Niet positief of blij kunnen zijn voor een ander...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 13:33

Jolien87: Ik zeg ook niet dat je iemand de grond intrapt, ik zeg dat er een negatieve mening gegeven wordt. Ik heb daar persoonlijk geen moeite mee, maar het overgrote deel van de deelnemers aan dit topic blijkbaar wel. Alleen dan weer niet in alle gevallen... :?
Laatst bijgewerkt door Nikass op 22-12-14 13:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 13:33

Leuk! <3
Een heeeele fijne dag op jullie roze wolk. Ik ben benieuwd naar de verlovingssieraden.

Enne, voor de zekerheid: gaan jullie de trouwringen nu ook via 123gold.nl bestellen? :P

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 13:38

BartVB schreef:
Om te beginnen eerst een misverstand uit de wereld:

Ayasha schreef:
(ja, dames en heren, deze bokker kan dus ook aan jullie PB's zonder jullie medeweten.) en zelfs wijzigen...?

Dit is pertinent niet waar. Als hij dat kon dan was er idd heel wat meer aan de hand. Maarten heeft het over een MITM (Man in the middle) 'aanval'. Dat wil niet meer zeggen dan dat je in een netwerk tussen de gebruiker en een server in gaat zitten. In dit geval tussen Bokt en de laptop van Tineke en dat kan alleen als je controle hebt over het netwerk waar Tineke op zit. Als ik op hetzelfde netwerk zit als jij dan kan ik ook nu.nl voor je aanpassen. Is niet netjes maar in dit geval snap ik prima waarom en Tineke heeft er ook geen problemen mee, in tegendeel :D

Verder eens met de TS, jammer dat sommige mensen zich op internet ineens anders gedragen dan face to face. Prima dat je een mening hebt maar IRL deel je die toch ook niet de hele tijd? Als je een nieuwe collega ontmoet dan is het eerste dat je zegt toch ook niet 'sjiez, jij kijkt scheel zeg!'? En als een vriendin iets aan heeft dat je zelf niets vindt, maar dat prima bij haar past, dan ga je daar ook niet zuur over lopen doen? Als ze om je mening vraagt; helemaal prima om dan kritisch te zijn. Maar op het moment dat iemand gewoon iets leuks wil delen is het toch niet heel moeilijk om gewoon blij te zijn voor die ander? Wat voegt die zurigheid toe?

Bijzonder dat fatsoensnormen ineens helemaal veranderen zodra je de ander niet persoonlijk kent. Wat dat betreft zie ik ook bergen compleet onaangepaste zaken voorbij komen op Facebook. De eigen naam staat er bij, maar dat is geen drempel voor mensen om hun ongezouten/kwetsende mening te geven op momenten dat ze de ander niet persoonlijk kennen.

Mening hebben mag, maar daar hoef je de rest van de wereld niet altijd mee lastig te vallen :)

Ha gevonden. Deze was er dus tussendoor geglipt door mobiel te posten vermoed ik. However: dat had ik dan dus verkeerd begrepen. Mijn excuses daar voor. -alleen wel fijn dat het nu onoprecht lijkt terwijl je veel van me kan zeggen maar niet dat ik mijn ongelijk niet kan toegeven.-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 13:41

Eigenlijk, nu ik dit topic wat verder lees, gaat het helemaal niet over 'niet blij kunnen zijn voor een ander' of 'een ander niks gunnen' waar TS dit topic mee begon, maar is het onderwerp eigenlijk 'wanneer houd je je mond, en wanneer niet'. En dat vind ik een heel ander onderwerp, eigenlijk :o
Want ook als je blij bent voor iemand kun je iets kritisch posten 'Ik vind je nieuwe paard heel erg leuk, maar ik zou er misschien niet meteen op dag 1 een handstand bovenop hem maken'. Dat is heel wat anders dan niks aardigs kunnen zeggen en dus maar je mond houden.

vuurneon

Re: Niet positief of blij kunnen zijn voor een ander...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 13:46

Maar dan vind ik het simpel; als je zelf geen commentaar wil, zet dan niets op een discussieforum neer. Als je commentaar teveel aantrekt van volstrekt onbekenden, zet dan niets neer of leer er mee om te gaan. Heel simpel; enige actie die je in de hand hebt en wat je met de reacties doet, is die van jezelf.

En als het echt te grof of beledigend wordt, is er nog de tem knop; en ook dat heb je weer zelf in de hand door daarop te klikken.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 14:21

BartVB schreef:
Rocamor schreef:
Maar dan krijgen we uiteindelijk toch alleen een stel jaknikkers? Of we vullen dingen voor anderen in. Ik denk dat mijn mening niet aardig is voor de ontvanger, dus ik zeg maar niets.

Soms is er niets mis met ja-knikkers. Het is gewoon niet altijd gepast om te komen met een tegengeluid. Ik mag hopen dat jij op een feestje niet met je ongezouten mening over de outfit van de gastvrouw komt? Prima dat het jouw stijl niet is, prima als je je mening ventileert als erom gevraagd wordt maar in andere gevallen houd je dat soort dingen voor je. Dat is gewoon een normale omgangsnorm.

Wat dat betreft is het ook wat vervelend dat het forum op Bokt een 'discussieforum' heet. Als je iets op het forum zet ben je lang niet altijd uit op een discussie. Soms wil je alleen advies voor een probleem, soms wil je delen hoe leuk je strandrit was. Op die momenten zit je niet te wachten over een discussie over wel/geen ijzers of over het wel of niet bij elkaar passen van je bodywarmer en je dekje.

Het komt allemaal vooral neer op in kunnen schatten wanneer je mening wel of niet op prijs wordt gesteld en inschatten wanneer je mening iets toevoegt aan een topic.

En daarnaast:

[ Afbeelding ]

Maar dat wil niet zeggen dat we dat dus maar moeten accepteren.

Eensch!

Ik denk heel eerlijk gezegd dat mensen die toch vinden dat ze hun mening moeten uiten, ook wanneer dit niet gewenst is, gewoon een soort van minpunt is aan de persoonlijkheid van diegene zelf :') Klinkt stom, maar normaal gesproken houdt je rekening met hoe de ander zich voelt, en bepaal je of je mening wellicht gewenst zou zijn of niet... Sorry. Mijn mening :')

Zoals Shadow ook zegt, in bepaalde topics zit je gewoon niet te wachten op allerlei kritische opmerkingen, als je gewoon graag je nieuwe paard wil showen aan Bokt.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 14:23

vuurneon schreef:
Maar dan vind ik het simpel; als je zelf geen commentaar wil, zet dan niets op een discussieforum neer. Als je commentaar teveel aantrekt van volstrekt onbekenden, zet dan niets neer of leer er mee om te gaan. Heel simpel; enige actie die je in de hand hebt en wat je met de reacties doet, is die van jezelf.

Niet waar. Als je ergens trots op bent en je wil het gewoon delen met de wereld omdat je er superblij mee bent zit je niet te wachten op commentaar - dan post je het wel in de daarvoor bestemde onderdelen. Het is gewoon strontvervelend dat mensen altijd maar ongevraagd overal hun -negatieve- mening neerplempen. En dan bedoel ik hier de "ik vind het niet leuk / stom / lelijk / waarom doe je dit, want ik zou dit nooit doen en ik ben toevallig expert in alles". Ook dat laatste, weet je wel echt zoveel als dat je zelf denkt? Wie ben jij om anderen te gaan vertellen hoe ze dingen zouden moeten doen?

@Ayasha - als je een topic opent vraag je om meningen. Je kan zelf ook wel invullen dat het soms voor de topicstarter net ff iets leuker is om niet overal je eigen ongezouten mening te ventileren. Nogmaals, het openen van een topic is geen vrijbrief om maar overal je negatieve mening te dumpen. Ook al vind je er het jouwe van, je hebt altijd de keuze om te overwegen of jouw toevoeging wel echt meerwaarde heeft of dat het gewoon zaniken omdat het kan is. Ff nadenken, en er soms gewoon voor kiezen om het niet te doen omdat het gewoon geen meerwaarde is of constructief.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 14:28

Tja, als je écht geen commentaar wil dan is een discussieforum niet de plek om iets neer te zetten en deel je het gewoon met bekenden ipv onbekenden :)
Zit er vervelend commentaar tussen dat echt ongepast is? Dan tem je gewoon; want natuurlijk is het zinloos als 3 bladzijden vol staan met 'je zweep is pimpelpaars met gele stippen, jakkes!". Je hebt niet in de hand wat anderen neer zetten immers.

T is maar een forum.... Ik maak mij er absoluut niet druk om.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 14:32

Tazzey schreef:
Ik begrijp niet waar die afgunst vandaan komt en om eerlijk te zijn wíl ik niet weten waar het vandaan komt.

.

Dat heeft te maken met het feit dat heel veel mensen ontevreden zijn over hun eigen leven. Ipv daar aan te werken, botvieren ze hun ongenoegen op anderen.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 14:53

R12312 schreef:
Tazzey schreef:
Ik begrijp niet waar die afgunst vandaan komt en om eerlijk te zijn wíl ik niet weten waar het vandaan komt.

.

Dat heeft te maken met het feit dat heel veel mensen ontevreden zijn over hun eigen leven. Ipv daar aan te werken, botvieren ze hun ongenoegen op anderen.

Dat denk ik eigenlijk ook. Waarom wil je vermelden in het topic van bijv het huwelijksaanzoek van Maarten dat jij het niet zou waarderen op die manier? Waarom wil je dat wij dat weten?
Ik zou haast denken dat het afgunst is.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 15:10

vuurneon schreef:
Maar dan vind ik het simpel; als je zelf geen commentaar wil, zet dan niets op een discussieforum neer.

Ik zie Bokt niet alleen als een discussieforum hoor - het is ook een sociale omgeving. Veel mensen halen er steun uit, doen vriendschappen op, etc. Mensen posten topics met verschillende intenties, soms om discussie, soms om informatie, soms om steun te krijgen, en soms gewoon om iets te delen. Waarom zou je dat allemaal op dezelfde manier willen benaderen?
Sociale omgang tussen mensen is altijd heel divers, van zakelijk tot kritisch tot luchthartig, dat is online niet anders dan offline.

En ik denk dat het heel goed is als mensen bij zichzelf nagaan waarom ze een bepaalde reactie plaatsen, wat ze ermee willen bereiken, hoe ze zouden willen dat het overkomt. Waarom zou je in een topic dat gericht is op het delen van iets leuks, het minder leuk willen maken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 15:22

Shadow0 schreef:
En ik denk dat het heel goed is als mensen bij zichzelf nagaan waarom ze een bepaalde reactie plaatsen, wat ze ermee willen bereiken, hoe ze zouden willen dat het overkomt. Waarom zou je in een topic dat gericht is op het delen van iets leuks, het minder leuk willen maken?

Opzich met je eens hoor, maar ik vind dat er niet altijd zo'n heldere scheidslijn is.

Bijvoorbeeld als iemand deelt dat hij een geweldige nieuwe pony heeft met een geweldig nieuw zadel. Alleen (expres een extreem voorbeeld) kan diegene letterlijk met zijn voeten over de grond meelopen en ligt het zadel er verkeerd om op. Duidelijk een topic gericht op delen van iets leuks, en niet gevraagd om commentaar.
Dan zou het toch heel raar zijn om alleen maar "Gefeliciteerd met je nieuwe pony, wat leuk!" als reactie te geven? Ook al vraagt TS niet om een mening of discussie, je kunt in mijn ogen niet altijd meegaan in 'meeleven' en het leuk houden.

Nu is dit natuurlijk een extreem duidelijk voorbeeld, maar in sommige topics vind ik de scheidslijn echt moeilijk. Zoals het topic van Maarten en Tineke. Echt superleuk, en ik gun hun alle geluk :j
Maar het doel van zijn topic is vooral om haar ten huwelijk te vragen toch? Dus in principe is het raar om daar als andere bokkers direct in te reageren. Ik bedoel, als je offline ziet dat iemand op zijn knieën gaat loop je er ook niet meteen op af om, nog voor het JA gezegd is, zelf te zeggen hoe leuk je het vind?
Dus, wat de je dan? Wel iets zeggen omdat je het zo leuk vind? Of niks zeggen omdat het iets tussen hen is? Maar het staat wel 'openbaar' gepubliceerd op een manier die uitnodigt er iets van te zeggen. En als je blijkbaar wel uitgenodigd word om er wat van te zeggen, dan mag dat wel weer alleen positief zijn? Ik snapput niet }:0

Natuurlijk is iemand afkraken wat anders, maar ik zie namelijk eigenlijk niemand die puur negatief reageert :) Wel een aantal mensen die zeggen 'superleuk, past bij jullie, bij mij zou het niet passen'. En ik vraag me echt af waarom ze dat niet zouden mogen zeggen. Ze worden toch uitgenodigd een reactie te geven, en dat doen ze, en op een nette manier :j

edit: hoop dat ik te volgen ben, moeilijk uitleggen dit :o

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 15:27

Blijheid schreef:
Zoals het topic van Maarten en Tineke. Echt superleuk, en ik gun hun alle geluk :j
Maar het doel van zijn topic is vooral om haar ten huwelijk te vragen toch? Dus in principe is het raar om daar als andere bokkers direct in te reageren. Ik bedoel, als je offline ziet dat iemand op zijn knieën gaat loop je er ook niet meteen op af om, nog voor het JA gezegd is, zelf te zeggen hoe leuk je het vind?
Dus, wat de je dan? Wel iets zeggen omdat je het zo leuk vind? Of niks zeggen omdat het iets tussen hen is? Maar het staat wel 'openbaar' gepubliceerd op een manier die uitnodigt er iets van te zeggen. En als je blijkbaar wel uitgenodigd word om er wat van te zeggen, dan mag dat wel weer alleen positief zijn? Ik snapput niet }:0

Ach nee, je moet niet alleen positief zijn. Maar er is een verschil tussen reageren met

"wat leuk, gefeliciteerd! Ik moet wel toegeven dat het totaal niet mijn manier zou zijn, haha." en dan nog een leuke smiley erachteraan

en reageren met
"is dit serieus? Zooooo? Op deze manier? Totaal niet romantisch ofsow."
"Ze gooien heel hun privéleven te grabbel. Precies een soap waarnaar ik aan het kijken ben. Straks vertelt ze hem online nog dat ze zwanger is."

Ik hoop dat dat verschil op zijn minst toch wel duidelijk is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 15:29

@Gini: Dat ben ik helemaal met je eens :j Maar reacties zoals de laatste die jij noemt heb ik in dat topic ook niet gezien :n (maar ben na pagina 15 ofzo wel afgehaakt met bijlezen, zeg ik er eerlijk bij)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 15:30

Blijheid, jammer genoeg heb ik mijn creatieve brein niet moeten aanspreken en kan je deze reacties gewoon in het topic van Tineke terugvinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 15:31

Oef, jeetje :wow:
Dan snap ik inderdaad beter waarom er hier zo gereageerd word :j Ik zag alleen reacties zoals de eerste die jij noemt en vond dat inderdaad prima kunnen :)
Bedankt voor de opheldering!

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 15:39

We leven in een tijd waarin werd vrijwel alles over iedereen overal kunnen lezen. En op kunnen reageren. Soms moet je afvragen of jouw mening of reactie ertoe doet. En daar eens kritisch over nadenken. En het vervolgens misschien wel voor je houden. Soms is het het gewoon niet waard en is het wijzer je kak op te houden

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-14 15:54

Ik kom er nu pas aan toe om Bokt te openen maar goedemorgen zeg, jullie hebben er "even" 7 pagina's bijgekletst.

Het gaat mij er, nogmaals, niet om dat je geen mening mag hebben. Het gaat mij erom dat er momenten zijn dat het niet gepast is die mening te uiten. Ik vond het voorbeeld wel mooi van een man die in een restaurant zijn vriendin ten huwelijk vraagt. Gaan jullie er dan ook op af om te zeggen dat je het niet vind kunnen/ het zelf anders ziet/ hoopt dat jouw vriend het anders doet?

Ik zag net in de supermarkt een dame lopen met een outfit waarvan ik dacht :oo _O- Maar ik zal niet op de dame aflopen en zeggen "Sorry maar wat u nu aanhebt kan écht niet". Zou mijn vriendin vragen of ze in zo'n outfit de straat op kan dan zou ik het wel zeggen maar op het moment dat ze een jurk heeft die haar best goed staat maar waar ik zelf niet dood in gevonden zou willen worden, dan zal ik zeggen dat hij haar mooi staat en mijn mening hou ik voor me.

Zelfde in het topic van Tineke. Maarten heeft het topic niet geopend met de vraag "Lieve bokkers willen jullie.... je mening geven voordat ik mijn vriendin ten huwelijk vraag?". Dus waarom dat niet gewoon feliciteren en je mening lekker voor je houden?

Ik haalde eerder ook al de 'cap' discussie aan. Ik vraag me af hoeveel van die personen op de Spoedeisende Hulp naast een bedje gaan staan en zeggen "je droeg zeker geen cap hè!".

Ik begrijp het gewoon niet.

Soms is het gewoon niet het moment om je mening te uiten. Het feit dat je het kan wil niet zeggen dat je het ook moet doen.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 16:00

_sharonnn schreef:
Yv_ schreef:
Leg uit :).

Als jij het meent, kun je het daarbij toch laten?
Het is een ontzettende boosdoener als je vervolgens in een ander topic meldt, dat jij het niet zo zou doen.
Dat is toch hetzelfde als je vriendin een shirt heeft, waarvan jij zegt:"erg mooi, maar ik zou m nooit kopen."
Dat geeft een nare bijsmaak..
Maar dat is mijn mening ;)

Persoonlijk als je die zin omdraait in: Dat shirt, ik zou hem zelf niet kopen omdat hij niet bij me staat, maar wel erg mooi!' zou in mijn ogen al een wereld kunnen verdraaien. Zelf vind ik positief -> negatief negatiever overkomen dan negatief -> positief.

Mosquito1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 16:01

Helemaal mee eens.....
Niet alleen Bokt ook mensen in je omgeving kunnen het doen. Bv: ik kocht van de week een mooie computerbag voor mijn partner ik vond hem zelf mooi en degelijk, laat ik die aan een collega zien krijg ik volgende commentaar: o zo duur ik hem zoiets in een andere winkel gezien voor de helft van de prijs.... Wat moet ik daar nu mee? ik heb hem al gekocht en beslist geen tijd om naar die andere winkel te gaan.

Inderdaad sommige opmerkingen bij het fantastische bericht van Maarten vind ik ook zeer ongepast.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 16:09

Ik vond het al lang duren eer het afgunst 'argument' kwam. :D
Weet je, als die vrouw in de supermarkt vraagt 'wat vind je van mijn jurk' of 'mooie jurk heb ik he?!' Lieg je dan gewoon en zeg je 'ja geweldig!'?

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-14 16:13

Dan vraagt iemand je mening. Daar heb ik het dus niet over ;) Ik heb het over momenten dat men ongevraagd hun mening spuit.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 16:15

Waarom zou je je mening niet mogen geven? Als het gedaan wordt om het erom te doen, tja, dat is een ander verhaal. Maar je zou toch mogen zeggen dat het jou niet in de smaak valt maar dat je het leuk vindt voor een ander? Wat voor schade brengt dat er toe?

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 16:16

Ayasha schreef:
Ik vond het al lang duren eer het afgunst 'argument' kwam. :D
Weet je, als die vrouw in de supermarkt vraagt 'wat vind je van mijn jurk' of 'mooie jurk heb ik he?!' Lieg je dan gewoon en zeg je 'ja geweldig!'?

Als mijn mening gevraagd wordt, geef ik die. Maar als er ergens een huwelijksaanzoek gedaan wordt, ga ik inderdaad niet verkondigen dat ik zo niet ten huwelijk gevraagd zou willen worden. Waarom zou je dat moeten zeggen?

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-14 16:18

Nayomie schreef:
Waarom zou je je mening niet mogen geven? Als het gedaan wordt om het erom te doen, tja, dat is een ander verhaal. Maar je zou toch mogen zeggen dat het jou niet in de smaak valt maar dat je het leuk vindt voor een ander? Wat voor schade brengt dat er toe?

Omdat het soms gepast is om je waffel even te houden ;) Wat heeft het voor nut om zo perse jouw mening te moéten uiten?