Is het zoveel rustiger geworden op bokt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 19:10

Laurora schreef:
Bovendien veranderen mensen van mening en inzicht.
Ik heb wel eens jaren geleden iets gezegd, waar ik het nu niet meer mee eens ben.
Het zou jammer zijn als mensen andere gebruikers anders gaan zien omdat ze ooit een bepaalde mening hebben gehad.

Ook dat inderdaad. Daarom zou een verjaring op alle posts op sich wel op zijn plaats zijn.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 19:14

996981 schreef:
Heel handig; zo kun je iemand in een discussie aanvallen op zaken die jaren geleden gezegd zijn…. Je leert iemand niet kennen door berichten terug te lezen. Je ziet wat ze ooit gezegd hebben, maar niet onder welke omstandigheden en waarom.

Iedere discussie is een nieuwe. Zodra je je beeld kleurt met eerdere berichten van iemand ga je er anders in. Meestal is dat geen goed begin.

Ik hou er niet van

Marjo schreef:
Daarbij, ervaring leert dat eerlijkheid en oprechte informatie over jezelf op negatieve manier tegen je gebruikt kan worden. Dat heb ik uit eerste hand ervaren hier op Bokt, maar ook achter de schermen. En dat is níet tof.

Eens, dan ga je dingen door elkaar halen. Oude koeien horen ook in de sloot (figuurlijk dan :D ). Ik bedoel het ook meer op de manier van: hoe reageert iemand; qua toon, qua manier van reageren. Ik plaats niemand in een hok.
Of ander voorbeeld: als iemand in een reactie op iemand schrijft: bij mijn jonge paard heb ik dat zus of zo gedaan, en ik denk hé, dat vind ik interressant, dat ik dan op zoek ga of die persoon daar in een ander topic mss ook al iets over heeft geschreven. Of nog een ander voorbeeld; je herinnert je een waardevolle reactie van iemand maar weet niet meer precies waar die stond. Dan kun je zoeken. Sommige bokkers hebben echt veel kennis over bepaalde onderwerpen.
Maar goed dat is ook maar mijn mening en ervaring. N=1.
Verjaring: eens. Wil je het toch zelf bewaren? Maak dan maar printscreens of zo.

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 19:17

Ik denk dat het ook een beetje aan het soort topic ligt.
Discussietopics mogen wat mij betreft na een bepaald aantal jaar wel geanonimiseerd worden.
(zodat je de discussie nog wel kunt lezen, maar de meningen niet meer aan een gebruiker kan linken)
Maar oudere foto of volgtopics zijn vaak juist wel interessant.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 19:27

Laurora schreef:
Ik denk dat het ook een beetje aan het soort topic ligt.
Discussietopics mogen wat mij betreft na een bepaald aantal jaar wel geanonimiseerd worden.
(zodat je de discussie nog wel kunt lezen, maar de meningen niet meer aan een gebruiker kan linken)
Maar oudere foto of volgtopics zijn vaak juist wel interessant.

Maar ook veel oude foto's werken niet meer, volgtopics die niet meer actueel zijn. Alles kan interessant zijn, maar in hoeverre is een topic van 10j oud nog interessant?

Ik weet nog dat in mijn beginjaren (damn ik voel me oud) imageshack en mijnalbum heel populair waren voor foto's. Maar die werken eigenlijk allebei niet meer. Dus heel veel foto's doen het niet meer.

En heel eerlijk; wie zoekt er nou nog een volgtopic van 2010 of eerder?

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 19:30

Ben zelf ooit best actief geweest, niet zozeer in het openen van topics maar wel reageren. De laatste jaren lees ik eigenlijk alleen maar mee en plaats ik hier en daar een reactie. Privacy is inderdaad ook een van de redenen. Toen ik mijn Bokt account heb aangemaakt was ik onwijs jong (8/9 ofzo) en als je dus goed gaat spitten in mijn historie (geen uitnodiging :')) zie je dus wellicht wel kinderlijke of rare dingen, idk. Ik heb het gelukkig zelf nooit meer naar boven gehaald. :+

Maar dat vind ik dus ook niet erg fijn, want inmiddels ben ik 25 en uitgegroeid tot een heel ander persoon met (andere) meningen. En dat blijft toch staan: en waarom? Ik denk er nu dus ook wel een paar keer bij na om te reageren of iets op Bokt te zetten in z'n algemeen, want ik ben er me toch van bewust dat dit al die jaren blijft staan. Vroeger was ik misschien niet zo bezig met hoe anoniem ik nu ben of niet, maar tegenwoordig ben ik toch iets voorzichtiger geworden.

Daarnaast ben ik het ook wel eens over de sfeer die een aantal mensen aanhalen. Er kan ook zeker nog een prettige sfeer zijn hoor, maar er zijn ook echt wel momenten waar ik dacht :oo dit gaat toch wel een beetje ver en het gaat maar door. Overigens blijf ik toch actief, want aan de andere kant vind ik het hartstikke leuk en leerzaam om met veel dingen mee te lezen, maar goed, gedeeltelijk wegens de sfeer die er soms blijft hangen ben ik toch ook wat terughoudender met reageren en/of posten.

Wat betreft verjaring of oude topics, een groot gedeelte is een beetje overbodig imo. Maar er zijn toch ook wel topics waarvan ik het wel handig vond dat die er nog waren al die jaren later. Zo heb ik wel eens een oude eigenaar van mijn paard gevonden via Bokt door middel van oude topics. Of kom ik een topic op bokt tegen over een leerzaam onderwerp van 10 jaar terug via Google. Dat vind ik dan weer een lastig onderwerp hierdoor, lol, want ik zwerf zelf nog best vaak in oude topics rond. :')

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 19:35

Nouja, stom toevallig was ik vd week op zoek naar verzorgingstips voor een aardig onpopulair huisdier. Bijna nergens iets over te vinden, behalve in een oud bokt topic. Dan ben ik toch wel blij met het feit dat ze zo lang blijven hangen.
Nou is dit misschien een situatie die niet vaak voor komt, en de niet meer werkende foto's zijn inderdaad ook wel een dingetje.

imaudy

Re: Is het zoveel rustiger geworden op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 19:47

Ik vind het modereren wel een dingetje. Het lijkt willekeurig. Kreeg eens een mod opmerking over iets wat ik wel sarcastisch bedoeld zou hebben...euh nee, en als je het bericht van de ontvanger gelezen had had je ook geweten dat dat niet zo was. Heel storend allemaal.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 19:56

ik vind de knop "zoek in gebruikersberichten" bij andere dan jezelf uitschakelen wel een goede :j De kans dat je achtervolgt wordt door posts die je liever verwijderd wil hebben is dan veel kleiner.

Ik ben al jaren lid en elke dag online, als meelezer maar post weinig. Ik vind met name de medische topics rete interessant, maar ook die worden in de loop der jaren minder. Als je een topic opent over een kreupel paard en je zegt dat ie 22/7 op stal staat wordt de hele clou van het topic al ondergesneeuwd en gaat het alleen daarover ipv het kreupelen. Niet erg dat iemand het zegt maar reactie op reactie is gewoon vervelend, voor mij als meelezer al, laat staan voor TS.

Ander dingetje, ik heb laatst eens een vraag gesteld, heeft 1 iemand op gereageerd, ik stel dezelfde vraag op Facebook en het regent reacties. De volgende keer sla ik bokt dus meteen over.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 20:09

imaudy schreef:
Ik vind het modereren wel een dingetje. Het lijkt willekeurig. Kreeg eens een mod opmerking over iets wat ik wel sarcastisch bedoeld zou hebben...euh nee, en als je het bericht van de ontvanger gelezen had had je ook geweten dat dat niet zo was. Heel storend allemaal.

Modereren blijft natuurlijk mensen werk en niet dat van een computer. Daardoor krijg je soms dat de een anders handelt dan de ander, ook binnen die kaders waarin wij vrijheid krijgen.

De discussie over het modereren is al vaker geweest, daarmee wil ik niet zeggen dat het niet meer ter sprake gebracht mag worden, maar wel dat het heel lastig is om het voor iedereen goed te doen. Zo hebben we onlangs nog besloten om op een andere manier te gaan modereren na veel onvrede van gebruikers in een FZ topic.
‘Willekeurig’ modereren doen we niet. Hoe zie je dat precies voor je als ik vragen mag?

Bijvoorbeeld op [CV] is het enorm druk, daar proberen we mee te lezen om optijd een topic bij te kunnen sturen zodat een discussie niet ten koste gaan van de sfeer, maar dat is gewoon heel lastig omdat je niet altijd de vinger op de zere plek kunt leggen en het onderwerp vaak erg gevoelig ligt. Ik denk dat maar zo’n 20% van berichten waar wij op modereren keihard ‘over de grens’ is. De rest zweeft er allemaal tussen en moeten wij de context terug lezen, de geschiedenis van een gebruiker, het verloop van een discussie etc.
Temmen op een bericht helpt, want dan kunnen wij sneller direct naar het bericht kijken in plaats van afwachten tot een moderator mee leest en ingrijpt.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 20:32

Ik merk niet alleen hier maar in het algemeen in de maatschappij een verharding. Mensen worden om niets compleet belachelijk gemaakt en dat zorgt ervoor dat ik steeds minder reageer. Die willekeur in het modereren zie ik ook, er zijn bepaalde bokkers die werkelijk overal mee wegkomen en op cyberpesten wordt ook totaal niet ingegrepen. Zelfs niet als het een mod is die met de grond gelijk gemaakt wordt. Op tems wordt soms pas na zo'n lange tijd gereageerd dat het eigenlijk al geen zin meer heeft.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 20:44

Als het om narigheid op Bokt gaat: ik draai nu bijna tien jaar mee en anno 2012 kon je ook flink worden afgekat. Net zoals je anno 2022 nog weleens saamhorigheid voelt en lieve reacties krijgt. Godwin regeert het web al zo lang als het bestaat en cyberpesten is - helaas - ook niet van vandaag of gisteren...

Wat ik wel merk: de wereld is heel veel minder tolerant jegens andere meningen. Hoe langer hoe meer mensen zijn óf woke, óf populistisch. Die willen alleen nog maar met gelijkgestemden in een echokamer. Sociale media bieden de mogelijkheid tot filterbubbels (die ga ik volgen, maar die moet ik niet), fora als Bokt doen dat niet. Dus dan kom je weer een andere mening tegen en dan denk je misschien: nou, laat maar zitten.

Verder zijn we door de hele en halve lockdowns die ons nu al twee jaar teisteren ook minder gaan doen. Er is domweg minder te vertellen dan in 2019, dus posten we ook minder.

Plop1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 20:46

Zeker voor oude topics die gaan over pensionstallen. Ik was recent nog aan het kijken of er iets op bokt stond over de pensionstal waar ik morgen heen ga verhuizen. Het laatste topic was van een aantal jaar geleden toen het nog geen paddock paradise was dus natuurlijk een hele andere ervaring.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 20:46

xDenies schreef:
Charlotte124 schreef:
Ik ben het met karuna eens. Laatst zat ik met een paar mensen als hindernis personeel bij een sgw. Toen wij dachten dat een telefoonnummer niet klopte hebben we een reactie op bokt geplaatst. We hadden het dus alle 3 verkeerd onthouden. Zelfs nadat we bekend hadden dat we fout zaten werden we nog uitgebreid de les gelezen! Iemand had zelfs m'n leeftijd opgezocht en die werd ook tegen ons gebruikt. We hebben er hartelijk om gelachen, maar eigenlijk was het om te huilen. En dat om een telefoonnummer!

Maar dat is niks nieuws, jaren geleden opende ik een topic en werd ook met de grond gelijk gemaakt. Verder zelfs nog. Ik heb het topic zelf ontstipt maar uiteindelijk werden er zelfs op Facebook posts over mij gemaakt. Als je een beetje 'bekend' hier bent dan valt het (wellicht) mee, maar sommige mensen kunnen echt heel ver gaan. Dat gebeurt elders natuurlijk ook, maar inderdaad; op facebook kan je een bericht sluiten of verwijderen, hier is dat onmogelijk en een groot gemis.

Ik zit niet in alle fora maar in foto fora zie je eigenlijk dezelfde mensen die altijd een hoop reacties krijgen. Dan is het inderdaad heel leuk om een topic te openen. Is een ieder ook gegund hoor. Maar als je een topic opent en je krijgt na genoeg geen reacties, dan houdt het ook op toch?

Verder klaag ik niet, doe lekker mijn ding op bokt, neus wat rond en dat is verder prima :)

Dat maakt niks uit. Tieneke (van KBK Kim) is ook weggepest en zo kan ik er nog een aantal noemen.

----

Denk dat het ook een stuk rustiger is omdat je nu niks meer mag zeggen, je mond wordt direct gesnoerd en je hebt een mod in je PB box. Stevig discussiëren is niet meer aan de orde, ook al gebeurt het netjes.

Plop1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 20:49

musiqolog schreef:
Wat ik wel merk: de wereld is heel veel minder tolerant jegens andere meningen. Hoe langer hoe meer mensen zijn óf woke, óf populistisch. Die willen alleen nog maar met gelijkgestemden in een echokamer. Sociale media bieden de mogelijkheid tot filterbubbels (die ga ik volgen, maar die moet ik niet), fora als Bokt doen dat niet. Dus dan kom je weer een andere mening tegen en dan denk je misschien: nou, laat maar zitten.
.

Dit vind ik wel fijn aan bokt. Ik werd laatst uit een Facebook groep geknikkerd omdat ik op een manege rijd waar de manege paarden met bit gereden worden… :Y)

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 20:56

KimD schreef:
Denk dat het ook een stuk rustiger is omdat je nu niks meer mag zeggen, je mond wordt direct gesnoerd en je hebt een mod in je PB box. Stevig discussiëren is niet meer aan de orde, ook al gebeurt het netjes.

Dan heb jij andere mods dan ik, want ik had deze week nog 'leuke' pesterijtjes aan mijn adres van een bekende bokt-pester en niemand die daar wat aan deed.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 21:00

Hihi ik vind het altijd wel mooi dat topics waarin wordt gezegd: "het is rustiger op bokt" vervolgens de drukste topics worden :')

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 21:09

KimD schreef:

Dit is zeker een van de redenen dat ik bijna nooit meer wat post.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 21:12

VuurVleugels schreef:
KimD schreef:

Dan heb jij andere mods dan ik, want ik had deze week nog 'leuke' pesterijtjes aan mijn adres van een bekende bokt-pester en niemand die daar wat aan deed.

Ik sta dan ook op de vinger-tik-lijst van de modjes, ik denk dat als ik ergens reageer (vooral hondgerelateerd) er ergens een rood vlaggetje omhoog schiet. :+

Het is dus bij de ene gebruiker erger dan de andere.
L

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 21:22

KimD schreef:
Ik sta dan ook op de vinger-tik-lijst van de modjes, ik denk dat als ik ergens reageer (vooral hondgerelateerd) er ergens een rood vlaggetje omhoog schiet. :+

Maar heeft dat een reden denk je?
Ik ken je niet hoor, dus dit is een oprechte vraag :D Hoe komt het volgens jou dat moderators de een sneller aanspreken dan de ander?

Ik heb die ervaring namelijk persoonlijk niet, maar dat kan voor anderen uiteraard wel zo voelen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 21:29

Muurp schreef:
KimD schreef:

Maar heeft dat een reden denk je?
Ik ken je niet hoor, dus dit is een oprechte vraag :D Hoe komt het volgens jou dat moderators de een sneller aanspreken dan de ander?

Ik heb die ervaring namelijk persoonlijk niet, maar dat kan voor anderen uiteraard wel zo voelen.

Oh absoluut, ik ben hartstikke eerlijk en recht door zee en dat wordt niet gewaardeerd. Tegenwoordig draai ik overal omheen met mooie lange zinnen en zijden handschoentjes, dan mag het wel.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 21:46

Plop1997 schreef:
musiqolog schreef:
.

Dit vind ik wel fijn aan bokt. Ik werd laatst uit een Facebook groep geknikkerd omdat ik op een manege rijd waar de manege paarden met bit gereden worden… :Y)

Die FB groepen (met name PN gerichte) zijn nog erger dan Bokt, daar kom ik echt niet. En als ik er kom is het omdat ik bv stalling zoek of een smid/bekapper maar als het na 4 weken niks heeft opgeleverd ben ik er weer uit ook. Als je daar ook maar iets zegt wat niet in hun straatje past word je nog net niet afgemaakt ipv dat je gewoon tips krijgt. Wat dat betreft heb ik het idee dat het op Bokt wel schappelijker is geworden. Waar je op FB rustig mag zeggen dat iemand een randdebiel/klootzak is hoef je dat hier niet te doen. En dat is best fijn want ik erger mij echt dood aan hoe mensen met elkaar omgaan op SM.

Ik heb al eens vaker in dit soort topics gezegd dat topics van 5 jaar en ouder wat mij betreft best gesloten mogen worden of wat hier ook aangehaald werd alles gebruikers in dat topic op anoniem.

Volgens mij draai ik al 20 jaar mee op bokt en op veel fronten denk ik er wel anders over dan 20 jaar geleden :') Dus als mijn berichten/topics tot 5 jaar geleden verwijderd zouden worden zou ik dat niet erg vinden.

Appeltje_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 21:49

Ik kom nog even een mening geven in dit topic.

Ik zelf vind niet dat het echt rustiger is geworden. Als je kijkt naar de topics waar je "groepjes" hebt is het super gezellig!
Maar er zijn een paar mensen die dat op nieuwe (korte termijn) topics gewoon verpesten. Je bent lekker aan het kletsen. En dan zet 1 iemand een woordje iets verkeerd in de zin, bam heel je topic verpest. Omdat iedereen zo prikkelbaar is ofzo.
Overal moet je bij zeggen "grapje", "disclaimer dit, disclaimer dat", "geen commentaar nodig".
En ja, dat is wel nodig. Anders krijg je een hele aanval over je heen.

Dat niet kunnen verwijderen van berichten snap ik aan de ene kant wel. Dan vallen topics gewoon uit elkaar.
Maar. Ik vind dat je wel gewoon ten alle tijden (bij de meeste topics) gewoon je berichten moet kunnen aanpassen! Dan kun je zelf erbij zetten "2022 sta ik niet meer bij deze mening", dat soort dingen.
Nu moet je 5x je bericht opnieuw lezen en overwegen.

Nog een belangrijk punt. Veel volwassen bokkers kotsen zowat over bokkers onder de 18. Ik ben zelf nog onder de 18. En daarom heb ik ook mijn leeftijd uitstaan. Je wordt anders gewoon zo niet serieus genomen... En meestal accepteren ze je totaal niet als je wat jonger bent.

En dat is gewoon niet uitnodigend. Eerlijk gezegd.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 22:04

Appeltje_1 schreef:
Nog een belangrijk punt. Veel volwassen bokkers kotsen zowat over bokkers onder de 18. Ik ben zelf nog onder de 18. En daarom heb ik ook mijn leeftijd uitstaan. Je wordt anders gewoon zo niet serieus genomen... En meestal accepteren ze je totaal niet als je wat jonger bent.

En dat is gewoon niet uitnodigend. Eerlijk gezegd.

Voor wat het waard is: ik kots niet op minderjarigen. Waarschijnlijk vanwege mijn eigen geringe ervaring. Ik ben nog steeds een relatieve leek in de paardenwereld, dus veel pubers die al van kinds af aan paardengek zijn zullen wel meer weten dan ik. Of niet, maar dat is voor mij geen reden om l*llig te doen.

Moet wel zeggen dat ik zelden met achttienminners te maken krijg. Die "Young Rider"-afdeling lijkt haar werk prima te doen. Maar goed, ik wil het toch even gezegd hebben, want misschien helpt het jou en anderen om je hier welkom te blijven voelen.

Appeltje_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 22:06

Zeker hoor! De meesten zijn super vriendelijk en open! Maar ik merk wel dat je dan nog voorzichtiger moer doen.
Welkom voel ik mij zeker :) Daar zorg ik zelf ook wel voor hoor.

Ik kom echt totaal niet op de Young Rider afdeling, geen idee wat daar allemaal speelt :+

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 22:11

Ik was 16 toen ik op bokt kwam. Laten we zo zeggen dat ook die reacties niet om aan te gluren zijn. Een verjaring op een berichten zou denk ik prima zijn. Bokt is geen Google (en heeft een eigen wiki).

Verder mbt leeftijd: er zijn mensen van elke leeftijd die ik wel of niet serieus neem. Ik kijk daarom ook vrijwel nooit in iemands profiel.

Wat ik momenteel op bokt qua beleid en ontwikkeling mis is toekomstvisie. Waar wil bokt heen, waar staat t voor, welke ontwikkelingen gaan worden opgepakt, welke wensen van gebruikers liggen er etc. Een stukje zichtbaarheid, maar ook met de mogelijkheid van de community om mee te mogen denken.