BartVB schreef:De nieuwe indeling zijn we al een flinke tijd mee bezig, heeft ook eerder al op FZ gestaan en daar kwam weinig feedback op. Je merkt pas hoe het in de praktijk werkt als het er is.
En het is een grote verandering, dat wisten we van te voren ook. De klus is ook zo groot dat we niet alles in één keer kunnen doen. De stickies/mededelingen wordt aan gewerkt, de omschrijvingen van de forums worden veranderd en de regels/charters van de forums zullen de komende tijd ook regelmatig worden bijgewerkt op basis van voortschrijdend inzicht.
Ook zijn er een paar fouten gemaakt. Achteraf past IM idd niet heel goed op PP, het gesuggereerde PW is beter, dat gaan we aanpassen. SPR-ITP is naar VVDD gegaan, mij is ook niet duidelijk waaromDat is gewoon iets dat in het voortraject niemand is opgevallen, gaan we ook rechttrekken.
Maar in de basis spelen er een aantal zaken:
We hadden tot maandag teveel forums op Bokt. Dit was voor iedereen erg onoverzichtelijk, sommige forums hebben nooit meer dan een paar berichten per maand gehad, die lange lijst met forums werkt ook totaal niet prettig op mobiel en als nieuwe gebruiker heb je geen idee waar je precies terecht moet.
Als je dan het aantal forums gaat verminderen moet je andere afwegingen gaan maken. Het grote voordeel van de oude indeling is dat er voor vrijwel alles wel een apart plekje was. Grote nadeel is dus dat je die plekjes wel moet kunnen vinden.
In de praktijk zagen we dat de losse forums voor b.v. rassen en disciplines erg weinig gebruikt werden. Überhaupt worden de forum index en forumlijsten weinig gebruikt. Het grootste deel van de gebruikers werkt vooral met 'Eigen berichten', 'Actieve topics' en 'Nieuwe berichten'. Eigen berichten om de topics te lezen die men al gevonden had, 'Actieve topics' en 'Nieuwe topics' om nieuwe topics te ontdekken. Daarin is door de nieuwe indeling niets veranderd.
Maar eens; het grasduinen in topics over b.v. een discipline, medische onderwerpen of een ras is lastiger geworden. Zeker als je deze topics niet volgt. Dat is de keerzijde van het verminderen van het aantal forums.
Op dit moment zijn we druk bezig met het afronden van het samenvoegen zoals hierboven ook gezegd. Stickies, charters, etc. Ondertussen kijken we wat er niet lekker loopt of wat niet helder is.
De indeling zoals deze nu is, is zeker niet in steen gebeiteld. We gaan evalueren en bijsturen. Een van de zaken waar we nu mee bezig zijn is het uit elkaar proberen te halen van de 'normale' topics en de volg/klets topics. Op Fokkerij en Afstamming is dat probleem goed te zien, daar sneeuwen de normale vragen behoorlijk onder door alle volgtopics. Dat moet anders._San87_ schreef:En ik vraag me af of voorpaginanieuws niet gewoon onder de paardenfora moet vallen, al het nieuws is immers paardgerelateerd.
Goed punt, helemaal waar, maar dit is vooral een moderatie ding. De mensen die de meeste ervaring hebben met het modereren van VN zitten vooral op de 'Algemeen' fora. In het gebruik maakt het niet super veel uit of VN nu in de ene of de andere categorie staat dus zijn we daar voor de pragmatische oplossing gegaan.
@Unwritten; eens dat er behoorlijk wat winst te behalen is op toegankelijkheid/leesbaarheid/WCAG van de site alleen is dat bijzonder voor elkaar te krijgen met phpBB. Alleen al het aanpassen van het lettertype is een drama. Dat is ook de reden dat er een aantal flinke modernisatieslagen nodig zijn.
Later meer. Nu eerst eten
Bij phpbb is (of was, tis een jaar of 3 geleden dat ik er voor t laatst mee bezig was)
Mogelijk om verschillende 'skins' te gebruiken.
Daar zijn er tientallen van, zo niet honderden.
Met verschillende kleuren/stijlem/lettertypes.
In principe kun je een aantal van die skins toevoegen, en dan users laten kiezen welke ze gebruiken.
Kies er bijvoorbeeld 5 die je beschikbaar maakt, en dan kunnen users degene gebruiken die ze het prettigst vinden.
De meeste mensen zullen er totaal geen gebruik van maken.
Maar voor mensen voor wie bokt 5 slecht leesbaar is, is het een erg prettige optie.
Daar hoeft in principe nagenoeg niet voor gesleuteld te worden (anders had ik het absoluut ook niet voor elkaar gekregen een paar jaar terug, ik ben veel meer een end-user dan iemand die écht ict dingen kan

Volgens mij zijn het een soort add on paketten. En sowieso gratis, want ook daarvoor geldt, anders had het er nooit gekomen op het forum waar ik toen mee bezig was.