Op bokt wel 'je' en geen 'u'?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

FaberSmid

Re: Op bokt wel 'je' en geen 'u'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 21:46

Kinderachtig niet waar, dat kind in mij? Ga lekker met mijn autotje spelen, voordat ik tegen de boktregels in ga schrijven. Wat dames mannen alles wel niet aan doen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 21:53

Ohjaaa FS, nu hebben wij het weer gedaan he? :P

Mirgeenjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 21:58

xD Omdat het automatisch is. Waarschijnlijk (denk ik) omdat als je je schrijft, is het minder persoonlijk dan u. En je vraagt het het meeste aan kinderen... xD ik doe het ook gewoon, je gedoe.. Ik vind dat je je er niet zo druk om moet maken...

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 22:04

U dames maken het mannen al moeilijk, maak het nu niet niet extra moeilijk. Als man zijnde een verloren strijd, kan men niks anders dan zich overgeven. Maar ondertussen gaan de mannen toch verder, geen keuze zich extra dom voor te doen.

Vraag echter af hoeveel u schrijvers bokt heeft?

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 09:04

xKatleentjex schreef:
Mysa, dat was geen Nederlands maar Vlaams, en daarin is nogal veel "gangbaar" :D . Iemand in het topic uit Roeselare verstond hem wel, dus ik gok dat FaberSmid vooral in "de Vlaanders" het Vlaams heeft opgepikt?

het was vooral de analogie met het frans die mij op het juiste spoor :') zette ;)

FaberSmid schreef:
Vraag echter af hoeveel u schrijvers bokt heeft?

eentje: jij ... euh ... u :D

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 09:19

Nee ben niet de enige, professor en zo zijn er toch wel meer?

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 09:23

grapje ;)

nee, je bent niet de enige, maar jullie zijn wel een bedreigde diersoort :+

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 09:41

Bedreigend diersoort ook nog wel, niet uitstervende?

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 10:00

ik hoop dat jullie nog lang niet aan uitsterven toe zijn, dat zou niet goed zijn voor de bio-diversiteit op bokt :D

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 11:07

Bokt zou wel rustiger en gehoorzaam worde .

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 11:10

en saaier :+

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 14:47

Fiffill schreef:
Ik sta heel stevig in mijn schoenen :D alhoewel vriendlief me er wel vaker mee pest maar daar heeft 'ie meer zichzelf mee... zijn voeten zijn namelijk kleiner dan die van mij. :')

Die Friese zin :D :D ik ga hem niet vertalen, dat zou oneerlijk zijn (heb familie in Friesland dus versta het probleemloos, dat is valsspelen :Y) ).

haha, inderdaad.. vraag me af waar de reactie van finstar blijft.. mischien durft die nu niet meer :+

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 14:51

LadyGrace schreef:
Der binne folle oellewabbers jir in hollan.. ik soe sese, gean toch mei een yzerloekbulleg nei iets heechs en gean der mei een donderdeldoekje wer nei beneden.

Pffff..eitje..

Daar binnen vallen oelewappers hier in Nederland... Ik zou zeggen, ga mij toch een ijzerluikbeleg naar iets haags en ga er mij een donderdeldoekje (= een donderdoekje van een del) waar niet beneden.

Je hebt wel een raar spraakgebrek, sorry dat ik het zeg.

:+

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 14:59

ik zal eens een poging wagen ('t is niet omdat ik weet dat fries een taal is dat ik er iets van begrijp :+ )

er zijn veel oelewappers hier in holland ... ik zou zeggen, ga toch met een dinges naar omhoog en ga met een dinges weer naar beneden.

mijn vriend google zou mij waarschijnlijk een heel stuk verder kunnen helpen, maar ik wil niet vals spelen :P

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 20:13

Zal ik, als Hollander-met-enige-Friese-kennis (ik heb ook veel Friese boeken gelezen vroeger bij mijn opa en oma - pake en beppe :D ) dan maar zo flauw zijn om 'm te verraden (nu hoop ik wel dat ik hem goed vertaal, je weet maar nooit, ik ben tenslotte geen Fries :') ).

Vrije vertaling, om de zin een beetje mooi in het Nederlands te vertalen.
Spoiler:
Er zijn veel oelewappers hier in Holland... ik zou zeggen, ga toch met een trein (letterlijk: stoomtrein of stoomlocomotief, dacht ik) naar iets hoogs en spring er met een parachute weer vanaf.

Toch?
De eerste "dinges", zoals Fojoe het noemt, weet ik eigenlijk ook alleen maar omdat ik er als kind een boekje over had, het is niet echt een woord wat nu nog vaak gebruikt wordt in het Fries (denk ik?)

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 20:19

xKatleentjex schreef:
LadyGrace schreef:
Der binne folle oellewabbers jir in hollan.. ik soe sese, gean toch mei een yzerloekbulleg nei iets heechs en gean der mei een donderdeldoekje wer nei beneden.

Pffff..eitje..

Daar binnen vallen oelewappers hier in Nederland... Ik zou zeggen, ga mij toch een ijzerluikbeleg naar iets haags en ga er mij een donderdeldoekje (= een donderdoekje van een del) waar niet beneden.

Je hebt wel een raar spraakgebrek, sorry dat ik het zeg.

:+

jaaaaaa... ik kan zo zien dat jullie allemaal vals spelen..
vertaalmachine.. want dit is perfect fries!!!
totaal.. geen spraakgebrek... weet je wel wat een donderdeldoekje is.. en een yzerenloekbuleg

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 20:21

Komt mijn zin iets in de buurt?

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 20:21

Fiffill schreef:
Zal ik, als Hollander-met-enige-Friese-kennis (ik heb ook veel Friese boeken gelezen vroeger bij mijn opa en oma - pake en beppe :D ) dan maar zo flauw zijn om 'm te verraden (nu hoop ik wel dat ik hem goed vertaal, je weet maar nooit, ik ben tenslotte geen Fries :') ).

Vrije vertaling, om de zin een beetje mooi in het Nederlands te vertalen.
Spoiler:
Er zijn veel oelewappers hier in Holland... ik zou zeggen, ga toch met een trein (letterlijk: stoomtrein of stoomlocomotief, dacht ik) naar iets hoogs en spring er met een parachute weer vanaf.

Toch?
De eerste "dinges", zoals Fojoe het noemt, weet ik eigenlijk ook alleen maar omdat ik er als kind een boekje over had, het is niet echt een woord wat nu nog vaak gebruikt wordt in het Fries (denk ik?)

perfect :D maar dat komt dan ook echt wel doordat je pake en beppe frysk zijn.. maar die nederlanders hier bakken er niets van.. kathleen, niet gemeen bedoelt hoor.. vind het leuk dat je het probeerd.. maar die zin die je gemaakt hebt.. is echt heel erg lollig _O-

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 20:23

Ah toch maar goed dat ik als kind een boekje over een yzerenloekgedoe had. :')
En ja, ze praten altijd Fries tegen me dus ik versta het gewoon. Ik kan het zelf niet echt spreken (maar ik kom best een end) maar lezen gaat ook wel. Nu ken ik niet alle woorden natuurlijk, maar uit een zin kun je ook al veel opmaken.

Ik merk zelfs geen echt verschil meer tussen Fries en AN, ik heb wel eens mensen meegenomen naar Friesland en die zaten me dan aan te gapen "waar gaat het gesprek over?" terwijl ik niet eens doorhad dat het Fries was. :')
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 23-07-10 20:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 20:24

Fiffill schreef:
Komt mijn zin iets in de buurt?

niet echt :P

ik zal het even voor je vertalen...

er zijn veel uilskuikens hier in holland.. ik zou zeggen, ga toch met een stoomtrein naar iets hoogs, en ga daar met een parachute weer naar beneden
.

zin slaat nergens op... maar ik moest toch even wat verzinnen :+

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 20:25

Eerst komt mijn zin nog wel perfect in de buurt en nu ineens niet... >;) volgens mij moet je een brilletje want hij klopt toch echt. :P :')

Overigens is "oelewapper" ook een Nederlands woord. Een uilskuiken is weer een andere benaming (ze betekenen wel ongeveer hetzelfde).

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 20:27

Fiffill schreef:
Eerst komt mijn zin nog wel perfect in de buurt en nu ineens niet... >;) volgens mij moet je een brilletje want hij klopt toch echt. :P :')

Overigens is "oelewapper" ook een Nederlands woord.

oooh wat dom zeg.. ik dacht even dat kathleen dat zei.. hahaha die van haar komt namelijk niet echt in de buurt.. sorry, die van jou is wel goed hoor,, haha :+

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 20:27

Ik had al door dat je je vergiste, maar 't was wel mooi. :))

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 20:28

Nou goed. Ik ga mijn tas maar eens pakken want ik zit morgen ook weer in het Friese land.. pake is jarig. :P :wave:

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 20:31

Fiffill schreef:
Nou goed. Ik ga mijn tas maar eens pakken want ik zit morgen ook weer in het Friese land.. pake is jarig. :P :wave:

haha, nou alvast fan herte lokwinske mei dyn pake :Y)