Kritiek op team nieuwe reden voor een ban?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

concetto

Re: Kritiek op team nieuwe reden voor een ban?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 18:17

Mmmmm goed voorbeeld moet ik effe over nadenken.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 18:18

Onassa schreef:
papagroom schreef:
Ik weet niet of er op dit moment en mod mee leest,maar ik zou graag een eerlijk antwoord hebben op de volgende vraag.
maken jullie ook onderscheid tussen verschillende gebruikers.en modereren jullie ook buiten bokt...ik krijg namelijk het idee dat ....zonder namen te noemen...sommige gebruikers meer kunnen zeggen dan anderen.
verder is het opvallend hoe veel poetsplaats bezoekers een waarschuwing krigen sinds het valom drama.
antwoord mag ook via pb hoor

Soortgelijke vraag had ik ook al gesteld maar daar is (nog) geen antwoord op gekomen.

Hier zijn al hele topics over vol geschreven.en een eerlijk antwoord zou zeer lovenswaardig zijn.
sorry ik had jou vraag niet gezien,maar beter 2X als niet.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 18:20

Onassa en papagroom, op deze vraag is al heel vaak antwoord gegeven. Er wordt niet buiten Bokt gemodereerd. Ik zou ook niet weten waarom we buiten Bokt.nl zouden modereren?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 18:20

Femke schreef:
Maar wat zou je er, in die metafoor, van vinden als er een regel is op je werk dat je niet mag roken...
Jij steekt een sigaretje op, en je baas ontslaat je.
Je collega steekt ook een sigaretje op, en je ziet dat die niet ontslagen is...

Je werkgever vind dat het niet nodig is om daar uitleg over te geven. Ook niet aan jou in een privé gesprek.
Hoe voel je je dan?
Machteloos, onbegrepen en oneerlijk behandeld. Toch?

Want dat is wat ik nu veel zie gebeuren hier op bokt ;)

En daar zit 'm natuurlijk de crux. Want is het waar dat dit op bokt gebeurt? En dat geloof ik niet. In ieder geval niet in mijn tijd als mod.
In dit soort zwart-wit gevallen wordt absoluut met dezelfde maten gemeten. Dat weet ik echt heel zeker, omdat ik er zelf bij ben geweest.

Alleen, en daar is de volgende adder onder het gras, dit soort zwart-wit gevallen komen natuurlijk zelden voor.
Want voor buitenstaander zwart-wit lijkt, hoeft in werkelijkheid helemaal niet zo te zijn.

In het geval van dat roken, misschien had collega B wel de ziekte van Crohn, en moest ze op aanraden van haar arts die sigaret op een bepaald tijdstip roken en kon dat even niet anders dan op haar kamer wegens een belangrijk telefoongesprek.

Snap je?

(En ja, roken wordt soms geadviseerd bij de ziekte van Crohn, ik kan er ook niets aan doen)
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 24-02-11 18:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 18:21

Ooooh men - er is veel tussengekomen. Ik ben begonnen met typen na een opmerking van Russel ergens op de vorige pagina, onderhand...

Je mag altijd blijven dromen, russel :D

Ik heb een aantal jaar op NM gemod, en ben afgelopen december in een vrij drukke periode bijgesprongen op FZ.

Het maakt bij sommige mensen niet uit hoe je ze aanspreekt: je krijgt soms helemaal GEEN contact. Ik heb bijvoorbeeld, na een keurig onderbouwde pb (geen OW he, gewoon een vriendelijk verzoek om je aan de gewone regels van discussie te houden) wel eens een pb teruggehad met slechts de tekst 'LB'. Aanhef en ondertekening zijn kennelijk saai en ouderwets - tenzij je op andere fora zit. Daar zeggen ze soms zelfs mevrouw en u tegen me.

Overigens: daar krijgt niemand een OW voor. Niet eens een OW.

Er wordt ook regelmatig verondersteld dat ik een broekie zonder kennis en levenservaring ben. Mag - ik ben degene die zijn profiel niet invult. Maar ik durf best te stellen dat ik met mijn inmiddels 40+ en ruime werkervaring best een beetje droog achter de oren ben.

Bij het plaatsen van berichten op een forum en het modereren daarop vind ik de verhouding leverancier-klant eigenlijk niet zo'n goed gekozen vergelijking. Ik zie het veel meer in de context van een huiskamer bij een feestje: als er dingen dreigen te ontsporen is er altijd wel iemand in de buurt die er wat van zegt en zo een verkeerd lopende situatie bij kan sturen. Maar als oom Theo te veel gedronken heeft, agressief wordt en wie er ook maar in de buurt komt uit gaat lopen schelden, dan moet hij toch echt nodig weg. Vertaal je dat naar een forum, dan zijn de medegebruikers van een specifiek forum de eerste verantwoordelijken voor het verloop van het feestje. Maar je hebt mods nodig voor het verwijderen van oom Theo.

Het gaat er niet om dat je niet mag zeggen wat je denkt. Het gaat negenennegentig van de honderd keer om de manier waarop.

De vraag om een OW voor Ibbel op de eerste pagina vind ik werkelijk van niveau 0 en tekenend voor de sfeer van wantrouwen die door gebruikers zelf tegen 'the powers that be' in stand wordt gehouden - kennelijk is groen besmettelijk en kom je er nooit meer van af, ook al ben je al jaren geen mod meer. Het topic wordt gestart naar aanleiding van een specifieke gebeurtenis. De naam van de persoon wordt noch door TS, noch door Ibbel genoemd, alleen de omstandigheden van de specifieke gebeurtenis worden aangevuld. WAAROM zou ze daar een OW voor moeten krijgen? Wie anders zou in dezelfde omstandigheden een OW krijgen?

Die hele polarisatie is nergens goed voor, levert ook niks op. Behalve dat mensen die zichzelf onmogelijk maken definitief de deur wordt gewezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 18:21

Femke schreef:
Maar wat zou je er, in die metafoor, van vinden als er een regel is op je werk dat je niet mag roken...
Jij steekt een sigaretje op, en je baas ontslaat je.
Je collega steekt ook een sigaretje op, en je ziet dat die niet ontslagen is...

Ik hoor graag twee kanten van een verhaal, die mis je vaak in zo'n reactie.
2 kanten om het verhaal een compleet beeld te geven.
Als ik een sigaret zou opsteken en mijn baas zou mijn ontslaan, dan zou ik het er toch wel naar gemaakt hebben, is namelijk geen grondig excuus voor een ontslag, er zullen nog wel meer dingen meespelen waarom ik wel ontslagen wordt en mijn collega niet.

(Zou sowieso omvallen van verbazing want wij roken met zn allen lekker in het pand samen met onze baas :D )

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-11 18:27

Zoals MS en wiet roken en telen :+ Maar dan zou ik wel graag weten als medewerker waarom er dan 2 verschillende regels gelden of er een andere reden is waarom er OP HET OOG wordt afgeweken van een regel . Ik zal een simpel voorbeeld geven. Ik heb een gehandicaptenparkeerkaart en aan mij kun je op goede dagen niet zien dat ik iets mankeer. Parkeer ik mijn auto op een speciale plaats voordat ik mijn kaart neerleg krijg ik prompt boze blikken. Parkeer ik met kaart zichtbaar zijn de blikken al minder boos, maar ze kijken pas niet meer boos als ik mijn krukken erbij pak.

Als het idee leeft dat er oneerlijk wordt gemodereert (al gaat dit topic daar eigenlijk helemaal niet over :P ) moet je de schijn wegnemen door openlijk uit te leggen waarom het zo lijkt. Of openlijk straffen zodat iedereen ziet dat er iemand verkeerd is bezig geweest.

Een snelheidsbon die is geflitst en later per post is binnen gekomen maakt geen indruk. Aangehouden worden terwijl iedereen je ziet maakt wel meer indruk. Aangehouden worden terwijl de camera van blik op de weg je filmt zal voro veel mensen genoeg reden zijn zich 2 keer te bedenken. Op enkele hardnekkige zielen na dan.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 18:33

chevax schreef:
Onassa en papagroom, op deze vraag is al heel vaak antwoord gegeven. Er wordt niet buiten Bokt gemodereerd. Ik zou ook niet weten waarom we buiten Bokt.nl zouden modereren?

Ja als antwoord dat er buiten bokt om niet gemod word.
Maar ik moet nu dus maar aannemen dat het toeval is dat er veel gebruikers die ook op PP komen nu zonder slag of stoot ineens een OW of ban krijgen die ze voorheen en dan vaak met veel pittigere uitspraken nooit gehad hebben.
Kijk, overkomt dat 1 persoon ala....maar het lijkt nu wel lopende band werk te zijn.
Dus voor jullie maakt het niets uit dat leden van bokt ook op PP komen??
Hoe verklaren jullie dit gegeven dan?

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 18:36

Onassa, ik kan je alleen maar zeggen hoe het zit. Jij hebt daar duidelijk een andere mening over. Er is gevraagd of er buiten Bokt wordt gemod, het antwoord is nee en meer kan ik daar niet aan doen. Dat lopende band werk waar je het over hebt, heb ik in ieder geval achter de schermen nog niet voorbij zien komen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-11 18:36

Als oermens dat voornamelijk onder een steen leeft, wat is PP en wat is het antwoord LB :o?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 18:36

Karuna zo zwart wit is het natuurlijk niet er zitten nogal wat nuances tussen.

karuna schreef:
Parkeer ik met kaart zichtbaar zijn de blikken al minder boos, maar ze kijken pas niet meer boos als ik mijn krukken erbij pak.

Naast dat ik persoonlijk niet warm of koud zou worden van een boze blik als het feit staat, vind ik dat dis een stukje incassering is, vaak genoeg wordt de invalideparkeerplaats onrechtelijk gebruikt en zal jij bijvoorbeeld naast de pot pissen. Nu de nuance, je zou het zomaar op prijs kunnen stellen als een medeweggebruiker dit persoon dr op zou wijzen dat hij 'verkeerd' geparkeerd staat :)

karuna schreef:
Als het idee leeft dat er oneerlijk wordt gemodereert (al gaat dit topic daar eigenlijk helemaal niet over :P ) moet je de schijn wegnemen door openlijk uit te leggen waarom het zo lijkt. Of openlijk straffen zodat iedereen ziet dat er iemand verkeerd is bezig geweest.

Ik denk dat maar weinig mensen hierop zitten te wachten, zitten al met de vinger bij de temknop als ze zich ook maar enigsinds belaagd voelen, denk niet dat je de situatie verbeterd door ze openbaar aan te stellen.
Sterker nog.....Ik denk dat bokt leegloopt.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-11 18:41

Als betekent dat bokt leegloopt omdat de mensen die lopen te klooien weggaan mist niemand dat denk ik. En als je openlijk door het bokt team op je vingers wordt getikt of aan de schandpaal wordt vastgeknoopt zal je denk ik je wel 2 keer bedenken voor je weer gaat stoken. En ook anderen zullen daardoor denk ik zich wel wat rustiger gedragen. Zuur voor de eerste paar die openlijk de pineut zijn maardat hadden ze zich dan eerder moeten bedenken. Maar dat werkt alleen als er echt eerlijk gekeken wordt wie nu schuld aan moddersmijten is. De persoon die eerst steeds een passerpunt in iemand been duwt keer op keer of de ander die daarna besluit een klasgenootje een gebroken neus te slaan.

In Frankrijk haal je het je niet in je hoofd een genderme tegen te spreken omdat daar nare gevolgen van komen. Dan zou eigenijk op bokt ook zo moeten zijn, maar wek op een eerlijke en open transparante manier die maar op een manier is te begrijpen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 18:42

Onassa schreef:
Dus voor jullie maakt het niets uit dat leden van bokt ook op PP komen??
Hoe verklaren jullie dit gegeven dan?

Onderbouw eerst dat 'gegeven' eens met harde cijfers.

Maar ik kan je wel een verklaring geven hoor: aannemend dat de ontevredenen op bokt hier sowieso al iedere keer de grenzen opzoeken en hun gram spuien, nu bovendien een uitwijkplaats in de vorm van PP hebben gevonden en daarom nét iets verder over de grenzen gaan (in een soort van: kan mij het bommen, ik heb al een alternatief, maar ik wil ze hier tóch nog wel even mijn mening geven), ja, dan zou het best kunnen dat ze nu vaker een OW krijgen, omdat ze hier roekelozer worden.

Jouw complottheorie zoekt daar dan wat anders achter, en het cirkeltje is weer rond.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 18:46

karuna schreef:
Als oermens dat voornamelijk onder een steen leeft, wat is PP en wat is het antwoord LB :o?

PP: http://www.poetsplaats.nu
LB: Wij hebben ook even moeten puzzelen, maar we gokken op 'Lekker Belangrijk'

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 18:47

Ibbel schreef:
En daar zit 'm natuurlijk de crux. Want is het waar dat dit op bokt gebeurt? En dat geloof ik niet. In ieder geval niet in mijn tijd als mod.
In dit soort zwart-wit gevallen wordt absoluut met dezelfde maten gemeten. Dat weet ik echt heel zeker, omdat ik er zelf bij ben geweest.

Toch niet zeker genoeg, want ik kan je uit eigen ervaring een geval vertellen waarbij meerdere personen exact hetzelfde deden, en er maar 1 persoon op aangesproken werd ;)
De anderen konden het ongestoord blijven doen.

Het gaat hier dan niet om het plaatsen van een opmerking als "pietje is stom".
Maar om iets van opmaak technische aard in tekst.

Maar zoals ik al eerder aangaf, ik mag dat specifieke geval niet bespreken. Als je het wil horen; mijn pb box staat open. ;)
Ik kan je in ieder geval verzekeren dat het wel degelijk gebeurd. Anders had ik m'n mond daar ook niet over opengetrokken.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 18:48

maar *miss naief steekt even de kop op* Zulke geruchten moeten toch ergens vandaan komen? Dat bepaalde users bepaalde knopjes hebben, dat er dingen achter de schermen gebeuren die niet door de beugel kunnen etc...
Zoiets verzin je toch niet? *knopje miss naief uit*

LB is idd lekker belangrijk.

Prr: Je kan bokt wellicht ook als een huiskamer zien zoals jij aangeeft, maar is bokt daar niet veel en veel te groot voor geworden? In een huiskamer tijdens een verjaardag ken je elkaar allemaal, de ene wat beter dan de ander, op een forum werkt dat niet zo (niet meer....)

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 18:49

Ik heb het net ook al in een pb aan iemand uitgelegd: gelijke gevallen worden gelijk behandeld.
Maar gevallen zijn zelden gelijk. De nuances van een geval zijn echter zelden zichtbaar, waardoor het kan lijken dat er met verschillende maten gemeten wordt, maar dat niet zo is.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 18:50

Inhakend op wat stef aanhaalt over klagende klanten aan de ene kant en jij als medewerker aan de andere kant. Als klanten bij mij klagen dan probeer ik een oplossing te vinden voor hun probleem en toon ik inderdaad begrip. Ik krijg klanten te spreken die echt stevig overstuur zijn en dan ook stevig taalgebruik gebruiken. Dat is prima, maar ik wil wél normaal behandeld worden. Als ik uitgeschold word dan is het al snel klaar. Ik behandel mijn klanten met respect en wil zelf ook met respect behandeld worden. Hetzelfde gold toen ik nog moderator was. Bij klachten en onvrede probeer ik een oplossing te vinden. Krijg ik een scheldpb dan voel ik mij niet verplicht om daar op te antwoorden. Ook niet met een beleefd 'wat zit je dwars?'. Als iemand mij niet dat kleine beetje respect kan bieden om een normale PB te sturen, dan heb ik ook niet het respect terug om een PB terug te sturen. Als mod ben je er inderdaad voor de gebruiker net zoals je er als medewerker voor de klant bent. Maar imo zijn er zeker wel grenzen. Als klant heb je rechten maar ook plichten, zelfde geldt ook voor gebruiker als Bokt.

Dus gefundeerde (onderbouwde) kritiek is alleen maar welkom. 100% goed kan je het nooit doen, je kunt er wel naar streven om het zo goed mogelijk te doen. 100% tevredenheid is onrealistisch, wel kun je er naar streven om mensen zo tevreden mogelijk te houden. En om dat te kunnen bereiken is kritiek en input hard nodig. Maar wél op een normale manier. Met tegen Bokt aanschoppen en brullen dat het allemaal slecht, waardeloos en corrupt is, is niet de manier. Met aangeven dat je X vindt en Y als een oplossing ziet is een stuk constructiever en met een beetje meer kans op succes ;)

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 18:53

stef schreef:
Prr: Je kan bokt wellicht ook als een huiskamer zien zoals jij aangeeft, maar is bokt daar niet veel en veel te groot voor geworden? In een huiskamer tijdens een verjaardag ken je elkaar allemaal, de ene wat beter dan de ander, op een forum werkt dat niet zo (niet meer....)

Ik denk het eigenlijk niet. Lang niet alle gebruikers zitten overal. Op NM bijvoorbeeld had je echt een club 'regulars' die je op een gegeven moment echt wel kent, en elkaar ook kennen. Denk dat dat op de meeste fora wel redelijk zo werkt. Alleen op de hele grote, algemenere fora als MW en LZP is dat 'kennen' er niet meer zo.

Waar je in mijn vergelijking meer last van hebt is dat mensen in het algemeen op Internet het decorum wat sneller laten vallen (relatief anoniem medium, een van de redenen om SA's niet te willen), maar ook minder snel een ander aanspreken op ongewenst gedrag, omdat de cohesie van de groep minder sterk is.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 18:56

Ik ken hier niemand hoor... Ik weet dat jij Prrr bent en dat je groen bent, maar als je morgen je naam verandert en zwart wordt zou ik geen idee hebben (even voorbeeld omtrent het kennen).
Mensen waarmee ik in een HK zit ken ik de persoonlijke verhalen van, een aantal weleens ontmoet tijdens een event, vind ik toch heel wat anders.
Je bedoelt dat mensen hier elkaar minder snel op ongewenst gedrag aanspreken? K zou wel willen, maarja..... dan zijn we weer terug bij af

Berdien: Wellicht persoonlijk...

Ik heb zo ontzettend veel verschillende situaties mee gemaakt, en natuurlijk is de rek er een keer uit. Maar zelfs bij een klant die mij uitmaakte voor kankerwijf heb ik hem gevraagt of hij mij op een normale manier te woord wilde staan. Vervolgens was ik weer een kankerwijf, klant aangegeven dat ik hier zat om hem te helpen, maar dat als hij zijn toon niet zou veranderen ik genoodzaakt was de verbinding te verbreken. Bij de 3e keer heb ik dit ook gedaan, maar ik heb de klant wel 2 kansen gegeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 18:59

Prrrr schreef:
Ik heb het net ook al in een pb aan iemand uitgelegd: gelijke gevallen worden gelijk behandeld.
Maar gevallen zijn zelden gelijk. De nuances van een geval zijn echter zelden zichtbaar, waardoor het kan lijken dat er met verschillende maten gemeten wordt, maar dat niet zo is.

Ok... als jij dit als mod wil stellen, doe ik toch mijn mond open....
Want het is gewoon niet waar wat je hierboven schrijft.

Heel specifiek geval; mijn eigen geval.
En dat was een heel mooi zwart/wit geval waarbij er inderdaad sprake was van een exact zelfde type "overtreding":

Ik gebruikte enige tijd geleden altijd 3 sterretjes in mijn topic titels bij ITP.
Dat was mijn 'handelsmerkje' zodat mensen mijn foto's snel konden vinden.

Op een dag besloot een moderator dat dit "niet kon".
Hoewel hier niets over in de regels staat.
Ik werd hier op aangesproken. Mijn titels werden prompt aangepast.

Ondertussen ging iedereen vrolijk verder met het uitbundig plaatsen van speciale tekens in topic titels.
Want meer mensen deden dit. Tientallen mensen.

Ik was de énige wiens berichten daar toen op werden aangepast.
Logisch; want er was (en is nog steeds als ik me niet vergis) geen regel die stelt dat het verboden is om speciale tekens in de titel te plaatsen.

Pas na vele berichten van mij naar het moderator team, zijn ze uiteindelijk ook bij anderen die tekentjes weg gaan halen.
Maar daar heb ik behoorlijk voor moeten pushen.

Nou gaat dit maar om een heel onbenullig dingetje.
Maar het is wel een kristalhelder voorbeeld van hoe er dus absoluut NIET gelijk behandeld wordt hier op bokt. ^)
Terwijl dit nou typisch iets is waar absoluut geen ongelijke behandeling in HOEFT te bestaan.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 19:05

Ik wist dat je dat bedoelde - heb het niet aangehaald, omdat je dat zelf ook niet deed - en durf best te stellen dat niet altijd alle titels meteen zijn aangepast, maar uiteindelijk zijn alle titels aangepast.

Daarbij speelt een rol dat mods niet altijd fulltime on line zijn, en er soms belangrijker dingen spelen dan ruitjes, hartjes en uitroeptekens uit titels halen.

Er worden met grote regelmaat titels aangepast. Er staat bijvoorbeeld ook nergens dat je titels niet in CAPS LOCK neerzet, maar ook die worden aangepast. Het gaat om de algemene leesbaarheid: ga je niet-leesbare tekens in een titel toestaan, waar houdt het dan op? Vandaar dat niet-functionele tekens uit een titel gewoonlijk verwijderd worden.

Overigens: je had er wel een trend mee gezet. Heeft ook een hoop werk opgeleverd...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 19:06

Maar... wtf :?
Wat is er ernstig aan sterretjes?

Ik stoor me meer aan de paardensmiley die ineens overal opduikt ;)

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 19:07

Het wordt pas irritant als je de topiclijst voorbij ziet komen met ruitjes, hartjes, sterretjes en wat er allemaal nog meer aan rare toevoegingen onder de alt-combinaties ziet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 19:07

Prrrr schreef:
Overigens: je had er wel een trend mee gezet. Heeft ook een hoop werk opgeleverd...

Laat ik daar dan in ieder geval de lol maar van in zien, achteraf ;) 8-)