgrapje ofzo? Knipoog

arrogant... jah moeilijk uit te leggen, maar vaak zijn t kwetsende dingen of beledigingen en je ziet denk ik het verschil wel tussen een grapje en iets wat gemeend is...

Prima

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 12:44

Arrogant is een verdediging mechanisme.

Madelief28

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 23:13

ik kan me ook aan ergeren, ligt er maar net aan in wat voor een bui ik ben Haha!
maar ik denk dat mensen soms vergeten dat bokt een forum is... Je kan dan een mening verwachten van iemand anders, die je misschien niet wil horen...Dat het soms anders kan worden geformuleert ben ik helemaal mee ens, echter er zijn genoeg "jongere"bokkers onder ons, die het wellicht niet normaal vinden om hun oordeel/mening op een fatsoenlijke manier te mededelen...

kortom bokt is en blijft een forum voor iedereen en daarom zou dit probleem ook nooit uit de wereld geholpen kunnen worden...

Zazoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 23:15

t is ergerlijk gedrag als mensen 8 pagina's volklagen. de sfeer is hier goed totdat dit soort topics de sfeer komen verpesten.

Madelief28

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 23:20

Zazoo schreef:
t is ergerlijk gedrag als mensen 8 pagina's volklagen. de sfeer is hier goed totdat dit soort topics de sfeer komen verpesten.

**aanvulling**En dit soort posts Wow!

Zazoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 23:24

claudia23 schreef:
Zazoo schreef:

**aanvulling**En dit soort posts Wow!

inderdaad. en zoals die van jou Tong uitsteken haha ik ben weg want ik verpest dit gezellige topic Haha!

Madelief28

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 23:27

Zazoo schreef:

inderdaad. en zoals die van jou Tong uitsteken haha ik ben weg want ik verpest dit gezellige topic Haha!

**wil het laatse woord hebben**
Veel plezier dan maar Clown