Hoe wordt de 'nieuwswaarde' van berichten bepaald?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 13:13

Waarom is het zoveel moeite om het er even bij te zetten? Wat winnen jullie ermee om het niet te doen?

Maartenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 13:13

Marga schreef:
Die discussie hoort helemaal niet in zo'n topic thuis en als het bericht is aangepast is het toch goed? Degene die de fouten hebben gezien hebben dat bij de NR gemeld (als het goed is) en hebben bericht gekregen dat de OP aangepast is en voor degene die dat niet gezien hebben maakt het verder ook weinig uit.

Als er echt iets wezenlijks veranderd wordt in de OP (een update bijvoorbeeld) wordt dat natuurlijk wel vermeld.

En dat laatste is dus niet altijd het geval, anders zou de situatie die Winged beschrijft zich helemaal niet meer voordoen.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 13:15

Nogmaals als er echt een grote wijziging is geweest dan wordt dat wel degelijk onder de OP vermeld. Maar als er bijvoorbeeld een d in een t wordt veranderd is de kans groot dat dit niet vermeld wordt.

Het is wel de bedoeling dat die off topic discussies uit de nieuwstopics verdwijnen en dit soort berichten zullen dan ook zo snel mogelijk verwijderd gaan worden waardoor de topics gewoon over het nieuws blijven gaan en voor iedereen leuk blijven om te lezen. :)

Maartenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 13:16

Ceriadwen schreef:
Waarom is het zoveel moeite om het er even bij te zetten? Wat winnen jullie ermee om het niet te doen?

Wellicht wat minder imagoschade bij de nieuwsplaatser? Het lijkt (en dit topic bevestigt dat) alsof het voor sommige nieuwsredactieleden lastig is om fouten te erkennen.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 13:18

Wat is voor jullie de meerwaarde om te zien dat er een kleine wijziging is geweest (bijvoorbeeld een d die in een t veranderd is) terwijl je niet weet wat die wijziging is?
We kunnen dat wel doorvoeren als jullie dat super belangrijk vinden.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 13:22

Marga schreef:
Wat is voor jullie de meerwaarde om te zien dat er een kleine wijziging is geweest (bijvoorbeeld een d die in een t veranderd is) terwijl je niet weet wat die wijziging is?
We kunnen dat wel doorvoeren als jullie dat super belangrijk vinden.

Jeutje Marga?

Welk stukje heb je niet gelezen met betrekking tot discussies naar aanleiding van veranderende openingsposten?

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 13:26

Als er een d in een t veranderd wordt en er komt onder de openingspost te staan "Bericht aangepast" wat is de meerwaarde dan?
Er is in het topic geen discussie over want die berichten zijn verwijderd en die gebruikers hebben de tip gekregen om een bericht naar de nieuwsredactie te sturen. Als ze dat doen krijgen ze een bericht waarin ze worden bedankt en wordt gemeld dat het bericht is aangepast.

Wie heeft er dan nog wat aan die regel?
Bij grote veranderingen in de tekst wordt het al aangegeven in de openingspost.
Als jullie het echt belangrijk vinden is het mogelijk, maar ik vraag mezelf alleen af wat de meerwaarde is.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 13:28

Marga, als jullie 100% kunnen garanderen dat zowel de NR op hetzelfde moment aanwezig is dan dat een mod die reacties verwijderd óf tijdens het aanpassen van een bericht: Prima. Want bij mijn weten mag een mod een nieuwsbericht niet aanpassen. (ook niet om een spelfout) Anders krijg je toch die chaos in het topic 'ja maar het is nu toch aangepast' of dat mensen die ene tikfout weer opnieuw gaan melden. Of die rare zinsopbouw. Of die verkeerde foto.

Edit: Even heel kort door de bocht: Ik ben simpelweg de vervuilerij in het topic a la 'spelfout', 'verkeerde foto' etc meer dan zat.
Laatst bijgewerkt door Winged op 31-12-13 13:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 13:29

Ceriadwen je kan natuurlijk ook gewoon antwoord geven. Dat verwacht je immers ook van ons. :)

Maarten, winged bedoelt iets anders. Grote updates worden vermeld. D in t niet. Overigens vind ik met vaak onrust een tikkie overdreven. Er was recent in 1 topic een kleine discussie over. Wat helemaal niet nodig was geweest, omdat dat soort opmerkingen dus niet in t topic horen. Uiteindelijk is die opmerking hier terecht gekomen. En het betreffende is ook aangepast. En off-topic reacties in t topic verwijderd.

Een mod past idd geen nieuwsberichten aan.

@ winged Je laatste opmerking snap ik niet. Ik kan m nl op 2 manieren lezen.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 31-12-13 13:33, in het totaal 2 keer bewerkt

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 13:31

@ Marga,

Het spijt mij als mijn opmerking wellicht wat confronterend was. In mijn verdediging, op het moment dat je zo iets zegt dan begrijp je gewoonweg niet waar het hier over gaat, en dat is op zijn minst jammer

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 13:32

@Ceriadwen: Het is zeker niet confronterend wel enorm onduidelijk wat je nu bedoelt.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 13:34

Sammie schreef:
Ceriadwen je kan natuurlijk ook gewoon antwoord geven. Dat verwacht je immers ook van ons. :)

Maarten, winged bedoelt iets anders. Grote updates worden vermeld. D in t niet. Overigens vind ik met vaak onrust een tikkie overdreven. Er was recent in 1 topic een kleine discussie over. Wat helemaal niet nodig was geweest, omdat dat soort opmerkingen dus niet in t topic horen. Uiteindelijk is die opmerking hier terecht gekomen. En het betreffende is ook aangepast. En off-topic reacties in t topic verwijderd.

Een mod past idd geen nieuwsberichten aan.

Misschien kan je eerst antwoord geven op de vraag waarom het zo lastig is om even te zeggen dat je een essentieel onderdeel van het bericht ge edit hebt?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 13:36

Volgens mij zijn we daar mee bezig..? Zowel ik als Marga.. Dat trouwens pas voortgang kan vinden als jij uitlegt wat je wil of bedoelt.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 31-12-13 13:38, in het totaal 2 keer bewerkt

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 13:37

Als er een essentieel onderdeel wordt gewijzigd wordt dat altijd vermeld.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 13:39

Dtje en Ttjes veranderen of andere spelfouten eruit halen is natuurlijk onzin om daar een edit voor te plaatsen, dat snap ik wel. En ik ben het er zeker over eens dat dit soort dingen melden in een reactiepost gewoon onzinnig is en dat dit verwijdert wordt.

Nou ben ik zelf een enorme kneus met betrekking tot D's en T's dus mij valt het sowieso niet op als dit vaut gespeld is.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 13:41

Dan zijn we het gewoon eens want grotere veranderingen worden standaard aangegeven. :)

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 13:43

Sammie schreef:
Volgens mij zijn we daar mee bezig..? Zowel ik als Marga.. Dat trouwens pas voortgang kan vinden als jij uitlegt wat je wil of bedoelt.

Nou eigenlijk heel simpel:

Citaat:

Zal het even verduidelijken.

Waarom is het zoveel moeite om in de Openingspost een edit te plaatsen op het moment dat de openingspost essentieel verandert omdat er 1) een fout in is gemaakt, 2) dingen niet bleken te kloppen, 3) er veranderingen zijn in een toestand.

Wat is de meerwaarde voor jullie om dit niet te doen ongeacht het risico op discussiërende gebruikers, herrie in de tent, topics op Forumzaken en gewoon een berg onrustige bokkende gebruikers?

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 13:45

Nogmaals bij grotere veranderingen wordt dit gewoon standaard vemeld, alleen niet bij kleine spelfouten.

Mondy

Kijk eens boven je ceriadwen ;)

Ceriadwen

Marga schreef:
Dan zijn we het gewoon eens want grotere veranderingen worden standaard aangegeven. :)

Fijn, dan zijn de aangehaalde vp topics eigenlijk gewoon een fout die gemaakt is en is dit incidenteel en niet structureel.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 13:46

_Mondy_ schreef:

Ze gaan te snel! *\o/*

Ceriadwen

Re: Hoe wordt de 'nieuwswaarde' van berichten bepaald?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 13:47

Ik ben blij dat het niet meer voor kan komen dat er discussies in nieuwspagina's kan ontstaan omdat het openingstopic is gewijzigd omdat dit aangegeven wordt in het topic. Dat is een hele goede zet!

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 13:48

Ceriadwen schreef:
_Mondy_ schreef:

Ze gaan te snel! *\o/*

:D

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 17:34

Sammie schreef:
@ fifill, ik heb dat topic doorgelezen, maar zie geen reactie van een nr lid? (Buiten de OP)

Wij pben mensen eigenlijk alleen als wij een PB krijgen met een vraag of opmerking, hoge uitzondering misschien daar gelaten.. Wij lezen niet alle reacties door dus is het ook haast niet mogelijk om een PB te gaan sturen op een off-topic vraag ergens gesteld in een topic. Heb je een opmerking of aanvulling PB of TER ons. Dergelijke opmerkingen op vn zijn dus off-topic, sinds enige tijd wordt daar ook strenger op gemodereerd en dus is de kans erg groot dat het off-topic gedeelte verwijderd wordt. Met misschien een sturende PB, maar dat is aan de mods. De nr plaatst alleen maar nieuws. De nr zijn dus ook geen mods en hebben ook niet dezelfde rechten noch bevoegdheden.

Ik bedenk mij trouwens net dat je het wrs anders bedoelt. Nee, wij mogen in dat topic eigenlijk niet reageren of uitleggen waarom het op vn staat. Ook dat is nl off-topic. Dus in dat geval kun je het beste als gebruiker ons een PB sturen en dat krijg je van ons een reactie, via ter of hier op FZ mag ook natuurlijk. Zie verder dan hier boven. :) de kans bestaat dan natuurlijk dat we een aantal vragen via PB 'dubbel' krijgen, maar dat is dan gewoon ons pakkie-an. We krijgen ook vaak nieuwsberichten dubbel.

Idd geen reactie van een NR lid, dat is het hele punt. Dat laatste dus. Ik vind het eigenlijk wel jammer dat jullie geen opheldering mogen geven in het topic zelf. Er waren meerdere mensen benieuwd naar jullie antwoord maar daarnaast zijn er ook veel meelezers. Dan lijkt het me makkelijker om gewoon in het topic te posten (of iets bij de OP te zetten).
Ook ben ik eigenlijk nog steeds wel benieuwd naar het antwoord op die vraag van het topic: waarom is dat geplaatst (mag ook via pb als het hier teveel offtopic is)? Het is vrij nutteloos, zou de nieuwsredactie dat zelf kunnen inzien en zouden ze dan een topic sluiten of verwijderen of laten jullie het dan maar gewoon staan? Verwijderen/sluiten jullie wel eens nieuwstopics?

Marga schreef:
Nogmaals bij grotere veranderingen wordt dit gewoon standaard vemeld, alleen niet bij kleine spelfouten.

Hier ging het dus om, dat is een tijdje wel vaker niet gebeurd, maar zo te lezen was dat dan gewoon een foutje dus en hoort het er normaal wel bij te staan.
Voor een d/t fout hoeft er wat mij betreft ook geen edit bij te staan, meer als er inhoudelijke veranderingen zijn. Anders ontstaat er verwarring in de reacties.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 20:44

Sammie schreef:
@fifill ik vind opmerkingen als tenenkrommend, vechten tegen een bierkaai of de eerdere blunders e.d. Anders aardig overkomen als dat de nr geen enkele fout mag maken. Vooral het vechten tegen de bierkaai als t vervolgens om twee fouten in een titel gaat op een dag dat er dik tien berichten geplaatst worden zonder commentaar op spelfouten.

Toevallig komen deze drie uitspraken allemaal van mij. Ik zal ze even allemaal verduidelijken.

Blunder: hierover heb ik een pb-uitwisseling gehad met Bart en dat is uitgeklaard. Ik had juist eerst de bedoeling om in die zin 'fouten' te typen, maar dat vond ik juist zo hard, om vergissingen maar meteen fouten te noemen. Daarom dat ik het in mijn ogen zachtere woord 'blunder' gebruikte. Een blunder is meer 'oeps, wat heb ik nu gedaan'.

Tenenkrommend en vechten tegen de bierkaai: dit topic is zeer actueel en zeer langlopend. Beloftes voor verbetering zijn er inderdaad. Maar als ik dan een fout als 'gedoodde' tegenkom dan denk ik echt 'waar hangt de verborgen camera'. :D Het is niet erg dat er eens vergissingen gebeuren, absoluut niet. Wie zonder zonde is werpe de eerste steen. Maar de laatste tijd is er gewoon een toename van nieuwsberichten die verplaatst moeten worden, waar belangrijke informatie ontbreekt of waar grove fouten instaan. Ik zou best wel een lijstje willen bijhouden van dergelijke nieuwsberichten, maar dan lijkt het me echt een heksenjacht worden en dat is ook niet de bedoeling.

Persoonlijk denk ik dat het aanstellen van een kundig eindredacteur al 90% van het probleem oplost. Ik lees liever correct en volledig nieuws een halve dag later dan dat ik de primeur kan lezen met horten en stoten en fouten.