Ergeren aan spelfout 'is' ipv 'eens'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MissJ

Re: Ergeren aan spelfout 'is' ipv 'eens'

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 12:11

Hahahah, dan kan je volgens mij beter een heel team spellingmoddies aanstellen. Haha!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 14:29

Shadow0 schreef:
Waar ik mijn mening op baseer: onder andere op de leerlingen die door mijn moeder les krijgen, zij is docent Nederlands op het speciaal onderwijs en voorzitter taalbeleid.

Grammaticaal gezien is dit niet zo mooi, vind je wel?
'Van' bedoel je zeker? Je krijgt VAN iemand les.
Er wordt je wel iets geleerd 'door' iemand.
Clown

Flauw hè, maar dit gebeurd mensen met spellingsproblemen dagelijks!
Ik word hier altijd héél moedeloos van, al hoe goed het dan ook wel bedoeld is misschien.

Ik vind dat mensen makkelijk praten hebben wanneer ze zelf geen spellingsproblemen hebben.
Misschien zouden ze eens wat meer kunnen luisteren naar èchte ervarings deskundigen. Mensen die zèlf moeite hebben met spelling.
Niemand weet beter hoe het is om dyslectisch of dysorthografisch te zijn dan de mensen die het zelf hebben en dagelijks ervaren hoe lastig dat is en hoeveel vooroordelen andere mensen hebben t.a.v. het probleem.
Shadow bijvoorbeeld zegt ook wel goeie dingen; natuurlijk wel, maar ze stoot hier duidelijk bepaalde mensen tegen de borst met bepaalde uitspraken.

@ Shadow: Misschien heb je toch niet helemaal gelijk op alle fronten... Lachen
Je zult wel een moeder hebben die heel goed en betrokken is t.a.v. Nederlandse taal, maar dat betekend niet dat ze alles weet natuurlijk. Lachen

Dit is geen persoonlijke aanval hoor, vat het zo alstjeblieft ook niet op!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 14:33

daantjuhhh schreef:
Oohja, waar ik mij wel heel erg aan erger is als mensen zij als zei schrijven of andersom.
Zei is zeggen en zij is een persoon.
En als dat dan bijvoorbeeld verkeerd op word geschreven in een zin zoals deze:

Zei zij dat ik het niet goed deed.

Daar erger ik mij wel aan.

En daar heb ik nu net heel veel moeite mee om maar eens een voorbeeld te noemen. Net als met leiden en lijden.

Waarom erger je je daar nu aan?! Ik kan daar echt geen begrip voor opbrengen hoor!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 15:43

Yvonnelind schreef:
Grammaticaal gezien is dit niet zo mooi, vind je wel?
'Van' bedoel je zeker? Je krijgt VAN iemand les.
Er wordt je wel iets geleerd 'door' iemand.

Je hebt absoluut gelijk Ja

Citaat:
Ik vind dat mensen makkelijk praten hebben wanneer ze zelf geen spellingsproblemen hebben.
Misschien zouden ze eens wat meer kunnen luisteren naar èchte ervarings deskundigen. Mensen die zèlf moeite hebben met spelling.

Alles heeft 2 kanten... jij neemt bijvoorbeeld aan dat ik niet weet wat het is om in die positie te zitten, om moeite te hebben met iets wat anderen fluitend doen. En je neemt aan dat mijn oordeel een oordeel is over jou (of anderen) als persoon. In beide opzichten klopt dat niet.

Het grappige is dat ik een poosje geleden voorzichtig een opmerking heb gemaakt in een topic over stotteren, en die leek lijnrecht tegenover mijn mening hier te staan. Daar heb ik zelf ook nog even over nagedacht, en misschien val ik mensen met spellingsproblemen inderdaad wat te hard.

Want ik vind het niet erg dat mensen af en toe foutjes maken. Hoe zeer het ook lijkt dat ik dat wel vind, dat is niet zo. Maar, een levensgrote maar, die in ALLE problemen rond mensen met een handicap, welke dan ook, voorkomt: hoe ver moet je gaan? Tot waar moet je je als mens met een bepaald probleem aanpassen, en hoeveel moet de rest zich aanpassen? (Wordt een diepe discussie dit zo Lachen )

Daar is niet een eenduidig goed antwoord op. Het enige antwoord wat ik niet acceptabel vind, is het "Jemig, zeik niet zo, ik kan er niks aan doen dus". (Of eigenlijk "jezuss zeik nie tso ik kna r tog sekr ook nix aan doen")

Nou ja, zolang iedereen maar probeert de gulden middenweg te vinden, is het voor mij niet zo'n probleem. Alleen wekt de manier van reageren op Bokt op z'n minst de indruk dat heel veel mensen zich niet interesseren voor die gulden middenweg, en gewoon vinden dat de ander maar moet snappen wat zij schrijven, en dat zij daar niet over na hoeven te denken. En daar ben ik het dus niet mee eens!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 20:42

jacimatho schreef:
Misschien een ideetje....een spellingsmoderator....hahahaha... Clown
Die zou dan erg veel werk hebben op Bokt.

Toch vind ik dit niet eens zo'n gek idee. Ik denk dat er genoeg liefhebbers zijn dit willen Temmen en/of tekst verbeteren.
Ik zit af en toe ook met kromme tenen bij stukken tekst die hier op Bokt voorbij gaan.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 07:50

Sterker nog, ik moet me beheersen om een stuk tekst niet te verbeteren als iets quote waar heel veel taalfouten in staan...

Henzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 09:48

Ir111 schreef:
Sterker nog, ik moet me beheersen om een stuk tekst niet te verbeteren als iets quote waar heel veel taalfouten in staan...

Dat heb ik soms ook ja. Soms kun je het gewoon echt niet volgen...! Hoewel ik me ook aan foutjes kan irriteren, respecteer ik het feit dat niet iedereen de Nederlandse taal goed beheerst.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 10:02

Ir111 schreef:

Haha, ook ik maak me schuldig aan slordigheidfouten zie ik nu. Er moet natuurlijk staan: als ik iets quote... Slim

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 12:21

Citaat:

Hier wil ik even op inhaken. Ik ben zelf erg gevoelig voor taal- en typfouten en een tekst die wemelt van de fouten is voor mij dus echt onleesbaar. Dat is dus de andere kant van het verhaal.

Een spellingmod, tegen de tijd dat we fulltime betaalde mods kunnen aanstellen, lijkt me dat een uitstekend idee Haha!

dollemina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 12:24

Na 9 oktober maak ik geen spellingsvouten meer.
Ik ga op kursus voor de nieuwe spelling.
Fint het eigenluk niet nodig Knipoog maar ik zal wel gaan. Haha!

Henzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 12:27

Ik ben het met je eens, Lielle! Ik zie iedere fout, altijd en overal... Maar ik heb ook geleerd dat niet iedereen dat heeft dus probeer ik er maar overheen te lezen (met inwendige irritaties!)...

Knap en goed dat je op cursus gaat, hetzusjevan!

dollemina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 13:48

Zo valt het mij vaak op dat mensen zeggen dat ze de enigste zijn i.p.v. dat ze de enige zijn.
Ik zei dat vroeger ook altijd en werd er door iemand op aan gesproken en sindsdien valt het me op dat het gros van de mensen gewoon enigste zegt.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 13:51

Wat dacht je van 'ik heb een kado gehad'. Hoe bedoel je gehad, moest je het weer teruggeven dan? Nee? Oh, dus je hebt een kado gekregen!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 14:11

hetzusjevan schreef:
Zo valt het mij vaak op dat mensen zeggen dat ze de enigste zijn i.p.v. dat ze de enige zijn.
Ik zei dat vroeger ook altijd en werd er door iemand op aan gesproken en sindsdien valt het me op dat het gros van de mensen gewoon enigste zegt.

eniger dan enig bestaat niet zei mijn vader altijd Haha!

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 16:53

Waar ik me aan erger is al mensen zeggen van, ik KON hem helemaal niet. An zeggen i.p.v aan. Zo zijn er nog veel meer dingen Tong uitsteken

Henzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 17:09

Ik KON hem... haha ja dat is wel erg! Bij gedownloade (is dat Nederland?? Knipoog) films lees ik dat ook regelmatig in de ondertiteling. Er zijn veel mensen die dat zeggen, dus zoiets burgert (of d?? Knipoog Knipoog Knipoog lijkt wel op het woord hamburger!) nogal in...

_Michelle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 17:12

Miriano schreef:
Het valt me wel op.
Vind het zo irritant dat mensen de taal niet goed meer beheersen.
Waar gaat dat heen.

Ja inderdaad. Tegenwoordig wordt het steeds erger..
Ik erger me er inderdaad ook aan.

_Michelle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 17:13

Of ammel ipv allemaal Haha!

dollemina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 17:25

ikwitutokniemeer Haha!

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 17:39

Elke vrijdag nemen wij in de klas drie bladzijdes Struikelblokken door, één voor één moeten wij dan zeggen of het met een 'd', een 't' of iets anders is. Er zitten ongeveer 25 leerlingen in mijn klas en er zijn er iets van 8 die de regels kennen en die het goed hebben. Er zitten er een paar tussen die het wel goed hebben, maar niet weten hoe ze het moeten uitleggen en ook een paar (of eigenlijk de meeste) die gewoon geen idee hebben hoe het allemaal moet.
Heel jammer...

Bas232

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 20:10

Ik ben het eens en oneens met veel dingen die ik hier lees.

Iemand die taalgevoel mist, licht of erg, maakt niet uit heeft een vorm van dyslexie....
Eigenlijk kan je simpelweg stellen dat iedereen het heeft, de meeste in een heel lichte vorm, je weet wel:

Was het nu met D of DT of toch enkel T?

Niemand heeft perfect taal-gevoel, neen niemand, want dat bestaat nl helemaal niet.
Zelfs de beste taalkundigen maken fouten.
Geeft immers ook niets, het kan de beste gebeuren.

Echter, ik vrees dat er iets anders bedoeld wordt, nl MSN of SMS taal.
En ja die lui kan je er zo uit pikken, vooral omdat ze echt dingen schrijven die niet kunnen.

Zoals bv: w8 i.p.v. wacht

Dat is wel taaldomheid, en helaas komt het te veel voor.
Maar veelal zie je dan ook aan die mensen dat die echt enorme blunders maken in taal of dat de boel compleet onleesbaar is.
Mensen met dyslexie schrijven over het algemeen wel behoorlijk, maar maken fouten die als storend gezien kunnen worden.
Taalgevoel is daar een onderdeel van, maar ook vervoegingen.
Mensen die dat hebben kan je op taalcursus sturen, maar het gaat niet helpen.

Schaamt U allen, te beweren dat alles met scholing te verhelpen is, want dat is niet zo!
Wel is het zo dat in Nederland de scholen zo beroerd zijn om bij andere vakken dan Nederlands niet op taal en schrijffouten te letten, dat is al jaren zo....met als gevolg dat vele Nederlanders geen fatsoenlijk Nederlands meer kennen of kunnen schrijven.
Mensen met dyslexie mag je niet aanvallen, net zo min als mensen die vanwege een opleiding niet beter weten.
Val dan de juiste mensen aan, precies, leraren en het Ministerie van Onderwijs...want daar zit het grootste probleem.
Ergo, trek je bek open als je zoon of dochter niet goed Nederlands leert op school!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 20:47

Bas232 schreef:
Iemand die taalgevoel mist, licht of erg, maakt niet uit heeft een vorm van dyslexie....

Dat vind ik een erg gewaagde aanname. Ik vind het verstandiger om bij dit soort dingen de algemene definities en eisen maar aan te houden, en een simpel 'missen van taalgevoel' is echt niet genoeg voor een diagnose 'dyslexie'. (Maar het verklaart misschien waarom zo'n groot deel van Bokt er last van heeft)

De officiële definitie: "Dyslexie is een stoornis die gekenmerkt wordt door hardnekkige problemen in de automatisering van de woordidentificatie (lezen) en/of schriftbeeldvorming (spellen)". (Definitie van de Stichting Dyslexie Nederland)

Citaat:
Was het nu met D of DT of toch enkel T?

Dat zou zo maar eens kunnen liggen aan wat er precies voor onderwijs gegeven is aan veel leerlingen. Sommigen kunnen het niet leren, of met heel veel moeite. Dat is een minderheid, een kleine groep. Het overgrote deel kan het wel leren. Ik heb het niet over de uitzonderingen, maar over die grote groep gemiddelde mensen. Het is er bij mij ook ingestampt. Met honderden werkwoordoefeningen, vul in, maak af, geef de regels.
En ik ken mensen genoeg die dat niet of niet genoeg gehad hebben op school. Dat heeft NIETS met dyslexie te maken.

Citaat:

Domheid? Noem jij, zo vreselijk op de bres voor de taalgevoeligen, nou toch mensen dom? Dat siert je niet.

Citaat:
Schaamt U allen, te beweren dat alles met scholing te verhelpen is, want dat is niet zo!

Daarom beweren we dat ook niet Pling
Ik zeg dat een groot deel te verhelpen is met scholing (en oefening, en zorgvuldigheid, en motivatie. Ook die zijn nodig). Niet alles, niet voor iedereen, maar wel veel.

Citaat:
Val dan de juiste mensen aan, precies, leraren en het Ministerie van Onderwijs...want daar zit het grootste probleem.

Ook dat waag ik te betwijfelen. Het is niet één probleem. Het zit niet op één plaats. Het is een combinatie van zoveel factoren dat er nauwelijks een schuldige is aan te wijzen. Natuurlijk kunnen de scholen veel invloed uitoefenen, en het onderwijsbeleid is zeker niet briljant dus kritiek daarop mag van mij Lachen
Maar... Iedereen die het niet de moeite vindt om z'n teksten even na te lezen doet er ook aan mee. Iedereen die roept 'je weet toch wat er bedoeld wordt' (wat dus niet altijd zo is...) maakt het weer een beetje lastiger.

NiNa_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 20:53

het taalgebruik is bij sommige bokkers inderdaad heel slecht.
ik heb niet in me onderschrift dat ik dislecties ben, ben er ook nooit op getest maar mijn nederlands docent weet bijna zeker dat ik fonetisch schrijf dus sommige woorden percies hoe je het zegt. en om nou elke keer dat ik daar commentaar op krijg dat te gaan zeggen word ik ook zo moe van!
vind ook dat je rekening mag houden met de verschillende dialecten. zo heb je verschillende woorden in brabant die hier hartstikke normaal zei terwijl bokkers uit drente zoiets hebben van hoe kun je het zo typen.
en het ligt echt niet aan het opleidings niveau ik doe vwo en mijn spelling is wel zo verschrikkelijk slecht. ik ben gewoon verschrikkelijk sterk in ekacten vakken dus om nou te zeggen dat het niveau van scholen omlaag gaat
ik denk eerder dat nederlander LUI worden Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 20:58

Shadow0, als je wilt quoten doe het dan wel goed...
Citaat:
Echter, ik vrees dat er iets anders bedoeld wordt, nl MSN of SMS taal.
En ja die lui kan je er zo uit pikken, vooral omdat ze echt dingen schrijven die niet kunnen.

Zoals bv: w8 i.p.v. wacht

Ja, daar wordt op taaldomheid gewezen maar er is geen enkele verwijzing naar dyslexie in die uitspraak.
Taaldomheid in die context is volgens mij volledig correct.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 21:01

Waarom? Is het niet hoe dan ook erg veroordelend om bepaalde mensen domheid te verwijten? Waarom mag je de mensen met dyslexie niet dom noemen en mensen die in MSN-taal typen wel?