Zwarte piet smiley

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 20:19

Ik ben het helemaal met TS eens. :j

Ik snap dat Bokt zich al heeft ingespannen om te kijken naar een bijtijds alternatief met de huidige emoji's, maar ik denk dat een roetveegpiet beter past - helemaal nu het genormaliseerd begint te worden. Verder heb ik de puf niet om me te gaan mengen in de zoveelste discussie over dit onderwerp. :o

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 20:20

Dacht ik dat het gezeur dit jaar zou overslaan. Maar nee om een smiley. Als dit iets is waar iemand zich druk om maakt heb je een erg probleemloos leven.

Want stel alle pieten worden wit/blank. Komt er gegarandeerd gezeik want dan is het geen afspiegeling van de maatschappij. -O- daarnaast de smiley is bruin niet eens zwart

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 20:21

Geryon schreef:
Dat er écht mensen zijn die hier aanstoten aan nemen.. dát is wat er mis is met deze wereld.

_/-\o_

Weetje , een kind boeit het niet of zo'n piet groen, geel, paars of wat voor kleur dan ook is als ze maar snoep en cadeautjes krijgen.
Voor mij zal het ook mijn reet roesten maar waar ik me vooral aan stoor zijn die tere zieltjes die tegenwoordig bij alles roepen dat het racistische is.
En dat alles moet wijken omdat iemand zich weer aangesproken voelt.
Waar stopt dit ?

Indi_Vito

Re: Zwarte piet smiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 20:26

De ZWARTE pieten zijn hier met de intocht nog zwart. Nu jij weer.
Zwarte piet hoort zwart. Over en uit.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 20:26

Laurora schreef:
loriene schreef:
Het gaat er meer om dat een traditie gewoon wordt weg gedaan doordat een klein groepje mensen zitten te zeuren dat het racistisch is.

Ja maar die groep word dus steeds groter.
In 2019 was 70% vòòr zwarte piet, in 2020 was dat nog maar 55%
Langzaam maar zeker gaat iedereen zich realiseren dat zwarte piet wel degelijk racistisch is.
Je er dan wanhopig aan blijven vastklampen heeft geen zin.
Vooral omdat een traditie per definitie aan verandering onderhevig is.
En gekwetst worden omdat een traditie veranderd is wel een beetje aanstellerij he, vergeleken met racisme.

Ik denk vooral dat mensen de discussie zat zijn en zich nu neergelegd hebben bij roetveegpiet.

Wat mij betreft kan de smiley prima. In grote delen van het land is piet nog gewoon zwart. Vanmiddag bij de intocht in onze stad was er niet 1 roetveegpiet te bekennen.

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 20:27

Ik vind het argument "straks zijn alle pieten wit en dan is het weer niet goed" zo ontzettend grappig.
Want er zijn dus mensen van alle kleuren die piet spelen. Het verschil is dat ze hun eigen huidskleur niet meer hoeven te veranderen naar èèn kleur, maar alleen maar wat zwarte veegjes op de wangen hoeven. Tadaaa, afspiegeling van de maatschappij!
(of is men bang dat iedereen met een andere huidskleur zijn gezicht wit moet schminken?)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-21 20:27

Indi_Vito schreef:

Hier hebben ze roetvegen. Zo horen ze ook. Nu jij weer? _O-

Cursus argumenteren overgeslagen of?

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 20:29

Shae schreef:
Amber_anne schreef:
Precies. Waarom zou je iets willen waarvan je weet dat het mensen kwetst?

Dit!

Plus, dat iets traditie is wil niet zeggen dat het goed is. Stierenvechten is ook traditie.

En daar hebben wij als buitenstaanders dan ook niets van te vinden.

Als wij naar Spanje verhuizen en daar blijkt men aan stierenvechten te doen, dan is dat iets waar de lokale bevolking iets van hoort te vinden. Hebben die er in meerderheid geen probleem mee, dan is onze rol als buitenstaander niet om er ineens hardop een punt van te maken omdat wij er toevallig een probleem mee hebben.

Precies hetzelfde geldt als mensen van elders naar een land verhuizen waar in het najaar een katholieke heilige met karikaturale hulpjes langskomt. Ze kunnen het ermee oneens zijn, maar als buitenstaanders/minderheid is het niet hun rol om heel hard te gaan lopen roepen dat dat anders moet. Dat is echter wel wat de laatste jaren is gebeurd, en dáár vallen veel mensen over.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 20:29

MarlindeRooz schreef:
Indi_Vito schreef:

Hier hebben ze roetvegen. Zo horen ze ook. Nu jij weer? _O-

Cursus argumenteren overgeslagen of?

Je zou niet persoonlijk worden weet je nog.

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 20:34

Happinez schreef:
Geryon schreef:
Dat er écht mensen zijn die hier aanstoten aan nemen.. dát is wat er mis is met deze wereld.

_/-\o_

Weetje , een kind boeit het niet of zo'n piet groen, geel, paars of wat voor kleur dan ook is als ze maar snoep en cadeautjes krijgen.
Voor mij zal het ook mijn reet roesten maar waar ik me vooral aan stoor zijn die tere zieltjes die tegenwoordig bij alles roepen dat het racistische is.
Waar stopt dit ?

Maar sommige zwarte kindjes boeit het wel.

Dus. Witte kindjes boeit het niet, sommige zwarte kindjes wel. Dan ga je toch voor de optie die het voor iedereen leuk houdt?

Ik vind het een beetje typisch dat zoveel stugge volwassenen er boos om worden, maar voor kinderen wordt het echt niet opeens minder leuk als die ouwe witte kerel die cadeautjes uitdeelt geen zwarte knechtjes meer heeft. :)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 20:36

MarlindeRooz schreef:
DuoPenotti schreef:

nog niet....maar als er ook al gedemonstreerd word op grijs....
Dan hebben ze wat ze willen is het nog niet goed....echt tot hoever moet het gaan dan?

Dit is dezelfde redenatie als dat een corona wappie heeft. Slaat echt nergens op en is niet gegrond.

Net zo onzinnig en ongegrond dat zwarte Piet de laatste jaren een slaaf was en een boeman ipv een kindervriend.
Daar tegen zijn is pas wappie.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 20:37

Indi_Vito schreef:

Waar is hier? Want op tv en in mijn stad zijn ze roetveeg. Nu JiJ wEeR.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 20:38

Onali schreef:
Ja want alle Pro Zwarte Pietmensen zijn agressief en staan 100% achter deze mensen en keuren geweld goed +:)+

Ze doen in elk geval bijzonder weinig moeite om zich ervan te distantieren of het af te keuren.
Dat is net zo goed een keuze.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 20:40

Shadow0 schreef:
Onali schreef:
Ja want alle Pro Zwarte Pietmensen zijn agressief en staan 100% achter deze mensen en keuren geweld goed +:)+

Ze doen in elk geval bijzonder weinig moeite om zich ervan te distantieren of het af te keuren.

Wat een nare uitspraak doe jij daar.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 20:40

Mijn Antilliaanse collega vond het ook altijd gezeik van de bovenste plank. Bij hen was zwarte Piet ook gewoon zwarte Piet. Niets moeilijks aan en totaal niet in de context met slavernij en ze voelden zich ook niet gediscrimineerd.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 20:43

Shadow0 schreef:
Onali schreef:

:')
Helpt dat jou als ik dit zou zeggen?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 20:43

Fitzroy schreef:
Mijn Antilliaanse collega vond het ook altijd gezeik van de bovenste plank. Bij hen was zwarte Piet ook gewoon zwarte Piet. Niets moeilijks aan en totaal niet in de context met slavernij en ze voelden zich ook niet gediscrimineerd.

'Ze' zijn alle Antillianen? Of alleen de Antillianen die hij kent?

Ik geloof namelijk best dat ook onder zwarte mensen de meningen verdeeld zijn.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 20:45

Onali: nee, want dat is iets dat je niet alleen 1 keer voor de vorm moet zeggen (dat is lekker goedkoop) maar ook wel echt moet doen.
Maar van de andere kant heeft iedereen daar dus al jaren de tijd voor gehad, en het is ook echt wel duidelijk wie daar geen zin in heeft.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 20:46

Onali schreef:
Ja laten we er vooral aandacht aan gaan schenken.

Zwarte Piet is zwart.

Boehoe, jij bent zeker 88 :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 20:47

MarcoBorsato schreef:
Fitzroy schreef:

'Ze' zijn alle Antillianen? Of alleen de Antillianen die hij kent?

Ik geloof namelijk best dat ook onder zwarte mensen de meningen verdeeld zijn.

Dat klopt, en de zwarte mensen die het ook niet uitmaakt, worden dan nsb-er of verrader genoemd, ook door de blanke tegenstander van zwarte piet.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 20:48

Ik vraag me af hoeveel van de 'zwarte Piet is zwart' mensen zich ook niet hebben laten inenten...
Laatst bijgewerkt door Urbanus op 13-11-21 20:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 20:48

AlwaysH schreef:
Onali schreef:
Ja laten we er vooral aandacht aan gaan schenken.

Zwarte Piet is zwart.

Boehoe, jij bent zeker 88 :D

Iig wel van deze wereld :+

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 20:49

Shae schreef:
Happinez schreef:

_/-\o_

Waar stopt dit ?

Maar sommige zwarte kindjes boeit het wel.

Dus. Witte kindjes boeit het niet, sommige zwarte kindjes wel. Dan ga je toch voor de optie die het voor iedereen leuk houdt?

Ik vind het een beetje typisch dat zoveel stugge volwassenen er boos om worden, maar voor kinderen wordt het echt niet opeens minder leuk als die ouwe witte kerel die cadeautjes uitdeelt geen zwarte knechtjes meer heeft. :)

Die zwarte kindjes zien dat hun ouders er iets van vinden ja.
Een kind in die leeftijd kent dat hele slavernij verleden wat er bij gehaald word helemaal nog niet en dat is vaak ook het leuke van kleine kinderen... ze zijn nog zo blanco.

Ik word wel boos dat alles racistische word genoemd als het bepaalde mensen uit komt.
Als ik dan weer hoor dat bijv. grijze pieten ook als racistische worden bestempeld. Volgens mij ben je dan gewoon op zoek om ergens over te zeiken.
Op zo'n moment denk ik echt ... zoek een leven , dan heb je niet eens tijd om daar over na te denken en laat staan om daar te gaan staan demonstreren.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 20:50

Shadow0 schreef:
Onali: nee, want dat is iets dat je niet alleen 1 keer voor de vorm moet zeggen (dat is lekker goedkoop) maar ook wel echt moet doen.
Maar van de andere kant heeft iedereen daar dus al jaren de tijd voor gehad, en het is ook echt wel duidelijk wie daar geen zin in heeft.

Maar ik heb ook nooit iemand gehoord dat zij zich distantiëren van KOZP.
Die groep bestaat ook niet uit lieverdjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 20:51

MarcoBorsato schreef:
Ik vraag me af hoeveel van de 'zwarte Piet is zwart' mensen zich ook niet heeft laten inenten...

Waarom deze opmerking, je suggereert dat die mensen wappies zijn?

Voor iemand die consideratie voor een ander zijn gevoelens vraagt, ben je zelf wel erg fel met je oordelen.