Bokkers die verdwijnen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-23 10:33

Mars schreef:
Bokt heeft al heel lang geen betrokken beheer meer. Voorheen deelde Bart/Eline regelmatig updates over plannen, statjes, kletsten spontaan mee op FZ en werden vragen beantwoord.

Tegenwoordig moet je leuren en vragen, zelfs in het BBB staat er zelden nog iets onder technisch of beheer. Bij vragen om technische wijzigingen wordt standaard verwezen naar ‘ja dat komt bij Flarum maar dat duurt nog even want….. *technisch verhaal*

Zo loopt een forum langzaam leeg en blijven de oudere leden of mensen die er al 100 jaar zitten en kunnen leven met de old school techniek en regels van de site.

Het voordeel daarvan is dan weer dat ook al staat de wereld op zijn kop, met pandemieën en brandhaarden en weet ik veel er altijd één plek is waar alles het zelfde is gebleven :D

Best wel lekker toch, even naar de onveranderlijkheid van bokt.

rien10Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 10:34

@Musiqolog Dan kunnen de mods m.i. nog steeds de meldingen inzien: "Pietje heeft daar en toen deze belediging geplaatst."

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 10:43

musiqolog schreef:
Nee. Ik wil oude topics niet weg. Ik heb boven al gezegd waarom: het is alsof je een oud krantenarchief in de fik steekt. Eenmaal weg kan het nooit meer doorzocht worden.

Veranderde inzichten over bijvoorbeeld voer vind ik juist zeer waardevol. Als een student Diergeneeskunde ooit zijn (of vaker haar) scriptie over zo'n onderwerp schrijft, is Bokt een rijke bron van hoe er nog niet zo lang geleden over dit-en-dat werd gedacht.

De serverruimte die tekst inneemt is minimaal. We zijn echt helemaal niks vergeleken bij Facebook of YouTube. Ik heb het niet uitgerekend, maar zonder de plaatjes past heel Bokt misschien wel op je eigen pc. (Met plaatjes niet, maar oude foto's vliegen er dan ook met regelmaat af). Dus dat argument gaat niet op.

Ik bedenk me trouwens nog iets: er is een actieve Bokker - ik zal niet zeggen wie - die lang geleden geblokkeerd is, en veel later met permissie weer onder een nieuwe naam terugkeerde. De beslissing om iemand al dan niet weer toe te laten moet worden genomen op grond van oude posts. Als die informatie vernietigd wordt, kunnen mods die beslissing niet meer nemen - zeker niet als ze die tijd niet meer hebben meegemaakt.

Met alle respect, zo'n beetje de enige vorm van wetenschap die bedreven kan worden met oude berichten van Bokt is een Kritische Discourse Analyse, die eigenlijk uitsluitend binnen de Geesteswetenschappen wordt bedreven, en zelfs daarbinnen alleen binnen de zogeheten Critical Approach van bijvoorbeeld communicatiewetenschappen of genderstudies, en dan moet je óók nog maatschappelijke relevantie aan kunnen tonen.

Laat ik nou net volgend blok een scriptie gaan schrijven middels een Kritische Discourse Analyse binnen de communicatiewetenschappen! En ik kan je vertellen, gebaseerd op de colleges over de scriptie én de 1-op-1 gesprekken met mijn scriptiebegeleider; er is bar weinig maatschappelijke relevantie toe te wijzen aan veranderende inzichten omtrent paardenhouderij en -liefhebberij binnen deze wetenschappen. En een student diergeneeskunde houdt zich niet bezig met Bokt berichten, dat moet toch echt over een dier(praktijk) zelf gaan.

Dus sorry, ik vind je vaak hout snijden maar deze gaat niet op wat mij betreft.

Daarnaast: serverruimte is serverruimte. Dat jij als hobby hebt om oude internetfora af te struinen is jouw keuze, maar je kan niet verwachten dat bokt daarop gebaseerd alles laat staan. Er kan zó verschrikkelijk veel weg want totaal geen meerwaarde meer heeft (wetenschappelijk of anderszins) dat ik het belachelijk vind dat er nooit iets mee gedaan wordt.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 10:56

VuurVleugels schreef:
Met alle respect, zo'n beetje de enige vorm van wetenschap die bedreven kan worden met oude berichten van Bokt is een Kritische Discourse Analyse, die eigenlijk uitsluitend binnen de Geesteswetenschappen wordt bedreven, en zelfs daarbinnen alleen binnen de zogeheten Critical Approach van bijvoorbeeld communicatiewetenschappen of genderstudies, en dan moet je óók nog maatschappelijke relevantie aan kunnen tonen.

Dat is niet waar. Oude berichten zijn ook zeer waardevol in taalkundig onderzoek. (Ook Geesteswetenschappen ja.) Taalkundigen maken overvloedig gebruik van Delpher (waarin oude kranten digitaal worden gemaakt) en ook van sociale media en fora, omdat dat vaak de enige plekken zijn waarop spreektalige uitdrukkingen toch op schrift komen.

Citaat:
Daarnaast: serverruimte is serverruimte.

Zo lust ik er nog wel een paar. "Het maakt niet uit of je iemand van 60 kilo of 120 kilo op een paard zet, gewicht is gewicht." Of: "auto's zijn vervuilend, maar dacht je dat de productie van een fiets geen CO2 opleverde?" Er is wel een verschil tussen een beetje en heel veel.

rien10Jarig

Re: Bokkers die verdwijnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 10:58

Mwah, niet helemaal musiqolog. Je vergelijking gaat scheef. Wat er bedoeld wordt is 10 x 1 kilo is net zo veel als 1 x 10 kilo. Dat geldt voor kilo's maar ook voor megabites of hoe die dingen ook heten of zijn.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 10:58

BaileyMix schreef:
Marjo schreef:
Ik vind de privacy ook wel een dingetje op Bokt. Er wordt best moeilijk over gedaan, terwijl het allemaal zoveel makkelijker kan.
Daarnaast de vele beloftes. Hoe lang geleden zou Flarum geïnstalleerd worden?

Ik heb niet het gevoel dat Bokt bestaat voor zijn leden, maar bestaat voor de portomonnee van het beheer. En na een vervelende ervaring binnen het team, en de manier waarop ik uit het team gezet ben, bevestigd dat alleen maar.

Waar is de tijd gebleven dat we met plezier naar HE gingen, om in de stand van Bokt vervolgens interessante lezingen te volgen? En workshops etc?

Het enige wat veranderd, is dat er minder gepost wordt, fora weggehaald worden en er niet geluisterd wordt naar wat de gebruikers nu willen zien.

Tel daarbij op dat je ziet dat dezelfde mensen vaak op de vingers getikt worden, terwijl andere de vrije teugel krijgen en ik begrijp heel goed waarom mensen Bokt verlaten. Wat jammer is, want een online community is zoveel leuker dan op Facebook zitten!

Daarom is een oud teamlid Equinemarkt begonnen, en daar heb ik me bij aangesloten. En ik hoop dat we daar niet dezelfde fouten gaan maken als hier, maar we proberen iig meer te luisteren naar wat de gebruikers graag zien.

Ik ben het hier wel volstrekt mee eens ja :j Gecombineerd met het toch conservatieve karakter van Bokt maakt dat het toch niet meer echt een forum van deze tijd is vrees ik.

Conservatieve karakter van Bokt? Ik vind de algemene meningen juist extreem progressief. Daardoor heb ik al heel veel aanvaringen gehad want er wordt meteen bovenop gesprongen als ik iets zeg zelfs als het over iets neutraals gaat want dan gaan ze inderdaad oude berichten doorspitten. Ik ben wel eens een tijdje gestopt met Bokt maar begon toch weer wegens de vaak heel interessante informatie.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-23 11:02

musiqolog schreef:
VuurVleugels schreef:

Dat is niet waar. Oude berichten zijn ook zeer waardevol in taalkundig onderzoek. (Ook Geesteswetenschappen ja.) Taalkundigen maken overvloedig gebruik van Delpher (waarin oude kranten digitaal worden gemaakt) en ook van sociale media en fora, omdat dat vaak de enige plekken zijn waarop spreektalige uitdrukkingen toch op schrift komen.

Bokt is hier natuurlijk niet om deze functie te vervullen. Het is een ontmoetingsplaats waar paardenmensen (en mensen met paarden) van gedachten kunnen wisselen enzo. Als het voor bokt beter is om eens de bezem door die oude berichten te halen -en blijkens dit topic is een meerderheid van de gebruikers daar vóór- dan vind ik dat bokt dat moet doen. Dat is namelijk de verantwoordelijkheid van het beheer. Het is niet de taak van het boktbeheer om die berichten omwille van niet-gebruikers te bewaren alsof het één of andere cultuurschat is.

@anjali: niet het conservatieve karakter van de gebruikers :) Het gaat niet over de inhoud van de berichten. Maar om de vorm: een forum wat niet met z'n tijd mee gaat en waar je als gebruiker bent overgeleverd aan de willekeur van een team van beheerders. In andere bewoordingen: waar je niet zelf over je berichten kunt beslissen. Dat is niet van deze tijd, en het is vooral niet gebruiksvriendelijk.
Laatst bijgewerkt door Koper op 20-09-23 11:05, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 11:04

Betreft de serverruimte
Veel mensen weten niet eens dat ze hun geüploade foto's kunnen verwijderen. https://www.bokt.nl/user/gallery
En als men het wel weet is het ook bijna niet te doen.

En hoe zit dat met de oude niet gebruikte accounts, hoeveel staat daar nog van op de foto server?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 11:04

Bokt zal ook sneller leeg lopen omdat mensen zich steeds meer bewust zijn van wat ze op internet plaatsen. Iets wat op Bokt staat kan je zelf nooit meer verwijderen. Je moet altijd maar uitgaan van de goedheid van de mods. Daarnaast de mooie functie van Bokt waarmee je letterlijk alle geplaatste berichten van een gebruiker kan teruglezen tot aan het moment van registreren. Dat is voor mij een reden geweest om mijn vorige account te anonimiseren en een tijdje afwezig te zijn geweest. Vervolgens een nieuw account gestart (met toestemming van de mods) maar toch steeds meer bewust van wat ik plaats. Steeds vaker typ ik iets en besluit vervolgens om het maar te verwijderen omdat ik niet weet of mijn volgers mijn nieuwe account al gevonden hebben. Ik heb/had namelijk last van mensen die maar al te graag alles van mij op internet volgen en dit privé tegen mij gebruikte.

Mensen zijn verhuisd naar Instagram voor het plaatsen van foto’s in plaats van hier een topic te openen. Puur omdat daar veel meer positiviteit heerst dan hier in een gemiddeld fototopic. Daarnaast kun je daar altijd zelf op ieder moment beslissen om een post of foto te verwijderen als je later toch spijt het van het plaatsen.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 11:05

Ach Anjali hou nou toch eens op met in elk topic aanhalen dat iedereen bovenop je springt vanwege je mening. Je bent niet het slachtoffer. Mensen zeggen keer op keer (ik ook) dat het gaat om hoe je die mening overbrengt, niet om die mening zelf. Genoeg conservatieve bokkers die respectvol een discussie kunnen voeren hier.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-23 11:06

DuoPenotti schreef:
Betreft de serverruimte
Veel mensen weten niet eens dat ze hun geüploade foto's kunnen verwijderen. https://www.bokt.nl/user/gallery

En hoe zit dat met de oude niet gebruikte accounts, hoeveel staat daar nog van op de foto server?

Kijk en dáárom doe ik het nog steeds via mijnalbum. Dan kun je daar tenminste je foto weghalen, en daarmee dus ook op bokt.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 11:07

Koper schreef:
DuoPenotti schreef:
Betreft de serverruimte

Kijk en dáárom doe ik het nog steeds via mijnalbum. Dan kun je daar tenminste je foto weghalen, en daarmee dus ook op bokt.

maar, het kan hier ook.
Alleen 1 voor 1 en tig keer op vernieuwen drukken, maar het kan.
Maar het kan niet meer als je niet meer in je account kan.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 11:07

VuurVleugels schreef:
Ach Anjali hou nou toch eens op met in elk topic aanhalen dat iedereen bovenop je springt vanwege je mening. Je bent niet het slachtoffer. Mensen zeggen keer op keer (ik ook) dat het gaat om hoe je die mening overbrengt, niet om die mening zelf. Genoeg conservatieve bokkers die respectvol een discussie kunnen voeren hier.

Nja, dit vind ik dan niet perse een vriendelijke post, en het is persoonlijk :)

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 11:11

DuoPenotti schreef:
Betreft de serverruimte

Bedankt voor het delen, gelijk opgeschoond!

Kuggur

Je kunt eindeloos discussiëren over de uitvoering maar ik vind het grote voordeel van het "ouderwetse" forum format als bokt juist dat zaken geordend en overzichtelijk in subfora blijven staan.
Een medium als facebook is wat dat betreft verschrikkelijk, topics verschijnen en verdwijnen schijnbaar willekeurig.
Bokt is veel praktischer wat dat betreft. En als het over paardgerelateerde zaken gaat is dat prima.
Ik vind het echter soms verbijsterend wat voor gevoelige persoonlijke zaken mensen op dit forum zetten....
Maar ik ben van mening dat het wel wat schort aan gebruikersvriendelijkheid wat betreft de omgang van bokt met privacy gevoelige informatie, mogelijkheden tot account verwijderen etc.

SjonnieZ

Privacy en vooral de bewaartijd wordt steeds belangrijker.
Op mijn eerdere opmerking dat de bokt data base is leeg getrokken als bron /input voor generatieve AI apps zoals chat gpt en Google bard klinkt leuk en cool maar de impact op de privacy van ons gebruikers is gigantisch.
Zeker de frequente bokkers hebben door de jaren heen best wel wat privé info gegeven.

Ikzelf deel niet mega veel privé maar aan mijn post is wel te linken dat ik een paard heb, in zuid Limburg woon. M’n smoel te zien is op Bokt en ik o.a. lid van de Nvvr ben. Dat weet de ai data base dus nu ook

Daarnaast gebruik ik andere socials die ongetwijfeld ook zijn leeg getrokken voor ai databases en door foto’s te combineren en info er bij te zoeken kunnen heel handige prompters dus een heel profiel over mij opstellen.
Ga er maar vanuit dat dit niet gedaan wordt door lui die me graag zien en een date met me willen. ;)

AI dwingt fora om op andere manier te kijken naar de data die ze onder zich hebben. Wachten op wetgeving die dat gaat reguleren gaat hm niet worden. De Europese AI is al achterhaald terwijl hij nog niet eens is goedgekeurd.
Willen fora’s bestaansrecht houden moeten ze zelf de data die ze onder zich hebben beschermen tegen dit soort acties anders durft straks geen mens meer wat te delen online.

Een reeele bewaartermijn voor berichten zou een goede eerste stap kunnen zijn.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 11:12

Cer schreef:
VuurVleugels schreef:

Nja, dit vind ik dan niet perse een vriendelijke post, en het is persoonlijk :)

Nee maar dit is wel een mooi voorbeeld van hoe sommige maar door blijven gaan en alles mogen en ik nu dan door jou teruggefloten wordt, en wellicht later ook door een mod. Dat zuigen en slachtoffertje spelen hier en hoe selectief daarmee omgegaan wordt is echt tenenkrommend.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 11:13

Want Cer, waarom mag jij nu wel tegen mij zeggen dat ik niet vriendelijk communiceer, maar ik niet tegen Anjali? Jouw post naar mij is toch ook persoonlijk? Ik zeg niet dat ik *iemand* (om het even onpersoonlijk te houden) een slecht mens vind, een bytch, een weet ik veel... Alleen dat het gaat om hoe de boodschap wordt overgebracht, niet wat die boodschap dan is of wie hem gebracht heeft.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 11:17

Ik volg met interesse.

VuurVleugels schreef:
Nee maar dit is wel een mooi voorbeeld van hoe sommige maar door blijven gaan en alles mogen en ik nu dan door jou teruggefloten wordt, en wellicht later ook door een mod. Dat zuigen en slachtoffertje spelen hier en hoe selectief daarmee omgegaan wordt is echt tenenkrommend.

Dit valt mij ook op. Hier gaat een geschiedenis aan vooraf, en hoewel ik het wel terecht vind dat je niet overal andere topics bij mag halen, soms zou dat wel handig zijn voor een stuk context.

Want hier zit natuurlijk ook een lading frustratie achter, dus idd nogal banketstaaf om dan zo selectief terug te gaan fluiten.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 11:22

VuurVleugels schreef:

Natuurlijk joh. Ik heb werkelijk nog nooit een andere Bokker uitgescholden of zelfs bedreigd maar mij is dat wel heel vaak overkomen. Ook rottige pb-tjes heb ik nooit verstuurd maar wel gekregen. Ook heb ik nooit iemand getemd of geblokt of hoe dat heet. Wie is er dan respectvol?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 11:24

anjali schreef:
VuurVleugels schreef:

Natuurlijk joh. Ik heb werkelijk nog nooit een andere Bokker uitgescholden of zelfs bedreigd maar mij is dat wel heel vaak overkomen. Ook rottige pb-tjes heb ik nooit verstuurd maar wel gekregen. Ook heb ik nooit iemand getemd of geblokt of hoe dat heet. Wie is er dan respectvol?

Niet schelden of blokkeren betekent niet dat je respectvol bent Anjali.
Ik ben het zeer zelden met vuurvleugels eens en ik ben zeker niet de meest taktvolle bokker om het zacht uit te drukken. Maar dat ben jij ook niet. :)
Je dan gedragen als de geslagen hond vind ik ook ietwat ..... tja. Hypocriet.

IMO is dat een beetje een trend die ik sowieso wel op merk. :) Er is een hele groep die heel goed kan uitdelen maar niet kan incasseren en die ook nog de hand boven het hoofd gehouden wordt ook. :) En die groep jaagt mensen weg met veel kennis.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 11:26

Slachtoffer spelen wanneer je tegengas krijgt is imo niet respectvol. Meningen en zienswijzen zijn prima, maar wanneer iemand daar tegenin gaat, en dat onderbouwt en respectvol doet, is dat geen aanval.
Slachtoffergedrag is dan een manier van iemand monddood maken, en dat is niet bepaald respectvol. Tegengas mag gewoon gegeven worden.

Ik ben het met sommige mensen hier soms grondig oneens, en zolang dat respectvol blijft en goed onderbouwd is dat prima.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 11:30

Ayasha schreef:
Ik ben het zeer zelden met vuurvleugels eens en ik ben zeker niet de meest taktvolle bokker om het zacht uit te drukken. Maar dat ben jij ook niet. :)
Je dan gedragen als de geslagen hond vind ik ook ietwat ..... tja. Hypocriet.

IMO is dat een beetje een trend die ik sowieso wel op merk. :) Er is een hele groep die heel goed kan uitdelen maar niet kan incasseren en die ook nog de hand boven het hoofd gehouden wordt ook. :) En die groep jaagt mensen weg met veel kennis.
[/quote]

Dit is inderdaad een zeldzaamheid :D Maar in diezelfde zeldzaamheid ben ik het hier helemaal met je laatste alinea eens ook, woord voor woord.
Laatst bijgewerkt door VuurVleugels op 20-09-23 11:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 11:30

Maar waarom niet kiezen voor behouden van paardenfora (Informatief + Kantine) en de andere fora de bezem door (Algemeen)? Bijvoorbeeld de topics die langer dan een (half) jaar stil liggen verwijderen?

Overigens ben ik ook uitgeweken naar Equinemarkt. Het is nog niet groot, maar heeft wel potentie. Met name technisch, want het is wel gemaakt met de Flarum software. En nee, ik heb geen aandelen. Voor ik beticht wordt van reclame maken.
Bokt is gewoon verouderd en groot en hangt veel teveel aan elkaar van regeltjes. Ik heb meer met kneuterig en klein en gezellig. En gewoon nog met elkaar in gesprek kunnen zonder sneren en moddergooien.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 11:32

VuurVleugels schreef:
Dit is inderdaad een zeldzaamheid :D Maar in diezelfde zeldzaamheid ben ik het hier helemaal met je laatste alinea eens ook, woord voor woord.

:D
Zie, en zo kan het ook. :) Je kan prima hard tegen hard gaan in de meeste topics en toch respect hebben voor de persoon. Ik heb wel meer bokkers waar ik echt flink mee in discussie kan gaan. Maar als ik het met ze eens ben dan ga ik niet wringen om te wringen. En daar loopt het zo nu en dan mis heb ik het idee. Dat men denkt dat je na een paar felle discussies iets tegen de persoon hebt terwijl je gewoon over het algemeen anders tegen dingen aan kijkt.