Doneeracties

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 10:11

StalNollie schreef:
Maar het hebben van een paard ) aankopen is toch luxe waar je dan opnieuw voor spaart en dus voor moet werken en niet om geld moet schooien..... Zo kun je ook auto ongeluk krijgen en nieuwe auto nodig hebben.. ik heb geleerd dan gewoon wat meer te gaan werken en harder te sparen

Dat dus.
Je bepaalt niet zelf wat je overkomt, maar je bepaalt wél hoe je ermee omgaat.
Mijn zus had ook een auto ongeluk, iemand reed er achterop. Niet haar schuld, ze had een oude auto, en kreeg dus de dagwaarde uitgekeerd. Niet genoeg om een andere auto van te kopen.
Zuur? Ja, zeker, vooral omdat het niet eens haar eigen schuld was.
Maar gelukkig woont ze in de stad, en is OV best een aardig alternatief om in ieder geval op haar werk te komen. En na een tijdje had ze genoeg gespaard om een andere auto te kopen (en ja, natuurlijk heeft ze daarvoor dingen moeten laten, voordat je dat weer krijgt....).

Hier op bokt krijg ik af en toe het gevoel dat "men" vindt dat een ander dan maar moet bijspringen ofzo? En daar mag dan inderdaad niets van gezegd worden, ik verbaasde me daar laatst in een topic ook al over. Ja, diegene had dikke vette pech met de paarden. oliebol happens....
Dat risico neem je nu eenmaal met paarden. Jouw hobby, jouw verantwoordelijkheid, jouw kosten.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 10:34

Maar dan staat vragen toch gewoon vrij.
Je hoeft er niks mee.

En die nare berichten op iemand die er wat van zegt...ik heb in 1 specifiek topic eens terug gekeken en daar werd dat maar tegen 1 persoon gezegd.
En dat was niet omdat die iets over een donatie vroeg, maar gewoon het hoe.

En ik denk als je terug gaat kijken dat dat meestal de reden is dat mensen dan zeggen, zeg dan niks, scrol gewoon door.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 10:39

En we zijn allemaal verschillend.
Dat de zus van Achterom geen doneeractie heeft geopend, omdat zij in de stad woont en prima met OV kan reizen, betekent niet dat iemand die in the middle of nowhere woont en gewoon enorme pech heeft gehad, buiten eigen schuld om, wel een een doneeractie wil starten, omdat diegene anders misschien wel zijn of haar baan kwijt raakt en dan nog verder in de sh*t terecht komt.

Het is inderdaad vaak de toon die een bericht maakt of breekt.
Berichten in een persoonlijk topic waarbij elke vorm van empathie ontbreekt... soms door mensen die daar eerder nog geen woord gezegd hebben.
Zeker als het in een topic is waarbij net iets enorm verdrietigs is gebeurd, dan is zo'n bericht op die plek, in mijn ogen, gewoon ongepast.
En laat mij dan maar lekker politiek correct zijn.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-25 10:53

DuoPenotti schreef:
Maar dan staat vragen toch gewoon vrij.
Je hoeft er niks mee.

En die nare berichten op iemand die er wat van zegt...ik heb in 1 specifiek topic eens terug gekeken en daar werd dat maar tegen 1 persoon gezegd.
En dat was niet omdat die iets over een donatie vroeg, maar gewoon het hoe.

En ik denk als je terug gaat kijken dat dat meestal de reden is dat mensen dan zeggen, zeg dan niks, scrol gewoon door.

Vragen staat niet op alle manieren vrij nee, zoals de regels op Bokt gewoon aangeven.

Dat is omdat in veel topics de referenties en dus ook de reacties op doneeracties zijn verwijderd. Ik weet uit eigen ervaring dat je een bak oliebol over je heen gestort kan krijgen als je de doneeractie ter discussie stelt in een topic. (of door sommige hier die meteen persoonlijk worden zelfs als je het issue an sich gewoon ter discussie stelt zonder enige referentie naar een specifieke actie).

Onlangs ook weer in een topic toen er gewoon een hele nette maar wel kritische vraag werd gesteld over de doneeractie, werd die persoon (dit keer was ik het niet :o ) meteen de mond gesnoerd, dat diegene maar vooral zijn/haar mond moest houden en een nare sneer omdat diegene een andere mening had. Dat hoort gewoon niet thuis op een discussieforum, dat maakt dat er in die topics waar doneeracties gepromoot worden een nare sfeer komt.
Volkomen terecht dat het niet mag. Wat ik al aangaf, het staat een ieder vrij om een doneeractie te starten. Promoot het lekker op je eigen individuele social media. Ik vind er wat van maar zal daar normaal verder niet op ageren, ook niet op social media als ik het tegenkom. Een link in een profiel of onderschrift kan omdat je daar ook andere commerciële acties in mag zetten of verwijzingen. Uiteindelijk is je eigen profiel ook van jouzelf. Maar die doneeractie actief onder de aandacht brengen op Bokt door in een topic met veel volgers hier naar te refereren, dat is èn tegen de regels èn wordt je afgebrand als je er iets van zegt of openlijk je bedenkingen uit in een dergelijk topic, dus verziekt de sfeer.
Laatst bijgewerkt door oji op 13-04-25 10:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 10:54

Polar schreef:
Dat de zus van Achterom geen doneeractie heeft geopend, omdat zij in de stad woont en prima met OV kan reizen, betekent niet dat iemand die in the middle of nowhere woont en gewoon enorme pech heeft gehad, buiten eigen schuld om, wel een een doneeractie wil starten, omdat diegene anders misschien wel zijn of haar baan kwijt raakt en dan nog verder in de sh*t terecht komt.

Berichten in een persoonlijk topic waarbij elke vorm van empathie ontbreekt... soms door mensen die daar eerder nog geen woord gezegd hebben.
Zeker als het in een topic is waarbij net iets enorm verdrietigs is gebeurd, dan is zo'n bericht op die plek, in mijn ogen, gewoon ongepast.

Dan nog zijn er andere opties dan een ander laten betalen voor jouw probleem. Leen geld, leen een auto, whatever. Dat noodscenario dat jij nu schetst is bijna nooit aan de orde.

En nee, wat jij stelt is niet politiek correct, jij vindt dat je mag bepalen wat een ander zegt... En wie wat mag zeggen, dat is helemaal niet democratisch juist en daarmee ook niet politiek correct :n Wat jij doet is vooral sociaal wenselijk, dat wel.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 11:02

Achterom schreef:
Polar schreef:

Dan nog zijn er andere opties dan een ander laten betalen voor jouw probleem. Leen geld, leen een auto, whatever. Dat noodscenario dat jij nu schetst is bijna nooit aan de orde.

En nee, wat jij stelt is niet politiek correct, jij vindt dat je mag bepalen wat een ander zegt... En wie wat mag zeggen, dat is helemaal niet democratisch juist en daarmee ook niet politiek correct :n Wat jij doet is vooral sociaal wenselijk, dat wel.
Nee hoor, ik bepaal niet wat iemand wel of niet mag zeggen.
Wat ik wél zeg is dat hoe je iets zegt, de sfeer bepaalt.
Zeker in een topic waar net iets heftigs is gebeurd, is het gewoon niet altijd gepast om meteen je oordeel te vellen.
Soms is door scrollen echt de nettere optie.

Dat heeft niks met een ander de mond snoeren te maken, maar met een beetje inlevingsvermogen tonen.
Dat is iets anders dan sociaal wenselijk doen.

En een auto lenen of een lening afsluiten is niet voor iedereen een optie.
Niet iedereen heeft mensen om zich heen die iets kunnen of willen uitlenen en niet iedereen krijgt een lening.
Voor sommigen is een doneeractie dan de laatste strohalm.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 11:08

Idd Polar

Wij hebben hier ooit eens 2 auto's in een week tijd aan de kook gehad...
En zonder auto was geen optie om naar het werk te gaan.

Gelukkig waren wij bij machten dat zelf op te lossen.
Maar als dat niet zo was?

Dan zou je heel blij zijn met hulp.
Want wie verwacht er nu 2 auto's in 1 week tijd.

Sowieso werden we toen behoorlijk op de proef gesteld. Verwarmingsketel ging stuk, was pas 8 jaar oud en niet te repareren. Die verwacht je ook niet.
Zo waren er toen nog wat dingen.

Gelukkig niks met de paarden, maar was dat erbij gekomen hadden we op dat moment wel een probleem.

Soms spaar je prima, maar dan lijkt het wel of alles tegelijk komt en is ineens die mooie buffer heel ver leeg.
We hebben het gered, maar vond het spannende tijd tot het weer aangevuld was.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 11:10

@polar: Je veroordeelt reacties van anderen, daarmee snoer je ze ze mond. Daarmee doe jijzelf dus ook iets dat enorm sfeerbepalend is :)*
En die laatste zin van je, daar zit voor mij het punt juist. Het feit dat je steeds meer doneeracties voorbij ziet komen, betekent dat een doneeractie vaak níet de laatste strohalm is.
En zeker als je bepaalde topics dan in de tijd plaatst, dan die je dat er volop geld uitgegeven wordt aan vanalles en nog wat.
Prima, is een zaak van diegene zelf. Maar als je volop geld uitgeeft, dan is het dus niet de laatste strohalm :n Maar dan is een doneeractie vooral makkelijk. Het is makkelijker als een ander jouw hobby financiert of jouw probleem oplost.

Weet je, ik kom in mijn werk veel mensen tegen die het echt niet makkelijk hebben. Waar het leven echt niet fijn voor is geweest, vaak buiten hun schuld om of bijvoorbeeld door één domme actie in het verleden. Die mensen help ik graag.
Maar de doneeracties waar ik hier tegen ageer gaan dus niet over dat soort dingen, die worden opgezet voor luxe, hobby, of simpelweg omdat diegene nú iets wil en het geld al heeft besteed aan andere dingen.
En een aantal mensen vindt dan dat daar niets over gezegd mag worden, ik blijf dat vreemd vinden. Zeker gezien de regels dat doneeracties sowieso niet zijn toegestaan op dit forum.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-25 11:15

Misschien vind ik het wel niet gepast (en confronterend) als er na iets heel heftigs meteen aandacht gevraagd wordt voor een doneeractie om geld voor vervanging. Persoonlijk is dat iets waar ik met mijn verstand niet bij kan. Als ik een dier verlies is nadenken over hoe ik de vervanging ga financieren wel echt het allerlaatste waar mijn hoofd naar staat, dan ben ik vooral in rouw om het verlies en komt nadenken over vervanging pas heel, heel veel later.

Waar ik wel over nadenk, en vele met mij, voordat er rampspoed op je pad komt, hoe er mee om te gaan voor als het gebeurt. Ik heb ervoor gekozen mij daarvoor te verzekeren. Kan je wel vertellen toen het een keer gebeurde dat ik echt pas maanden later ben gaan declareren, omdat zelfs als je verzekerd bent, je hoofd er in mijn beleving op dat moment totaal niet naar de financiële afwikkeling staat.

Met een auto is dat natuurlijk iets heel anders, daar gaat geen dierenleed mee gepaard. Maar ook daarvan denk ik, als je echt niet zonder een auto kan, dan moet je dus op het moment dat je auto nog gewoon heel is erover nadenken wat als die auto er ineens niet meer is. Ga ik dat verzekeren, heb ik een spaarpot of kan ik hem wel een tijdje missen om te sparen voor een nieuwe.

En dat mis ik dus, dat stukje eigen verantwoordelijkheid om na te denken over situaties wat als.... op het moment dat wat als nog niet aan de orde is. Het eerste wat bij mij altijd opkomt als iemand een doneeractie start voor de aanschaf van een paard, als je geen geld hebt om het paard aan te schaffen, heb je dus ook geen geld om calamiteiten op te vangen als die zich voordoen. En hoe vaak lees je op Bokt niet dat mensen roepen, als je een paard koopt, moet je ook een potje hebben voor calamiteiten, hou rekening met.. etc etc...Maar op het moment dat het om een doneer actie gaat na een ellendige situatie dan worden die argumenten kennelijk ineens allemaal overboord gegooid.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 11:17

DuoPenotti: Ja, zo'n situatie hebben wij ook meegemaakt en mensen onderschatten echt hoeveel stress zoiets met zich meebrengt.
Vaak kunnen mensen pech prima opvangen, maar het is vaak klap op klap op klap wat voor problemen zorgt.

Achterom: Ik zie het anders, iets zeggen over hoe een reactie overkomt, is niet hetzelfde als iemand de mond snoeren.
Iedereen mag reageren, maar daar hoort ook bij dat een ander iets mag zeggen over de toon of het moment waarop dat gebeurt.

Het klopt dat doneeracties niet voor iedereen de laatste strohalm is, maar voor sommigen dus wel.
En juist daarom denk ik dat generaliseren daarover niet helpt.
Je weet vaak niet waar iemand in het echte leven doorheen gaat.

Dat er mensen zijn die het anders aan zouden pakken of keuzes maken die jij of ik niet zouden maken, ben ik het helemaal mee eens.
Maar dat maakt hun situatie niet automatisch minder zwaar of minder waard om even bij stil te staan.

Tieneke

Re: Doneeracties

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 11:21

Als het je laatste strohalm is, is een paard (of ander luxeproduct" kopen misschien niet het beste idee...? Het blijft nooit bij het aankoopbedrag als het over kosten verbonden aan dat paard gaat.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 11:23

En Oji: Ik snap jouw punt echt wel en ik ben het er mee eens dat die voorbereiding belangrijk is.
Maar iedereen is anders in hoe ze omgaan met verlies, stress en/of financiële druk.

Wat jij beschrijft, eerst rouwen en pas veel later praktisch denken, geldt voor sommige mensen, maar voor anderen werkt dat juist andersom.
Als ik naar mezelf kijk; ik grijp me vast aan iets praktisch om niet kopje onder te gaan in het verdriet.
Ik focus op zaken waar ik wél controle over heb en dat helpt mij enorm.

En als iemand dan kiest om een doneeractie op te zetten, is dat misschien niet omdat ze "aan vervanging denken", maar omdat ze op dat moment íets nodig hebben om door te gaan.
Om het leven weer wat normaler te laten voelen.
Laatst bijgewerkt door Polar op 13-04-25 11:30, in het totaal 2 keer bewerkt

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 11:23

Als ik dit topic zo lees zijn de regels zoals ze nu zijn eigenlijk gewoon goed. Hooguit dat er niet altijd consequent op wordt gemodereerd, maar handhaving is in het dagelijks leven buiten Bokt ook een discussiepunt.

Maar zoals het nu is laat het ruimte voor actieve leden om via hun onderschrift hulp te vragen terwijl wordt voorkomen dat mensen zich aanmelden om alleen maar donaties te krijgen.
En uitzonderingen wel toelaten is lastig, zo niet onmogelijk voor het moderatorteam. Kijk alleen al naar dit topic: zoveel mensen, zoveel meningen. Onmogelijk om iedereen tevreden te houden.

Ik denk dus dat er op Bokt een nette middenweg is gekozen. Hooguit dat er gevraagd kan worden om daar beter op te modereren. Hulp daarbij kan met een TeM.

Tieneke schreef:
Als het je laatste strohalm is, is een paard (of ander luxeproduct" kopen misschien niet het beste idee...? Het blijft nooit bij het aankoopbedrag als het over kosten verbonden aan dat paard gaat.

Toen ik ooit mijn rijbewijs haalde en mijmerde over een eigen autootje zeiden mijn ouders heel wijs: een auto kopen is 1 dingen, een auto blijven rijden iets anders. En eigenlijk is dat met een eigen paard nog veel duidelijker/meer/sterker aan de orde. Na de koop zijn er blijvende vaste kosten en als je pech hebt ook flinke extra kosten. Dat moet je wel op kunnen brengen.
Laatst bijgewerkt door BrankaZ op 13-04-25 11:26, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 11:26

Oji
maar calamiteiten potje kan er soms ook zijn, maar wil men daar juist niet aankomen.

Nogmaals, ik geef zelden geld, ben namelijk ook voor het sparen voor dingen en wat niet kan op dit moment is dan pech gehad.
Tenminste betreft aanschaf dieren.

Maar ik stoor me er niet aan als een ander dat wel doet.
Dat is het verschil :)
En daarmee loopt een topic ook niet uit de hand want heb niet de behoefte te gaan zeggen, waarom spaar je niet, waarom doe je dit of dat nog wel...

ik denk er het mijne van en laat het daarbij.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 11:39

@TS Helaas je topic niet eerder gezien. Ik bewonder dat je vanuit jouw situatie altijd vooruit hebt kunnen plannen en nooit in zo’n risicovolle positie bent beland. Maar jouw standpunt dat iedereen het zelf maar moet regelen, houdt geen rekening met het feit dat niet iedereen in staat is om alle risico’s in te schatten en af te dekken. Veel mensen belanden in situaties waarin onverwachte tegenslagen de overhand nemen, en het is niet realistisch om te verwachten dat iedereen altijd op zo’n ideale manier kan voorzien. Het komt over alsof je je eigen veilige positie als norm hanteert, terwijl de realiteit voor velen heel anders is.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 12:10

Jennyj01 schreef:
@TS Helaas je topic niet eerder gezien. Ik bewonder dat je vanuit jouw situatie altijd vooruit hebt kunnen plannen en nooit in zo’n risicovolle positie bent beland. Maar jouw standpunt dat iedereen het zelf maar moet regelen, houdt geen rekening met het feit dat niet iedereen in staat is om alle risico’s in te schatten en af te dekken. Veel mensen belanden in situaties waarin onverwachte tegenslagen de overhand nemen, en het is niet realistisch om te verwachten dat iedereen altijd op zo’n ideale manier kan voorzien. Het komt over alsof je je eigen veilige positie als norm hanteert, terwijl de realiteit voor velen heel anders is.

Ik denk dat iedereen daar best wel begrip voor kan hebben. Maar dat zijn wel andere situaties dan geld vragen om een paard te kunnen kopen.

Mars

Re: Doneeracties

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 12:44

Calamiteiten kun je idd nooit 100% uitsluiten, met de gestegen kosten van tegenwoordig komen heel veel mensen in de problemen als in 1 week tijd de auto, de cv ketel, de koelkast en de vriezer kapot gaan. Dat ze dan hulp kijgen is alleen maar fijn.
Maar dat is toch geen vergelijking met een luxe als een paard kopen?

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 12:49

Ja dat zou mijn stijl ook niet zijn. Maar als de lifestyle en de connectie met je dier zo’n onderdeel is van je identiteit dan begrijp ik dat je alles aangrijpt om dat vast te houden. Ik rij al een aantal jaren niet meer maar het gemis is er nog steeds. Persoonlijk heb ik er totaal geen problemen mee om wat te doneren. Net als met fooi of mensen die bedelen op straat. Ik heb daar geen oordeel over. Maar misschien komt dat ook omdat ik zelf best wel wat baggage heb. Deze ellende had mij ook kunnen overkomen. En niet omdat ik niet voorbereid was op onvoorziene zaken. Maar omdat de onvoorziene zaken elkaar met een rotgang opvolgde. Voor mij is die 5,00 of 10,00 die ik geef ook een manier om iemand een hart onder de riem te steken.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 12:50

Maar iedereen die dat niet passend vindt, hoeft er toch ook niks mee?

Ik denk dat er inderdaad een verschil zit in hoe men ermee om gaat.
Groep 1 vindt het helemaal prima, wil de TS steunen en doneert, deze staan misschien ook wel dichterbij.
Groep 2 zou het zelf niet doen, maar heeft er totaal geen last van dat de TS een doneeractie start en scrollt verder.
Groep 3 stoort zich aan de doneeractie en verliest alle begrip voor de situatie en wil dit ook actief uiten.
En misschien nog groep 4, stoort zich eraan, maar hoeft het niet per se te uiten.

Ik denk niet dat deze groepen het ooit met elkaar eens gaan worden en dat hoeft ook niet.
Al zou een beetje empathie in bepaalde gevallen wel een fijnere sfeer geven.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 12:55

Maar er wordt nu weer gedaan alsof het altijd een verdrietige situatie is en degene met vragen altijd op een gemene manier een vraag stellen en er dan gewoon gereageerd wordt of dat op zon manier moet. Dat is echt niet zo. Er zijn gewoon ook vaak topics waar er meteen niks meer gevraagd mag worden en alleen nog positief gereageerd mag worden, vaak niet eens door de ts maar andere bokkers, en als je pech hebt worden ze nog persoonlijk met sneren ook.

Zowel degene die op een gemene manier een vraag stelt als degene die er meteen vol op duiken als er iemand ook maar een vraag stelt of net een andere mening heeft verpesten de sfeer.
Iemand aanspreken op de manier waarop moet kunnen als dat ook op een nornale manier gebeurd. Maar vragen stellen of een opmerking maken moet ook gewoon kunnen. Daar is het een forum voor.

Want het is niet alleen maar dat mensen dan iets aangeven of vragen over de doneeractie waar ze het wrl of niet mee eens zijn, het is soms werkelijk alles, ook vragen en opmerkingen die met originele onderwerp te maken hebben. Of iets vragen om het verhaal te verduidelijken voor zichzelf.

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 12:58

Iedereen die zegt dat er na aankoop ook nog kosten zijn heeft natuurlijk gelijk. Dat is zo.

Maar wat men vergeet , denk ik , dat er normaal gesproken er ook een paard extra zou zijn geweest. Nu zijn er door hele verdrietige omstandigheden 2 paarden minder.
Kortom ik zie dat probleem dan ook niet en plaats mijzelf in groep 1.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 12:58

Ook mee eens.
Zolang het gewoon op een neutrale manier gebeurt, is daar naar mijn mening niks mis mee.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 13:13

Ik val in geen 1 groep want die groeien verdeling is waarheid hahaha nee joh ik ben er tegen maar heb ik dan ineens geen begrip... Ga toch weg
En uit me soms wel en soms niet

oji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-25 13:15

Jennyj01 schreef:
@TS Helaas je topic niet eerder gezien. Ik bewonder dat je vanuit jouw situatie altijd vooruit hebt kunnen plannen en nooit in zo’n risicovolle positie bent beland.

Dit is een aanname die werkelijk nergens op gebaseerd is, houd ze voor je. Ik heb echt mijn portie ellende wel gehad, het feit dat ik niet met al mijn privé tegenslagen op Bokt te koop loop is een heel ander verhaal. Misschien regel ik mijn zaakjes wel goed, juist omdat ik aan de lijven heb ondervonden dat je enorme tegenslagen kunt hebben en dat je daar dus op voorbereid moet zijn. Life is all about priorities. Als jij geen prioriteit geeft aan verzekeren of anderzijds financieel een klap op kan vangen, dan moet je gewoon accepteren dat het dus geen prioriteit was om je zaken te regelen en dat je dus misschien dingen die je graag wilt, niet kan doen door een tegenslag.

En ik heb het hier niet over mensen die tegen de armoedegrens aanleven (of daaronder) hè. We hebben het over mensen die paarden kunnen houden, 1 of meerdere. Mensen die zich dus al per definitie in een hele bevoorrechte positie bevinden (ik realiseer me terdege wat een enorm voorrecht het is dat ik 2 paarden heb en dat dat feit op zich al een enorme rijkdom is).

DuoPenotti schreef:
Oji
maar calamiteiten potje kan er soms ook zijn, maar wil men daar juist niet aankomen.

Dat zou toch echt helemaal de wereld op zijn kop zijn. Je hebt een calamiteitenpotje, maar je wilt het calamiteitenpotje niet aanspreken op het moment van calamiteit? Dan liever dat anderen jouw calamiteit betalen, terwijl je het geld hebt liggen?

@Polar. Ik snap dat voor iedereen rouwverwerking anders is. Ik weet dat je bv vastbijten in een begrafenis regelen direct na verlies, of een huis leeg moeten maken, een enorme hulp kan zijn om die eerste keiharde klap op te vangen door je op praktische zaken te richten. Ik snap ook prima dat mensen het nodig hebben om zich op de toekomst te richten, maar richt je mijn inziens wel op een toekomst die realistisch is met de middelen die je hebt.

Verder snap ik ook dat je je niet kunt indekken voor klap op klap. Dat je je niet kunt indekken voor als er maar complicaties blijven komen na bv een operatie van je paard. Potjes zijn ook niet oneindig. Dat het heel erg frustrerend is als je zo je best hebt gedaan, al zoveel DA kosten hebt gemaakt en dan geen geld meer hebt voor weer die volgende complicatie. Ik snap ook best dat je dan misschien een doneeractie op zet, maar ga er niet reclame voor lopen maken op Bokt, waar de meeste mensen geraakt worden door je verhaal, maar jou eigenlijk niet kennen. Doe dat in je eigen omgeving, op je eigen social media.
Ik heb zelf lang geleden ook een keer gedoneerd op een geval uit een topic op Bokt, een medische situatie die zich steeds verder escaleerde en waar de kosten enorm uit de hand liepen. Dacht toen ook, joh die klappen zijn niet op te vangen voor een normaal iemand met een normaal inkomen en gunde het dier de kans. Later kom je er dan achter dat de persoon in kwestie niet een normaal iemand met een normaal inkomen was, maar iemand die zich een levenstandaard kan permitteren die weinige gegeven is. En ik gun ieder het zijne, van mij mag iedereen zo luxe leven als ze zich kunnen veroorloven, maar ik voelde me wel behoorlijk bekocht dat er de hand werd opgehouden bij mensen met een veel mindere welvaartsituatie die het paard het beste gunden. En dat is dus waarom ik vind dat het niet op Bokt thuis hoort. Je kent de persoon in kwestie niet. Het enige wat je van die persoon weet is wat het laat zien op Bokt en dat is meestal een gekleurd beeld. Als je een doneeractie op je eigen social media onder de aandacht brengt, zijn degene die gaan doneren, meestal mensen die jouw persoonlijke situatie beter kunnen inschatten als de gemiddelde bokker dat kan over andere bokkers.

Maar veelal zie ik hier ook doneeracties voor 1 enkele hele dramatische gebeurtenis die afloopt in verlies. En dit zijn in de regel vaak zaken waar je je heel prima voor kunt verzekeren. Dat niet doen is een keuze. Dat klinkt misschien hard, maar is wel een feit.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 13:16

Moderatoropmerking:
dit bericht is verwijderd omdat het niet voldoet aan de regels van Bokt.nl