Shadow0 schreef:Morimann: het grootste probleem is eigenlijk dat al dat interessante taalgebruik dus wel werkt. Er zijn heel veel gebruikers die zich daar wel door laten imponeren. Ik heb toch regelmatig opmerkingen gelezen als 'gebruiker X drukt het altijd zo goed uit'. Helemaal niet, gebruiker X versluiert kromme logica met teveel moeilijke woorden...
Dat is 1 van de redenen dat ik me ook wel eens uitleef in gecompliceerd taalgebruik. Ik vind taal en woorden leuk, dat ook, dus helemaal eenvoudig kan ik uberhaupt niet schrijven, maar soms doe ik er een schepje bovenop omdat een simpele, inzichtelijke manier van reageren niet het effect heeft dat ik wil hebben. Niet bij de persoon met moeilijk taalgebruik maar OOK niet bij het deel dat niet automatisch door zulke moeilijke woorden heenprikt.
Ik kan me ook prima vermaken met woorden en heb er geen moeite mee om af en toe een wat ruimere woordenschat open te trekken. Dat vind ik ook over het algemeen heerlijk om te lezen. MITS de grammatica klopt en te volgen blijft en als de woorden een middel zijn, niet het doel op zich. En ja, er zijn mensen die zich laten imponeren door verhandelingen die ze misschien niet helemaal goed begrijpen. Als je zelf niet zo begaafd bent met woorden, is het misschien verleidelijk om te denken, dat iemand, die door zijn of haar taalgebruik intelligent overkomt, wel erg slim moet zijn.
Dat neemt niet weg dat voor een
zinnige discussie, beide/alle gesprekspartners moeten kunnen volgen waar het om gaat (volgen is niet gelijk aan van a tot z voor de volle 100% begrijpen en juist interpreteren). Is dat niet het geval, heb je een luidruchtige ventilator op een toren en een publiek dat daar met bewondering naar opkijkt. Het publiek kan dan wellicht het aangeboden materiaal voor waarheid aannemen en in eigen bewoordingen proberen over te brengen aan weer anderen, maar hoeveel gaat er daarmee verloren? Hoeveel wordt er verkeerd geinterpreteerd en hoeveel fout gedrag/leed/etc heeft dat tot gevolg? In het ergste geval dan.
Goed, dat dwaalt een beetje af van het gebruik van 'u', maar is denk ik nog net of bijna on topic