Bokt is op zoek naar een nieuwe layout!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

imd

Re: Bokt is op zoek naar een nieuwe layout!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 17:59

Ik dacht dus misschien dat die balk aan de zijkant optioneel gemaakt kan worden, zoals het layer-menu in photoshop bijvoorbeeld (weet even geen ander voorbeeld := )

Sjimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 19:13

Ik had die bijbehorende (wiki)berichten ook al :o

FrontC

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 19:57

Who cares? Het gaat toch om een nieuwe boktlayout, niet perse om de wedstrijd? De winnaar wordt toch wel eerlijk gekozen :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 20:59

Een bewegende nieuwsflash zou ik verschrikkelijk vinden! Ik kan pagina's die dat hebben maar moeilijk lezen, krijg er hoofdpijn van. Ik vind Bokt nu al niet echt prettig te gebruiken op computers die ik niet aan kan passen, dus PLEASE doe het niet!

Ik vind deze van Gearl erg mooi:
Gearl @ [FZ] Bokt is op zoek naar een nieuwe layout! ( http://img204.imageshack.us/img204/8983 ... ding8w.png )

Ik vind de manier waarop de verschillende onderdelen zijn aangegeven erg mooi: het is niet overheersend maar wel direkt duidelijk. Het menu spreekt me ook aan, en het laat toch voldoende ruimte om de belangrijke onderdelen (bij het forum de forumindeling, topictitel etc) er in te verwerken.

Nu ik zo de verschillende ontwerpen heb doorgekeken denk ik ten eerste dat ik me niet zo aangetrokken voel tot ontwerpen met een witte achtergrond (ik vind het zo kaal). Een afbeelding achter de tekst zou ook niet echt mijn voorkeur hebben. Het is heel mooi gedaan en absoluut niet overheersend, maar het heeft altijd wat invloed op de leesbaarheid. Omdat Bokt een site is waar ERG veel tekst op staat, vind ik een effen achtergrond wel belangrijk.

De header neigt bij sommige ontwerpen vrij druk en groot te worden. Wat mij betreft moet de verticale ruimte vrij beperkt blijven - je moet er altijd voorbij scrollen want ik lees de tekst, niet de header. Een bescheiden header kan evt wel vastgezet worden, maar een te grote zeker niet want dan hou je op kleinere schermen misschien een brievenbusje of minder over om je tekst te lezen. (En met de introducties van de minilaptops en internet op mobieltjes is het wel belangrijk dat de pagina op z'n minst een klein beetje werkt bij lage resoluties. Hoeft niet perfect, maar op z'n minst een beetje.)

Verder merk ik dat de ontwerpen met een kolom aan de linkerkant mij minder aanspreken. Zo'n menu rechts is voor mij genoeg. Als er gekozen wordt voor een drie-kolommenlayout, zou ik de content in het midden plaatsen en niet links.

Verder heb ik het idee dat de layout-discussie zich nu op de header richt, maar wat misschien ook wel belangrijk is zijn de hoofdpagina's van de verschillende onderdelen (nieuws, wiki, forum) en van heel Bokt.
Die moeten een overzicht geven van wat er op dat onderdeel belangrijk is, en ik denk dat het belangrijk is om die apart vorm te geven, met zowel een vast deel dat helpt bij het verder navigeren (bij 'forum' dus wat nu de tabs / subfora zijn, bij de wiki de hoofdcategorieen die nu met de plaatjes op de voorpagina staan, etc) als een variabel deel waar de laatste onderwerpen staan (nieuwste onderwerpen, actieve topics, recent gewijzigde wikipagina's).
Elk van die pagina's moet een aantrekkelijk 'thuis' zijn van dat onderdeel.

FrontC

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 21:05

Anywaay even een plat schetsje gemaakt want het kost veel tijd om alles grafisch uit te werken.
Dit is hoe ik nu de indeling het beste zie:

Afbeelding
Nu dus een apart hokje voor alles dat met je eigen account te maken heeft. Daar onder kunnen dan alle andere links die nodig zijn in hokken geplaatst worden. Het ziet er nu heel druk uit maar met een fatsoenlijke uitwerking lijkt me dit wel heel mooi... Ik ga er eens over nadenken :)

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 21:09

Die van Gearl vind ik allemaal heel netjes. Het moet inderdaad wel overzichtelijker worden.
Dus niet eerst op Home >> Forumindex, hoeven klikken om dan pas dingen te zien,

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 21:10

Gearl: lijkt mij idd een goede indeling. Maar toch vond ik de hoofdonderdelen rechtsboven in de hoek ook erg mooi, zeker op de manier dat jij het had gedaan. Het submenu ('met verschillende knoppen' :P ) op die plek lijkt me wel ok :j

FrontC

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 21:19

Allereerst, dankjewel, ook voor je vorige feedback en complimenten :j Ten tweede, het is op zich niet zo handig als ergens bovenin een menu staat en ergens onderin iets uitklapt. Ik zou zelf liever zien dat je direct ziet welke opties beschikbaar zijn (dus bij een 'mouseover' zoals dat heet zie je gelijk dat je via de knop forums naar 'huiskamer / jeugd' etc. kan) maar ik zal het zeker in mijn achterhoofd houden!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 21:34

Gearl: daar heb je helemaal gelijk in, maar wat mij betreft hoeft er voor de hoofdonderdelen niet direkt een uitklapmenu te zijn, want dat zijn zulke andere onderdelen... ik zou die links gewoon laten verwijzen naar die hoofdpagina's.

FrontC

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 21:39

Ja, daar heb je inderdaad ook wel weer gelijk in.
Ik ga er eens over nadenken!

Sjimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 21:58

Gearl schreef:
Who cares? Het gaat toch om een nieuwe boktlayout, niet perse om de wedstrijd? De winnaar wordt toch wel eerlijk gekozen :)

Het gaat mij ook niet om de wedstrijd, ik heb niet eens een paard meer dus wat moet ik met "de hoofdprijs". Ik probeer mee te denken.

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 21:58

Shadow, wat je in je laatste alinea zegt, is IMO een mooie voorstelling van een Bokt-hoofdpagina zoals ik die zelf erg mooi vind. Inderdaad zodat je in één oogopslag verschillende vormen van content (van de verschillende subsites) kunt onderscheiden. Ik ben momenteel bezig met een hoofdpagina-versie van de eerste lay-out die ik tot nu toe gepost heb.

Overigens heb ik vandaag tijd gezien om even wat meer blauw toe te voegen, zo oogt het al wat minder steriel, echter zal de hoofdpagina er waarschijnlijk toch behoorlijk anders uit komen te zien.

opzet 1 - blauw: http://www.sanderd.nl/data/bokt1-1.jpg

en de vorige nog even:
opzet 1 - wit: http://www.sanderd.nl/data/bokt1.jpg

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 22:03

Netjes Sander, maar toch vind ik hem nog steeds wat te clean. Hij is zo... ongezellig, een beetje kaal lijkt het wel. Misschien toch nog wat donkerder?

Thorstensen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 05:07

Heh om eerlijk te zijn heb ik helemaal geen zin in een nieuwe layout. Ik heb deze (uit veel forums) toch altijd het meest over zichtelijk (maar toch gezellig) gevonden.

Dont fix something that isn't broken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 08:55

Sander_ schreef:
Shadow, wat je in je laatste alinea zegt, is IMO een mooie voorstelling van een Bokt-hoofdpagina zoals ik die zelf erg mooi vind. Inderdaad zodat je in één oogopslag verschillende vormen van content (van de verschillende subsites) kunt onderscheiden. Ik ben momenteel bezig met een hoofdpagina-versie van de eerste lay-out die ik tot nu toe gepost heb.

Overigens heb ik vandaag tijd gezien om even wat meer blauw toe te voegen, zo oogt het al wat minder steriel, echter zal de hoofdpagina er waarschijnlijk toch behoorlijk anders uit komen te zien.

opzet 1 - blauw: http://www.sanderd.nl/data/bokt1-1.jpg

en de vorige nog even:
opzet 1 - wit: http://www.sanderd.nl/data/bokt1.jpg

Ik vind de eerste erg mooi!

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 09:14

Ik vind de blauwere versie van Sander ook errúg mooi.

Vergeet niet, sfeer is uiteraard iets wat het uitstraald, maar dit is een plat beeld. Je moet even verder denken dan het plaatje en bedenken hoe je erin kan navigeren. Dan is het ineens een stuk 'warmer' ontwerp.

booster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 09:21

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 09:38

booster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 09:51

het is hier toch ook een oceaan van paarden liefhebbers ;) nee ken hem ook in lichtere kleuren maken

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 09:52

ja dat is waar, maar dan denk ik meer aan dolfijnenliefhebbers dan aan paardenliefhebbers ;)

booster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 09:58

LisaDijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 10:01

Ik heb wat gemaakt.. ik weet alleen niet wat ik er van moet vinden xD

Afbeelding

Afbeelding

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 10:03

@ Booster, ik vind je kleuren veel te fel. Dat leest niet lekker.

@ LostEscape. Vind het een fijne plaat. De kleuren is nog niet helemaal je van het, maar dat is ook moeilijk. Verder zou ik het fijn vinden denk ik als het ontwerp wat ronder is ipv zo hoekig. Maar al met al een goede poging!

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 11:14

LostEscape, ik vind die tweede erg chique! Die eerste vind ik wat donker.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 11:18

Chantal___ schreef:
@ LostEscape. Vind het een fijne plaat. De kleuren is nog niet helemaal je van het, maar dat is ook moeilijk. Verder zou ik het fijn vinden denk ik als het ontwerp wat ronder is ipv zo hoekig. Maar al met al een goede poging!

Ik vind het strakke er net wel leuk aan, weinig 'rommel' en heel mooi gestructureerd. Ik zou hierbij wel alleen zorgen dat de hoofdkoppen (wiki/forum/ea/..) iets meer 'aanwezig' zijn, terwijl ze nu vrij klein en onopvallend bovenaan staan.