van ongedwongenheid naar formaliteit... "U" "Geachte" etc

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-10 00:00

Kan iemand even een PB sturen naar desbetreffende personen... :')
Als TS van dit topic vind ik dat een beetje... ja weet niet... vreemd _O-

djoni schreef:
Iets heel anders: Vinden de "oudere" (uiteraard is iedereen zo jong als hij zicht voelt :+ ) bokkers het vervelend om niet met u te worden aangesproken?

Ik denk dat het daar niet echt op draait... het is een openbaar forum.
Je richt je dus op de gehele doelgroep wanneer je iets post.
Anders zou je voor ieder lid pesoonlijk je schrijfmethoden aan moeten passen :D

poes

Re: van ongedwongenheid naar formaliteit... "U" "Geachte" etc

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 01:59

Iedereen die goed is in discussiëren en wérkelijk een goede discussie wil aangaan waarbij beide gesprekspartners op gelijk niveau kunnen communiceren, wéét dat het een eerste voorwaarde is, dat je elkaar goed begrijpt (sjeeeeeeeeeeeee wat een zin :') ).
Dus: om te kunnen discussiëren mag er absoluut geen hinder zijn door moeilijke taal, je moet elkaar net zo goed mogelijk begrijpen toch? Iemand die dus goed kan discussiëren, past imo zijn taalgebruik aan aan de gesprekspartner :j

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 06:32

Moet zeggen dat ik "u" niet erg vervelend vind, al kan ik niet beloven dat ik me zelf ook aan deze zogenaamde regel zal houden. Ik val nog al gemakkelijk in het "jij" en "zij". Heeft niet eens iets te maken met respect ofzo, maar het praat gewoon gemakkelijker. En in een forum als bokt val je gewoon heel gemakkelijk in spreek-taal. Als ik op mijn werk een brief schrijf, ziet die er echt wel heeeeeel anders uit dan een post op bokt.

Maar wat al eerder werd aangegeven: die zogenaamde MSN-taal of Breezer-taal (of moet ik zeggen breezah??) erger ik me helemaal groen en geel aan. Ik vraag me dan echt af wat het onderwijs niveau in Nederland is, als ik zoiets lees. Topics die geschreven zijn met zo'n taalgebruik, neem ik ook echt niet de moeite om te lezen

MoriMann

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 10:52

poes schreef:
Iedereen die goed is in discussiëren en wérkelijk een goede discussie wil aangaan waarbij beide gesprekspartners op gelijk niveau kunnen communiceren, wéét dat het een eerste voorwaarde is, dat je elkaar goed begrijpt (sjeeeeeeeeeeeee wat een zin :') ).
Dus: om te kunnen discussiëren mag er absoluut geen hinder zijn door moeilijke taal, je moet elkaar net zo goed mogelijk begrijpen toch? Iemand die dus goed kan discussiëren, past imo zijn taalgebruik aan aan de gesprekspartner :j

'Levellen' noemen ze dat ook wel. Een boodschap komt vele malen duidelijker over als je gesprekspartner ook begrijpt waar je het over hebt. Je kan een verschrikkelijk duidelijk standpunt hebben en geniale argumenten om dit te onderbouwen, want je wilt meestal toch mensen overtuigen, maar emand die niet snapt waar het over gaat, zal afhaken voor het eerste argument is gegeven. Puur op overtuigingskracht, ga je er echt niet komen. Mensen moeten toch echt wel kunnen snappen waar ze het wel (of juist niet) mee eens zijn. Iemand met dure worden en ingewikkelde zinsconstructies het zwijgen opleggen, geeft je wel het laatste woord, maar daar is alles mee gezegd.

neres

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 18:52

Oef ik ben niet de enige die zich hieraan heeft geirriteerd. Bij deze bepaalde topics van bepaalde leden haak ik bij voorbaat af. Het gaat altijd hetzelfde je wordt dood gegooit met moeilijke woorden u en uw vervolgens doen er nog maar 2 mensen mee die het nog wel begrijpen in de discussie. het zijn altijd dezelfde die deze lappen tekst blijven herkauwen om vervolgens een slotje te krijgen.
U is netjes maar de u's die ik hier ben tegegekomen zijn gewoon een vorm van jezelf profileren naar anderen op een niet zo een fijne manier.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 19:21

poes schreef:

Dat is waar, maar je moet wel voldoende mogelijkheden hebben om de nuances te kunnen overbrengen. Dus al te eenvoudige jip-en-janneketaal levert weer te simpele discussies op waar geen ruimte is voor subtiliteiten.

Morimann: het grootste probleem is eigenlijk dat al dat interessante taalgebruik dus wel werkt. Er zijn heel veel gebruikers die zich daar wel door laten imponeren. Ik heb toch regelmatig opmerkingen gelezen als 'gebruiker X drukt het altijd zo goed uit'. Helemaal niet, gebruiker X versluiert kromme logica met teveel moeilijke woorden...

Dat is 1 van de redenen dat ik me ook wel eens uitleef in gecompliceerd taalgebruik. Ik vind taal en woorden leuk, dat ook, dus helemaal eenvoudig kan ik uberhaupt niet schrijven, maar soms doe ik er een schepje bovenop omdat een simpele, inzichtelijke manier van reageren niet het effect heeft dat ik wil hebben. Niet bij de persoon met moeilijk taalgebruik maar OOK niet bij het deel dat niet automatisch door zulke moeilijke woorden heenprikt.

MoriMann

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 20:55

Shadow0 schreef:
Morimann: het grootste probleem is eigenlijk dat al dat interessante taalgebruik dus wel werkt. Er zijn heel veel gebruikers die zich daar wel door laten imponeren. Ik heb toch regelmatig opmerkingen gelezen als 'gebruiker X drukt het altijd zo goed uit'. Helemaal niet, gebruiker X versluiert kromme logica met teveel moeilijke woorden...

Dat is 1 van de redenen dat ik me ook wel eens uitleef in gecompliceerd taalgebruik. Ik vind taal en woorden leuk, dat ook, dus helemaal eenvoudig kan ik uberhaupt niet schrijven, maar soms doe ik er een schepje bovenop omdat een simpele, inzichtelijke manier van reageren niet het effect heeft dat ik wil hebben. Niet bij de persoon met moeilijk taalgebruik maar OOK niet bij het deel dat niet automatisch door zulke moeilijke woorden heenprikt.

Ik kan me ook prima vermaken met woorden en heb er geen moeite mee om af en toe een wat ruimere woordenschat open te trekken. Dat vind ik ook over het algemeen heerlijk om te lezen. MITS de grammatica klopt en te volgen blijft en als de woorden een middel zijn, niet het doel op zich. En ja, er zijn mensen die zich laten imponeren door verhandelingen die ze misschien niet helemaal goed begrijpen. Als je zelf niet zo begaafd bent met woorden, is het misschien verleidelijk om te denken, dat iemand, die door zijn of haar taalgebruik intelligent overkomt, wel erg slim moet zijn.

Dat neemt niet weg dat voor een zinnige discussie, beide/alle gesprekspartners moeten kunnen volgen waar het om gaat (volgen is niet gelijk aan van a tot z voor de volle 100% begrijpen en juist interpreteren). Is dat niet het geval, heb je een luidruchtige ventilator op een toren en een publiek dat daar met bewondering naar opkijkt. Het publiek kan dan wellicht het aangeboden materiaal voor waarheid aannemen en in eigen bewoordingen proberen over te brengen aan weer anderen, maar hoeveel gaat er daarmee verloren? Hoeveel wordt er verkeerd geinterpreteerd en hoeveel fout gedrag/leed/etc heeft dat tot gevolg? In het ergste geval dan.

Goed, dat dwaalt een beetje af van het gebruik van 'u', maar is denk ik nog net of bijna on topic :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 21:29

haha, ik moet zeggen dat als ik flink aan het discussieren ben het bijna automatisch gaat, dat ik voor moeilijkere woorden kies. Mss onbewust wel een manier om afstand te scheppen, maargoed.. Ik geloof dat ik niet heel extreem ben. Ik denk dat je verkeerd bezig bent als je het bewust gaat doen :j

Ik erger me er bij anderen ook wel eens aan, maar als ik naar mezelf kijk. Op het moment dat ik moeilijkere woorden van iemand anders 'oppak' ben ik onbewust ook sneller geneigd deze te gebruiken dan makkelijkere woorden. Is denk ik idd een kwestie van, hoe breder je woordenschat is, hoe genuanceerder je uit kan drukken. Ik kan me ook slecht aanpassen aan mensen die verbaal minder sterk zijn, slechte eigenschap :) .

__Lotte schreef:
c_alsemgeest schreef:
sporadische vrije uurtjes/ hersenspinsel/ pontificaal / tutoyeren /etiquette / neandertaler

:')
Maar laten we zeggen dat ik het verder wel met je gedachte achter de tekst eens ben :Y)

dit bv. vind ik overigens echt doodnormaal taalgebruik :+ Ik zit in het dagelijkse leven ook nog wel eens te worstelen om dit soort woorden te voorkomen (ik ben 17, zit in 4 HAVO dan wordt dergelijk taalgebruik niet echt gewaardeerd :') ), maar ik kan echt slecht inschatten wat 'normaal' taalgebruik is voor een ander. Maargoed, dan ben ik meer bezig met naar makkelijke woorden zoeken dan andersom.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-10 22:36

MoriMann schreef:
Shadow0 schreef:

Ik kan me ook prima vermaken met woorden en heb er geen moeite mee om af en toe een wat ruimere woordenschat open te trekken. Dat vind ik ook over het algemeen heerlijk om te lezen. MITS de grammatica klopt en te volgen blijft en als de woorden een middel zijn, niet het doel op zich. En ja, er zijn mensen die zich laten imponeren door verhandelingen die ze misschien niet helemaal goed begrijpen. Als je zelf niet zo begaafd bent met woorden, is het misschien verleidelijk om te denken, dat iemand, die door zijn of haar taalgebruik intelligent overkomt, wel erg slim moet zijn.

Dat neemt niet weg dat voor een zinnige discussie, beide/alle gesprekspartners moeten kunnen volgen waar het om gaat (volgen is niet gelijk aan van a tot z voor de volle 100% begrijpen en juist interpreteren). Is dat niet het geval, heb je een luidruchtige ventilator op een toren en een publiek dat daar met bewondering naar opkijkt. Het publiek kan dan wellicht het aangeboden materiaal voor waarheid aannemen en in eigen bewoordingen proberen over te brengen aan weer anderen, maar hoeveel gaat er daarmee verloren? Hoeveel wordt er verkeerd geinterpreteerd en hoeveel fout gedrag/leed/etc heeft dat tot gevolg? In het ergste geval dan.

Goed, dat dwaalt een beetje af van het gebruik van 'u', maar is denk ik nog net of bijna on topic :)

Ik als TS-er vind het zeker ontopic :j :')
Het gaat mij echt niet alleen om de "u"tjes in de teksten... de hele tekststructuur en de woordenschat daarin zijn imo geheel om mensen af te ketsen om op deze wijze een ingang op je discussie onmogelijk te maken.
Een onbegrijpelijk argument valt niet te bekritiseren... de schijven vergeet alleen ook nog even dat een onbegrijpelijk argument ook niet aan te nemen valt :+

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 00:45

Shadow0 schreef:
poes schreef:

Dat is waar, maar je moet wel voldoende mogelijkheden hebben om de nuances te kunnen overbrengen. Dus al te eenvoudige jip-en-janneketaal levert weer te simpele discussies op waar geen ruimte is voor subtiliteiten.

.

Mijn broer kan iedereen in jip- en janneke taal de beginselen van quantumfysicia bijbrengen.
Dat vind ik toch veel meer teken van intelligentie en kunnen discussiëren.

Tuurlijk kan het zijn dat je even wat zaken moet uitleggen, bepaalde begrippen of zo, maar je zinnen op zich kun je best zo eenvoudig en beknopt mogelijk houden. Vind ik toch.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 12:44

Precies... imo is dàt ook de kunst van het discussieren.
Je argumenten/informatie en des noods je mening op anderen over weten te brengen.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 12:59

Remy schreef:
Misschien een generatiekloof? Het valt me op dat dit wollige, ouderwets aandoende taalgebruik eigenlijk alleen gebruikt wordt door oude(re) mannen die wanhopig proberen de (in hun ogen domme) meute van hun gelijk te overtuigen.

Hahah, ik denk dat ik precies weet wie jij hiermee bedoeld :+

Ik vind het allemaal een beetje overdone en het doet erg 'uit de hoogte' aan.
Niet mijn ding :n
Meestal haal ik mijn schouders op en lees ik er snel overheen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 18:34

Het was mij nog niet opgevallen, ik denk dat ik wel even drie keer op mijn achterhoofd zal krabben als ik dit zou tegenkomen op bokt, en ook snel aan mijn aandacht weer zal ontsnappen.
om hier voor mijn plezier, voor kennis en ervaringen delen, niet om met titels te gaan zitten gooien.
Zo zal ik hier ook niemand met U aanspreken, staat het ze niet aan is dat heel jammer

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 19:13

poes schreef:
Tuurlijk kan het zijn dat je even wat zaken moet uitleggen, bepaalde begrippen of zo, maar je zinnen op zich kun je best zo eenvoudig en beknopt mogelijk houden. Vind ik toch.

Zo eenvoudig en beknopt mogelijk, daar ben ik het mee eens. Maar dat is nog niet altijd eenvoudig en beknopt. De tendens om meer dingen in eenvoudige taal uit te leggen heeft de journalistiek bv in veel opzichten geen goed gedaan...

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 21:01

Hallo C.,

Kiwiko plaatste een link in het Discussies sub-forum en daar moest ik natuurlijk wel even naar luisteren.

Ik heb trouwens niet alles gelezen.

Laat ik beginnen met zeggen dat ik het grotendeels met je eens ben. Laat ik daar maar meteen op volgen dat ik denk dat er wel degelijk een plaats is voor "u" en "geachte". Ook op dit forum.

Persoonlijk zie ik het zo:
- Taalgebruik dient duidelijk te zijn.
- Taalgebruik dient ook respectvol te zijn.

Sommige mensen op dit forum zien "u" en "geachte" als noodzakelijk om hun respect over te brengen. Dit zijn meestal wat oudere, hoogopgeleide mensen. Tegen die mensen gebruik ik ook altijd u.
Dan zijn er ook mensen die "u" en "geachte" schrijven, maar tegelijkertijd met hun schrijven zulke persoonlijk aanvallen uitvoeren dat de honden er geen brood van lusten, of die zo onduidelijk schrijven dat aan hun zinnen geen touw vast te knopen is. Wow, twee spreekwoorden in 1 zin. Wie doet me dat na? :)

Als iemand schrijft met "u" en hij houdt zich aan mijn bovenste twee regels, dan antwoord ik met "u".
Als iemand schrijft met "u" en "geachte" en hij houdt zich niet aan mijn regels, dan antwoord ik met "je/jij". En dan zijn er natuurlijk nog die mensen die op mijn foei lijst staan en waar ik helemaal niet meer op reageer.

Over het gebruik van moeilijke woorden:

Ik denk dat we moeten beseffen dat moeilijke woorden niet voor iedereen even moeilijk zijn. Ook is het natuurlijk zo dat mensen die bijv. rechten hebben gestudeerd een bepaalde manier van communiceren hebben die misschien moeilijk te begirjpen is voor mensen die dat niet gestudeerd hebben. Dat betekent niet dat Bokt zich dan maar moet richten op de "lowest common denominator". Van moeilijk taalgebruik, mits juist gebruikt, worden we allemaal slimmer.
Ook is het zo dat sommige ideeen, denkbeelden en concepten zich niet makkelijk laten vertalen in makkelijkere woorden en zinnen. De reden dat wetenschappelijke boeken op een bepaalde manier geschreven zijn, heeft niets te maken met het proberen weg te jagen van bepaalde lezers, maar alles met het feit dat de nuances anders niet aan te brengen zijn. Het lijkt mij dan ook dat als iemand voornamelijk denkt en schrijft op een wetenschappelijke manier, dat die persoon zich moeilijk voor Bokt kan aanpassen. Dat is een manier van denken en leven die namelijk niet aan te passen is.

Makes sense?
Laatst bijgewerkt door clarence op 02-02-10 21:03, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 21:03

wacht even........ nu is het mijn schuld zeker :)

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 21:04

Het is altijd jouw schuld. :P

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 21:05

clarence schreef:
Het is altijd jouw schuld. :P

dat vooropgesteld :D :D

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 22:51

clarence schreef:
Het lijkt mij dan ook dat als iemand voornamelijk denkt en schrijft op een wetenschappelijke manier, dat die persoon zich moeilijk voor Bokt kan aanpassen. Dat is een manier van denken en leven die namelijk niet aan te passen is.

Nee hoor, dat kan prima, als je maar inlevingsvermogen hebt *3e jaars WO student*

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 22:52

Heino schreef:
clarence schreef:
Het lijkt mij dan ook dat als iemand voornamelijk denkt en schrijft op een wetenschappelijke manier, dat die persoon zich moeilijk voor Bokt kan aanpassen. Dat is een manier van denken en leven die namelijk niet aan te passen is.

Nee hoor, dat kan prima, als je maar inlevingsvermogen hebt *3e jaars WO student*

Inderdaad, je kan wetenschap alleen onder de knie hebben wanneer je het ook in jip en janneke taal kunt uitleggen. Als jullie het zo begrijpen, dit heb ik tenminste wel geleerd.

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 04:32

Heino schreef:
clarence schreef:

Daar ben ik het helemaal mee eens en ik kan het ook wel, maar er zijn toch echt mensen wiens hersencapaciteiten van dusdanig niveau zijn dat ze dat niet lukt. Denk aan Reed van de tv-serie Bones. Ik heb echt wel professors gehad waar je zelfs tijdens het praten tijdens het eten je best om ze te begrijpen. Misschien zegt dat iets over mijn intelligentie, maar ik was niet de enige die daar moeite mee had.

Verder denk ik ook dat leeftijd een rol speelt. Vergeet niet dat mensen 50 jaar geleden op een andere manier communiceerden dan nu. Lijkt me lastig als je dan ineens op een forum je hele stijl van schrijven aan moet passen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-10 11:41

clarence schreef:
Daar ben ik het helemaal mee eens en ik kan het ook wel, maar er zijn toch echt mensen wiens hersencapaciteiten van dusdanig niveau zijn dat ze dat niet lukt. Denk aan Reed van de tv-serie Bones. Ik heb echt wel professors gehad waar je zelfs tijdens het praten tijdens het eten je best om ze te begrijpen. Misschien zegt dat iets over mijn intelligentie, maar ik was niet de enige die daar moeite mee had.

Verder denk ik ook dat leeftijd een rol speelt. Vergeet niet dat mensen 50 jaar geleden op een andere manier communiceerden dan nu. Lijkt me lastig als je dan ineens op een forum je hele stijl van schrijven aan moet passen.

Tsja... je hebt natuurlijk IQ en EQ ;)
Maar ik denk dat je wel van iemand van hoge hersencapaciteit kan verwachten dat ze hun schrijfgewoonten naar modaal aanpassen...
Er wordt ook verwacht van de met minder hersencapaciteit bedeelden mensen dat zij duidelijk en zonder al te veel spelfouten hun teksten posten :)

KiWiKo schreef:
wacht even........ nu is het mijn schuld zeker :)

Uiteraard :Y) }>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 17:55

clarence schreef:
Heino schreef:

Of je je sociaal aan kan passen hangt van een andere intelligentie'score' dan taalgebruik snel oppikken/ goed kunnen leren.
Dan heb ik het niet eens over IQ en EQ, maar je IQ is ook opgebouwd uit meerdere onderdelen. :)

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 21:43

Hé dit viel mij ook al op, vooral in de discussies over de paardensport.
Ik vond het meteen al belachelijk, en dan heb ik het niet alleen over het woordje 'u'.
De berichten zijn eerder geforceerd geschreven in een poging tot meer aanzien te winnen ofziets.
Ook heb ik de indruk dat net die posten inhoudelijk stukken slappen zijn dan normaal geformuleerde posts...

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-10 21:45

Ja dat is ook de hele insteek van mijn verhaal... veel hoogdravende teksten met woorden waar 80% van nederland de van Dale bij moet pakken :D Zonder dat er ook maar iets gezegd of uitgelegd wordt.

Ik heb mezelf er trouwens op betrapt dat ik tegen een bepaald persoon terug ben gaan uwen in een topic _O-
Maar zonder effect... heb nog steeds geen antwoord gekregen op mijn vragen :')