Zure reacties bij 'Exterieur en Hengstenkeuze'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 12:51

Magiccc schreef:
Inteelt bedoel ik ja. dat had ik ergens gelezen. maar laat maar want jullie mening is een feit ;) ik zeg toch niet dat uitsterven beter was geweest? Je mag alleen wat breder kijken naar hengsten en merries binnen het ras dat heb ik gezegd.

Onze mening is geen feit. Waar haal je dat vandaan? Je hebt mij gewoon nog niet kunnen overtuigen dat ik geen negatief advies mag geven.

Het is nu over gegaan in een meer inhoudelijke discussie gegaan. Dan mag ik toch wel weerwoord geven?

En ik zie de tegenstanders van binnenstamboek verband nu ook niet heel toeschietelijk zijn. Zeg toch ook niet jullie mening is een feit?

Ils_K

Re: Zure reacties bij 'Exterieur en Hengstenkeuze'

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 13:02

Ik ben het gedeeltelijk met je eens. Maar ik heb er niks op tegen als mensen fokken met een merrie die geen ster, keur enz is. Dit wil namelijk niet zeggen dat ze het niet kunnen worden. Er zijn zat die niet naar keuringen gaan. Maar wel een keurwaardige merrie hebben. Met niet goedgekeurde hengsten fokken raad ik dan weer niet aan, maargoed ieder zijn ding.

Magiccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 13:03

Dankjewel ils_ K dat bedoelde ik. kon hrt alleen niet goed verwoorden

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 13:06

Graag gedaan. Ik ken genoeg voorbeelden. Maar dat zijn meestal geen mensen die 1 paard hebben maar meerdere. En ze hebben vaak goede connecties voor de verkoop. Dat scheelt natuurlijk erg veel.

En ik denk dat er op bokt maar weinig mensen zijn die dat hebben. Dus snap wel dat mensen dat advies geven om niet te fokken maar te kopen.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 13:14

Ik ga me maar niet mengen in de discussie over Friezen etc, daar heb ik te weinig verstand van :+

Maar wat ik me eigenlijk net bedenk is dat je een kruising ook kunt zien als een ''ras'.. Er gelden dezelfde voorwaarden voor.. Fok je binnen een stamboek wil je dat de ouders correct zijn en vrij van (erfelijke) gebreken en bovendien wil je dat het toekomstige veulen iets toevoegt.
Dat is met kruisingen toch net zo? Ik kan me een enorm leuke Friese kruising herinneren, was een valkje. Dat voegt imo iets toe. Heb dat niet heel intensief gevolgd hoor, maar vond hem heel leuk gelukt.

De merrie dekken met de hengst van de buurman is nooit weloverwogen fokken, stamboekpapieren of niet.

Maar als je nu weloverwogen een leuke kruising gaat fokken denk ik dat dat helemaal niet slecht hoeft te zijn. Met name kleurtjes doen het goed en er werd al eerder aangehaald dat ''bijzondere' recreatiepaarden haast moeilijk te vinden zijn. Daar is kennelijk markt voor. :)

Aan de andere kant is de discussie hierin verzand terwijl dat niet de insteek was. De insteek was de ''zure'' reacties. Ik blijf erbij dat ik denk dat de ware boodschap vaak verloren gaat doordat de verkeerde argumenten worden gebruikt.
Fokken met bijv een draver zie ik helemaal geen kwaad in, met de juiste (!) hengst kan daar denk ik een enorm leuk recreatiepaard uit komen. En als er een markt is voor sportpaarden, is er ook een markt voor recreatiepaarden ;)
Maar nogmaals; ook bij een kruising of paard zonder papieren moet het uitgangspunt hetzelfde zijn als bij fokken binnen een stamboek. Fokken met een papierloos paard moet op zich geen probleem zijn, mits het paard gezond is en vrij van erfelijke gebreken. Bijv Arabieren heb je tegenwoordig CA. Je wilt écht geen drager op een drager zetten en een lijder fokken, niet grappig. Wil je een Arabierenkruising fokken is het imo dus heel belangrijk om te testen op CA, om een vrij veulen te kunnen fokken. :) Maar even als voorbeeldje..

Vooropgesteld; ik ben op zich geen fan van papierloos fokken. Maar ik zie soms zulke ontzettend leuke kruisingen voorbij komen dat ik denk; why not. Soms moet je ook eens buiten de gebaande paden gaan en zo lang je dat verantwoord doet is er toch niets aan de hand?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 13:15

Tja, het is gewoon raak fokken, zeker in deze tijden en er zijn heel veel paarden die men niet kwijtraken en dus naar de slacht moeten en of niet goed vezorgd worden.

Het is en blijft een dure hobby en als men het niet meer kan redden dan moet ie weg en dan heb je het probleem van als het geen interessante papieren heeft, want het was toch voor eigen fok en eigen gebruik maar als het te duur wordt moet ie toch weg en dan sta je daar met een fokproduct dat op papier niet interessant is.

Maar dat moeten ze zelf weten, het gaat wel ten koste van de dieren.

Waarom niet kopen dan 'red" je er weer eentje ipv nog eentje bij te fokken.

Echt bijna niemand houdt de paarden/ponys tot aan de dood. Ze gaan vroeg of laat toch weggedaan worden en of verkocht.

En over de kruisingen: ik vind dat wel leuk en het maakt ze weer sterker en vers bloed doorheen en minder vatbaarder voor de ziekten en er is vraag naar goede brave gezonde sterke recreatiepaarden.

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 13:34

Ik reageer zelf nooit in hengstenkeuze topics. Maar als ik zulke reacties zie vind ik dat eigenlijk alleen maar goed, mits ze fatsoenlijk onderbouwd en nog min of meer netjes gebracht worden (hoewel het vaak moeilijk is om door te dringen zonder stevig uit de hoek te komen).

Veel mensen zijn zo trots op hun merrie, en zouden het zo leuk vinden een eigen veulentje te fokken, dat ze de minpunten van de situatie amper willen zien, en nog niet eerder hebben nagedacht over de toekomst van zo'n soort veulen. In een tijd als deze vind ik dat niet eerlijk tegenover de dieren waarmee maar aangefokt wordt voor 'de schattig'.

Ik vind het dus prima dat er mensen zijn met verstand van zaken, die zo iemand op de realiteit attent kunnen maken. Natuurlijk is dat voor de topicstarter op dat moment niet leuk om te horen, maar het is wat mij betreft vaak wel nodig om de merrie-eigenaar op haar onrealistische voorstellingen te wijzen en zo wellicht een hoop ellende in de toekomst te voorkomen.

edit: Hierbij gaat het wat mij betreft niet per se over raszuiver fokken. Een weldoordachte kruising met twee zeer goede ouderdieren zie ik niet per se als een probleem. Koste wat kost willen fokken met een (evt. papierloze) merrie die gewoon veel tekortkomingen heeft is wat me wel zorgen baart. Laat staan als het ook nog om een matige hengst van de buurman gaat die daarop moet.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 13:43

Nouja, florerend stamboek met een veel te kleine genenpoel welliswaar...

Om terug te komen op de vraagstelling: Mag het? Ja, natuurlijk mag je adviseren niet met een merrie te fokken, maar het blijft wel de toon die de muziek maakt. En daarnaast kan je je er ook bij neerleggen als een TS aangeeft echt duidelijk besloten te hebben dat de merrie toch gedekt wordt. Maar hoevaak zie je zulke topics niet verzanden in een wellus-nietus spelletje?

Ik blijf vinden dat het hebben van een eigen mening op bokt overheerst ten opzichte van rekening houden met een ander. En dat vind ik in en in triest.

Betreft mensen met verstand van zaken is relatief, zéker op bokt.
En als iemand dan adviseerd om niet met de merrie te fokken, zou het fijn zijn als deze mening ook goed onderbouwt wordt, en dan niet enkel op basis van papier.

Als ik kijk naar de moeder van mijn merrie, als ik daar een foto van neer zou zetten, en er niet bij zou zetten dat ze 25 is en een "uitgezakte fokmerrie", maar in haar jeugd reserve kampioen van België is geweest, en dat ik daar een arabier op wil zetten, weet ik al precies hoe dat topic gaat verlopen.

Goede adviezen heb ik geen problemen mee, waar ik wel problemen mee heb is dat er zonder enige onderbouwing wordt geroepen: Niet mee fokken, en dat er een sfeer ontstaat waardoor lijkt dat fokken alleen toegestaan is voor echte fokkers. Een veulen voor jezelf fokken lijkt niet te mogen, want het beestje heeft geen enkele waarde en komt ongetwijfeld op de markt of bij de slager terecht. Dát is wat ik niet volg.
Kruisen en papierloos is uit den boze, alsof kruisen en papierloos altijd betekend kromme merrie + nog krommere hengst van de buurman.

*had nu tijd (en een toetsenbord ;) ) voor een langere reactie ;) *

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 13:49

stef schreef:
Ik blijf vinden dat het hebben van een eigen mening op bokt overheerst ten opzichte van rekening houden met een ander. En dat vind ik in en in triest.Betreft mensen met verstand van zaken is relatief, zéker op bokt.
Dat is niet alleen op bokt, dat is overal. Eerder mens eigen.. Moet je eens op youtube en allerlei kranten kijken wat mensen elkaar toewensen omdatze het niet met elkaar eens zijn.
stef schreef:
waar ik wel problemen mee heb is dat er zonder enige onderbouwing wordt geroepen: Niet mee fokken

Nogmaals hoe vaak gebeurd dat? Ookal zegt een persoon dat niet uit zichzelf, dan nog zal iemand anders vragen ja waarom dan niet? Waardoor je wel met een reactie op die vraag moet komen.. Een wellus-nietus spelletje kan niet ontstaan zonder onderbouwing. Die onderbouwing is nl. de reden waarom mensen het met elkaar eens/oneens zijn.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 13:52

Ik ben het met je eens dat de toon de muziek maakt. Je hoeft het niet op een lompe botte manier te brengen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 13:52

Ok, laat ik het anders stellen:

Voor deze merrie is geen enkele hengst geschikt, ze heeft geen predikaten (of papieren) en je gaat dan dus vermeerderen, veulen zal bij de slacht belanden.

Of:

Ik denk niet dat er voor deze merrie een geschikte hengst is, ze staat achter érg koehakkig en ik denk niet dat een goede hengst dit gaat compenseren, daarnaast heeft je merrie een onderbijt, waarmee je grote kans heeft dat je veulen dit ook krijgt

*beide voorbeelden volledig fictief*

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 13:54

Uiteraard moeten argumenten altijd onderbouwd worden. Dat is in iedere discussie zo.
Maar ik zie net in het subforum Exterieur en Hengstenkeuze' zeer veel onderbouwing. Ik vind het dus gek dat net dat subforum aangeklaagd wordt.

sportfokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 14:32

Je kunt de discussies hier op Bokt ook zien als een verrijking van je kennis. Kritiek is gratis advies, moet je dan maar denken. En als je alleen maar reacties verwacht die je aanstaan, dan moet je geen Topic beginnen. Die kritiek moet je dus een beetje incalculeren en als het goed onderbouwde kritiek is, moet je je afvragen of deze mensen misschien niet een beetje gelijk hebben.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 14:37

ik blijf dat zo'n onzin vinden he... "dan moet je maar geen topic beginnen"

Dus dat men maar kan reageren is belangrijker dan rekening met een ander houden.... again....

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 14:38

Sammyoo schreef:
Ik lees net in een topic over een meisje wat heel gelukkig is met haar draver x tuiger kruising. Ik denk een fokprodukt waar veel 'echte' fokkers de neus voor ophalen. Paard en meisje hebben nu genoeg punten bij elkaar gereden om Z te starten.
Eigenlijk offtopic, maar ik vond het toch aardig om hier te plaatsen. Wat zouden de reacties zijn geweest als iemand bij EHK voor haar draver een dekadvies vroeg, bij voorkeur een tuiger, zodat ze later Z dressuur kon worden? :D

En je denkt niet dat dit een uitzondering is? Want iedere draver x tuiger loopt Z dressuur natuurlijk.

Leuk voor het meisje dat het zo goed gaat, maar dat is natuurlijk helemaal geen referentie voor de rest van de stapel.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 14:48

stef schreef:
ik blijf dat zo'n onzin vinden he... "dan moet je maar geen topic beginnen"

Dus dat men maar kan reageren is belangrijker dan rekening met een ander houden.... again....

Wie zegt dat er geen rekening gehouden wordt met de ander.

Beide partijen moeten zich realiseren dat het een discussie is via een toetsenbord en dat alle emoties moeilijk te lezen zijn. Verkeerde interpertaties kunnen makkelijk gemaakt worden.
En niet iedereen is even goed met taal en komt het soms lomper over dan dat het eigelijk bedoeld is.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 14:52

dat is absoluut waar natasja, maar roepen dat je dan maar geen topic moet openen vind ik gewoon belachelijk. Iedereen heeft recht om een topic te openen (en om zijn mening te geven), maar als reacties die gegeven worden van dien aard zijn dat een TS misschien wel wenst dat ie geen topic had geopend, is niet aan TS te wijten IMO, maar aan diegene die de reacties geven.

Soms komt het lomper over, vaak is het gewoon lomp en weet de poster dat ook dondersgoed

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 15:00

stef schreef:
dat is absoluut waar natasja, maar roepen dat je dan maar geen topic moet openen vind ik gewoon belachelijk. Iedereen heeft recht om een topic te openen (en om zijn mening te geven), maar als reacties die gegeven worden van dien aard zijn dat een TS misschien wel wenst dat ie geen topic had geopend, is niet aan TS te wijten IMO, maar aan diegene die de reacties geven.

Soms komt het lomper over, vaak is het gewoon lomp en weet de poster dat ook dondersgoed

En soms moet TS een dikkere huid kweken. Zoals gezegd, ik lees regelmatig mee op EHK en in ieder topic dat ik gelezen heb, gaat het er gewoon netjes aan toe. Je kan ook op elke slak zout leggen, he.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 15:01

Oh, daarmee doelde ik ook puur algemeen, en niet specifiek op EHK.
EHK kom ik trouwens nooit, maar wat TS beschrijft herken ik wel vanuit rassensubs (aangezien je met een niet KWPN/NRPSser toch ondergesneeuwd raakt op EHK)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 15:02

Je komt nooit in EHK, maar je hebt er wel een mening over... Dat is ook knap :D.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 15:07

Ik heb een mening over het hengstenadviseren. Dat gebeurt niet alleen op EHK.

Daarnaast: Sinds wanneer moet je ergens geweest zijn om er een mening over te hebben? Het gros van bokt is nog nooit bij de politiek geweest, maar heeft er een zéér duidelijke mening over :+

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 15:09

Diegene die een negatief fokadvies krijgt kan anders soms ook onbeschoft uit de hoek komen hoor. Als je een uitgebreide en nette reactie geeft waarom je deze (kreupele, zieke, oude) merrie bijv. niet moet dekken, want want want etc en de ts komt vervolgens met dikke vette uitroeptekens en hoofdletters dat ze dat soort reacties niet wil en ze weet alles beter. Want zij moet en wil en zal een veulen krijgen en jij moet ophoepelen uit dit topic, want je geeft geen gewenst advies. Dan zijn we in hetzelfde stadium beland als hier, alleen de ts heeft zich ‘lomp’ gedragen. Dat is dus die roze wolk waar men op drijft. Daar mag soms geen spatje zwart op komen, hoe mooi, kalm en netjes je het ook schildert.

Het feit dát iemand een topic opent is idd geen vrijbrief om ongegeneerd tekeer te gaan. Maar ik denk zelf dat dingen eerder verkeerd lopen door lange of korte teentjes, dingen niet goed uitleggen, dingen verkeerd opvatten, zelf ellenlange conclusies trekken aan 1 opmerking. Dat is het gevaar om via de pc te discussiëren. En ja heel soms vinden mensen het leuk om te provoceren, omdat ze in zo’n bui zijn of het verkeerde been ging die ochtend eerder uit bed dan het andere been.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 15:13

stef schreef:

Daarnaast: Sinds wanneer moet je ergens geweest zijn om er een mening over te hebben? Het gros van bokt is nog nooit bij de politiek geweest, maar heeft er een zéér duidelijke mening over :+

Nou, dit topic gaat over de negatieve reacties in EHK. Als je nooit in EHK komt, hoe weet je dan hoe de reacties zijn :)? Niet, lijkt me.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 15:13

stef schreef:

Denk dat dat komt omdat je via de pc je toch persoonlijk aangesproken voelt. Er staat een vraag op jouw scherm, je hebt er ooit iets over gelezen of gehoord en je vindt dat je moet antwoorden, want die vraag staat op jou scherm. Als jij niet antwoord dan weet men niet wat jij er van vindt. Dat iemand met wellicht meer verstand wel zal reageren komt niet echt aan op dat moment. Is gewoon psychologisch. Veilig achter de scherm en niemand weet dat jij het bent. Gooi er maar uit wat je vindt.

Is niet bokt eigen.. is menseigen.
<wordt beetje offtopic>

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 15:20

_San87_ schreef:
stef schreef:

Nou, dit topic gaat over de negatieve reacties in EHK. Als je nooit in EHK komt, hoe weet je dan hoe de reacties zijn :)? Niet, lijkt me.

Het gaat om negatieve reacties op hengstenadvies topics, in dit geval op EHK. Dit is echter niet de enige plek waar dergekijke topics staan

Sammie: Misschien... Ik heb steeds vaker dat ik een reactie typ, vervolgens denk: laat maar, en niet post.
Ik hoef mijn mening niet aan een ander op te dringen :n

Vroeger was ik ook zo hoor, dan kwam er weer iemand met een papierloos shetje die ze door de hengst van de buren wilde laten denken. Vaak zat ik er bovenop.
Nu heb ik zoiets van: Jouw paard, jouw keuze, jouw zaak :j