Aanvraag Kleurengenetica sub forum

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Re: Aanvraag Kleurengenetica sub forum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-10 12:26

En hoe zie jij een centraal topic regeltechnisch?

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 12:39

Wat mij betreft zijn daar de belangrijkste regels dat het geen HK-topic is, dus wel ontopic blijven en onderwerpen die een eigen topic kunnen dragen bij voorkeur in een los topic zetten.
Ik zou dit topic zien als een plaats om over KG te praten, terwijl je daarnaast ook nog de mogelijkheid hebt om je specifieke vragen in een eigen topic te zetten.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-10 12:40

En wat betreft bijv foto's? In link of 2 foto's toegestaan of?

Ik vind die calculator nog steeds niet je van het, maar we moeten het er maar mee doen vrees ik

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 12:50

Over de invulling, dus bijv foto's in link of zichtbaar, gaan we het verder hebben als hier aangegeven wordt dat zo'n topic een goed idee is.

De calculator, als er een alternatief is dat beter werkt/completer is, of mss een erbij die het ontbrekende aanvult, dan kunnen we altijd vragen of we die mogen gebruiken.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 12:50

De kennis over de effecten van het genen pakket neemt op het moment sterk toe, de aandacht hiervoor in de publieke hoek focust zich op dit moment nog mn op de kleuren maar in de wetenschappelijke hoek is dat al veel breder (bijvoorbeeld voedingseffecten tijdens de zwangerschap op de nakomelingen dat in de humane geneeskunde onderwerp is van veel studies, en wat in de humane geneeskunde veel gedaan wordt vind vrijwel altijd navolging in de diergeneeskunde). Dat betekent dat deze focus op termijn dus ook veel meer de publieke hoek in zal gaan komen. Zou een tabblad 'genetica' (dus wat algemener) onder de noemer 'medisch' dan niet praktisch zijn? Dat zou betekenen dat dat nu effectief gezien op kleurengenetica zal neerkomen (met alle genoemde argumenten) en een deel klonen (waar ook al aardig wat topics over te vinden zijn) maar in de toekomst kunnen alle gen gerelateerde onderwerpen daarin geplaatst worden. Regeren is vooruitzien?
Laatst bijgewerkt door troi op 08-12-10 13:21, in het totaal 1 keer bewerkt

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 13:19

Dank U voor het 'gebaar', maar...

Persoonlijk lijkt mij een centraal topic, maar niks.
Om de heel simpele reden dat dit - imo - nog al moeilijk te volgen is.
Men post iets en bvb. 5 reacties verder is men al over iets anders bezig.
Zo'n centraal topic wordt al gauw een boeltje, terwijl genetica (voor veel mensen) toch vrij ingewikkelde materie is.

Dan lijkt het voorstel van troi om een (sub)-subforum 'genetica' onder medisch te plaatsen interessanter.

Zijn we gelijk ook van de discussie af of iets onder KG bij FA of KG bij WN-FA hoort. Dan hoort dat alles (plus andere genetische topics) gewoon onder "genetica".

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 13:26

troi schreef:
De kennis over de effecten van het genen pakket neemt op het moment sterk toe, de aandacht hiervoor in de publieke hoek focust zich op dit moment nog mn op de kleuren maar in de wetenschappelijke hoek is dat al veel breder (bijvoorbeeld voedingseffecten tijdens de zwangerschap op de nakomelingen dat in de humane geneeskunde onderwerp is van veel studies, en wat in de humane geneeskunde veel gedaan wordt vind vrijwel altijd navolging in de diergeneeskunde). Dat betekent dat deze focus op termijn dus ook veel meer de publieke hoek in zal gaan komen. Zou een tabblad 'genetica' (dus wat algemener) onder de noemer 'medisch' dan niet praktisch zijn? Dat zou betekenen dat dat nu effectief gezien op kleurengenetica zal neerkomen (met alle genoemde argumenten) en een deel klonen (waar ook al aardig wat topics over te vinden zijn) maar in de toekomst kunnen alle gen gerelateerde onderwerpen daarin geplaatst worden. Regeren is vooruitzien?

Dit vind ik een hele sterke troi! En daarin dan wellicht een centraal topic met 'welke kleur heeft mijn paard?' Voor de standaard vragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 13:37

Is het dan misschien een idee, tot de mogelijkheid er is om echt een aparte sub te openen. Te besluiten dat alle vragen met betrekking tot genetica, dus ook de kleurengenetica, onder medisch moeten vallen?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-10 14:14

Want? Wat is er medisch aan wat krijg ik als ik een vos met een roan kruis?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 14:17

Het is een stukje genetica, en dat zou onder de noemer medisch passen :j (in mijn redenatie dan :+ )

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 14:18

Het voortplantingsproces lijkt me medisch. En de kleuren zijn een van de uitkomsten daarvan. Reden dat ik suggereerde om het onder medisch te plaatsen is vanwege de bredere 'genetica' context. Is maar een suggestie natuurlijk. Nog afgezien van de plaatsing, wat vind jij van het idee van een bredere benaming?

Puur nieuwsgierigheid hoor.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 17:12

MD is voor vragen over gezondheidsproblemen van paarden, daar past KG toch niet onder?

En waarom zouden er meer KG topics geopend worden onder MD dan nu onder FA?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-10 17:14

Punt waar ik nu trouwens wel tegenaan loopt: FA-AM in zijn algemeen. Dit lijkt toch met name gericht te zijn op de KWPN/NRPS sportpaarden. Andere rassen stellen hun foktechnische vragen in de rassensubs. Moet dit hele verhaal niet onder de loep? (of kan ik hier beter eennieuw topic over starten?)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 17:15

Ik ben persoonlijk wel van mening dat er naar het complete fokverhaal gekeken moet worden inderdaad :j dat is mi wel verwarrend :j

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 17:24

Dat lijkt me een eigen onderwerp idd. Maar voor het gesprek nu: F-AM is voor alle rassen waar geen subs voor zijn. De rassensubs die we hebben, zijn gemaakt om de (in verhouding grote hoeveelheid) posts over een bepaald ras overzichtelijk bij elkaar te zetten. Ik denk dat de rassensubs zeker gewaardeerd worden en zou daar niet aan willen tornen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-10 18:41

Ok zeker, maar wat voor nut heeft FA-AM dan nog? Dan kan je beter een sub sportpaarden/pony's oid maken

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 18:55

Tja, als jullie het niet onder medisch vinden vallen kan je genetica ook als sub onder FA zetten O:)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-10 18:58

Ik zie de meerwaarde niet mbt kleuren voor een sub onder medisch. Een aantal medische zaken hangen samen met KG, maar veel ook niet, dus ben ik nogsteeds voor een eigen sub ;)

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 19:53

stef schreef:
Ok zeker, maar wat voor nut heeft FA-AM dan nog? Dan kan je beter een sub sportpaarden/pony's oid maken

De verschillende stamboeken waar over gepost wordt zijn onderling erg verschillend, maar op zichzelf is het aantal topics per stamboek dan weer te klein om een eigen sub te vullen.

Daarnaast is FA ook voor alle algemene fokkerijvragen, deze vragen die nu op de 1e pagina staan zouden over elk stamboek kunnen gaan:

-Meer info over DNA-test gevraagd
-Afstamming voor Dummies (noteren afstamming)
-DNA komt niet overeen met DNA dekhengst?!
-inteelt?
-Predikaten en kosten diverse stamboeken

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 01:48

Wat een grote onzin dat dat subforum niet geopend wordt. Er zijn bijna 100 !!! bokkers enthousiast over, er zijn genoeg topics over en die staan nu als een grote puinhoop verdeeld over allerlei forums.
Ik heb geen FLAUW idee waar ik moet kijken als ik informatie over kleurengenetica zoek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 11:41

Er wordt hier een centraal topic aangeboden en dat aanbod wordt afgeslagen? Waarom? Dat is toch een mooie stap op weg naar het centraal verzamelen van alle vragen en informatie op het gebied van KG?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 11:57

Ik sla een centraal topic niet af, maar de laatste week is er e.a. gebeurt (heb getemd op KG topics die in rassensubs stonden) en daar wordt dan vervolgens niks mee gedaan, en de topics staan prima waar ze nu staan en er is geen meerwaarde om ze te verplaatsen naar FA-AM Ja sorry, maar dan houdt het voor mij op

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 12:03

Mja, dat vind ik ook bijzonder vreemd. Hier wordt hard geroepen "hoort op F-AM", (ver)plaats het daar dan ook (heen).

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 18:03

Nav die twee topics is nog overleg bezig, over de vraag wanneer een topic KG is en wanneer niet. Niet ieder topic waar het woord kleur in genoemd wordt gaat over vererving, of is gebaat bij antwoorden die daar helemaal op in gaan. Vragen die echt over het ras op zich gaan, hoorden altijd al op de rassensubs thuis. We zijn nav de TeMs in gesprek over een duidelijke richtlijn hiervoor.

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 18:10

Quir schreef:
1. Stef
2. Flyer
3. Nouks
4.xElienx
5.Sandra3235
6. PureSylk
7.betssa
8. kehdra
9.Chely