Bizzybijtje schreef:Speculeren over een ban mag niet, maar we laten men wel in onwetendheid zitten.
Dat is het kort samengevat. Verder zijn er nog wel meer dingen wat betreft bans waar ik sterke vraagtekens bij zet, maar als je daar specifiek iets over zegt wordt de post verwijderd.

Ik geloof ook best dat sommige bokkers meer 'kunnen maken' dan anderen. Ook wat betreft de grens tussen een waarschuwing en een ban.
Het ligt eraan hoe je het onderbouwt. Zolang je "ik ben van mening dat" (of andere woorden die duidelijk en onmiskenbaar aangeven dat het JOUW MENING is) erin gebruikt, zit je wettelijk goed MITS je smalend taalgebruik en aanzetten tot haat, belediging van gezagsdragers en het verspreiden van leugens (laster en smaad) achterwege laat. Ook bokt mag zich niet boven de nederlandse grondwet verheven natuurlijk
Dat heet vrijheid van meningsuiting
Om een voorbeeld te geven:
Ik ben van mening dat truus een k*twijf is. <- dit mag ik wél zeggen. Ik beledig geen gezagsdrager, het is geen laster en smaad enz.
Ik ben van mening dat truus een lesbisch k*twijf is. <- dit mag ik niet zeggen -> smalend taalgebruik!
Citaat:
Laster is het zwartmaken van een ander door deze in het openbaar van zaken te beschuldigen van dingen die onwaar zijn. Het doel is het ruïneren van de reputatie van het slachtoffer. De motieven verschillen, maar kunnen vaak gezocht worden in wraak of frustratie na het beëindigen van een relatie.
Citaat:
Smaad is het zwartmaken van een ander door deze in het openbaar van feiten te beschuldigen waaraan hij of zij zich schuldig zou hebben gemaakt, zonder dat wordt gehandeld uit noodzakelijke verdediging of dat te goeder trouw kon worden aangenomen dat deze feiten waar zijn en dat het algemeen belang vereiste dat de feiten naar buiten werden gebracht. Het doel is het ruïneren van de reputatie van het slachtoffer.
Dus zolang je je niet schuldig maakt aan bovenstaande punten en je duidelijk aangeeft dat het je eigen mening betreft, kun je een heel eind komen.
Nu snapt iedereen waarom ik 3 uur nodig heb om te denken en nog eens 1,5 uur om een goed onderbouwd argument te schrijven