Bedankt voor je tem, we gaan er naar kijken.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 22:53

Electra63 schreef:
Iedereen mag een mening hebben of meepraten, het moet alleen niet discrimerend worden of onbeschoft of bewust kwetsend.

Of onbegrijpelijke hoeveelheden gezwam en linken :+

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 22:58

Nicolletje schreef:
nicole3939 schreef:
Nee hoor daarvoor niet, meer om de reden die Heino geeft.

Huh? Ik had het over welke pb's ik kreeg...

Waves, niet iedereen is zo goed om zijn gevoelens te kunnen vertalen naar woorden. Dat wil niet persé zeggen dat zo iemand niet mee wil doen aan de discussie, maar je krijgt het gevoel wel dat dat niet mag, als zo iemand verbaal helemaal afgebrand wordt.

Dressuur, fokken, enzovoorts is (imo) vakkennis, wat je zegt, maar iédereen in Nederland boven de 18 heeft stemrecht en mag dus gewoon een mening hebben en stemmen wat die wil en daar zelfs over praten.

Dan begrijpen wij elkaar verkeerd, ik dacht dat jij het erover had, waarom mensen niet meer in dat topic meepraten.

Maar ehhh dit topic gaat bijna dat topic worden.......

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 23:01

Nouja, goed, het is blijkbaar heel moeilijk voor bepaalde mensen om hand in eigen boezem te steken.
Het Mod-team heeft er maar een moeilijke taak aan, ze doen het niet gauw goed blijkbaar.

Misschien hebben een aantal hier het nog niet helemaal door, maar het team heeft volgens mij helemaal niet zo eenzijdig (politiek gekleurd) gereageerd en zelfs een aantal behoorlijk de hand boven het hoofd gehouden, personen die keer op keer persoonlijk kwetsend werden.

Ik begrijp daarom ook niet goed, wát je dan van bokt nog verwacht, behalve dat de politieke topics vanaf nu misschien gesloten gaan worden.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 23:03

nicole3939 schreef:
Dan begrijpen wij elkaar verkeerd, ik dacht dat jij het erover had, waarom mensen niet meer in dat topic meepraten.

Ik dacht inderdaad: ".... maar ik heb nog nooit een Pb van jou ontvangen :? "

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 23:07

Nicolletje schreef:
Nouja, goed, het is blijkbaar heel moeilijk voor bepaalde mensen om hand in eigen boezem te steken.
Het Mod-team heeft er maar een moeilijke taak aan, ze doen het niet gauw goed blijkbaar.

Misschien hebben een aantal hier het nog niet helemaal door, maar het team heeft volgens mij helemaal niet zo eenzijdig (politiek gekleurd) gereageerd en zelfs een aantal behoorlijk de hand boven het hoofd gehouden, personen die keer op keer persoonlijk kwetsend werden.

Ik begrijp daarom ook niet goed, wát je dan van bokt nog verwacht, behalve dat de politieke topics vanaf nu misschien gesloten gaan worden.

Idd hebben ze een aantal behoorlijk de hand boven het hoofd gehouden!! Ja, en misschien moet je je hand eens in eigen boezem steken ja!

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 23:08

Feit is dat bijna niemand weet hoe je een goede discussie voert. Drogredenen zijn overvloedig aanwezig (zo'n beetje 80% van de posts). Ik ben voor een sticky met alle drogredenen en waarom dat geen geldige discussie methodes zijn.

Voor een discussie is een bepaalde mate van doordachtzaamheid en intelligentie nodig. Sjaak van drie huizen verder kan er wel een mening over hebben, maar dat betekend niet dat hij iets toe te voegen heeft aan een discussie en dan laat ik de vraag of ie zichzelf wel staande kan houden maar achterwegen. Ik weet dat dit geen populaire mening is, maar zo zit het in feite wel. Net als wat waves zei over fokkerij en shetlanderveulentjes. Het gaat gewoon niet op die manier.

Discusseren is een kunstvorm waar niet iedereen evenveel kaas van heeft gegeten.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 23:08

@ Nicolletje: Als ik onder "een aantal" hoor dan zou ik dat graag horen. Ik zou het wel willen weten als ik persoonlijk kwetsend bezig ben en dat blijkbaar zelf niet zie. Dat zou ik ook verwachten van moderators. Niemand moet de hand boven het hoofd gehouden worden, kritiek is altijd welkom maar wel graag met duidelijke uitleg.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 23:31

Waves schreef:
@Nicolletje: Gaat dit nog over waarom mensen niet (durven) te reageren in topics?

Ja dat was wel mijn bedoeling.

Nee, jij niet Waves volgens mij, jij gaat in op de inhoud zelf, maar hierboven is het zoveelste voorbeeld.
Ik praat in algemeenheden namelijk, beledig niemand persoonlijk, spreek niemand in het bijzonder aan.

Dat er iemand zich aangesproken voelt is in principe niet mijn probleem, maar dat wordt het nu wel zo gemaakt en de verleiding is groot om een rot-opmerking te maken maar ik doe het niet vanwege de overtuiging van mezelf dat ik op de inhoud in wil gaan en niet persoonlijk wil worden.

Op internet kan je namelijk allerlei eigenschappen aan zowel een bericht als aan een persoon toedichten die er misschien helemaal niet zijn.
Maar omdat iedereen met een gekleurde bril leest komen die vanzelf.
Het lijkt mij de (moeilijke) taak van de mods om hieraan voorbij te kijken, maar dat wil niet zeggen dat een mod per definitie verkeerd kijkt omdat het niet via dezelfde bril is als de jouwe (en met 'jouwe' bedoel ik elke poster/ gebruiker, niet één specifiek persoon hier).

De mod's hebben al veel hulken gegeven dat er persoonlijke aanvallen zijn en het gaat maar door.
Maar tot nu toe is er geen enkele persoon geband die dit doet, volgens mij. En die persoon ben ik zelf niet, ik kan écht geen ban krijgen omdat ik toevallig mijn mening neerzet in het algemeen.

Het lijkt mij de bedoeling van Bokt dat er een discussie met alle lagen van de bevolking plaatsvindt en het lijkt mij dat Bokt daar ook aan wil voldoen, maar het is wel erg lastig soms.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 23:35

@Phormicola:

Het lijkt me heel leuk en leerzaam als er voor enkele topics een discussieleider wordt aangesteld die specifiek op discussietechnieken de boel leidt.:)
Dus nou eens niet op de inhoud maar juist op de vorm! De grenzen van discriminatie bijvoorbeeld worden juist bewaakt door de vorm van discussiëren dus de inhoud is dan feitelijk al niet meer relevant om op te modereren.

Van mijn part is er dan daarnaast een laagdrempelig topic over hetzelfde onderwerp waar iedereen vrij in kan reageren zoals hem of haar goeddunkt.

Dus bijvoorbeeld:

*Topic 1: Praat hier mee over de politiek (waar iedereen zich vrij kan uiten en "traditioneel" gemodereerd wordt)

*Topic 2: Discussie volgens de regelen der kunst over politiek (voor iedereen die volgens de discussieregels in debat wil over politiek waarbij een gespreksleider op de vorm modereert)

Al doet Bokt het maar bij 1 of 2 topics, gewoon voor de liefhebbers. Dan kom je aan de wensen van een hoop mensen tegemoet en de rest voelt dan niet zo'n drempel om mee te praten want die kunnen in topic 1 terecht.

Lijkt mij een prachtige oplossing voor Bokt om eens te proberen! *\o/*

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 23:38

Waves schreef:
@Phormicola:

Het lijkt me heel leuk en leerzaam als er voor enkele topics een discussieleider wordt aangesteld die specifiek op discussietechnieken de boel leidt.:)
Dus nou eens niet op de inhoud maar juist op de vorm! De grenzen van discriminatie bijvoorbeeld worden juist bewaakt door de vorm van discussiëren dus de inhoud is dan feitelijk al niet meer relevant om op te modereren.

Van mijn part is er dan daarnaast een laagdrempelig topic over hetzelfde onderwerp waar iedereen vrij in kan reageren zoals hem of haar goeddunkt.

Dus bijvoorbeeld:

*Topic 1: Praat hier mee over de politiek (waar iedereen zich vrij kan uiten en "traditioneel" gemodereerd wordt)

*Topic 2: Discussie volgens de regelen der kunst over politiek (voor iedereen die volgens de discussieregels in debat wil over politiek waarbij een gespreksleider op de vorm modereert)

Al doet Bokt het maar bij 1 of 2 topics, gewoon voor de liefhebbers. Dan kom je aan de wensen van een hoop mensen tegemoet en de rest voelt dan niet zo'n drempel om mee te praten want die kunnen in topic 1 terecht.

Dat zou inderdaad een pracht oplossing kunnen zijn! Hoop dat bokt meeleest en het in overweging wil nemen.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 23:39

Nicolletje schreef:
Het lijkt mij de bedoeling van Bokt dat er een discussie met alle lagen van de bevolking plaatsvindt en het lijkt mij dat Bokt daar ook aan wil voldoen, maar het is wel erg lastig soms.

En wat vindt je dan van het idee van Phormicola wat ik hierboven post? Zou dat voor jou een oplossing kunnen zijn?

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 23:41

Het ligt eraan wie de discussieleider wordt en wie de regels dan bepaalt, lijkt mij. :D
Graag wel een onafhankelijk persoon zonder voorgekleurde mening ;)

Maarja, Bokt heeft al moeite om gewone mods te vinden omdat modden zoveel tijd kost, laat staan extra mods voor jouw innovatieve project.

Anoniem

Re: Bedankt voor je tem, we gaan er naar kijken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 23:45

Gaat het hier nu niet erg offtopic?

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 23:55

Nicolletje schreef:
Het ligt eraan wie de discussieleider wordt en wie de regels dan bepaalt, lijkt mij. :D
Graag wel een onafhankelijk persoon zonder voorgekleurde mening ;)

Maar ja, Bokt heeft al moeite om gewone mods te vinden omdat modden zoveel tijd kost, laat staan extra mods voor jouw innovatieve project.

Nou het aardige is dat de kunst van discussiëren niet gebonden is aan iemands mening. De regels zijn gewoon beschreven en zijn globaal als volgt:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Drogreden

Die regels kan iedereen handhaven, ongeacht iemands inhoudelijke mening. Ze gaan puur over de vorm, de kleur van de gespreksleider doet dan dus niet terzake.
Hoewel je er wel van uit moet kunnen gaan dat de gespreksleider niet teveel foutjes erdoor laat glippen, dit kan je echter zelf controleren want de regels zijn open en duidelijk.

En als je discussietechnieken volgens de regels nog niet kent of daaraan twijfelt dan is het een mooie gelegenheid om ze te leren. Ik ben ook serieus reuzebenieuwd op welke drogredeneringen ik zelf kan worden betrapt :D

Volgens mij heeft Phormicola zichzelf al aangeboden als gespreksleider en anders is er vast nog wel iemand te vinden die hier goed in is en het leuk vindt.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 23:56

Chiqa schreef:
Gaat het hier nu niet erg offtopic?

integendeel! We werken aan een oplossing! :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 23:56

Wat voor oplossing? dat er antwoord wordt gegeven op de tem?

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 00:04

Chiqa schreef:
Wat voor oplossing? dat er antwoord wordt gegeven op de tem?

Nee, een oplossing voor de kern van het probleem waar de frustraties over de tems onder andere uit voort vloeien.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 00:10

Leuk idee, maar ik zie het eerste obstakel al verschijnen, afgaande op jouw link:

"Als je niet voor ons bent dan ben je tegen ons."

De rest laat ik maar achterwege

;)

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 00:16

Nicolletje schreef:
Leuk idee, maar ik zie het eerste obstakel al verschijnen, afgaande op jouw link:

;)

**zucht** ik zou wat verder lezen %)

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 00:19

Nicolletje schreef:

;)

Huh, hoe bedoel je?

Wat jij noemt is een voorbeeld van een drogredenering, een vals dilemma om precies te zijn. Die argumentatievorm is dus niet toegestaan in een debat volgens de regelen der kunst. Of het nou over paarden, eten, voetballen of politiek gaat.

Wat is het obstakel precies? Er zijn genoeg mensen die het fijn vinden volgens die regels een debat te voeren denk ik. Ligt het je niet dan kan je op je eigen manier discussiëren in het andere topic. Iedereen blij toch? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 00:24

Dus toch offtopic. Zou zeggen open een nieuw topic Waves, mss vind je aanhangers, lijkt mij verder niet interessant of bokkers wel of geen reacties krijgen op de tems.

Weer ontopic dan maar?

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 00:27

Wordt dan toch uiteindelijk een rustig topic, denk ik.
Ik heb namelijk al verschrikkelijk veel drogredenen naar mijn eigen hoofd gekregen.

Als de in dit geval aangedragen discussieleider zelf al een gekleurde mening heeft lijken mij drogredenen niet herkend te worden, dus totaal zinloos om een aparte discussie op te starten.

Dat is mijn bezwaar.

Verder hou ik erover op want het is teveel off topic inderdaad. Om het toch wat on-topic te maken, ik vind dat de mods van Bokt een moeilijke taak hebben maar het heel niet slecht doen voorlopig.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 00:34

Nicolletje schreef:
Wordt dan toch uiteindelijk een rustig topic, denk ik.
Ik heb namelijk al verschrikkelijk veel drogredenen naar mijn eigen hoofd gekregen.

Als de in dit geval aangedragen discussieleider zelf al een gekleurde mening heeft lijken mij drogredenen niet herkend te worden, dus totaal zinloos om een aparte discussie op te starten.

Dat is mijn bezwaar.

Niks mis met een rustig topic denk ik. Het is mede bedoeld om te leren dus ook jij zal dan hopelijk minder drogredeneringen naar je hoofd krijgen.

De discussieleider hoeft alleen maar geschoold te zijn in het herkennen van drogredeneringen, dat kan echt los staan van de inhoud. En zoals ik zei, de regels zijn open en bloot dus iedereen kan het controleren.

Misschien werkt het niet, er zit ergens wel een punt in je bezwaar hoewel ik dus denk dat het wel mee zal vallen, zeker omdat Phormicola volgens mij objectief is. Maar dat merken we dan wel. Het lijkt me in ieder geval interessant om het te proberen en er zijn mensen die het wél leuk vinden. :)

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 00:35

Heino schreef:
Wat is de waarde van om een reactie vragen bij een TEM, wanneer je enkel een dergelijke tekst terug krijgt?

Ik heb nou werkelijk nog nooit een reactie op een TEM teruggekregen!

insun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 00:39

Waves schreef:
@Phormicola:

Dus bijvoorbeeld:

Ik zie die oplossing niet zo? :?
Als ik het goed begrepen heb, temmen nogal veel mensen omdat zij vinden dat er kwetsende, racistische of discriminerende posts geplaatst worden. Diezelfde mensen blijven (ondanks hun ergernis) niet weg uit dat soort topics, omdat zij het niet over hun hart kunnen verkrijgen deze opmerkingen niet recht te zetten.
Wat gebeurt er nu als die opmerkingen die de tems veroorzaken, in discussietopic 1 worden gedaan? Blijven de mensen die naar topic 2 gaan, waar die opmerkingen/drogredenen verboden zijn en waar die mensen kunnen discussiëren op de manier zoals zij vinden dat een discussie gevoerd moet worden (nu ik erover nadenk de meeste posters van dit topic trouwens) dan in dat tweede topic? Of kunnen ze het weer niet over hun hart verkrijgen en komen toch weer naar het eerste topic om te temmen op die posts?