Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Yamcha schreef:@ Jizzie: Nee, dat is het probleem nu net: we hebben NIET allemaal gelijk.
Als de meerderheid roept dat een slof per definitie een marteltuig is, heeft de meerderheid gewoon geen gelijk. Jammer dan. Die mensen zouden er dan goed aan doen om zich te laten informeren, maar dat blijft helaas vaak achterwege, maar diezelfde mensen blazen wel ontzettend hoog van de toren.
Uitspraken dat iedereen gelijk heeft omdat het in de basis om het paard gaat zijn heel politiek correct, maar helaas ook grote onzin.
Caira schreef:ik ook niet Yamcha, maar dat is ook niet mijn doel met paarden.
Shadow0 schreef:Ik heb als derde in dit topic gereageerdVerder zwerven er nog wel wat bevlogen betogen rond in de archieven.
Wat mij betreft zou het schelen als er meer aandacht kwam voor argumenten en onderbouwingen, en het trekken van (juiste) conclusies, ipv een soort van veredeld welles-nietes en degene die het het vaakst herhaalt heeft gelijk.
Nuage schreef:Als ik een vraag heb over een hypotheek, hond, trouwjurk of software dan ga ik niet naar Google, maar naar bokt
Citaat:Je merkt dan dat het aantal mensen dat reageert minder is, omdat enkel de mensen reageren die er ook echt iets van weten of er ervaring mee hebben.
Citaat:Ik ben bekend met de manier waarop soms wordt neergekeken op kennis wat van een forum wordt afgehaald. Je kunt namelijk heel moeilijk aan broncontrole doen. Toch staat dat vooroordeel volgens mij los van bokt, volgens mij is dat internet gerelateerd.
Yamcha schreef:Nee, ik ook niet, maar wanneer ik het idee heb dat iemand me niet wíl begrijpen, of gewoon de moeite niet neemt om goed te lezen, stop ik er ook mee.
Het kost soms moeite om dingen echt goed te formuleren en uit te leggen, en vooral bij zaken als rijtechnische dingen of opvoeding en omgang, vind ik dat echt van belang, want als ik het niet goed uitleg, kan het zijn dat iemand het dan ook niet goed uitvoert, en dan is het effect weg.
Als iemand moeite doet om het te begrijpen, maar het gewoon echt niet snapt, of meer wil weten, doe ik ook mijn best, natuurlijk, dat is leuk. Daar wil ik best energie in steken
Shadow0 schreef:Nuage schreef:Als ik een vraag heb over een hypotheek, hond, trouwjurk of software dan ga ik niet naar Google, maar naar bokt
Dat strekt niet echt tot aanbeveling moet ik zeggen.Ik reageer zelf ook veel in niet paardgerelateerde topics, maar er verschijnen toch wel erg veel vragen die met een simpele Google-actie hadden kunnen worden beantwoord... en dat vind ik gewoon niet nodig. (Ik weet niet of jij dat doet hoor
Alleen de omschrijving 'ik ga niet naar Google maar naar Bokt' vind ik een beetje dubieus. Ik denk dat jij het anders bedoelt maar er zijn er teveel die inderdaad gewoon geen enkele moeite nemen om ook maar iets op te zoeken, en vervolgens verwachten dat anderen wel serieus op hun vragen ingaan. Vandaar mijn opmerking.)
Caira schreef:weet je wat grappig is: ik zie hier echt mensen posten waarvan ik zoiets heb van huh nog nooit gezien!
_likepink_ schreef:Achja meer als de helft heeft grote praatjes maar kunnen niet rijden.
En de echte goede amazones/ruiters daar hoor je zowat niks van.
Maargoed ik wil die mensen ook groot gelijk geven dat ze bokt een pennyforum vinden.Maarja ik zal m'n mond voor de rest maar houdenNiet dat iedereen slecht is, dat zeg ik zeker niet.Maar er loopt hier toch een volk rond die in een woord mondruiters zijn
Hinke schreef:Op bokt zitten ontzettend veel ruiters/paardenliefhebbers, en ik zit ook alweer een poosje op dit forum. Maar in mijn omgeving merk ik dat het imago van bokt onder mensen die echt in de paarden zitten (dus fokkers, beroepsruiters,etc) nogal slecht is. Ze vinden bokt een pennyforum waar mensen aan de zijlijn staan te roepen hoe het wel moet, maar die zelf nog maar net een paar manegelessen achter de rug hebben en al hun wijsheid uit boeken/internet halen.
Het valt me uit reacties inderdaad wel op dat er een bepaalde 'bokt norm' heerst: een paard mag je niet met slof rijden, als je paard bokt heeft hij een rugprobleem, als je paard 2 keer met zijn hoofd schudt heeft hij last van zijn tanden, en met sporen rijden is ook al not done. Als je het wel in je hoofd haalt om met slof te rijden word je finaal de grond ingeboord, en als je een 3 jarige bij HAW zet kan je het ook wel vergeten (ben je gek, een paard hoor je pas op zijn zesde in te rijden!).
Citaat:Ook was er laatst een nieuwsbericht over paarden die in de blubber stonden in den haag, en een of andere radiomeneer die daar een actie voor op zette en de paarden vrij wilde laten. De paarden stonden inderdaad in de blubber maar er staan meer paarden in de blubber als het geregend heeft. Je kon iig imo niet uit dat filmpje concluderen dat er sprake was van dierenmishandeling.
Íedereen in het topic liep die paardeneigenaar uit te maken voor verschrikkelijke dierenbeul, terwijl die paarden prima gezond waren. Ik heb vaak het idee dat niemand weet wat hij zegt, maar dat veel mensen elkaar na lopen te pratenDe meesten hebben geen idee wat het verzorgen van paarden in houdt, omdat hun paard altijd op een pensionstal heeft gestaan.
Isabonny schreef:Maar daar is echt wel meer aan de hand; ze hebben niet voor niks al een aantal paarden en zelfs honden in beslag genomen. Dus dit vond ik niet zo'n goed voorbeeld van je.....als we het tenminste over dezelfde hebben......
_likepink_ schreef:Achja meer als de helft heeft grote praatjes maar kunnen niet rijden.
En de echte goede amazones/ruiters daar hoor je zowat niks van.
Maargoed ik wil die mensen ook groot gelijk geven dat ze bokt een pennyforum vinden.Maarja ik zal m'n mond voor de rest maar houdenNiet dat iedereen slecht is, dat zeg ik zeker niet.Maar er loopt hier toch een volk rond die in een woord mondruiters zijn
Biieniie schreef:Theoretische kennis en de ervaring zijn ook twee verschillende dingen. De theorie van klassiek rechtrichten ken ik bijvoorbeeld tot in de puntjes. (veel over gelezen, puur omdat ik het interessant vind, en dan niet op bokt, maar echt uit (veelal duits) geschreven boeken) Maar ik heb er geen ervaring mee. Of ik hier ooit advies over zou geven, weet ik niet. Als iemand geïnteresseerd is over de theorie ben ik absoluut bereid die te geven. Heb ik dan grote praatjes? Ik weet namelijk niet of ik de theorie in de praktijk toe zou kunnen passen.
Waar ligt de grens?
Jizzie schreef:Een van de dingen waar ik me super aan irriteer is dat de meeste bokkers niet in de echte paardenwereld rond lopen. Rijden l1 en gaan een Z ruiter gigantisch zitten afkraken, een klein voorbeeldje. Man o man grootste gedeelte hier heeft nog nooit op een echt paard gezeten. Eentje die echt vies vuil te keer kan gaan met temprament. Die dus zo nu en dan opvoeding nodig heeft, en moet dat met sporen? nou en.Moet dat met een slof? nou en. Iemand met verstand en een hart voor paarden weet hoe je zoiets gebruikt en het paard zal er beter van worden.
Waves schreef:Dus voor advies en rijtechnisch commentaar ga ik wel naar mijn instructrice of pak ik een boek.
Maar ik vind het héérlijk om mee te kijken als andermans veulentjes geboren worden, als iemand zijn kleuter op een paard zet en daar foto´s van laat zien, als iemand zelf een handige hooibak heeft geknutseldBokt is super voor overjarige penny's