Doneren ja of nee?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 15:08

Nikass schreef:
Nou dan ga je er nog even op door ;)

Nee ik heb al gewonnen.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 16:45

Ik vind het verloop van deze discussie erg jammer om te zien. Zeker gezien de aanleiding van dit topic vind ik die manier van discussieëren niet gepast.

Zullen we ons allemaal weer terug begeven naar de oorspronkelijke discussie?

Urbanus

Re: Doneren ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 17:05

Kun jij dat bericht echt met droge ogen schrijven? Dat vind ik heel knap. En de ironie ontgaat me niet. Maar, as you like :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 19:36

lieveli schreef:
Kun jij dat bericht echt met droge ogen schrijven? Dat vind ik heel knap. En de ironie ontgaat me niet. Maar, as you like :)

Sorry maar ook jij kan wel wat vriendelijker reageren.. zeker als je andere mensen eerder in dit topic aanspreekt.

Ik ben wel benieuwd waar de grens 'moet' liggen, wanneer mogen de mods niks zeggen en wanneer is het wel terecht? Als het niet om de persoon zelf gaat? Als het doel niet echt nodig is volgens de meeste mensen? Dat het niet is toegestaan is al heel lang bekend dus wanneer is dit dan een probleem?
Ik voel geen druk om iets te doen maar ik kijk dan wel naar 2 topics en zie daar eigenlijk precies hetzelfde verloop, de één is alleen TS en bij de ander is het de vriend, als ik dus wel zou doneren dan zou ik dat 2x doen omdat het dezelfde situatie is, je ziet dus nu al 2 topics tegelijk, hoe gaat dat worden als ze het helemaal toe staan? Ik heb nu iig al besloten niet te doneren omdat ik vind dat ik dat 2x moet doen dan en dan wordt het bedrag voor mij te hoog, ik heb dus ook één lijn getrokken.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-19 19:39

Maar dees_daan dat is toch prima, niemand verplicht je te doneren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 19:52

quera schreef:
Maar dees_daan dat is toch prima, niemand verplicht je te doneren.

Snap ik, ik ben ook niet tegen het doneren maar ik denk dat als het wel helemaal toegestaan zal worden je juist krijgt dat er heel veel topics komen en dat mensen dan sowieso minder snel doneren. Nu gebeurd het eigenlijk nooit en is het later gemeld, toen was het al rond dus het doel was gehaald, dat is alleen maar fijn lijkt mij. Ik snap wel dat het voor jou heel rot voelt maar ik vraag me bij de mensen die het zo erg vinden dat er iets gezegd is alleen af waar ze de grens dan vinden liggen. Dit kan je eigenlijk niet subtiel genoeg brengen en dat is het probleem denk ik ook, in jou geval komt het dubbel zo hard aan omdat het om jou persoonlijk gaat dus jouw punt snap ik wel, sommige andere reacties alleen niet helemaal.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 19:54

Volgens mij ben ik precies vriendelijk genoeg.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 19:55

lieveli schreef:
Nikass schreef:
Nou dan ga je er nog even op door ;)

Nee ik heb al gewonnen.

Als dat jou gelukkig maakt, geniet ervan!

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 19:56

Ontopic maar weer meiden? Het gaat niet om ons.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 20:19

lieveli schreef:
Citaat:
Wat niet (meer) mag is
- benoemen dat je hebt gedoneerd,
- anderen oproepen dat te doen
- verwijzen naar de inzameling met bijvoorbeeld hoeveel geld er al is opgehaald en
- of het op FB of andere kanalen gedeeld mag worden.

Zo ik heb het even puntsgewijs opgeschreven. Ik kan me voorstellen dat je niet hoeft te melden dat je hebt gedoneerd en dat anderen moeten doneren. Vooral dat laatste vind ik onzin, ieder moet dat voor zich bepalen.

Maar dat je niet mag zeggen hoeveel er al is opgehaald vind ik onzin, dat slaat als een tang op een varken. En als mensen vragen of het op Facebook gedeeld mag worden kan ik me niet voorstellen dat mensen daar sociale druk van ervaren of dat ongemakkelijk vinden.

Ontopic dan weer inderdaad: hier ben ik het helemaal mee eens.

Ik kan me voorstellen dat Bokt niet wil dat er topics worden geopend met als doel geld inzamelen. Maar een topic over iets anders dat al even loopt, waarom mag daar niet in verteld worden hoeveel is opgehaald met een inzamelingsactie? Het oorspronkelijke doel van het topic was niet om geld in te zamelen, ik vind dat daar goed naar moet worden gekeken.

Maar goed, ik ben daar sowieso een beetje allergisch voor, mensen verbieden ergens over te praten.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 11:33

Triest hoor dit topic.
Iemand is letterlijk 'doodziek' en dan worden er allerlei dingen verweten aan de TS.
Leven en laten leven! ergens niet mee eens? prima,houd dat lekker voor je als je er anderen mee kan kwetsen.
Ik kan hier zó kwaad om worden als er zo met mensen word om gegaan die kanker hebben.
Miss. omdat ik het zelf ook heb, ook ik had een topic,maar daarin ik gestopt omdat er mensen waren die vonden dat kanker gewoon aandachttrekkerij was.

TS ik wens je onwijs veel sterkte toe en heel veel plezier nog in de tijd die je hebt.
Laat je plezier niet kapot maken door mensen met onbegrip.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 12:42

khirshanta schreef:
Het is voor ons als team geen pretje- zo'n prachtig initiatief, zo'n hartverwarmende saamhorigheid... en dan dat in de kiem moeten smoren.

Waarom? Vanwege vervelende ervaringen inderdaad. Niet alleen mensen die beloven, maar niet betalen, maar ook mensen die uit goedwillendheid gevoellige informatie prijsgeven, of mensen die (ernstig) misbruik maken van de goedheid van Bokkers.

Wat wel interessant is om over na te denken is of je als Boktteam deze rol moet willen vervullen.
Ik bedoel: het is een nobel streven om oplichting en bedrog proberen te voorkomen, maar praktisch onmogelijk.
Want bedrog kan op veel verschillende manieren gebeuren:
- op de Boktmarkt (ik koop iets, maak het bedrag over en pakket komt niet aan)
- op het subforum Fotomeetings (er wordt een fotomeeting georganiseerd, ik huur een vrachtwagentje en op de dag zelf wordt het hele ding afgelast maar kan ik mijn vervoer niet meer kosteloos annuleren)
- het Secret Santa topic (ik verstuur een cadeaupakket, maar krijg er geen)
- het Hööks besteltopic (ik doe mee met de bestelling, maar betaal uiteindelijk niet OF ik krijg mijn bestelling niet juist aan)
- in het dieettopic wordt een bepaald dieet aangeraden, iedereen springt erop, koopt boeken en DVD's en speciale pannen, praat erover in het topic en uiteindelijk blijkt het een scam te zijn
- dit topic [VN] Springen voor het goede doel op Jumping Zwolle en dan blijkt de manege de ruiters op te lichten en steken ze het geld in een luxe vakantie op de Malediven
...

Om maar aan te geven dat bedrog en oplichting in zoveel vormen voor kan komen. Moet je als Boktteam de opdracht op je nemen om dat te willen voorkomen? Want 1 lijn trekken kan je eigenlijk niet. Bovenstaande topics zijn namelijk allemaal bestaande topics waar dus mogelijk oplichting kan voorkomen en die mogen wel gewoon bestaan, logisch ook. Dus eigenlijk viseer je als Boktteam de doneeracties. Een beleid dat in het verleden waarschijnlijk met gegronde reden is opgesteld, maar wat anno 2019 misschien wel herbekeken kan worden? Als vrijwillige Boktmoderator zou ik namelijk niet de verantwoordelijkheid willen dragen van mogelijke oplichting van de Boktleden. Dat het dan als het ware jouw schuld zou zijn dat iemand zijn geld slecht terecht gekomen is omdat jij als moderator te soepel bent geweest en niet op tijd een groene opmerking geplaatst hebt.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 14:28

Ik denk niet dat het zozeer om oplichting gaat tegenwoordig, want je kan heel veilig via IDEAL betalen. Maar dat deze regel gehandhaafd wordt om te voorkomen dat er tientallen doneer topics worden aangemaakt. Want de een zet een actie op om een koliek operatie te kunnen betalen en de volgende om de behandeling van een peesblessure te bekostigen. Een 3e om een wens voor een terminaal persoon in vervulling te laten gaan en nummer 4 zou oh zo graag eens op vakantie gaan omdat daar door familie omstandigheden nooit geld voor is.

Want als je 1 doneer topic toestaat, moet je Ze allemaal toestaan. Het is namelijk vrij onmogelijk om een grens te trekken welke gevallen wel ernstig genoeg zijn voor een crowdfunding en welke niet. Want wanneer trek je de grens?

Om te voorkomen dat er te veel "onzinnige" (Want voor degene die het geld zou ontvangen is de reden wel zinnig) doneer topics komen, snap ik heel goed dat de grens op nooit blijft staan.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 14:31

Maar dit was in den beginne geen topic om donaties te vragen.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-19 14:34

Maar in de topics waar gevraagd wordt om te doneren voor een peesblessure zal misschien weinig tot niet gereageerd worden. Dus mensen zullen deze dan op een gegeven moment niet meer openen.
Ik denk dat dit zichzelf wel oplost en dat men prima een keus kan maken waar hij/zij wel of niet aan wil doneren.

Daarbij is mijn intentie van het topic niet om donaties te vragen. Die is er nooit geweest. Alleen mensen vroegen een link nadat ik verteld had dat het opgezet zou worden.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 14:43

Ik reageer op de persoon boven mij.

Maar wanneer is een situatie dan erg genoeg om wel veel reacties en dus donaties te krijgen? Natuurlijk staat een terminaal ziek iemand op 1, maar wie of wat staat er op 2? Wordt het dan geen vriendjespolitiek ? De ene bokker met een paard met peesblessure krijgt wel donaties omdat hij/ zij een bekende populaire bokker is en de volgende bokker met hetzelfde probleem, krijgt misschien helemaal niets omdat deze persoon weinig op bokt plaatst of omdat het een onpopulaire bokker is door zijn/ haar mening. Maar het feit blijft dat er 2 paarden zijn met een peesblessure, en dat deze paarden voor beide bokkers even belangrijk zullen zijn.
Laatst bijgewerkt door mvdende op 05-01-19 14:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 14:45

mvdende schreef:
Om te voorkomen dat er te veel "onzinnige" (Want voor degene die het geld zou ontvangen is de reden wel zinnig) doneer topics komen, snap ik heel goed dat de grens op nooit blijft staan.

Ik ben nooit zo voor een alles of niets-beleid. Facebook hanteerde dat ook betreffende naakt. Naakt mocht niet en ze lieten robots de inhoud van Facebook hierop checken. Zodoende werden ook foto's van borstvoeding en schilderijen van Rubens onder de noemer 'ongepaste inhoud' van Facebook verwijderd. Hier kwam protest op en Facebook heeft zijn beleid aangepast.

Ik denk dat we allemaal humaan genoeg zijn om het verschil te zien tussen 'hey, ik ben 13 jaar en ik krijg geen Iphone X van mijn ouders. Kunnen jullie hier geld droppen?' en het verhaal van bv. quera (dat initieel zelfs geen donatietopic is).
Uiteraard ga je dan het welgekende 'ja maar, jullie meten met 2 maten' te horen krijgen, maar duizend keer liever dat dan robotisering (ik detecteer dit woord --> verwijderen).

quera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-19 14:46

mvdende schreef:

Maar wanneer is een situatie dan erg genoeg om wel veel reacties en dus donaties te krijgen? Natuurlijk staat een terminaal ziek iemand op 1, maar wie of wat staat er op 2? Wordt het dan geen vriendjespolitiek ? De ene bokker met een paard met peesblessure krijgt wel donaties omdat hij/ zij een bekende populaire bokker is en de volgende bokker met hetzelfde probleem, krijgt misschien helemaal niets omdat deze persoon weinig op bokt plaatst of omdat het een onpopulaire bokker is door zijn/ haar mening. Maar het feit blijft dat er 2 paarden zijn met een peesblessure, en dat deze paarden voor beide bokkers zeer belangrijk zijn.

Maar dat bepalen mensen toch zelf aan wie ze doneren?
Dat is in het echte leven ook zo.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 14:54

Gini schreef:
mvdende schreef:

Ik ben nooit zo voor een alles of niets-beleid. Facebook hanteerde dat ook betreffende naakt. Naakt mocht niet en ze lieten robots de inhoud van Facebook hierop checken. Zodoende werden ook foto's van borstvoeding en schilderijen van Rubens onder de noemer 'ongepaste inhoud' van Facebook verwijderd. Hier kwam protest op en Facebook heeft zijn beleid aangepast.

Ik denk dat we allemaal humaan genoeg zijn om het verschil te zien tussen 'hey, ik ben 13 jaar en ik krijg geen Iphone X van mijn ouders. Kunnen jullie hier geld droppen?' en het verhaal van bv. quera (dat initieel zelfs geen donatietopic is).
Uiteraard ga je dan het welgekende 'ja maar, jullie meten met 2 maten' te horen krijgen, maar duizend keer liever dat dan robotisering (ik detecteer dit woord --> verwijderen).

Tuurlijk zit er veel verschil in. Maar wat in een situatie van bijvoorbeeld een hulphond.

1 bokker met een lichamelijke beperking, noem het eens een dwarslaesie, heeft een hulphond nodig. Zet een doneer actie op. Situatie ernstig genoeg voor veel bokkers om waarschijnlijk een klein bedrag te doneren. Het is voor een goed doel, dus het mod team laat deze actie toe.

Bokker 2 heeft de diagnose autisme, zit met zichzelf in de knoop en een hulphond zou meer ritme en regelmaat in z'n leven brengen. Er is van de buitenkant niets te zien en gelukkig heeft deze bokker er ook goede dagen tussen zitten. Op deze dagen is het autisme niet zichtbaar en gaat alles helemaal zoals het zou gaan zonder autisme.

Veel mensen zijn dan geneigd wel te doneren voor bokker 1, want de handicap is zichtbaar, maar niet voor bokker 2, "Want we hebben allemaal wel eens een dag dat het niet lekker loopt"

Terwijl bokker 2 de hulphond net zo hard nodig kan hebben als bokker 1.

Waar legt het mod team dan de grens?

Dit zijn natuurlijk voorbeelden, maar ik denk wel dat het verstandig is de of alles, of niets regel te hanteren. Je gaat namelijk anders mensen buitensluiten die net op een grensgeval zitten en dit is voor niemand fijn.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-19 15:06

Ik ben voor alles wel.
Mensen beslissen toch zelf of ze wel of niet doneren.
Dat kan door de persoon komen, door de intentie waarvoor iemand het opzet, of de donateur wel of geen geld heeft.

En ook bij lange na niet heeft iedereen gedoneerd bij mij. En dat hoeft ook niet. Dat is een beslissing die iemand zelf moet maken.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 15:07

mvdende schreef:

Maar wanneer is een situatie dan erg genoeg om wel veel reacties en dus donaties te krijgen? Natuurlijk staat een terminaal ziek iemand op 1, maar wie of wat staat er op 2? Wordt het dan geen vriendjespolitiek ? De ene bokker met een paard met peesblessure krijgt wel donaties omdat hij/ zij een bekende populaire bokker is en de volgende bokker met hetzelfde probleem, krijgt misschien helemaal niets omdat deze persoon weinig op bokt plaatst of omdat het een onpopulaire bokker is door zijn/ haar mening. Maar het feit blijft dat er 2 paarden zijn met een peesblessure, en dat deze paarden voor beide bokkers even belangrijk zullen zijn.

Mensen geven in vrijheid, dus natuurlijk is het altijd een kwestie van "vriendjes politiek". Daar is toch niets mis mee.

Door niets toe te laten heeft niemand iets. Ik kom uit een gezin met 8 kinderen. Al heel vroeg heb ik geleerd van mijn moeder dat ze op twee manieren haar gezin kan runnen:
1. Alle 8 kinderen krijgen precies evenveel cadeautjes of iets extra's etc. → het gevolg is, dat niemand iets krijgt want dat is vrijwel niet te doen.
2. Af en toe krijgt een kind iets extra's of een cadeautje, en ze probeert daar zo eerlijk mogelijk mee om te gaan→ soms zal een kind moeten slikken als de ander iets krijgt, maar af en toe masselt er iemand.

Wij gingen als gezin voor optie 2.

Zo is dat ook met doneer acties. Er schreef hier iemand dat er in het betreffende topic nog een doneer actie werd gehouden (ongeveer zelfde situatie maar dan een partner), waar veel minder werd opgehaald. Dat is het leven. Ik geloof echt niet dat de andere persoon er beter van wordt als beiden doneer acties niets krijgen.....daar er sprake zou zijn van vriendjes politiek. Misschien zijn er mensen, die het andere topic nu hebben overgeslagen en dit voor de nabije toekomst daar wat willen doneren omdat op twee plaatsen tegelijk doneren "de bruin niet kan trekken".

Ik vind het goed als doneer acties genoemd worden in een topic en dan link in onderschrift staat, maar elders de actie speelt. Voor mij valt topic van quera binnen de richtlijnen.

Als iemand een link plaats voor een paard operatie in haar onderschrift, vind ik dat ook prima. Het is aan mij waar ik wel of niet doneer. Betreft het een vriendin, dan betaal ik graag mee aan haar paard. Ken ik die persoon niet, dan slaap ik daar nog eens een nachtje over.

Kijk het is goed mogelijk dat er een topic is over een ziek paard, en dan er iets uit komt waardoor mensen besluiten om een crowdfund actie te starten, daar paard helemaal beter wordt maar het wel erg veel geld kost. Zo is er ook eens spontaan een spulletjes opstuur actie gebeurd naar een jong meisje die een klein opvangpaardje had dat dood en dood ziek was. Zij is toen ook heel spontaan geholpen. Lief en leuk vond ik dat toen en dat soort acties vind ik juist de kracht van Bokt.
Maar enkel en alleen een topic openen vanwege een doneer actie vind ik niet zo wenselijk.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 15:10

mvdende schreef:
Tuurlijk zit er veel verschil in. Maar wat in een situatie van bijvoorbeeld een hulphond.

1 bokker met een lichamelijke beperking, noem het eens een dwarslaesie, heeft een hulphond nodig. Zet een doneer actie op. Situatie ernstig genoeg voor veel bokkers om waarschijnlijk een klein bedrag te doneren. Het is voor een goed doel, dus het mod team laat deze actie toe.

Bokker 2 heeft de diagnose autisme, zit met zichzelf in de knoop en een hulphond zou meer ritme en regelmaat in z'n leven brengen. Er is van de buitenkant niets te zien en gelukkig heeft deze bokker er ook goede dagen tussen zitten. Op deze dagen is het autisme niet zichtbaar en gaat alles helemaal zoals het zou gaan zonder autisme.

Veel mensen zijn dan geneigd wel te doneren voor bokker 1, want de handicap is zichtbaar, maar niet voor bokker 2, "Want we hebben allemaal wel eens een dag dat het niet lekker loopt"

Terwijl bokker 2 de hulphond net zo hard nodig kan hebben als bokker 1.

Waar legt het mod team dan de grens?

Dit zijn natuurlijk voorbeelden, maar ik denk wel dat het verstandig is de of alles, of niets regel te hanteren. Je gaat namelijk anders mensen buitensluiten die net op een grensgeval zitten en dit is voor niemand fijn.

Je vraagt waar het modteam de grens moet leggen, maar ik snap niet wat je bedoelt. Of je al dan niet doneert aan een goed doel is toch een beslissing die ieder voor zichzelf maakt? Daar staat het modteam toch los van.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 15:24

Het ging erover of doneer topics wel of niet toegestaan zouden moeten worden. Alles toestaan, niets toestaan of ergens een grens gaan trekken met wat wel en wat niet toegestaan is. Maar waar trekt het mod team dan de grens?

quera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-19 15:26

mvdende schreef:
Het ging erover of doneer topics wel of niet toegestaan zouden moeten worden. Alles toestaan, niets toestaan of ergens een grens gaan trekken met wat wel en wat niet toegestaan is. Maar waar trekt het mod team dan de grens?

Die grens is er al. Het is niet toegestaan.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 15:34

mvdende schreef:

Ik pleit juist niet voor robotisering, maar voor menselijkheid. Dus geen strikte, vaste grens waarbij het ene aan de ene kant valt en het andere aan de andere kant. Maar ik ben dan dus ook iemand die de "meten met 2 maten-opmerking" ook nooit zo goed gesnapt heeft. Flexibiliteit is in mijn ogen een sterkte, geen zwakte.