Het gebruik van me ipv m'n of mijn

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Collie2008

Re: Het gebruik van me ipv m'n of mijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 22:20

Tsjah....Uhmmmm...Het staat soms knullig als iemand het 'verkeerd' gebruikt, maar obstipatie of droog brood vind ik erger....Kan me eerijk gezegd niet voorstellen dat mensen zich hier druk over maken. Laat staan een topic aan wijden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 22:25

Ach het zoveelste topic over hoe slecht sporen zijn is ook niet echt educatief toch?
Ik zie bokt als een soort koffietafel. Daar komen dit soort dingen ook wel een op tafel.
Weinig emotionele waarde, maar gewoon het bespreken van een mening, nog een kopje koffie en als even goede vrienden weer naar huis.

merrylegs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 22:38

Ik kan me ook enorm ergeren aan verkeerde schrijfwijzes van simpele grammatica als 'hij leesd' of 'ik heb bestelt'. Het is echt niet het einde van de wereld, maar is het nu zoveel moeite om even je spelling na te kijken of eventueel je kennis van basisregels Nederlands te vergroten? Personen met (werkelijke!) dyslexie daar gelaten dan.

Persoonlijk kan ik iemand die een zin als 'kga nu na me paartje rijde' echt niet serieus nemen, is dat nu taalevolutie? Ik vind niet dat laks taalgebruik een reden is om de regels aan te passen, anders praten we over enkele decennia als lagere schoolkinderen. Een verbeterknopje zou fijn zijn, voor de bokkers die daarvoor open staan.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 22:47

Waarom staat een topic openen toch gelijk aan je ergens druk over maken :?

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 22:58

Ik vind fouten zoals 'me' geen spellingsfouten, maar gewoon laksheid. En het leest gewoon zo ontzettend irritant. Net zoals teksten die beginnen met een hoofdletters en eindigen met een punt.

Maar ik maak zelf ook regelmatig fouten. Ik weet nog steeds niet hoe ik capouchon ( :Y) ) goed moet spellen en moet af en toe echt heel goed nadenken over worden als keel (waar ik dan ineens kil van maak zonder het door te hebben) of heuvels (wordt huivels oid, geen idee waarom). En nou ja, het eeuwige gevecht over d of t, of toch dt? Ik vind spellen af en toe gewoon moeilijk, maar me (of hun ipv van zij) doe ik volgens mij toch nooit fout.

Het grote verschil of ik me ergens aan erger is of ik het merk tijdens het lezen. Me waar mijn moet staan leest vervelend, dt fouten klinken in mijn hoofd niet anders dus dat merk ik niet.

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 23:09

merrylegs schreef:
Persoonlijk kan ik iemand die een zin als 'kga nu na me paartje rijde' echt niet serieus nemen, is dat nu taalevolutie? Ik vind niet dat laks taalgebruik een reden is om de regels aan te passen, anders praten we over enkele decennia als lagere schoolkinderen. Een verbeterknopje zou fijn zijn, voor de bokkers die daarvoor open staan.

Een deel van taalevolutie komt, vrees ik, inderdaad voort uit laksheid van mensen in het gebruik van hun taal.

Natuurlijk kun je ervoor kiezen de regels niet aan te passen, maar dit heeft -helaas- bar weinig invloed op het alledaags taalgebruik van de gemiddelde Nederlander.

Erin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 23:13

Een topic openen staat zeker niet gelijk aan je drukmaken, ik vind het eigenlijk wel fijn om mijn mening eens kwijt te kunnen. :o

Bij mij gaan d en t ook niet altijd goed, ik heb de basis, met het fokschaap enzo, gewoon nooit meegekregen. Ik doe het op mijn gevoel, en dat gaat 99% van de tijd goed, maar soms maak ik ook wel eens een foutje.

Ik vind d-t fouten dan ook niet zo erg, laksheid is veel erger. Mensen die de n aan het eind van een woord vergeten kan ik mij ook zeer aan ergeren. :o

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 01:13

NatasjavE schreef:
En bij dyslexie kan je steeds op dezelfde foutjes gaan wijzen. Dat maakt het extra frustrerend.

Je kan mij 100 keer uitleggen hoe ik iets moet schrijven en wat het bijbehorende ezelsbruggetje is,...ik zal het 101 een keer vergeten. Waarom? Geen idee.

Ik weet wel heel erg veel van Diabetes Mellitus en kan je feilloos de koolhydraat stofwisseling uitleggen en de werking van insuline. Dat slaat mijn geheugen wel op.

Niet rot bedoeld, maar waarom schrijf je het dan niet op, of sla je het op in je telefoon? Gewoon die paar meest voorkomende ezelsbruggetjes, maak het makkelijk voor jezelf!

Ik heb het precies andersom, taal gaat 90% automatisch, maar een boodschappenlijstje onthouden bijvoorbeeld? No way! Dat moet ik echt opschrijven of in m'n telefoon zetten..

Ariannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 01:29

Pffff waar zeiken mensen tenwoordig allemaal over? Al over 1 typfoutje. Man man man hun doen het toch ook niet expres :? Ik maak soms ook weleens een typfout en heb soms nog moeite met heb of hebt, nou en?

Laat iedereen in zijn waarde! :n

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 01:53

Erin schreef:
Bij mij gaan d en t ook niet altijd goed, ik heb de basis, met het fokschaap enzo, gewoon nooit meegekregen. Ik doe het op mijn gevoel, en dat gaat 99% van de tijd goed, maar soms maak ik ook wel eens een foutje.

Ik vind d-t fouten dan ook niet zo erg, laksheid is veel erger. Mensen die de n aan het eind van een woord vergeten kan ik mij ook zeer aan ergeren. :o

Het feit dat je het niet meegekregen hebt, verhindert toch niet dat je die materie zelf gaat opzoeken en zelf studeert ipv op je gevoel af te gaan en fouten te blijven maken - die je kan verhinderen door een half uurtje opzoekwerk naar dt-fouten en grammatica?
Dt fouten maken kan en mag. Iedereen maakt wel eens een foutje, maar je moet de schuld niet bij een ander, je opvoeding - leerkracht Nederlands leggen - wanneer je het perfect zelf zou kunnen opzoeken. Je bent zelf verantwoordelijk voor je eigen taalgebruik op het einde van de rit, niet een ander.

Overigens vind ik dt fouten eigenlijk niet zo erg als het gebruik van 'me' in zinnen. Dt-fouten zijn echte fouten, iemand weet het inderdaad niet. Het gebruik van me te pas en te onpas is gewoon luiheid en laksheid van de schrijver. Ik kan mij niet voorstellen dat iemand niet weet hoe het wel moet zijn.

Wat ik ook opmerkelijk vind, is dat ik dat frequent gebruik van het dialecte me, eigenlijk weinig terugzie in belgië. Ik associeer het echt met Nederland.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-15 07:37

En dan de hamvraag, hoe pak je zoiets aan?

Zoals hier al eerder ook door anderen genoemd is het natuurlijk niet de bedoeling dat er een soort politie systeem ontstaat. Maar misschien zou een knop of bijvoorbeeld wat aandacht van de mods in de bbb's wel helpen?

Arianne, het gaat hier niet over tikfoutjes. Sterker, ik maakte op de vorige pagina nog een grandioze fout :D mooi dat mensen me er op wezen want nu is m'n geheugen weer opgefrist en weet ik weer hoe het zit.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 07:58

Jasmijn159 schreef:
NatasjavE schreef:
En bij dyslexie kan je steeds op dezelfde foutjes gaan wijzen. Dat maakt het extra frustrerend.

Je kan mij 100 keer uitleggen hoe ik iets moet schrijven en wat het bijbehorende ezelsbruggetje is,...ik zal het 101 een keer vergeten. Waarom? Geen idee.

Ik weet wel heel erg veel van Diabetes Mellitus en kan je feilloos de koolhydraat stofwisseling uitleggen en de werking van insuline. Dat slaat mijn geheugen wel op.

Niet rot bedoeld, maar waarom schrijf je het dan niet op, of sla je het op in je telefoon? Gewoon die paar meest voorkomende ezelsbruggetjes, maak het makkelijk voor jezelf!

Ik heb het precies andersom, taal gaat 90% automatisch, maar een boodschappenlijstje onthouden bijvoorbeeld? No way! Dat moet ik echt opschrijven of in m'n telefoon zetten..

Ik doe nu al lang genoeg over een bericht. Ik zoek het op op internet, spellingscontrole, nalezen. Ik doe moeite genoeg voor mensen zoals jij.(ook niet rottig bedoeld) Ik ga niet daarnaast ook nog eens mij aantekeningen er op naslaan.
Denk dat mijn berichten hier prima leesbaar zijn. Meer moeite ga ik niet ondernemen.

Ik heb al eerder gezegd,..zie je mij een gekke fout maken. Dan stel ik het op prijs als je een PB stuurt.(opdat ik het nog kan aanpassen of zo)

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-15 08:24

NatasjavE schreef:
Ik doe nu al lang genoeg over een bericht. Ik zoek het op op internet, spellingscontrole, nalezen. Ik doe moeite genoeg voor mensen zoals jij.(ook niet rottig bedoeld) Ik ga niet daarnaast ook nog eens mij aantekeningen er op naslaan.
Denk dat mijn berichten hier prima leesbaar zijn. Meer moeite ga ik niet ondernemen.

Ik heb al eerder gezegd,..zie je mij een gekke fout maken. Dan stel ik het op prijs als je een PB stuurt.(opdat ik het nog kan aanpassen of zo)

Ik vind je berichten uitstekend leesbaar, lijkt me ook niet handig als we allemaal een uur bezig zijn met tekstverwerking voor we wat kunnen posten.

Pbtje lijkt me daarom handig, of misschien is het wel voldoende als mods dat wat meer stimuleren oid.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 08:36

Er is eerder door een bokker vermeld dat een PB (helaas ;) ) vaak negatief wordt opgevat. Als een mod een PB zou sturen zou in die theorie de klap nog groter zijn.
Al denk ik zelf dat een bokker er sneller van leert omdat een mod immers meer indruk op mensen maakt.

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 08:36

Ik word echt gewoon misselijk van zulke mieperds als jullie.
Ik zit vanaf mijn 4e op school, ben nu 23 en altijd moeite met Nederlands. Nee ben niet lui, maar heb het inzicht niet en de ezelsbruggetjes werken bij mij nooit.

Door mensen zoals jullie wordt je bijna gewoon te onzeker om nog maar wat te typen op bokt.

Als jij je ergens aan ergert, ga dan naar het kruisje en klik het weg.
Mensen zitten op bokt voor de gezelligheid en niet om op school te zitten.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 08:40

Blue Flower, je had dit topic ook niet hoeven lezen hoor. Ook voor jou zit er een kruisje, niemand wil jou bewust misselijk maken :)

Bovendien gaat het niet over zo nu en dan een foutje. Daar valt niemand over.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 02-04-15 08:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 08:41

Sizzle schreef:
Blue Flower, je had dit topic ook niet hoeven lezen hoor. Ook voor jou zit er een kruisje, niemand wil jou bewust misselijk maken :)

Klopt. Maar lekker makkelijk als alleen mensen mogen reageren die het ermee eens zijn ;)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 08:43

Nee hoor dat hoeft niet. Je mag prima je mening geven.
Maar als het je zo stoort dat je er misselijk van wordt dan kun je er misschien beter bij weg blijven. Want dat is niet de bedoeling natuurlijk.

EstherMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 08:45

Koper schreef:
Paris_ schreef:
Autocorrect erop zetten, net zoals in Word. :+
Of een puntensysteem, bij elke fout -1 en bij 10 strafpunten wordt je een dag van Bokt geband. ~~}> Durf te wedden dat er dan opeens veel minder fouten te ontdekken zijn... O:)

Jij hebt je eerste punt te pakken ~~}>

helaas!

Gewone regel:
Persoonsvormen in de tegenwoordige tijd over een ander schrijf je met een -t
(-den werkwoorden hebben dan toevallig -dt)

Uitzondering:
Als 'jij' achter de persoonsvorm staat schrijf je het zo simpel als je het hoort (en maak je het langer)
(Soms ook als 'je' achter de persoonsvorm staat, maar alleen als 'je' dan in 'jij' veranderd kan worden)

Voorbeeld:
Wordt je zus ziek? > Wordt jij zus ziek? (je kunt 'je' niet in 'jij' veranderen, dus de gewone regel geldt)
Word je ziek? >Word jij ziek (je kunt 'je' wel in 'jij' veranderen, dus de uitzondering geldt)

dus toch word zonder t :)

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-15 08:46

Blue_flower schreef:
Sizzle schreef:

Klopt. Maar lekker makkelijk als alleen mensen mogen reageren die het ermee eens zijn ;)

Heb je het topic wel gelezen? Het gaat niet over een foutje hier en daar. :n Die maakt iedereen namelijk, en bokt is inderdaad geen schoolklas.

Nayomie schreef:
Er is eerder door een bokker vermeld dat een PB (helaas ;) ) vaak negatief wordt opgevat. Als een mod een PB zou sturen zou in die theorie de klap nog groter zijn.
Al denk ik zelf dat een bokker er sneller van leert omdat een mod immers meer indruk op mensen maakt.

Ik denk dat de druk op mods dan wel heel erg groot wordt en de kloof tussen bokkers en mods nog groter. Daarom is het misschien al voldoende als er gewoon wat meer aandacht aan gegeven wordt? Bijvoorbeeld in de BBB?

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 08:47

Sababber schreef:
Ik zou 'me' er niet zo druk om maken. :')

Idd ik wordt altijd een beetje moe van zulk soort topics. Mensen die geen punten gebruiken of coma vind ik wel lastig lezen. Maar ga me echt niet irriteren aan de grammatica van anderen. Soms komt het ook weleens in een streek voor het "verkeerde" woord gebruik.

Naja ik vind het onzinnig om me er druk over te maken B-)

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 08:48

En let dan ook op correct gebruikt van spreekwoorden en uitdrukkingen...

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 08:49

Ja ik heb het topic gelezen. Alleen jij wilt alleen maar zien wat jij vindt en niet de andere kant. Behalve dat je oordeeld dat mensen lui zijn. Maar inzien dat niet iedereen perfect Nederlands kan en hoe het over komt als mensen continue zeuren op je taal, daar hoor ik je niet over.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 08:56

Nayomie schreef:

Indruk maken?

Je moet toch niet uit angst iets goed willen doen? Iets willen verbeteren moet uit jezelf komen.

Als ik vanwege een spelfout een OW zou krijgen. Nou dan zou ik echt ontploffen.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-15 08:58

Ik denk dat je dan toch niet alles hebt gelezen want ik heb me wel degelijk bijgesteld, het is niet alleen een uiting van luiheid.

Ik kan juist wel begrijpen dat het vervelend is voor anderen, dat hele pb idee is al afgeschoten bijvoorbeeld. Want inderdaad, dat ik het niet irritant vind wil niet zeggen dat een ander dat ook zo ervaart.

Perfect Nederlands kunnen maar weinig mensen, een mooi voorbeeld ben ik zelf, 1 of 2 pagina's terug :D

Zou je het dan ook vervelend vinden als er een stukje in de BBB kwam met de vraag om hier wat bewuster van te zijn? Een fijn te lezen bokt is toch voor iedereen makkelijk?

Edit: Natasja, dat lijkt me inderdaad totaal niet wenselijk en ook compleet onnodig.