ongewenste transacties Boktmarkt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 01:01

Ladybird schreef:
Marga schreef:
De gedupeerde kunnen contact opnemen met de bezwaarcommissie: bezwaarcommissie@bokt.nl of zich melden in het andere topic op Forumzaken.

De conclusie hieruit is dus dat MhartjeM in het ander topic haar berichtje mag plaatsen wat Shauni gezegd heeft?

Als zij gedupeerde is wel. :)
Althans, zoals ik het lees.

En nu echt :wave: :')

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 01:03

Nee dat is de conclusie zeker niet. Het andere topic is alleen bedoelt voor gebruikers die een slechte ervaring hebben met deze gebruiker m.b.t. BoktMarkt transacties.

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 01:06

Zakelijk of niet, als ik in het ziekenhuis beland, stuur ik echt niks op. Zou wel contact proberen te zoeken, maar stel nou (stel hè) dat het zo erg is dat ik coma lig? En dat niemand van die transactie afweet, omdat mijn rekening privé is? Ja dan kan ik achteraf contact opnemen met de bezwaarcommissie, maar dan zou ik al geband zijn en zouden mensen dat gezien hebben, erover gespeculeerd en ik zou een 'slechte' naam krijgen.

Verder vraag ik mij af hoe de bezwaarcommissie zaken behandelt.
Stel het volgende:
Ik bied iets aan op de BoktMarkt. Iemand wil dit kopen en we komen tot een akkoord wat betreft het bedrag.
Deze persoon stelt op een gegeven moment dat ze het geld heeft overgemaakt, maar ik heb niets ontvangen.
En dan? Hoe ga ik dan bewijzen bij de bezwaarcommissie dat ik niks gekregen heb?
No way dat ik mijn bankafschriften ga mailen, dat is van mij en heeft verder niemand iets mee van doen.
En kan me zo voorstellen dat de koper dat ook heeft.
Hoe zou de bezwaarcommissie zoiets aanpakken?

nynke55

Re: ongewenste transacties Boktmarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 01:12

Als jij in coma ligt ben je ook niet actief op bokt. En de slechte naam, daar is her al eerder over gesproken, daar kan wat aan gedaan worden, mocht het allemaal te verklaren zijn.
Als de koper stelt dat hij geld overgemaakt heeft, moet die het bewijzen. je kunt een kopie van een bankafschrift maken en dan alles zwart maken wat niet van toepassing is.

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 10:38

hier nog iemand die helaas een hoop geld kwijt is, en ik heb er elke keer gezegt dat ze het op haar tijd moest doen en met haar hersenschudding dat het geen probleem was als het wat later werd.
echter heb ik begin november geld over gemaakt, dus dan is er inmiddels wel een gelegenheid geweest of om het te verzenden of om het geld terug over te maken.
alle begrip prima, maar tot op zekere hoogte, ze weigert te reageren, maar kan wel in allerlei topics over naakte mannen en vrouwen praten? nou dan kan je ook even een dekje versturen.
en ik mag hopen dat het alsnog opgelost gaan worden.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 10:47

BernetteO schreef:
Zakelijk of niet, als ik in het ziekenhuis beland, stuur ik echt niks op. Zou wel contact proberen te zoeken, maar stel nou (stel hè) dat het zo erg is dat ik coma lig? En dat niemand van die transactie afweet, omdat mijn rekening privé is? Ja dan kan ik achteraf contact opnemen met de bezwaarcommissie, maar dan zou ik al geband zijn en zouden mensen dat gezien hebben, erover gespeculeerd en ik zou een 'slechte' naam krijgen.

In het verleden is het ooit weleens voorgekomen dat we helemaal geen contact kunnen krijgen met iemand. Wanneer iemand normaal gesproken vrij regelmatig aanwezig is en ineens van de aardbodem verdwenen lijkt te zijn, dan houden we er zelf al rekening mee dat er iets ernstigs aan de hand kan zijn.
Als er al een topic op FZ geopend wordt, dan geven we in zo'n geval ook heel duidelijk aan dat er iets mis is gegaan en dat we geen contact met iemand kunnen krijgen. De kans is dan vrij groot dat zich een bokker meldt die contact heeft met diegene en weet wat er aan de hand is. Bijv. in het voorbeeld dat je hierboven noemt, is de kans vrij groot dat iemand dan weet te melden dat je niet online kunt komen omdat je in het ziekenhuis ligt. En uiteraard wordt daar ook rekening mee gehouden. Zodra iemand weer actief kan zijn en zich bij ons of bij de BZC meldt, dan gaan we alsnog een oplossing zoeken en de kans is dan heel groot dat het alsnog opgelost gaat worden.

Hiermee samenhangend: het is nooit onze intentie om iemand door het slijk te halen. Daar hebben we ook helemaal geen reden voor, we zijn immers niet persoonlijk benadeeld.
Het bemiddelen in transacties die niet naar wens verlopen zijn is een stuk service dat we aan bokkers bieden. Iets dat ons als mods, maar zeker ook de BZC, enorm veel tijd en inspanning kost. We doen het enkel en alleen om voor jullie een stuk service te bieden en doen ons stinkende best om die transacties alsnog opgelost te krijgen. Gelukkig staan hier heel veel reacties van bokkers die dat begrijpen en waarderen, bedankt daarvoor :)

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 11:03

Maar misschien domme vraag/opmerking van mij.

Overal roept Bokt dat ze niet over gebande bokkers willen praten, waarom gebeurt dit dan wel in dit geval van Shauni? Wat de reden van haar ban dan ook is, zij kan zich nu niet meer verdedigen op bokt wat de reden voor het niet kunnen versturen van de verkochte spullen is. Beetje in conflict met jullie eigen regels, lijkt mij dan.

Is het dan niet slimmer om iemand in zo'n geval alleen toegang tegen tot FZ en zn inbox. Kan die persoon zich wel verdedigen en een poging doen het uit te leggen en zo op te lossen.

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 11:07

Yviertje schreef:

Overal roept Bokt dat ze niet over gebande bokkers willen praten, waarom gebeurt dit dan wel in dit geval van Shauni? Wat de reden van haar ban dan ook is, zij kan zich nu niet meer verdedigen op bokt wat de reden voor het niet kunnen versturen van de verkochte spullen is. Beetje in conflict met jullie eigen regels, lijkt mij dan.

Is het dan niet slimmer om iemand in zo'n geval alleen toegang tegen tot FZ en zn inbox. Kan die persoon zich wel verdedigen en een poging doen het uit te leggen en zo op te lossen.

Maar er is voldoende tijd gegeven tot verdedigen. Als daar geen gehoor aan gegeven wordt is een topic openen met vraag naar meerdere niet goed verlopen ervaringen de volgende stap.
Als een persoon alsnog verhaal wil doen, kan daar altijd de bezwaarscommissie voor ingeschakeld worden.
En wat jij gepraat over Shauni noemt, is niet veroorzaakt door de actie van Shauni zelf.

En domme vragen/opmerkingen bestaan niet. :D

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 11:08

Yviertje, het grote verschil is dat het hoor/wederhoor tussen BZC/mod/bokker al heel veel keren en over een langere termijn plaatsvindt. De mogelijkheid om iets uit te leggen wordt zeker geboden, soms zelfs over een enorm lange periode (dan moet je aan weken/maanden denken). Uiteraard wordt daarbij ook de mogelijkheid geboden om dingen op te lossen, heel graag zelfs.
Maar eens houdt het op. We moeten dan een keuze maken tussen nog langer afwachten en hopen dat afspraken nagekomen worden of de voorkeur geven aan het beschermen van anderen (evt. nieuwe gedupeerden die nog kunnen ontstaan).

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 11:08

Yviertje schreef:

Ho, verder lezen misschien.
Dat soort topic zijn er vaker, dus niet alleen over deze bokker.
En worden niet zomaar geopend, zij heeft méér dan tijd zat gehad zicht te verdedigen, of tot een oplossing te komen, gebeurt dat niet, volgt er een ban, en word er vraag gedaan naar meer ervaringen.
Zodra ze op bokt terug mag, word zo'n topic ook verwijderd.

Mendy1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 11:10

niet te vergeten dat deze "problemen" met betreffende bokker al vanaf november loopt
dus ze heeft echt wel genoeg tijd gehad

er worden beloftes en afspraken gemaakt die ze gewoon niet nakomt
muv die mensen die dus wel hun geld/bestelde spullen krijgen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 11:12

Bij mijn weten is in principe terugkeer na een EA-ban niet mogelijk.

Met de nieuwe boktmarkt zou het misschien wel een optie zijn om tzt alleen op markt te bannen. Ik vraag me alleen af of je dan geen persoonlijke vetes in de hand werkt.

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 11:13

En als het Bokt en kopers van de spullen nu eens geen ene hol aangaat wat de precieze reden is? Dan zou ik ook niet meer reageren tot mijn privéprobleem is opgelost.

@MelanieB jij moet ook lezen ;) ik geef ook iets aan voor een oplossing in andere zaken niet alleen deze zaak. Niet ovrr gebande bokkers praten is imo nooit over gebande bokkers praten, doe dat dan via PB.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 11:13

Yviertje schreef:

Het topic waarin werd gevraagd over meerdere ervaringen met Shaunibef was heel kort.
Daar zou nooit zo de aandacht op zijn gevallen, waarschijnlijk alleen door gedupeerden.
Maar alle aandacht is gekomen doordat een vriendinnetje van haar dit topic heeft aangemaakt.
En er zijn ook speculaties verwijderd door de mods gisteren uit dit topic, die over haar gingen.

Mendy1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 11:15

ik heb nix persoonlijk tegen haar en zal ze ook niet zwart maken
als ik mijn geld terug gestord krijg zal ik me ook volledig terugtrekken
en heb dit ook beloofd aan pleegmoeder die mij gister heeft benaderd en ook weer toegezegd heeft dat het gisteravond geregeld zou worden

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 11:15

Yviertje schreef:
En als het Bokt en kopers van de spullen nu eens geen ene hol aangaat wat de precieze reden is? Dan zou ik ook niet meer reageren tot mijn privéprobleem is opgelost.

@MelanieB jij moet ook lezen ;) ik geef ook iets aan voor een oplossing in andere zaken niet alleen deze zaak. Niet ovrr gebande bokkers praten is imo nooit over gebande bokkers praten, doe dat dan via PB.

En wat moeten de mensen dan die spullen van haar gekocht hebben en nu dus geld kwijt zijn, maar geen spullen hebben? Zonder van een situatie af te weten begrip hebben en afwachten?
Lijkt me dat juist dan een korte uitleg naar de kopers toe wel handig is om deze hele situatie te voorkomen.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 11:17

Yviertje schreef:

Dan had ze het geld maar weer terug moeten storten als ze niet zou kunnen opsturen, maar tijd zat.
Tsja, als er meer gedupeerden zijn, zou ik dat graag willen weten alvorens je iets zou kopen.
Maar deze 'uitzondering op de regel' bestaat al langer.
Het gaat hier tenslotte om geld van anderen, en niet omdat iemand te hard boe zei.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 11:22

Yviertje schreef:

Niemand is verplicht om prive-problemen openbaar op tafel te leggen. Maar daar tegenover staan natuurlijk wel plichten. Op het moment dat je een koop/verkoopovereenkomst aan gaat, dien je die ook na te komen.
We hebben er alle begrip voor als mensen soms in een situatie terecht komen waarbij ze tijdelijk hun verplichtingen niet na kunnen komen. Dat is iets wat mij ook zou kunnen overkomen: als ik vandaag iets verkoop op de Markt en ik breek vanmiddag mijn been, dan zou ik het ook niet terecht vinden als ik morgen een ban zou krijgen omdat ik niet naar het postkantoor geweest zou zijn.
En juist om zo'n reden is het belangrijk om goed te communiceren en contact te houden. Daarmee krijg je een stuk wederzijds begrip en hou je de mogelijkheden tot een oplossing open.

Er is natuurlijk ook een keerzijde van de medaille. Hierboven stel je dat je zelf ook niet zou reageren als je priveproblemen zou hebben. Maar stel dat het andersom zou zijn? Stel, jij hebt een paar maanden geleden geld aan mij overgemaakt en ik vertel jou dat ik priveproblemen heb. Zeg je dan ook "joh, vervelend voor je, laat maar zitten"? Of vind je dat je na een paar maanden best aan de bel mag trekken zodat je je geld terug krijgt of je spullen krijgt?

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 11:24

Hebben jullie al wel eens op opgeletopinternet gekeken ?
Daar zijn verzameltopics van gedupeerden
Het staat dan heel mooi bij elkaar en het is ook beter te vinden . Als je dan op iemands naam en bankrekeningnummer googled kom je er snel achter dat hij of zij daar al "genoteerd"staat .
Ook nemen ze voor je via mail contact op met de "verkoper"

Mendy1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 11:26

ik heb best begrip voor prive problemen....
maar dan moet ze niet doodleuk en heel gezellig op het forum gaan reageren
regel eerst je zaken !

Mendy1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 11:27

Rizette schreef:
Hebben jullie al wel eens op opgeletopinternet gekeken ?
Daar zijn verzameltopics van gedupeerden
Het staat dan heel mooi bij elkaar en het is ook beter te vinden . Als je dan op iemands naam en bankrekeningnummer googled kom je er snel achter dat hij of zij daar al "genoteerd"staat .
Ook nemen ze voor je via mail contact op met de "verkoper"

thnx voor de tip
kun je dit misschien ook in de andere topic zetten?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 11:41

Oscar schreef:
Niemand is verplicht om prive-problemen openbaar op tafel te leggen. Maar daar tegenover staan natuurlijk wel plichten. Op het moment dat je een koop/verkoopovereenkomst aan gaat, dien je die ook na te komen.
We hebben er alle begrip voor als mensen soms in een situatie terecht komen waarbij ze tijdelijk hun verplichtingen niet na kunnen komen. Dat is iets wat mij ook zou kunnen overkomen: als ik vandaag iets verkoop op de Markt en ik breek vanmiddag mijn been, dan zou ik het ook niet terecht vinden als ik morgen een ban zou krijgen omdat ik niet naar het postkantoor geweest zou zijn.
En juist om zo'n reden is het belangrijk om goed te communiceren en contact te houden. Daarmee krijg je een stuk wederzijds begrip en hou je de mogelijkheden tot een oplossing open.

Ik kan het alleen maar eens zijn met dit.

Je gaat een zakelijke relatie aan. Zakelijk. Verkoper - koper. Product - betaling - levering.
En dat kan het gebeuren dat jouw paard ingeslapen moet worden, dat het uitraakt met je vriendje of dat je ruzie krijgt met je ouders, daar staat die zakelijke verbintenis buiten. Dat is geen vrijbrief om niets van je te laten horen (als verkoper) of/en het product niet te leveren.
Dat is het gevaarlijke van tweedehandsmarkt. Mensen eigenen zich zomaar alle rechten toe en gaan heel losjes om met alles. Maar ook op de tweedehandsmarkt ben je gebonden aan regels en voorwaarden.

Ik heb ook eens een product verkeerd geleverd gekregen van een bokker. Geleverde product leek totaal niet op de foto. Ik heb het toen niet gemeld omdat het me dat niet waard leek. "Gekende" bokker, kwam vriendelijk over op het forum, ik dacht "ik laat het maar" het zal vast per ongeluk geweest zijn. Maar nu zit ik nog altijd naar dat foeilelijke, verroeste, veel te kleine halster te kijken en ik krijg het aan de straatstenen niet kwijt. Ik wou dat ik het toen wel gemeld had en dat er misschien meerdere gedupeerden waren, dan was het misschien nog opgelost geraakt.
En ik denk dat er velen zijn die zwijgen zoals ik gedaan heb. Die hopen dat het maar een eenmalig accidentje was en die de naam van de bokker idd niet naar beneden willen halen. Maar die schuchterheid heb ik aan de kant geschoven. Een product niet of foutief leveren is oplichterij, punt. En ik hoop dat de topics over slechte ervaringen bokkers uit hun schulp halen, dat ze hun verhaal durven vertellen.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-13 11:42

Lente schreef:

Met de nieuwe boktmarkt zou het misschien wel een optie zijn om tzt alleen op markt te bannen. Ik vraag me alleen af of je dan geen persoonlijke vetes in de hand werkt.

dat moet niet uit maken. persoonlijke vetes moeten volgens de bokt regels via pb worden gestreden, en niet open op bokt.

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 11:43

Ik vind de reacties er hier zo zwaar overgaan...

Iemand dat ik ken heeft een maand geleden geld overgemaakt en daarna niets meer over haar gehoord.
Na herhaaldelijk privéberichten te sturen, waaraan je WEL kan zien of iemand ze gelezen heeft of niet, die de verkoper dus EFFECTIEF had gelezen, kreeg ze geen reactie.
Tot dat ze in een topic van de verkoper over haar pony's reageerde.

Dan stuurde de verkoper direct een PB met de vraag of ze dat bericht kon verwijderen EN DAN zou ze zeggen wat het probleem is. Daarna melde de koper dat ze het zou verwijderen als ze eerste de uitleg kreeg. Dan kreeg ze een telefoonnummer. Maar er wordt nooit opgenomen!

Zien jullie het verschil hier nu niet met in coma liggen of dergelijke en gewoon uit eigen wil NIET reageren?

Ik snap dat je je vriendinnetje wil beschermen, maar zie ook in dat ze een fout heeft gemaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 11:51

Ladybird schreef:
Lente schreef:

dat moet niet uit maken. persoonlijke vetes moeten volgens de bokt regels via pb worden gestreden, en niet open op bokt.

Dat is juist het punt dat ik maak. Dat zou via PB moeten maar het is tegelijk menselijk dat het dan toch op bokt ook naar voren komt. Je gaat in elk geval harder op elkaar in als je elkaar tegenkomt in een discussie.

Overigens valt het me op dat heel vaak er geen enkel probleem wordt gemaakt van bans maar zodra het iemand betreft die bekender is komt meteen een leger aan mensen protesteren. :?

En dan gaat het met regelmaat nog over gebruikers die in het algemeen al niet specifiek bevorderlijk zijn voor de sfeer.

Nou valt over sfeer te twisten maar over oplichting in mijn ogen niet.