Mag je kritisch zijn op Bokt?

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 15:42

Ayasha schreef:
Zodra je iets deelt en reacties verwacht, vraag je om een mening. Dat jouw idé van die mening is dat mensen het met jou eens moeten zijn en positief en happy moeten zijn met hetgeen jij deelt, betekent niet dat je geen mening wil.

Je wil gewoon een specifiek scala aan meningen. (want als er niet op topics gereageerd wordt vind men dat ook niet leuk over het algemeen.).

Dat klopt helemaal ;). Positief en happy met iets zijn is trouwens wel iets anders dan het met iemand eens zijn. Ja, je kan verwachten dat niet iedereen reageert zoals je graag zou willen als je iets post maar aan de andere kant kan je ook gewoon kiezen niet reageren als je het ergens niet mee eens bent of het overduidelijk is dat TS niet zit te wachten op jouw kritiek. En als je het dan toch doet en je niet de verwachte reactie krijgt je er gewoon bij neerlegt. Nogmaals, er zit ook een nuance in het soort topic en waar het wordt geplaatst. In Horses at Work kan je actief om feedback vragen (wat niemand doet) en in ITP wordt het vooral gegeven. Laten we eerlijk zijn - als je ergens blij mee bent vind iedereen het leuker als anderen met jouw mee blij zijn. Het wordt meestal uit de OP of de manier waarop TS omgaat met de reacties duidelijk welke meningen verwacht worden en of het zinnig is er meer energie in te steken of te gaan herhalen. En nogmaals, feedback kan ook op een positieve manier gegeven worden.

LadyMadonna schreef:
En tmr001, waarom mag je niet zeggen dat je iets niet mooi vind? Of dat je het zelf anders zou doen?

Hier zit al een belangrijk verschil tussen de twee vragen. Je mag zeker zeggen dat je iets niet mooi vind, waar de ander waarschijnlijk echt totaal geen boodschap aan heeft (en terecht ook trouwens). Als je zegt "Ik zou dat anders doen" dan denkt de ander waarschijnlijk nog steeds "boeiend" maar laat je het in ieder in het midden of de ander er iets mee moet en heb je toch je zegje gedaan. Verder wat Shad0w zegt. En dan nog kan je afvragen wat voor meerwaarde het heeft om het te melden.

De d/t fouten vind ik iets heel anders - dat is feitelijk en niet subjectief, daar zijn gewoon spellingsregels voor. Is niet te vergelijken. Ik zie dat ik in mijn vorige post hele nare ij / ei fout heb gemaakt trouwens en die ga ik nu mooi verbeteren, thnx O:)

*aanvullend het antwoord op de vraag van TS: Mag je kritisch zijn op Bokt (of uberhaupt)?
Ik denk: Ja het mag, maar nee - het hoeft niet altijd en als je het doet, probeer er een klein beetje bij na te denken.
Laatst bijgewerkt door nps op 27-09-19 15:49, in het totaal 2 keer bewerkt

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 15:45

rien10 schreef:
Waarmee ik dus bedoel te zeggen dat kritisch zijn echt niet hetzelfde is als menig doordrammend star zijn.
"Ik vind voor mij" is totaal anders dan "Ik vind voor een ander"
Ik vind voor mijzelf Britt en haar paard geen toegevoegde waarde. Ik vind dat voor een hoop kinderen wel, ik zie ze er van genieten. Leuk toch? (Als ik maar niet hoef ~~}> )

Dat dus, leven en laten leven! Die 10 jarige heeft er totaal geen boodschap aan dat jij Britt Dekker stom vind, die is gewoon blij met haar handtekening en vele andere kinderen met haar. Mooi toch?

janouk

Re: Mag je kritisch zijn op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 15:57

Ik houd wel van een goede discussie op zijn tijd. Ik hoef het niet eens te zijn met sommige mensen, maar het zet me wel aan het denken. Hoe apart ik sommige meningen ook vind.

Je kan prima 'voetballen', zolang je op de bal speelt en niet op de 'vrouw'.

Ik heb wel het idee dat sommige mensen wel heel 'gevoelig' reageren alsof het allemaal zo persoonlijk is. Niet alleen op bokt, maar ook in de maatschappij.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 16:00

janouk schreef:
Ik hoef het niet eens te zijn met sommige mensen, maar het zet me wel aan het denken. Hoe apart ik sommige meningen ook vind.

Dat had ik ook met name met het politieke topic. Ik begrijp nu echt waarom mensen op Baudet gestemd hebben ook al blijf ik dat super apart vinden en kan ik er voor mezelf niets bij voorstellen. Er zijn mensen die echt zo totaal anders zijn, dat vind ik wel weer boeiend.
Dus discussies met name als meningen zo afwijkend zijn als die van mezelf, kan ik ook echt wel van genieten. Ik vind het leerzaam.

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 16:42

Wat ik soms mis is een knop die je kunt aanklikken met : hier ben ik het helemaal mee eens. Misschien dat sommigen dan besluiten niet 10x hetzelfde te typen. Dit vindt ik persoonlijk erg vervelend, maar kan wel nut hebben. Als iemand schrijft hoe vind je dat mijn paard loopt en antwoord 1 is: leuke combi en 2 je paard loopt rechts voor kreupel (en niemand mag dat nog zeggen daarna) kan een ts ook het gevoel krijgen dat persoon 2 uit is op een rel, het verkeerd ziet, afgunst etc. Terwijl als 10 mensen hetzelfde zeggen kan de ts denken chips, is mijn paard niet goed? Misschien eens een meer ervaren persoon laten mee kijken

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 16:54

quickie schreef:
Wat ik soms mis is een knop die je kunt aanklikken met : hier ben ik het helemaal mee eens. Misschien dat sommigen dan besluiten niet 10x hetzelfde te typen. Dit vindt ik persoonlijk erg vervelend, maar kan wel nut hebben. Als iemand schrijft hoe vind je dat mijn paard loopt en antwoord 1 is: leuke combi en 2 je paard loopt rechts voor kreupel (en niemand mag dat nog zeggen daarna) kan een ts ook het gevoel krijgen dat persoon 2 uit is op een rel, het verkeerd ziet, afgunst etc. Terwijl als 10 mensen hetzelfde zeggen kan de ts denken chips, is mijn paard niet goed? Misschien eens een meer ervaren persoon laten mee kijken

Zolang die knop niet "amen" gaat heten, ben ik er helemaal voor :')

janouk schreef:
Ik houd wel van een goede discussie op zijn tijd. Ik hoef het niet eens te zijn met sommige mensen, maar het zet me wel aan het denken. Hoe apart ik sommige meningen ook vind.

Je kan prima 'voetballen', zolang je op de bal speelt en niet op de 'vrouw'.

Ik heb wel het idee dat sommige mensen wel heel 'gevoelig' reageren alsof het allemaal zo persoonlijk is. Niet alleen op bokt, maar ook in de maatschappij.

Mee eens, ik vind het ook interessant om te lezen. Ik durf alleen niet altijd mee te doen, omdat ik het nog weleens lastig vind mijn eigen mening begrijpelijk te formuleren en ik vervolgens zwetend heen en weer zit te klikken omdat ik dan bang ben voor reacties. Inderdaad ook omdat mensen bijvoorbeeld zo 'gevoelig' kunnen reageren en je soms ook heel erg op de details proberen te 'pakken'.

Maar desondanks probeer ik het toch wel eens te doen, juist omdat ik er zo onzeker over ben, een soort van zelftherapie :')

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 17:34

_San87_ schreef:
Sure_lee schreef:
Laten we afspreken dat als je iets kritisch zegt, je ook iets positiefs moet zeggen en anders niet.

Alsjeblieft niet. Dat geforceerde complimenteren, bah.

Dit inderdaad, als ik neppe complimenten wil geven ga ik wel bij Lush solliciteren.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 17:45

_O-

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 18:00

tmr001 schreef:
En bijkomend - waarom gebeurt er niks op horses ar work? Dat is nou bij uitstek de plek om meningen te vragen en feedback te plaatsen en daar wordt helemaal niet zoveel geplaatst. Er is een tijd en een plaats voor een discussie en met iets meer inlevingsvermogen dan het gemiddelde pindanootje snap je dat zelf denk ik ook wel als je de op leest.

HAW is gewoon minder aantrekkelijk, omdat je feedback moet geven. Daar mogen de complimentjes alleen niet. Dus met een beetje pech heb je daar 3 reacties over kleine dingentjes omdat er iets gezegd moet worden en tig mensen die niet reageren.

Als ik al iets plaats doe ik dat liever op RIJ-ITP, omdat daar ook de reacties mogen waar iemand alleen een complimentje wil geven, al is het maar hoe mooi gevlochten. Of een reactie van een bekende. De feedback vind ik persoonlijk wel fijn om te lezen. Nee, ik doe er lang niet altijd wat mee, maar ik kijk wel of ik me er in kan vinden. Ondertussen zijn volgens mij die twee onderdelen niet meer nodig en zou het best wel weer onder één kopje kunnen.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 18:42

Kritisch zijn mag best. Je hoeft ook zeker niet overal mee eens te zijn. Maar ik vind elkaar afbranden niet kritisch zijn. Ik vind dat gemeen, onnodig en gewoon niet aardig.
Bokt was vroeger gewoon vele male leuker. En toen kreeg je ook echt neit altijd alleen maar oooeee en aaahs maar werd er gewoon netjes op elkaar gereageerd

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-19 18:48

wemkelover schreef:
Kritisch zijn mag best. Je hoeft ook zeker niet overal mee eens te zijn. Maar ik vind elkaar afbranden niet kritisch zijn. Ik vind dat gemeen, onnodig en gewoon niet aardig.
Bokt was vroeger gewoon vele male leuker. En toen kreeg je ook echt neit altijd alleen maar oooeee en aaahs maar werd er gewoon netjes op elkaar gereageerd

Interessant, want veel mensen vinden kennelijk (blijkt uit dit topic) kritisch zijn en afbranden hetzelfde....
Waar ligt die grens dan?

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 18:56

Kritisch: ruimte voor verbetering met punten van aandacht.

Afbranden: iemand met opzet kwetsen of een rotgevoel geven.

Dat is het voor mij.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 18:59

Maar iemand kan nogal snel een rotgevoel krijgen over een reactie, de ene is snel op de tenen getrapt dan de andere.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 19:02

Misschien is zelfs kritisch al een negatief uitgangspunt, en zou 'constructief' veel meer het uitgangspunt moeten zijn.

Movement

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 19:04

Van mij mag je best kritiek geven maar kom dan wel met goede argumenten waarom je dat vind. Kritiek als "Dat is niet goed" heeft niemand wat aan. Als je zegt, "Ik vind dat niet goed vanwege dit en dat" dan geef je jouw mening en dan creëer je ook ruimte voor discussie.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 19:08

Als je op Bokt foto’s of filmpje plaatst weet je dat als je te korte beugels, te strakke hand, verkeerd liggend zadel, kapstokken of stoelzit hebt, je commentaar kan krijgen en ik ben echt geen topruiter geweest maar dat valt mij ook op.
Als TS dan zou zeggen ja daar zijn we mee bezig of dat neem ik mee is de hele discussie over maar als er dan tegenin gegaan wordt dat het niet zo is of er wordt helemaal niet gereageerd terwijl er meerdere bokkers het zien, dan wordt er doorgegaan.
Dus wil je geen commentaar moet je ook geen foto’s/filmpjes plaatsen vind ik.
Als ze aan mij een menig vragen vraag ik altijd wat wil je horen, mijn mening of wat jij wil horen.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 19:12

_San87_ schreef:
Sure_lee schreef:
Laten we afspreken dat als je iets kritisch zegt, je ook iets positiefs moet zeggen en anders niet.

Alsjeblieft niet. Dat geforceerde complimenteren, bah.

Idd. Het allerergste vind ik als iemand een foto van een dressuurproef plaatst en daar als reactie op komt 'mooi setje' of 'mooie laarzen'. Heel pijnlijk als dat het enige positieve is dat er over te zeggen valt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 19:19

chanicha schreef:
Dus wil je geen commentaar moet je ook geen foto’s/filmpjes plaatsen vind ik.

Dat gebeurt dan ook. HAW en ITP trekken veel minder topics en bezoekers, die voor een groot deel geen foto's en filmpjes plaatsen. Niet voor niets dat dat zo terug is gelopen.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 20:49

Ik heb ooit eens wat geleerd mbt het voeren van functionerings gesprekken.
Het hamburger model.

Positief
Negatief
Positief

En weet je dat dat verrassend goed helpt :)
Zo probeer ik ook altijd het positieve ook ergens uithalen ookal noem ik iets "negatiefs".

Want vrij weinig is alleen maar slecht. En alleen maar slecht geeft weerstand.

Uiteraard heb ik ook wel eens geen "positief"
Maar alleen maar spuien zoals sommige fokkers graag doen... heeft geen meerwaarde.
Alleen maar complimenten en goedzo willen ontvangen ook niet.

Probeer de negatieve kritiek ook met datzelfde model te handelen..

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 22:07

Wat mij ook vooral vaak opvalt is dat iemand zich aangevallen voelt en dan vervolgens er keihard bovenop duikt waar zo iemand het lef vandaan haalt om zoiets te zeggen. Terwijl die persoon het misschien wel helemaal niet zo bedoeld heeft (en anderen dat ook zo zien). Gewoon vragen van goh hoe bedoel je dat? Of iets in de trant van 'ik voel me door deze opmerking nogal aangevallen/gekwetst. Je zegt dus eigenlijk dat ....'.
Dan kan zo iemand hierop reageren. Want 9 van de 10 keer is het echt niet zo bot bedoeld als het overkomt op het internet. En ja, internet is gewoon heel lastig als het om communiceren gaat. Je kunt de nadruk op zoveel verschillende woorden leggen, waardoor de post een heel andere lading kan krijgen.
Ikzelf heb ook ooit een mod in m'n nek gehad voor een opmerking die ik überhaupt niet zo bedoeld had als dat het duidelijk overkwam. Ik vind het dan zonde dat de desbetreffende persoon niet gewoon persoonlijk of in het topic aangeeft dat zoiets verkeerd valt en er gelijk getemt moet worden, een mod een waarschuwing uitdeeld en dat voor iets waar ik me van geen kwaad bewust was. Op het moment dat ik een reactie of pb had gekregen van de persoon, had ik het kunnen uitleggen. Maar mensen lijken soms ook graag uit te gaan van dat andere mensen hen graag de grond inboren.

Verder denk ik ook dat er soms best aan de positieve feedback gewerkt mag worden. Je hoeft niet alleen negatief te zijn in een post. Ergens aan het begin stond iets over 'maar mooi paard heb je' aan de feedback toevoegen, waarop reactie kwam dat je toch gewoon mag zeggen wat je vindt. Maar juist op het internet waar de hele non verbale communicatie verloren gaat, kan zo'n opmerking wel maken dat iemand anders naar een opmerking kijkt. Het komt namelijk heel anders over als je tips krijgt op dingen die er niet zo goed uitzien dat mensen ook iets zien wat wel goed is. Zoals iemand anders ook al zei, het is de toon die de muziek maakt.

En nee, ik denk niet dat het hier op bokt anders is dan ergens anders, op Facebook vind ik het er bijvoorbeeld vaak nog veel erger aan toe gaan. Enerzijds denk ik dus doordat mensen niet door hebben hoe woorden geïnterpreteerd worden of hoe ze daadwerkelijk bedoeld zijn, anderzijds denk ik dat in sommige gevallen het internet en de anonimiteit hiervan ook een gevoel van veiligheid geeft, waardoor sommige mensen denken er alles maar uit te kunnen balken zonder gevolgen.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 22:12

quickie schreef:

Ik stem voor!! Bokt een beetje moderniseren kan ook geen kwaad.

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 22:15

Siesjuh schreef:
Wat mij ook vooral vaak opvalt is dat iemand zich aangevallen voelt en dan vervolgens er keihard bovenop duikt waar zo iemand het lef vandaan haalt om zoiets te zeggen. Terwijl die persoon het misschien wel helemaal niet zo bedoeld heeft (en anderen dat ook zo zien). Gewoon vragen van goh hoe bedoel je dat? Of iets in de trant van 'ik voel me door deze opmerking nogal aangevallen/gekwetst. Je zegt dus eigenlijk dat ....'.
Dan kan zo iemand hierop reageren. Want 9 van de 10 keer is het echt niet zo bot bedoeld als het overkomt op het internet. En ja, internet is gewoon heel lastig als het om communiceren gaat. Je kunt de nadruk op zoveel verschillende woorden leggen, waardoor de post een heel andere lading kan krijgen.
.

Dit. Volledig mee eens.
Heb hier ook nogal eens last van, maar ipv dat mensen vragen hoe ik iets bedoel gaan ze op slag in de ankers of maken drama.
Ik bedoel het 99 van de 100 keer echt prima.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 22:29

Kritiek geven is erg makkelijk, vooral achter je toetsenbord. Kritiek krijgen is een stuk moeilijker. We rijden allemaal op ons eigen niveau met onze eigen kennis en vaardigheden en dat verschilt natuurlijk enorm. Daarnaast houden we allemaal van paarden en genieten we van het rijden en de omgang. Niemand van ons (ga ik vanuit) zal een paard bewust iets onthouden of iets verkeerds doen waarbij het paard tekort gedaan zou worden. En niemand houdt ervan uit balans gehaald te worden en uit je comfort-zone te komen. Op het moment van kritiek wordt je ineens uit je evenwicht gehaald, wordt er voor je gevoel getwijfeld aan je kennis/kunde en mss wel je liefde voor paarden. Dit is natuurlijk altijd pijnlijk. Maar soms is een beetje uit je evenwicht gehaald worden nodig om tot nieuwe inzichten te komen.
Wat het moeilijk maakt is dat er zoveel mensen zijn en net zoveel meningen. Daarom lijkt het alsof je het nooit voor iedereen goed kan doen. Iedereen op 1 lijn krijgen is denk ik ook niet mogelijk.
Dus als je iets op Bokt plaatst moet je er vanuit gaan dat er van alle kanten kritisch gekeken gaat worden.

Waar het vandaan komt dat we graag kritisch zijn heb ik me wel eens afgevraagd. Als ik naar mezelf kijk denk ik dat ik graag mijn kennis wil delen om zo anderen tot bepaalde inzichten te brengen. Daarbij ben ik zelf ook nooit uitgeleerd en probeer ik ook te blijven leren... al geef ik toe dat ik het ook moeilijk vind om uit mijn evenwicht gehaald te worden, als je denkt dat je goed bezig bent :o

Annelien92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 23:44

Er zit een groot verschil tussen opbouwende kritiek geven en de voorbeelden noemen die in de OP staan. Dit vind ik geen correcte kritiek, zijn gewoon starre opmerkingen waar geen mens wat aan heeft en ja, ook ik zou me dan op mijn tenen getrapt voelen.

Dit is een van de vele redenen waarom ik geen topics meer open op bokt.

Als je iets ziet waar je het niet mee eens bent, ben je vrij om dit aan te kaarten, maar doet dit dan onderbouwt. Wat die persoon er meedoet is dan aan hen zelf.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 06:11

Afbeelding