Klachten over moddies

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Re: Klachten over moddies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 10:18

Waarom mogen sancties eigenlijk niet besproken worden?

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 10:49

Dit is naar mijn mening opbouwende kritiek maar blijkbaar mag je geen commentaar meer hebben tenzij je mensen de hemel inprijst.

Shellyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 11:12

stef schreef:

Dit zou het denk ik voor veel mensen makkelijker maken om zich ergens bij neer te leggen, nu blijf je vaak met vragen zitten die de modjes wel proberen te onderbouwen volgens het Boktbeleid maar die haaks staan op zowel je eigen als het gevoel van bepaalde modjes. Dit is tenminste wat ik nu al diverse keren mee heb gekregen. Open je een topic met daarin één of meerdere vragen dan is het binnen no time op slot en kun je weer de kelder in om een pb te gaan sturen. Dit is zo jammer!!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 11:52

stef schreef:

Omdat dat een regel is.

Ik kan me er wel wat bij voorstellen:
Het gevecht gaat dan verder
Een van de 2 kan zich niet verweren omdat die een ban heeft.
Je krijgt een verhaal van 3 kanten, beide vechtersbazen en boktbeheer

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 12:21

dat snap ik alane, dat die regel er is ;) Maar waarom is die er?
Sancties hoeven niet perse een ban te zijn, maar op dit moment is het (al jaren zo) dat als het maar neigt tot het bespreken van een sanctie, het op slot gegooit wordt of verwijdert word.
Ik denk als er hier van begin af aan wat transparanter mee omgegaan was, dit een stuk minder achterdocht had gewekt.
Nu komt er een sanctie, en niemand weet waarom.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 12:36

Welke meerwaarde heeft het voor derden om een sanctie te bespreken?
Imo bespreek je dan het werk van een ander, in het openbaar en ik zie daar geen meerwaarde in. Je houd toch 2 partijen, zij die het er mee eens zijn, en zij die het er niet mee eens zijn.

Let wel: ik vind dat het wel moet kunnen om te vragen waar bokker X is gebleven en dat daar een antwoord op komt. Ik was dan ook een voorstander van de ban lijst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 12:37

En dat wordt tot vrij extreem doorgevoerd.
Want even afscheid nemen van de mensen in de HK topics waar je dagelijks mee kletst, met uitsluitend de melding dat je de komende ... tijd weg bent vanwege een ban, is ook absoluut niet toegestaan.
En dan bespreek je 't onderwerp ofzo niet eens.

Dus ik ben ook heel erg benieuwd naar een goed onderbouwd argument waarom het zo'n doodzonde is om sancties publiekelijk te maken op bokt.

@Alane:
Een sanctie bespreken betekend niet automatisch alleen maar "het praten over een bokker die straf heeft".
Dus het hoeft niet perse te betekenen dat het onderwerp verder doorloopt in de ruzie waar de sanctie voor is opgelegd (want daar heb ik op zich geen probleem mee. als een probleem is opgelost met mods, moet het daarna ook klaar zijn).

Maar zelf (ervaring uit eerste hand) vertellen welke straf je hebt gekregen bijv. valt er ook onder en is ook niet toegestaan.
En daar snap ik het nut niet echt van.

Zeker als er een 'slachtoffer' is geweest van bijv. een pesterij, blijft dat slachtoffer met onvrede zitten als hij/zij niet weet of de pester überhaupt wel een sanctie heeft gekregen of helemaal niet.
En daardoor los het je probleem dus niet op. Want 't slachtoffer heeft geen gevoel van gerechtigheid.
Dat werkt niet...

Het is niet voor niets zo binnen rechts systemen en andere instanties met gezag, dat een slachtoffer te horen krijg wat voor straf de dader heeft gekregen.

En dan hoeft dat niet perse publiekelijk aan de schandpaal. Maar in ieder geval het slachtoffer inlichten is 't minste... En in mijn ogen ook echt noodzakelijk om een probleem tussen 2 partijen af te sluiten.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 12:40

Alane, daar heb je gelijk in. Maar ook als ik in de clinch lig met bokker A, daarop tem, en vervolgens vraag wat ermee gebeurt is, krijg ik: Sancties worden niet besproken.
Niet openbaar én niet per pb.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 12:47

Is dan je vraag of ze iets met je TEM hebben gedaan of dat de bokker straf heeft gekregen?
Het lijkt mij dat het de bedoeling is dat een bokker ophoudt met bepaalde gedragingen in het topic, en als dat gebeurd is het toch goed?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 12:48

mijn vraag is weleens geweest wat er met mijn tem gedaan is (in geval van persoonlijke tem).
Ik kom dan niet verder dan: We hebben het in behandeling.

Of "we hebben hem/haar erop aangesproken"

Echter als je regelmatig op dezelfde persoon temt (temde) blijkt dat "aanspreken" niet zoveel nut heeft

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 12:52

Even een wat extremere vergelijking trekken, maar wat net zo goed via een systeem van gezag werkt:

Als iemand jou een blauw oog slaat (lichte mishandeling), en je doet daar van aangifte.
Er komt een rechtzaak, maar daar mag je niet bij zijn, en je krijgt ook niet te horen of de dader weer vrij rondloopt of dat hij straf heeft gekregen of dat de rechtzaak überhaupt wel is door gegaan.

Hoe voel jij je dan met je blauwe oog?
Of als het een stalker was ...
Of wat je daar maar op in wil vullen...

Cyberpesten wordt vaak zwaar onderschat.
Maar er zijn ontzettend veel mensen die zijn aangedaan door cyberpesten.
Mensen krijgen er een dipje van, raken in depressie (soms met ernstige gevolgen), en er zijn zelfs zaken bekend dat mensen zich van het leven beroven na ernstige gevallen van cyberpesten.

Of super aktueel: een moordzaak na een kleine ruzie tussen tieners op facebook.

Hoe een dader op een slachtoffer overkomt, is voor een moderator vaak ontzettend moeilijk in te schatten. Daar ligt natuurlijk ook een deel van het probleem.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 13:11

Die vergelijking gaat niet helemaal op. Als iemand jou aan het pesten is op bokt en het houd in 1 keer op, dan weet je dat hij een ban gekregen heeft. Daar hoeft dan niet nog eens over gediscussieerd te worden.
Verder straffen van de dader kan dan ook niet door bokt, daar moet je justitie voor inschakelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 13:14

Nee, je kunt er helemaal niets over zeggen wat er gebeurd is als die persoon ineens ophoudt.

Dan heeft die persoon:
- Zelf zijn leven gebeterd of
- Een pb gekregen van de mods of
- Een OW gekregen van de mods of
- Een tijdelijke ban gekregen van de mods of
- Een permanente ban gekregen van de mods of
- Die persoon is toevallig even een paar weekjes op vakantie _O-

Maar helaas houdt 't vaak ook niet zo plotseling op ;)

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 13:31

Bokt is geen rechtstaat, bokt is bokt met haar eigen regels, en daar kun je het mee eens zijn of niet.
Ben je het er niet mee eens, kom dan met een oplossing en onderbouw die en niet met dit deugd en dat deugd niet. Daar heeft niemand iets aan.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 13:36

dat is al zo vaak geprobeert alane, maar mee denken met het beleid (dus dan heb ik het niet over de lay out kleur of smiley's)... wat heeft dat tot nu toe opgeleverd?
Ik noem even het rondetafel topic...
Het enige wat daaruit is gekomen is dat het UN/OW beleid een tikkie is aangepast

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 13:39

*

Ik las zoooooo weer veel te snel

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 13:51

stef schreef:
dat is al zo vaak geprobeert alane, maar mee denken met het beleid (dus dan heb ik het niet over de lay out kleur of smiley's)... wat heeft dat tot nu toe opgeleverd?
Ik noem even het rondetafel topic...
Het enige wat daaruit is gekomen is dat het UN/OW beleid een tikkie is aangepast

Dat je met oplossingen komt, onderbouwd of niet, wil niet zeggen dat die aangenomen worden. Wat in jouw of mijn ogen bruikbaar is kan compleet onbruikbaar zijn binnen het bokt beleid, zonder dat jij of ik dat weten.

En daar kun je niets anders mee dan je erbij neerleggen.
Kritiek geven moet kunnen, niemand kan verwachten dat er alleen maar ja knikkers zijn. Maar als kritiek leverd, motiveer het dan en vertel wat er anders zou moeten.

Roepen dat een mod partijdig is, is simpel.
Maar wat zou de oplossing zijn?
Is er uberhaupt een oplossing of is dit een smoes om aan te geven dat je het niet eens bent met die mod?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 14:13

Overigens is mijn kritiek niet zozeer naar de mods, die moeten ook maar roeien met de riemen die ze hebben. Dat de riemen krom zijn kunnen hun ook niks aan doen.

Natuurlijk wil het niet zeggen dat het aangenomen wordt, maar ik zie zélden dat een goed idee aangenomen wordt.

Motiveren wat er anders zou moeten is gedaan (volgens mij zat jij ook in het rondetafeltopic?), uit den treure zelfs. Maar dan.... ja.. dan...
Gebeurt er niks

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 14:15

@Alane:
Ik denk niet dat mensen alleen maar over mods zeuren om maar te kunnen schoppen en hun gelijk te halen...
Zo was ik het vanochtend zélf toevallig nog niet eens met een uitspraak van een mod, die ik te horen kreeg.
Maar daar leg ik me wel bij neer, omdat ik begrijp dat in die bepaalde situatie het team niet veel meer kon doen dan wat ze nu hebben gedaan.

Prima, daar leg ik me bij neer. Ik heb daar begrip voor.

Maar er zijn een aantal dingen die gewoon niet zo smooth lopen, zoals het forum zélf roept dat het loopt. En die kúnnen best verbeterd worden, maar wat hier nu al een paar keer aangekaart is, is dat men er niet voor open staat.

Een forum is inderdaad een medium.
Maar het is een medium wat zich vormt voor en door de gebruikers.
Geen gebruikers, geen bokt. Dus het is niet alleen zaak voor de gebruikers om het hier fijn te hebben, maar vooral ook voor het beheer en het mod team om het hier ook fijn te houden.
Door oneerlijke uitspraken, geslotenheid, etc. verlies je geloofwaardigheid (en daarmee ook weer respect, wat ook weer gevolgen heeft).

Dit is een forum voor én door de gebruiker. Want de mods zijn "ook maar" bokkers.
Regels zijn nodig. Maar eerlijkheid, openheid en gelijke behandeling ook. :)

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 14:50

Femke schreef:
Nee, je kunt er helemaal niets over zeggen wat er gebeurd is als die persoon ineens ophoudt.

Dan heeft die persoon:
- Zelf zijn leven gebeterd of
- Een pb gekregen van de mods of
- Een OW gekregen van de mods of
- Een tijdelijke ban gekregen van de mods of
- Een permanente ban gekregen van de mods of
- Die persoon is toevallig even een paar weekjes op vakantie _O-

Maar helaas houdt 't vaak ook niet zo plotseling op ;)

Maar maakt het nou werkelijk uit of hij een PB,OW of al dan niet tijdelijke ban heeft gekregen? Zolang hij maar ophoud.

Ik vind dit topic echt een beetje schelden op de scheidsrechter, het is de voetballer die iets verkeerd doet en soms ziet de scheidsrechter het niet of schat het verkeerd in. Jammer dan, huilen en weer doorgaan.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 14:54

Ook als de scheidsrechter duidelijk "per toeval keer" op keer zijn hoofd weg draait en het telkens juist "per ongeluk" niet gezien heeft?
Als je dan in de bevoordeelde partij zit, zal je dat niks doen, maar dat is makkelijk dan hé.
Laatst bijgewerkt door dromertje2 op 21-08-12 14:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 14:55

Als je een dergelijke klacht over een mod hebt kun je daarmee naar een hoofdmod, en daarna naar beheer.

Ik verval een beetje in herhaling he? Sorry.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 14:56

Prrrr schreef:
Als je een dergelijke klacht over een mod hebt kun je daarmee naar een hoofdmod, en daarna naar beheer.

Ik verval een beetje in herhaling he? Sorry.

Net zo veel in herhaling als alle klagende bokkers :+

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 14:57

En als je een klacht hebt over een sanctie of het niet met een sanctie eens bent, kun je bezwaar indienen bij de Bezwaarcommissie :)

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 14:58

Ja, en dat helpt meestal veel!