Bokt-taalverloedering... spellingsbrigade??

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 14:07

Weten jullie wat ik ook zo'n verschrikkelijke uitdrukking vind? Zo'n dubbele ontkenning...

Citaat:
Nooit geen spijt

Altijd spijt dus... Nagelbijten / Gniffelen

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 14:13

dat is geen uitdrukking, dat is gewoon dom Tong uitsteken

edit: ik had afgelopen jaar trouwens 2 uur nederlands in de week, afgelopen jaren was dat meestal 3 of 4 uur in de week (gym)

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 14:19

Rosaly schreef:
Ik denk dat er evenveel Nederlanders zijn die "echt Nederlands" typen dan Belgen die "Belgs" typen...
Om daarom de Belgen te viseren?

Wat je met viseren bedoelt, weet ik niet Knipoog .
Maar wat mij opvalt, is dat ik vaak eerst kijk naar waar diegene vandaan komt als er 'rare' woorden tussen staan en een 'rare' zinsopbouw.
Belgen hebben vaak een wat andere woordenschat (bijv woorden die we in Nl wel kennen, maar eigenlijk nooit gebruiken, iig niet in praten tegen vrienden ed, zeg maar 'dure woorden')en een andere zinsopbouw.
En dat valt 'ons Nederlanders' dan op.

Het is niet erg, maar soms wel een beetje moeilijk te lezen voor de mensen die ABN gewend zijn.

Wat me trouwens ook opvalt, is dat sommige menen dat afkortingen onder MSN taal ed behoren.
Ik dacht dat dat gewoon bij het ABN hoort.
De meeste afkortingen staan dan ook in het woordenboek.
En dan bedoel ik afkortingen zoals idd, iig, etc, ed en ga maar door.
Afkortingen zoals LOL en die dingen, horen daar dan niet bij, dat zijn internet (msn/breezah/wat dan ook) afkortingen.
Die puntjes gebruik ik trouwens zelf ook wel eens, maar dan meer om de zin open te laten staan zeg maar... Schijnheilig

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 14:19

Karin schreef:
Ik heb vrij weinig moeite met afkortingen als 'lol', 'brb', 'ff' of 'idd' in geschreven taal op internet. Die hebben voor mij dezelfde status als 'bijv.' of 'etc.' in de informele schrijftaal. Ik heb wel moeite met woorden als 'w88' of 'me paardjuh', dat soort woorden vind ik gewoon onleesbaar.

'ff' en 'idd' zijn eigenlijk van dezelde categorie als w88. Een verandering van het eigenlijke woord en niet een afkorting. Ik gebruik die dus wel Bloos

Maar 'paardjuh' vind ik van een andere soort. En die gebruik ik niet. Dat ziet er niet uit imo Haha!

idd en iig staat trouwens echt niet in het woordenboek hoor *LOL*

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 14:24

Romkabouter schreef:
idd en iig staat trouwens echt niet in het woordenboek hoor *LOL*

Nou, dan niet Schijnheilig Haha! .

Maargoed, die afkortingen vind ik dan wel normaal (als ik denk dat ze in het woordenboek voorkomen Schijnheilig ) om op een forum te gebruiken.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 14:38

Precies, het is vaak niet zozeer het jargon dat storend is. Een ander jargon dan datgene wat je zelf gebruikt wordt vaak als storend beschouwt Lachen

Vandoor ook dat sommige dingen al geaccepteerd zijn en andere niet. Heeft niet met de taal de maken, maar met de verandering van taal. Zelfs het ABN is niet ABN hoor Haha!

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 14:49

De afkortingen idd en iig stoor ik me ook niet aan, maar meestal gebruik ik ze zelf op bokt niet.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 19:02

owkee dit vind ik dus wel zeuren over een kippenstrontje... om zover op de spelling in te gaan dat in een topic titel ze me in mijn gaan veranderen Verward pffff je kunt het ook overdrijven denk ik dan...

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 20:26

Zelfs ABN bestaat niet meer. Het is toch gewoon AN geworden.

Ik vindt het wel opvallen dat veel bokker vinden dat we nu al teveel bemoederen. Maar een taal mod zien ze dan wel weer zitten.

Valt me gewoon op. Bedoel er verder niets mee hoor.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 20:42

Een beheerder die een t achter ik vorm zet
Ik vind niet dat jullie (te veel) bemoederen, maar meer transparantie zou geen kwaad kunnen.

vanity

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 20:59

DeesDeBest schreef:
Een beheerder die een t achter ik vorm zet
Ik vind niet dat jullie (te veel) bemoederen, maar meer transparantie zou geen kwaad kunnen.

Haha!

Zag ik ook net staan!

Ik ben ook Belg, maar ik probeer gewoon altijd zo netjes mogelijk Nederlands te praten (typen), en ik vind bepaalde afkortingen (zoals bv. het idd en iig) wel kunnen, maar dat msn en breezah-gedoe komt me de strot uit!

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 22:09

Ik ram altijd maar op de TeM knop, die zit er niet voor niks

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 22:09

Och ik ben dus echt een spellings monster. Ik bak er helemaal niets van. En die t achter de d. Dat is meer gewoonte. Ik typ vaak zo snel dat mijn vingers het niet meer helemaal volgen. Ik weet het wel namelijk.

ik=stam
jij=stam+t

Maar bij spellingsfouten die echt storend zijn kun je beter op de TeM knop drukken. Wij willen het graag veranderen. Spellingsfouten die ik maak hoor ik graag. Ik pas het wel aan.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 22:15

je vergeet iets Heike .... Knipoog
ik OF jij ACHTER persoonsvorm =stam
jij = stam+t

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 22:56

Hmm blijkbaar is dit wel iets wat de gemoederen bezig houdt Haha!

Maarre, als ik mensen hoor praten over een 'bloederig' paard dan krijg ik daar toch een raar gevoel bij hoor......

En een paard van een goede afstammeling? Clown

We kunnen wel een speciaal bokt-woordenboek gaan maken zo langzamerhand.

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 23:15

Haha ja een bloederig paard. Dat hoorde ik voor de eerste keer toen Anky dat zei. Het komt dus niet alleen van bokt.

Ik vond het wel komisch en ben het nooit meer vergeten.

Och ja paard aftuigen na het rijden is ook niet vriendelijk, wel?

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 08:08

Die 'afstammeling' kwam ik ook laatst tegen Haha! Zo van, leuk paard, wat is zijn afstammeling? Ja, die bruine daar!! Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 08:55

Ik stem voor genadeloos een topic deleten als de topicstarter geen leestekens gebruikt.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 10:12

Een bokker schreef:
weet juh eigenlijk vind ik het nergens op slaan geen msn taal want het word tegewoordig togh zo aangeleerd en ik schrijf vaak genoeg msn taal waarom word er nu wel wat van gezegt en niet de andere keren en wat is een UN boete van de politie lach me de pletter...

En dat van een 18 jarige ! Verdrietig

Meisje201

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 10:52

Heike schreef:
ik=stam
jij=stam+t

zulke taalfouten let ik niet eens op, die vind ik nog niet eens zo erg ook, maar dingen zoals ipv geworden, gewerden typen daar erger ik me wel dood aan

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 10:58

ThePast03 schreef:
Wat ik tegenwoordig ook heel vaak tegenkom op Bokt is "vossemerrie" in plaats van vosmerrie. Geen idee waar dat vandaan komt Verward

Een bierpaard!

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 11:24

DeesDeBest schreef:
En dat van een 18 jarige ! Verdrietig

in het penny-uitspraken topic hebben we erg gelachen om een 17 jarige die (naar ze zelf zei) een behoorlijk hoge opleiding doet, en echt gewoon geen woord goed typt... alles breezah/msn/gewoon fout...

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 20:16

tja van de echte msn taal of breezah taal vind ik dat het 'bestraft' moet worden op bokt... sommige teksten zijn dan echt niet meer te lezen.

Maar als iemand een keer me i.p.v. mij schrijft en dan een hele lezing over grammatica over zich heen krijgt vind ik toch wel even tè, daar kan ik me dan weer groen en geel aan ergeren.
Ik maak zelf ook tijdens het even snel antwoorden weleens foutjes met d/dt etc of met me/mij Clown

Ook wordt er door de TS een verband gelegd tussen msn (of een andere foutieve-spelling gebruikend taaltje) en laag scoren voor een eventuele dictee toets.
Dit vind ik ook een beetje onzin... want op msn brabbel ik ook vaak ik een niet te lezen haagsachtig taaltje maar op mijn opleiding heb ik mijn Nederlandse grammatica toets toch met vlag en wimpel gehaald Haha! en een HBO stelt redelijk hoge eisen op taalvaardig gebied.
Dus ik snap heel goed dat ze zich (en meerdere) er op bokt aan ergeren, maar dit is een conclusie die totaal nergens op gebaseerd, en dus naar mijn idee, fout is.

zo dat moest er even uit Knipoog

Laura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-04 20:28

Nergens op gebaseerd? In ditzelfde topic is nog een mooi voorbeeld van Menino die zegt dat ze fouten maakt in haar toetsen doordat ze automatisch jah en neej schrijft. Mijn vriendinnen in het onderwijs komen in opstellen dagelijks 'w8en', 'me paard','dat is tog leuk' tegen. Ik baseer het dus wel degelijk ergens op Lachen

En ja, als ik 'me paard' zie erger ik me er groen en geel aan. Ik meld dat even in het topic of pb meestal met een mooie smiley erbij. En gelukkig zijn de mods inderdaad erg behulpzaam.

Feetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 20:31

Chantjuh, het gaat trouwens niet om het verschil tussen me of mij, maar me (wederkerend voornaamwoord (bijv. bij "ik was me")) of mijn (bezittelijk voornaamwoord).
Wel een groot verschil vind ik...

En idd, je staat verstelt van de fouten wat gemaakt worden in dictees en weet ik wat.
Zelfs bij mij in de klas (2gym, en iedereen gaat wrsch. naar 3) worden soms echt zoooo'n domme fouten gemaakt.
Woorden die je in groep 3 ofzo leert gewoon helemaal fout schrijven.