[Dienstmededeling] Vanaf maandag nieuwe forumindeling

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 18:16

BartVB schreef:
De nieuwe indeling zijn we al een flinke tijd mee bezig, heeft ook eerder al op FZ gestaan en daar kwam weinig feedback op. Je merkt pas hoe het in de praktijk werkt als het er is.

En het is een grote verandering, dat wisten we van te voren ook. De klus is ook zo groot dat we niet alles in één keer kunnen doen. De stickies/mededelingen wordt aan gewerkt, de omschrijvingen van de forums worden veranderd en de regels/charters van de forums zullen de komende tijd ook regelmatig worden bijgewerkt op basis van voortschrijdend inzicht.

Ook zijn er een paar fouten gemaakt. Achteraf past IM idd niet heel goed op PP, het gesuggereerde PW is beter, dat gaan we aanpassen. SPR-ITP is naar VVDD gegaan, mij is ook niet duidelijk waarom :+ Dat is gewoon iets dat in het voortraject niemand is opgevallen, gaan we ook rechttrekken.

Maar in de basis spelen er een aantal zaken:

We hadden tot maandag teveel forums op Bokt. Dit was voor iedereen erg onoverzichtelijk, sommige forums hebben nooit meer dan een paar berichten per maand gehad, die lange lijst met forums werkt ook totaal niet prettig op mobiel en als nieuwe gebruiker heb je geen idee waar je precies terecht moet.

Als je dan het aantal forums gaat verminderen moet je andere afwegingen gaan maken. Het grote voordeel van de oude indeling is dat er voor vrijwel alles wel een apart plekje was. Grote nadeel is dus dat je die plekjes wel moet kunnen vinden.

In de praktijk zagen we dat de losse forums voor b.v. rassen en disciplines erg weinig gebruikt werden. Überhaupt worden de forum index en forumlijsten weinig gebruikt. Het grootste deel van de gebruikers werkt vooral met 'Eigen berichten', 'Actieve topics' en 'Nieuwe berichten'. Eigen berichten om de topics te lezen die men al gevonden had, 'Actieve topics' en 'Nieuwe topics' om nieuwe topics te ontdekken. Daarin is door de nieuwe indeling niets veranderd.

Maar eens; het grasduinen in topics over b.v. een discipline, medische onderwerpen of een ras is lastiger geworden. Zeker als je deze topics niet volgt. Dat is de keerzijde van het verminderen van het aantal forums.

Op dit moment zijn we druk bezig met het afronden van het samenvoegen zoals hierboven ook gezegd. Stickies, charters, etc. Ondertussen kijken we wat er niet lekker loopt of wat niet helder is.

De indeling zoals deze nu is, is zeker niet in steen gebeiteld. We gaan evalueren en bijsturen. Een van de zaken waar we nu mee bezig zijn is het uit elkaar proberen te halen van de 'normale' topics en de volg/klets topics. Op Fokkerij en Afstamming is dat probleem goed te zien, daar sneeuwen de normale vragen behoorlijk onder door alle volgtopics. Dat moet anders.

_San87_ schreef:
En ik vraag me af of voorpaginanieuws niet gewoon onder de paardenfora moet vallen, al het nieuws is immers paardgerelateerd.

Goed punt, helemaal waar, maar dit is vooral een moderatie ding. De mensen die de meeste ervaring hebben met het modereren van VN zitten vooral op de 'Algemeen' fora. In het gebruik maakt het niet super veel uit of VN nu in de ene of de andere categorie staat dus zijn we daar voor de pragmatische oplossing gegaan.

@Unwritten; eens dat er behoorlijk wat winst te behalen is op toegankelijkheid/leesbaarheid/WCAG van de site alleen is dat bijzonder voor elkaar te krijgen met phpBB. Alleen al het aanpassen van het lettertype is een drama. Dat is ook de reden dat er een aantal flinke modernisatieslagen nodig zijn.

Later meer. Nu eerst eten :)

Bij phpbb is (of was, tis een jaar of 3 geleden dat ik er voor t laatst mee bezig was)

Mogelijk om verschillende 'skins' te gebruiken.
Daar zijn er tientallen van, zo niet honderden.
Met verschillende kleuren/stijlem/lettertypes.

In principe kun je een aantal van die skins toevoegen, en dan users laten kiezen welke ze gebruiken.
Kies er bijvoorbeeld 5 die je beschikbaar maakt, en dan kunnen users degene gebruiken die ze het prettigst vinden.

De meeste mensen zullen er totaal geen gebruik van maken.
Maar voor mensen voor wie bokt 5 slecht leesbaar is, is het een erg prettige optie.

Daar hoeft in principe nagenoeg niet voor gesleuteld te worden (anders had ik het absoluut ook niet voor elkaar gekregen een paar jaar terug, ik ben veel meer een end-user dan iemand die écht ict dingen kan ;) )

Volgens mij zijn het een soort add on paketten. En sowieso gratis, want ook daarvoor geldt, anders had het er nooit gekomen op het forum waar ik toen mee bezig was.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 18:48

Jorex schreef:
Ik klik echt bijna dagelijks nog op AR bvb. Nu moet ik tussen tientallen aan niet relevante berichten gaan kijken of er iemand een vraag heeft dat AR gerelateerd is en is de kans groot dat dat soort vragen dus niet meer beantwoord worden. Of ruiters proberen dat beantwoorden aangezien aangespannen en onder het zadel op 1 hoop zijn gegooid. Even als voorbeeld dan voor mij specifiek. Nu check ik omdat ik daartoe gedwongen wordt inderdaad alleen de actieve berichten.

Ik heb op mijn mobiel ook geen nieuwe berichten hoor. Geen idee of dat aan mijn versie van bokt ligt, maar ik heb alleen die twee knopjes rechtsboven.

Eens.. :j

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 18:53

Sodera schreef:
Bij mij is nieuwe topics op de laptop (in bokt 5) gewoon naast mijn eigen berichten te vinden?
Volgens mij moet je daarvoor wel favoriete forums oid hebben aangeklikt.

[ [url=m/pxYCZ9.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ik bok in Office 5; ik vind het blauwe bokt te fel.]

edit 2:
de topics die daar komen te staan, zijn van je favoriete forums.

Ik die witte van jou ook :+

Afbeelding

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 18:53

Hmm, ik zie dat nieuwe topics idd mijn favorieten zijn. :+

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 19:13

Ik bok denk ik anders dan de meesten want ik scroll nooit door forums heen. Ik heb ooit favoriete forums aangevinkt en alle nieuwe berichten in die forums verschijnen links van de pagina. Dus ik kijk alleen daar voor nieuwe topics. En verder alleen in mijn Eigen berichten. Ik merk dus ook niks van deze verandering.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 19:42

BartVB schreef:
@Unwritten; eens dat er behoorlijk wat winst te behalen is op toegankelijkheid/leesbaarheid/WCAG van de site alleen is dat bijzonder voor elkaar te krijgen met phpBB. Alleen al het aanpassen van het lettertype is een drama. Dat is ook de reden dat er een aantal flinke modernisatieslagen nodig zijn.

Dat wil ik wel iets nuanceren, want ik heb daar destijds wat over nagedacht en beslist wat aandacht aan gegeven. Sowieso zou het aanpassen van letters en lettertypen en het genereren van nieuwe skins / styles via scss niet al te ingrijpend moeten zijn.

Verder is de meeste forum-code is voor zover mogelijk toegankelijk en via semantische elementen weergegeven, zou voor zover ik weet navigeerbaar moeten zijn via voiceover en toetsenbord, en de layout zou moeten werken met vergroten van tekst en het inzoomen van de site als geheel. Ook zou het moeten werken met instellingen aan de kant van de gebruiker, zonder dat de website meteen onbruikbaar wordt.

Alleen het probleem van Karuna heb ik nooit op kunnen lossen: dat gaat om afrondingsverschillen tussen browsers en over meerdere lagen.

De allergrootste toegankelijkheidsbelemmering is verder vooral dat gebruikers afbeeldingen kunnen plaatsen zonder dat ze daarvoor een beschrijvende tekst hoeven te geven. Dat is iets wat je niet zomaar opgelost krijgt met technische trucs (misschien dat beschrijvende AI hier wel wat extra's biedt, dat was in elk geval nog niet beschikbaar toen ik over toegankelijkheid nadacht.)

Maar verder is werkelijke toegankelijkheid niet per se hetzelfde als wat de tools als toegankelijk aanmerken of wat ze toevoegen.

Marjolein

Re: [Dienstmededeling] Vanaf maandag nieuwe forumindeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 20:57

Jeetje Bart, wie had gedacht dat je na 23 jaar nog steeds druk zou zijn met een paardenforumpje

Em_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 21:28

Bij mij is 'nieuwe berichten' nergens meer te vinden. Ik maakte er vroeger wel veel gebruik van..

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 21:36

Em_ schreef:
Bij mij is 'nieuwe berichten' nergens meer te vinden. Ik maakte er vroeger wel veel gebruik van..

Het is bij mij een hele lange kolom aan de linkerkant van mijn Eigen berichten pagina.

Em_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 21:43

Suzanne F. schreef:
Em_ schreef:

Het is bij mij een hele lange kolom aan de linkerkant van mijn Eigen berichten pagina.

Op mobiel of computer? Ik zie op (mijn) mobiel niks.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 21:47

Heel jammer dat bijna alle paard gerelateerde subfora nu weg zijn, ik vond het zeer prettig en kon precies bekijken wat ik interessant vond.

En euh actieve gebruikers.... ik kom hier nog dagelijks

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 21:55

Em_ schreef:
Op mobiel of computer? Ik zie op (mijn) mobiel niks.

Ipad.
Net gekeken op mobiel maar daar zie ik ook geen Nieuwe berichten inderdaad.
Oh ik zie nu dat er een tabblad is met Nieuwe topics! Je kan switchen tussen Eigen berichten en Nieuwe topics.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 00:21

Suzanne F. schreef:
Ik bok denk ik anders dan de meesten want ik scroll nooit door forums heen. Ik heb ooit favoriete forums aangevinkt en alle nieuwe berichten in die forums verschijnen links van de pagina. Dus ik kijk alleen daar voor nieuwe topics. En verder alleen in mijn Eigen berichten. Ik merk dus ook niks van deze verandering.

Je merkt er in zoverre wat van dat het aantal nieuwe topics wat je ziet toe gaat nemen :)

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 00:56

Ff ten eerste, bedankt voor het harde werk Bard en de rest van het Bokt team :j .

Ik wil als relatief nieuwe Bokker ook wel ff een keerzijde belichten. Ik heb wel eens door de forums gescrolled maar ben daar eigenlijk snel mee gestopt en gebruik enkel nog de kopjes op de homepage. Ik was via het forum vooral bezig met bedenken wel subfora wel eens interesant kon zijn, om daar vervolgens bijna geen activiteit te zien en een andere te moeten zoeken. Op veel onderwerpen lees ik vooral mee uit intresse, maar heb ik geen kennis noch ervaring om echt te participeren. Dat geeft niet, ik vind de berichten van anderen vaak erg interesant om te lezen. Maar door alle subfora was de verhouding "content zoeken" vs "content consumeren" best wel uit balans. Als deze aanpassing goed uitgevoerd wordt, zal dat zeker helpen. Ik wacht ff af tot het ergste voorbij is danwel tot ik me gemoeg verveel.

Ik ben iemand die in vergelijking met mijn leeftijdsgenoten en jonger al best bereid is veel content zelf te zoeken, en omdat ik geen Big Tech social media wil gebruiken ben ik al bereid wat meer ongemak te hebben, ik heb immers minder "keuze" uit platformen. En ik ervaar het al zo. Hoe moeten anderen uit die generatie het dan ervaren? De oude indeling zal niet echt helpen nieuwe mensen aan te trekken. De huidige (jongere) generatie is gewend het algoritmisch voorgeschoteld te krijgen, hoe meer tijd er zit in content zelf moeten zoeken vs het kunnen consimeren hoe minder aantrekkelijk het wordt. Dus moet je een gulden middenweg zien te vinden tussen topics schijden en genoeg samen hebben dat je niet op te veel plekken moet zoeken om content te vinden.

Overigens wil ik daarmee zeker niet de mensen die de oude indeling missen en/of de nieuwe vervelend vinden ontkrachten ofzo. Ik snap hun problemen met de nieuwe indeling ook heel goed. Ik wil puur ff de andere kant belichten.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 01:35

Ik verbaas me een beetje hoever individuele aanpassingen er benoemd worden om aan te voldoen en hoeveel er in twijfel wordt getrokken.

En denk (en hoop) ik niet dat de hoofdgedachte en belangen van bokt gedragen worden door de hardst roependen.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 01:46

Ik kijk net weer eens op bokt en jeetje wat is het een zooitje geworden.
Ik weet niet of er nog dingen aangepast gaan worden, maar ik vind de nieuwe lay-out echt helemaal niets

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 04:25

Bienotje schreef:
Ik verbaas me een beetje hoever individuele aanpassingen er benoemd worden om aan te voldoen en hoeveel er in twijfel wordt getrokken.

En denk (en hoop) ik niet dat de hoofdgedachte en belangen van bokt gedragen worden door de hardst roependen.

Dat gebeurt altijd bij ingrijpende wijzigingen, soms terecht en soms niet. Mensen kunnen niet goed tegen verandering

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 06:41

Zelf keek ik eigenlijk nooit meer op het tabje forums maar maak alleen gebruik van eigen berichten en dat dingetje op de homepage waar je kan zien waar als laatst op gereageerd werd. De reden daarvoor was juist de overdadige hoeveelheid sub forums. Maar nu ben ik er juist wel doorheen gegaan. Misschien is het iets te beknopt geworden maar overzichtelijker is het zeker :) ik ben misschien niet de actiefste gebruiker maar vind het zeker een verbetering.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 10:16

Ik weet nu wel zeker dat als ik zelf een nieuwe vraag wil stellen over iets AR gerelateerd dat ik uitwijk naar mijn facebook groepen, want het sneeuwt hier waarschijnlijk onder in de vele gewone rij topics. En een ITP openen zal ik zonder ITP tabblad ook niet zo snel meer doen. Voor mij is het belangrijk dat zowel ITP topics als IM topics een eigen subforum blijven. Dat zijn er maar twee meer en dan blijft het overzichtelijk. Voor AR vragen wijk ik wel uit, want ik zit op Facebook in geschikte groepen daarvoor.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 10:57

Dat zou toch niet de bedoeling moeten zijn van bokt lijkt me. Ergens anders je vraag gaan stellen om gelezen te worden.

Al zou idd In the picture en In memoriam en desnoods een splitsing tussen aangespannen, gewoon rijden en western. En paarden welzijn onderverdelen in voeding, medisch en de rest, (en kwpn en de rest van de rassen) en de hk topics op de een of andere manier gesplitst houden. Dan heb je minder tabbladen maar sneeuwt het minder onder. En kun je nog een beetje rond neuzen wat gerichter in plaats van alles op een hoop.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 11:04

"t Is ook een beetje flauw om het op voorhand al af te wijzen zonder dat je het zelfs maar geprobeerd hebt. Daar kan ook niemand van leren dan.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 11:37

Suzanne F. schreef:

Zelfde hier. Ik ga nooit de forum tabs in en ik kan denk ik wel zeggen dat ik ook wel bij de oudere garde hoor (al post ik niet regelmatig). Sterker nog, ik kom NOOIT meer in de paarden topics. Ik gebruik bijna uitsluitend alleen zonder paarden (want ik zit niet meer in de paarden). Soms lees ik wel eens graag een topic over paarden recht met miskopen enzo. Maar die komt dan wel op in nieuwe berichten.

Mensen kunnen gewoon slecht tegen verandering. En sommige mensen snappen niet dat dit een 'bedrijf' is en dat je op een forum met een boel mensen (maar een heel stuk minder dan vroegah!) nu niet iedereen blij kunt maken met alle wensen... of zoals al vaker door team is gezegd: ze zijn er mee bezig.

Ik ga er vanuit dat ze gewoon naar de data kijken (en voor Karuna, als je een website beheerd kun je HEEL veel data zien, incl welke pagina's het meest worden gebruikt, het minst, hoeveel kliks, hoelang mensen op die pagina zitten en hoe ze er gekomen zijn).. en als de data zegt dat XYZ forum bijna niet gebruikt word dan wordt ie er logischerwijs eruit geknikkerd.

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 11:40

Rivendell schreef:
Ik kijk net weer eens op bokt en jeetje wat is het een zooitje geworden.
Ik weet niet of er nog dingen aangepast gaan worden, maar ik vind de nieuwe lay-out echt helemaal niets

Denk er net zo over.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 12:39

Mensen moeten wennen. Kost tijd. Komt vanzelf goed. Niet banketstaaf bedoeld hoor maar zo werkt het vaak wel!
Niets blijft altijd hetzelfde zeker internet gerelateerde dingen niet.

Voor mij: altijd bokken op de mobiel.
Ik gebruik de zoekfunctie als ik iets wil weten. Dan kom ik vanzelf op de juiste plek als ik zelf een topic wil starten.
En verder zet ik een stipje als ik iets wil volgen en ik scrol door de nieuwe berichten heen. Niks aan de hand voor mij. Ik zie dus geen verschil tussen oud en nieuw.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 12:42

Suzanne F. schreef:

+1 :D
Ik denk al een paar dagen waar gaat deze hele heisa toch om... :))

Nu spendeer ik ook geen uren op een dag achter mijn laptop, laat staan op een forum dus veel topics gaan uiteraard aan mij voorbij.