Strikter inhoudelijk modereren op uitingen van racisme

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 06:44

Karl66 schreef:
Als dat betekent dat mensen aangesproken worden op iets wat ze niet zo bedoeld hadden, dan hadden ze het niet zo moeten opschrijven.

En wat als mensen aangesproken worden op iets dat ze niet alleen niet zo bedoeld hadden, maar zelfs totaal niet geschreven hadden? Oftewel, de persoon die reageert doet zijn best het volledig verkeerd te begrijpen en zuigt een deel uit zijn duim? Ook dan reageren de mods met "hoe dat geïnterpreteerd word dat kan per persoon verschillen". Zou dat ook anders moeten vind je?

Karl66

Re: Strikter inhoudelijk modereren op uitingen van racisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 07:03

Sorry Enzino, die discussie ga ik niet in twee topics voeren. Maar dat een opmerking geparafraseerd wordt, wil niet zeggen dat er iets totaal anders geschreven wordt. "Niet erg, geen moord" parafraseren als "Niet erg, geen probleem", is nou niet bepaald een verkrachting van wat er bedoeld wordt. Maar je hebt natuurlijk altijd het recht om de mods in te schakelen als je een discussie niet op inhoud kan winnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 07:25

Alleen heb ik nooit "niet erg, geen moord" geschreven. En daar geef je dus mee aan dat je iets verzint en dat vervolgens parafraseert. Dat is geen verkrachting meer van wat er bedoelt wordt, maar het gewoon compleet uit je duim zuigen. En daar grijpen mods dus niet op in want dat is onderdeel van een "normale discussie".

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 07:37

Sorry Enzino, dit topic gaat over discriminatie in discussies op Bokt, niet over het feit dat jij je verkeerd geciteerd voelt. Daarvoor kan je of een eigen topic openen of inhoudelijk in het topic zelf reageren.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 08:26

Ik denk dat Bokt hierin maar 2 dingen kan doen. De wet volgen moet natuurlijk altijd maar dat wordt op dit onderwerp een beetje te ingewikkeld en de modjes zijn over het algemeen geen juristen denk ik.

Optie 1 zou dan zijn dat ze alleen modereren als er echt geen twijfel bestaat (Dit is denk ik het huidige beleid?)

Optie 2, ze nemen zelf een duidelijk standpunt in over dit onderwerp en modereren daar op.

Maar ik denk dat dit echt aan de beheerders is. En zoals ik bokt ken is iedereen en (bijna) elke denkwijze welkom op Bokt. Ligt dat je niet dan is het misschien niet het juiste forum voor jou.

Tegelijkertijd is bokt zo groot dat ze ook goed moeten nadenken of het wel haalbaar is om geen standpunt in te nemen. Het is inmiddels eigenlijk een 'brand' en dan kan het weldegelijk verstandig zijn om actief afstand te nemen van bepaalde ideeën of om juist bepaald gedachtegoed te omarmen.

Ik werk bij een multinational die bijvoorbeeld een heel duidelijk standpunt heeft ingenomen over LHBTIQ+. Niks mis mee om als je een groot bereik hebt duidelijk uit te dragen waar je voor staat. Maar zoals ik al zei denk ik niet dat Bokt hier snel voor zou kiezen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 08:49

Dat zou ik ook niet doen, men is tegenwoordig zo snel beledigd en iedereen moet maar politiek correct overkomen uit angst voor wat anders uitgemaakt te worden als je je afzijdig houdt.

Het is een discussieforum...enige wat men moet leren is respectvol communiceren in mijn ogen. En daar gaat het vaak mis, dat zie je overal terug. Ook in de politiek..lekker persoonlijk worden bij een gebrek aan inhoudelijke argumenten.

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 09:05

Het is denk ik wel belangrijk om bij dit soort zaken te bedenken dat een verandering in beleid ook voor jezelf en je eigen berichten gevolgen kan hebben. Ik kan me voorstellen dat je dan denkt: 'Nee hoor, want ik plaats geen racistische (of andere waar het beleid op verandert) berichten, dus voor mij geldt dat niet.'. Maar is dat niet juist wat (bijna) iedereen over zichzelf en zijn eigen berichten zou zeggen? Zou je het zelf voldoende vinden om een sanctie te krijgen met bijvoorbeeld de uitleg 'dan had je het maar anders neer moeten zetten.'? Overigens is dit bedoeld voor iedereen en in het algemeen, niet gericht op een specifieke gebruiker of op specifieke berichten.

Wij ontvangen nu al geregeld reacties op PB's of sancties bij zaken die voor ons toch vrij helder zijn en tegen de regels van Bokt ingaan. Blijkbaar zijn gebruikers het daar al geregeld niet met ons eens. Dat is natuurlijk toegestaan en dat mag je ook best op een (nette!) manier laten weten. Als we echter dan het beleid gaan veranderen over een onderwerp waarover binnen dit topic al zoveel verschillende visies zijn, dan vraag ik me af of we daar met z'n allen wel beter van worden.

Het is niet dat we het uit de weg gaan omdat het lastig is, maar het moet voor ons wel heel duidelijk en helder zijn om er daadwerkelijk iets mee te kunnen doen. En dan is de grens tussen vrijheid van meningsuiting en racisme wel heel klein. Tegenstanders zullen het namelijk waarschijnlijk als racisme zien, terwijl voorstanders het zien als vrijheid van meningsuiting. Aan ons dan de taak om daar een goede balans in te vinden, zonder de eigen mening/opvatting daarin mee te nemen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 09:17

Dee_Es schreef:
En zoals ik bokt ken is iedereen en (bijna) elke denkwijze welkom op Bokt. Ligt dat je niet dan is het misschien niet het juiste forum voor jou.

Helemaal mee eens!

Ik vind de moderatie prima hier, hier worden tenminste geen discussies doodgeslagen omdat de helft gewist wordt of erger nog deelnemers geband.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 09:24

oomens schreef:
Shadow0 schreef:
Dus er is niet echt een praktische reden waarom je niet gewoon zou kunnen stoppen met het toelaten van racisme op je forum. Dat hoeft niet pas als het de wet overschrijdt, die grens kan men gewoon zelf stellen.

Precies op dezelfde manier is er ook geen enkele reden waarom je als forum strenger zou moeten zijn dan wat wettelijk bepaald is.
Dat is allemaal een kwestie van beleidskeuzes van het beheer, en die keuzes mogen ze gelukkig maken.

Realiseer je nu even simpel wat je hier zegt. Stel dat wij dit zouden doen, dan zouden diverse topic voor 95% leeg zijn of überhaupt niet toegestaan. Wij moderators moeten opereren op een heel smal lijntje in dit soort topics, namelijk de lijn tussen vrijheid van meningsuiting en racisme/discriminatie.

Dan proberen wij als team de balans te maken, dan krijg je 3 opties:
1. Vrijheid van meningsuiting (mag blijven)
2. Mensen een mening opleggen (mag niet blijven)
3. Mensen voor iets uitmaken (mag niet blijven)

Kortom, alles valt of staat ook met hoe gebruikers de discussie voeren, want alleen vanuit dat punt is het mogelijk een gedegen beslissing te maken.

Dan hebben we nog een extra toevoeging, want wij moderators zijn ook nog eens mensen. Mensen met elk een eigen achtergrond, opvoeding, leefomgeving, normen een waarden waardoor wij zijn gevormd. Wij zijn geen robots, geen Google adds die kunnen opereren op bepaalde woorden.

Elke post door een soort stemronde halen kan natuurlijk ook niet. Tegen de tijd dat iedereen heeft gestemd is een dergelijk topic al zeker 10 pagina's verder, zij het niet meer.

Het belangrijkste is onderling respect voor elkaar tonen. Uiteraard mag je aan iemand vragen waarom hij/zij deze mening heeft of iemand proberen te overtuigen van jouw mening. Zolang dit met respect gebeurt is er een hoop mogelijk, deuren sluiten pas als mensen stoppen met communiceren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 09:25

NadjaNadja schreef:
Het is denk ik wel belangrijk om bij dit soort zaken te bedenken dat een verandering in beleid ook voor jezelf en je eigen berichten gevolgen kan hebben. Ik kan me voorstellen dat je dan denkt: 'Nee hoor, want ik plaats geen racistische (of andere waar het beleid op verandert) berichten, dus voor mij geldt dat niet.'. Maar is dat niet juist wat (bijna) iedereen over zichzelf en zijn eigen berichten zou zeggen? Zou je het zelf voldoende vinden om een sanctie te krijgen met bijvoorbeeld de uitleg 'dan had je het maar anders neer moeten zetten.'? Overigens is dit bedoeld voor iedereen en in het algemeen, niet gericht op een specifieke gebruiker of op specifieke berichten.

Wij ontvangen nu al geregeld reacties op PB's of sancties bij zaken die voor ons toch vrij helder zijn en tegen de regels van Bokt ingaan. Blijkbaar zijn gebruikers het daar al geregeld niet met ons eens. Dat is natuurlijk toegestaan en dat mag je ook best op een (nette!) manier laten weten. Als we echter dan het beleid gaan veranderen over een onderwerp waarover binnen dit topic al zoveel verschillende visies zijn, dan vraag ik me af of we daar met z'n allen wel beter van worden.

Het is niet dat we het uit de weg gaan omdat het lastig is, maar het moet voor ons wel heel duidelijk en helder zijn om er daadwerkelijk iets mee te kunnen doen. En dan is de grens tussen vrijheid van meningsuiting en racisme wel heel klein. Tegenstanders zullen het namelijk waarschijnlijk als racisme zien, terwijl voorstanders het zien als vrijheid van meningsuiting. Aan ons dan de taak om daar een goede balans in te vinden, zonder de eigen mening/opvatting daarin mee te nemen.

complimenten voor uw inzet,
en dat bedoel ik zeer positief

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 09:39

@Nadjanadja, dat is toch precies wat er verwacht wordt? Dat jullie daar een balans in vinden en aangeven wat volgens jullie de grens is.. Maar Askja heeft in dit topic een aantal duidelijke voorbeelden geplaatst, die echt over de grens zijn. Op het moment dat je afkomst en fout gedrag onlosmakelijk aan elkaar koppelt, dan is dat altijd over de grens. Dan kan je dat achteraf vergoeilijken of nuanceren, maar dan had je het in de eerste plaats niet zo op moeten schrijven. En ik geloof best dat jullie achter de schermen mensen per PB aanspreken. Maar dat verandert niks aan die opmerking, die ongestoord kan blijven staan. En daar valt best wel wat aan te doen. Zo'n bericht kan verwijderd worden. Er kan een hulk in dat bericht geplaatst worden. Het kan zijn dat de poster aangesproken wordt en zegt dat ze het heel vervelend vindt, omdat het zo echt niet bedoeld was en dan kan in overleg het bericht aangepast worden, al dan niet met een hulk, waarom het is aangepast. Er valt dus genoeg te doen, als de wil er maar is.

En dat dit betekent dat wij als gebruikers dus aangesproken kunnen worden, dat lijkt me niet meer dan logisch. Dat is toch een onderdeel van het modereren? En dat bokkers het er niet altijd mee eens zijn dat ze aangesproken moeten worden, dat hoort ook bij het modereren. Als ik voor mijzelf kijk, als ik aangesproken wordt, dan zijn er twee mogelijkheden. Of ik denk dat jullie gelijk hebben en probeer daar rekening mee te houden. Of ik denk dat jullie je voor iemands karretje hebben laten spannen en haal mijn schouders op. Dat is mijn recht als gebruiker en als ik te vaak en te gemakkelijk mijn schouders ophaal, dan kan dat betekenen dat ik opeens niet meer op Bokt kan. En dat is dan de consequentie van mijn eigen gedrag en daar kan ik dan niet over klagen.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 10:21

Princesj schreef:
[Wij moderators moeten opereren op een heel smal lijntje in dit soort topics, namelijk de lijn tussen vrijheid van meningsuiting en racisme/discriminatie.

Dan proberen wij als team de balans te maken, dan krijg je 3 opties:
1. Vrijheid van meningsuiting (mag blijven)
2. Mensen een mening opleggen (mag niet blijven)
3. Mensen voor iets uitmaken (mag niet blijven)

Kortom, alles valt of staat ook met hoe gebruikers de discussie voeren, want alleen vanuit dat punt is het mogelijk een gedegen beslissing te maken.

Alle begrip voor het feit dat het niet gemakkelijk is.
Maar ik heb de indruk dat die smalle lijn heel erg kan verschuiven naargelang hoe hard iemand roept en naar gelang (de gevoeligheid van ) het topic.
Ieder forum kan (binnen het kader van de wet) beslissen waar het evenwicht tussen vrije meningsuiting en in dit geval racisme ligt. Het zou wel zo eerlijk zijn daar goed over te communiceren en bv bij de boktregels aan te geven dat vrijheid van meningsuiting heel erg belangrijk is op bokt en dat er dan ook terughoudend gemodereerd wordt. Imo moet je dan ook het principe van het jeugdjournaalproof zijn laten vervallen. Dan weet iedereen waar hij aan toe is en dan zijn topics als dit overbodig.
Ik vind, op welke manier er dan ook gemodereerd wordt, uitspraken die volgens de mods niet door de beugel kunnen zeker een reactie moeten krijgen, ook als ze naderaf genuanceerd worden. Anders riskeer je dat mensen er een sport van maken keer op keer provocerende uitspraken te doen en er dan achteraf een heel verhaal aan te breien dat er op neer komt dat iedereen het verkeerd begrepen heeft.

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 10:29

Zoals eerder aangegeven kan, wil en ga ik niet op de specifieke voorbeelden van Askja in, omdat het niet de bedoeling is om zulke berichten hier aan te halen. Daarnaast zijn dat uitspraken die niet van mijn tabblad komen, waardoor ik de hele context en het overleg daarover heb gemist.

Verder kan ik me wel aansluiten bij je post wat betreft jouw visie over wat de bedoeling van modereren precies is. Dus daar zul je mij ook zeker niet over horen.

Ik vraag mij echter wel af of mensen er bewust van zijn dat de dingen die zij graag zouden zien veranderen ook effect op hunzelf kan hebben. Ik denk dat de mens, dus wij allemaal, van nature geneigd zijn om te vinden/denken dat we het zelf bij het juiste eind hebben. We hebben bepaalde opvattingen, overtuiging, ervaringen, enzovoort die ons dat gevoel geven. En dat is dus ook volkomen natuurlijk, maar soms is het wel goed om er bij stil te staan dat het vanuit een ander perspectief heel anders kan zijn.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 10:46

Ik kan het simpeler maken, dan is er geven specifiek voorbeeld uit een topic en is het niet relevant dat je het niet achter de schermen hebt medebesproken.

Iemand plaatst een bericht, waarin afkomst en crimineel gedrag aan elkaar gekoppeld worden, waardoor expliciet die hele groep als crimineel wordt weggezet. Vinden jullie als team dat acceptabel? Vinden jullie als team of daarmee de Nederlandse wet wordt overtreden? Hoe vindt het team dat daar mee omgegaan moet worden? En hoe maak je aan de bokkers in het topic duidelijk dat zo'n bericht over de grens is en niet getolereerd wordt, er even vanuit gaande dat jullie dat vinden?

Verder denk ik dat de meeste mensen wel snappen dat als jullie strikter gaan modereren, dat de kans dat ze aangesproken worden ook groter is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 10:48

NadjaNadja schreef:
Zoals eerder aangegeven kan, wil en ga ik niet op de specifieke voorbeelden van Askja in, omdat het niet de bedoeling is om zulke berichten hier aan te halen. Daarnaast zijn dat uitspraken die niet van mijn tabblad komen, waardoor ik de hele context en het overleg daarover heb gemist.

Verder kan ik me wel aansluiten bij je post wat betreft jouw visie over wat de bedoeling van modereren precies is. Dus daar zul je mij ook zeker niet over horen.

Ik vraag mij echter wel af of mensen er bewust van zijn dat de dingen die zij graag zouden zien veranderen ook effect op hunzelf kan hebben. Ik denk dat de mens, dus wij allemaal, van nature geneigd zijn om te vinden/denken dat we het zelf bij het juiste eind hebben. We hebben bepaalde opvattingen, overtuiging, ervaringen, enzovoort die ons dat gevoel geven. En dat is dus ook volkomen natuurlijk, maar soms is het wel goed om er bij stil te staan dat het vanuit een ander perspectief heel anders kan zijn.

dat is toch de bedoeling van sparren en discussiëren!, precies wat u aangeeft, nogmaals super hoe u dit verwoord

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 11:46

Karl66 schreef:
Ik kan het simpeler maken, dan is er geven specifiek voorbeeld uit een topic en is het niet relevant dat je het niet achter de schermen hebt medebesproken.

Iemand plaatst een bericht, waarin afkomst en crimineel gedrag aan elkaar gekoppeld worden, waardoor expliciet die hele groep als crimineel wordt weggezet. Vinden jullie als team dat acceptabel? Vinden jullie als team of daarmee de Nederlandse wet wordt overtreden? Hoe vindt het team dat daar mee omgegaan moet worden? En hoe maak je aan de bokkers in het topic duidelijk dat zo'n bericht over de grens is en niet getolereerd wordt, er even vanuit gaande dat jullie dat vinden?

Verder denk ik dat de meeste mensen wel snappen dat als jullie strikter gaan modereren, dat de kans dat ze aangesproken worden ook groter is.

Dat is normaal generaliseren (zoals 'de Nederlander' in het buitenland doorgaans als direct en bot wordt omschreven) Het geldt blijkbaar voor de groep die het meest opvalt. Zelfs al behelst die groep cijfermatig wellicht een minderheid.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 11:48

Misschien zou je het wetboek er eens op na moeten slaan.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 11:52

In het topic over racisme ben ik zelf ook actief. Het is voorgekomen dat ik mijn tenen bij elkaar knijp over iemands mening, zo totaal oneens ben ik het dan.
Alleen heb ik geen posts gezien (en ik wil echt geen pb ontvangen om me te overtuigen van het tegendeel aub!!) waarvan ik denk dat de moderators die zouden moeten verwijderen.
Mensen mogen het met populistische stromingen eens zijn etc en daar zaken uit noemen, graag zelfs dat die genoemd worden, want dan kunnen we er met elkaar over discussiëren. Dat dit niet altijd gemakkelijk is, daar kan ik het hartgrondig mee eens zijn, want ook ik zucht wel eens bij dat topic, of klik het weg als ik voel dat het emoties raak waardoor ik er niet met afstand meer naar kan kijken.
MAAR om dan maar te vragen dat de moderators die posts weg halen. Nee van mij hoeft dat dus echt niet. Ik heb dan ook nog geen één keer getemd of het gevoel gehad te moeten temmen.
Ik heb graag meningen die ik erg vervelend vind boven tafel, want ze leven erg op dit moment bij een grote groep mensen, iets waar ik me zorgen om maak. Graag boven tafel ipv onder tafel die discussie want wat onder tafel leeft vind ik veel naarder.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 11:54

Waarom zou je op 'n forum roomser dan de paus willen zijn? In de hedendaagse politiek wordt bijv. het woord k-marokanen ook af en toe gebezigd door de brave partijen als pvda en vvd.

Ik kwam er zelfs eentje tegen van de pvda waar zelfs mijn mond van openviel (iets met kielhalen uit 'n artikel van trouw in 2003)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 11:57

NadjaNadja schreef:

Dat klopt inderdaad. Bij mensen die een gelijkaardige mening als de jouwe hebben ga je een sterke uitspraak of een net niet heel handig neergeschreven stelling sneller vergeven dan wanneer die mening mijlenver van je af staat.

Racisme is ook echt geen gemakkelijk onderwerp. Kijk er de rechtsspraak maar op na. Het is dus eigenlijk een utopie om te verwachten dat Bokt-moderators zich feilloos een weg banen door het al dan niet racisme zijnde-landschap.
Laatst bijgewerkt door Gini op 18-09-20 11:59, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 11:58

En toch is het niet goed dat het gebeurt Elnienjo. Want daar ben ik het wel met je eens, daar waar Janmaat voor is veroordeeld, komen mensen er nu mee weg want valt onder vrijheid van meningsuiting. Dus de grenzen zijn aardig opgerekt de laatste 30 jaar.
Door zaken alsmaar opnieuw te benomen gaan mensen het gewoon vinden. MAAR het is natuurlijk niet gewoon om een hele groep zo weg te zetten. Dat is iets wat we ons wel bewust moeten blijven en dus moeten we dat zelf ook niet doen. Althans dat vind ik.

Eens met Gini.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 12:00

elnienjo schreef:
Waarom zou je op 'n forum roomser dan de paus willen zijn? In de hedendaagse politiek wordt bijv. het woord k-marokanen ook af en toe gebezigd door de brave partijen als pvda en vvd.

Ik kwam er zelfs eentje tegen van de pvda waar zelfs mijn mond van openviel (iets met kielhalen uit 'n artikel van trouw in 2003)

De hele reden dat jij dat weet, of dat wij dat weten, is omdat diegene ermee in opspraak geraakt is en excuses geëist is. Als het normaal zou zijn en acceptabel zou jij het helemaal niet weten en was het niet nieuwswaardig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 12:08

in een multiculturele samenleving zou met hetzelfde "volume" spreken al meer begrip kunnen op leveren,

sparren en discussiëren kan toch ook zonder altijd de racisme kaart te trekken, meningen kunnen nu eenmaal verschillend zijn/blijven door ieders achtergrond,

relativeren was een aantal jaren geleden ook makkelijker, nu is alles ad hoc over de hele wereld te horen, te lezen, te zien

het is net als in de sport: gelijkspel, verlies of gewonnen een sportieve handdruk is er steeds - ook al is dat soms als een boer met kiespijn), relativeer het spel en kijk waar ik de winst kan behalen voor een volgende match,
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-09-20 12:29, in het totaal 3 keer bewerkt

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 12:11

Voor iedereen die tegen sterker modereren op uitlatingen van racisme is.

Zijn jullie dat omdat jullie vinden dat het eigenlijk geen racisme is?
- Als dat zo is, wat vinden jullie dan wel racisme? Wanneer is iemand een racist?

Of vinden jullie dat er ook op een forum als deze plek moet zijn voor racistische uitspraken?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 12:20

FiveSports schreef:
Voor iedereen die tegen sterker modereren op uitlatingen van racisme is.

Zijn jullie dat omdat jullie vinden dat het eigenlijk geen racisme is?
- Als dat zo is, wat vinden jullie dan wel racisme? Wanneer is iemand een racist?

Of vinden jullie dat er ook op een forum als deze plek moet zijn voor racistische uitspraken?

Ik vind het persoonlijk ook irritant dat mensen telkens de racismekaart trekken, maar heb geen enkele behoefte die mensen monddood te willen maken.
Blijkbaar streef jij (en enkele anderen) naar het alle neuzen naar één kant krijgen en dat gaat natuurlijk nooit gebeuren. Ook niet als je wél het modereerbeleid aan jouw kant zou krijgen en iedereen die iets schrijft wat jou niet zint laat verbannen.
De wokehype die nu over Nederland raast vind ik tenenkrommend en een aanslag op onze westerse verworvenheden.