Kan die GRUWELIJKE foto van de voorpagina weg???

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Faline

Re: Kan die GRUWELIJKE foto van de voorpagina weg???

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 03:28

@ Mindim
Die laatste zin stond er niet bij op het moment dat ik je ging quoten.
Ik wilde je niet aanvallen oid, alleen maar zeggen dat eigenlijk al het leed van dieren erg is, maar dat zeg je dus nu zelf ook al.
Dat men het te pas en te onpas tegen kan komen is ook helemaal waar, maar in heel veel gevallen kun je er ook zelf voor kiezen om iets te zien of niet. Zelfs in het journaal of andere nieuwsprogramma's worden de echt erge beelden vooraf aangekondigd met 'dit zou als schokkend kunnen worden ervaren' Tevens wordt er eerst altijd een verhaaltje verteld en dan pas een filmpje of afbeelding getoond. Je kan dus altijd nog wegzappen, zelfde geldt voor reclames ed. En ook nieuwsfolders kun je weer wegleggen.

Dit staat helaas op de frontpage, die ik toch wel regelmatig even bekijk en dan zit ik iedere keer met die foto. Gewoon in het bericht zelf was ook voldoende geweest.
Maar dat is mijn mening.
En eigenlijk ben ik ook van mening, dat als meerdere mensen het als schokkend ervaren en zelfs de moeite doen om dat hier aan te geven, die foto eigenlijk verwijderd zou moeten worden. Want wat is anders een maatstaf voor wat nou wel of niet schokkend is? Wie bepaald dat? Als er mensen zijn die het schokkend vinden, dan is het blijkbaar (voor die mensen) ook schokkend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 08:17

A_lette schreef:
Op de één of andere manier komt mij hier de vraag op hoeveel mensen de krant lezen.
Als er wat ergs gebeurd zoals 11/9, oorlogen en andere ellende, en dat komt met een grote ellendige foto in de voorpagina, ontstaat een discussie als deze ook niet. Maar krijgt het de stempel 'oh wat gruwelijk erg!' en that's it.

Ik lees de krant in elk geval nog zelden omdat ik zulke beelden niet hoef te zien.

A_lette schreef:
Ja, het is een heftige foto, en ja, hij valt op. Maar is het niet zo dat het goed is om met de neus op de feiten gedrukt te worden? Ik vraag me werkelijk af waarom mensen zo over deze foto vallen. Open je ogen en zie dat niet elk dier het zo goed heeft als die van jullie :)

Ik ken de feiten, sterker nog, ik verdiep me -vermoed ik- meer dan gemiddeld in hoe het precies zit met cijfers en feiten omtrent dieren- en mensenleed. Hoe de wereld werkt is me volgens mij heel goed duidelijk.
Maar ik hoef er niet zo nodig beeldmateriaal bij, mijn geest doet dat werk al wel voor me. Ik persoonlijk heb er helemaal niks aan om een uitgemergeld hondje dat aan een ketting ligt in de brandende zon te zien, en nog belangrijker: Dat hondje heeft er ook niks aan. Ik word er alleen maar overstuur van en in die toestand kan ik minder betekenen voor mens en dier dan wanneer ik feiten en cijfers ken en naar aanleiding daarvan actie probeer te ondernemen.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 10:01

Amen voor red passion, hetzelfde zou ik zeggen. Nee ik kijk bijna geen nieuws, alleen nog voor het weer soms. Ik lees vaak alleen de metro luchtig door en vaak allen nog maar de brievenpagina. Ik weet dat er ellende in de wereld is, maar kies er ook bewust voor het niet telkens weer te zien.

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 10:25

A_lette schreef:
Open je ogen en zie dat niet elk dier het zo goed heeft als die van jullie :)

Vind het erg raar dat er telkens weer mensen zijn die wat je ook zegt denken dat als je er een dergelijke gevoeligheid op na houdt je je ogen sluit voor de ellende op de wereld.
Het tegenovergestelde is het geval maar het lijkt niet mogelijk te zijn om dit aan mensen uit te leggen die deze gevoeligheid niet hebben.
Deze gevoeligheid wordt ook duidelijk als zeer kinderachtig gezien, is blijkbaar een reden om iemand af te branden en belachelijk te maken én een reden om iemand even moederlijk belerend toe te spreken.
Àl deze reactie's halen bij mij het bloed onder mijn nagels vandaan.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 10:55

ik vraag mij nog steeds hetgene af waar geen antwoord opgegeven word

wat is er mis met een link?!

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 11:32

Van wie zou je een antwoord willen ikdoemaarwat? :+ Ik wil best mijn antwoord geven, maar ik denk zomaar dat het niet mijn reactie is die je graag zou willen krijgen op die vraag... :D

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 11:33

vikki schreef:
Van wie zou je een antwoord willen ikdoemaarwat? :+ Ik wil best mijn antwoord geven, maar ik denk zomaar dat het niet mijn reactie is die je graag zou willen krijgen op die vraag... :D

Ah maar zo zijn er in dit topic een aantal mensen die dezelfde vraag blijven herhalen tot het antwoord ze aanstaat :D

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 11:34

vikki schreef:

kom maar hor, een antwoord hoeft toch niet altijd te streven met mijn gedachtegang ;)
dat maakt juist de discussie mogelijk en intressant :Y)

wendy: dat gaat (helaas) weer nergens over, zie mijn bovenstaande post ;)

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 11:35

Heb je het topic wel doorgelezen? ;)

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 11:36

Wendy15 schreef:
Heb je het topic wel doorgelezen? ;)

ja heb ik, wat wil je daarmee zeggen dan?

in het topic heb ik nog steeds niet gelezen waarom een link ook niet goed genoeg is voor sommige mensen

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 11:38

Dan heb je toch niet goed gelezen, want daar gaat deze hele discussie al over ;)

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 11:41

Daarbij zie ik inmiddels het probleem niet meer zo.. De foto is al zodanig naar beneden gezakt dat je die niet eens meer ziet als je op de voorpagina komt. Een aantal mensen van de nieuwsredactie hebben hun visie er op gegeven, het topic is doorgenomen door de modjes. De foto is blijven staan, en inmiddels staat ie zover naar onder dat wie het niet wil zien gewoon even niet naar beneden moet scrollen.

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 11:41

Zullen we even on topic blijven zodat de mods niet al te veel werk aan ons hebben...? :) Ik ga je even een pb sturen ikdoemaarwat :D .

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 11:42

Wendy15 schreef:
Dan heb je toch niet goed gelezen, want daar gaat deze hele discussie al over ;)

nee dan heb jij niet goed gelezen ;)
vele mensen willen de foto of zichtbaar of totaal niet op de voorpagina....
er is ook nog een gulden middenweg maar die wordt maar weinig in de discussie meegenomen

en ik zie niet wat je laatste antwoord toevoegt, waarom zou dan de discussie niet door kunnen gaan :?
omdat de foto gezakt is :?

is de discussie juist niet goed wetende ook voor een eventuele volgende keer ?

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 11:42

vikki schreef:
Zullen we even on topic blijven zodat de mods niet al te veel werk aan ons hebben...? :) Ik ga je even een pb sturen ikdoemaarwat :D .

vikki: mag ik vragen waar ik offtopic ga? dit al heeft toch in de discussie met de foto te maken?

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 12:23

Vind het belachelijk dat er op Bokt waar altijd zogezegd rekening gehouden (moet) word(en)t met de kinderen die er ook op zitten door middel van streng modereren, wat ik altijd zéér gewaardeerd heb géén rekening gehouden wordt met de eventuele gevoeligheden van volwassen, ik voel me behoorlijk teleurgesteld.
Dat het ook tot 11u 's avonds duurt eer een keer een moderator ingrijpt kan ik ook niet goed zetten, heb er werkelijk een rotmiddag door gehad en heb 30 geschreven berichten niet geplaatst omdat ik wist dat het verstandiger was om me niet uit mijn tent te laten lokken.
Is natuurlijk ook mijn eigen schuld, ik had ook niet mee kunnen lezen, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan...
Mijn conclusie is dat er er veel mensen zijn die gewoon absoluut niet gevoelig zijn en daarmee ook het inlevingvermogen missen om zich te kunnen verplaatsen in mensen die dat wel zijn. Vind het ergens jammer dat de helft van de berichten weggehaald zijn, ik had dat nog wel eens na willen lezen, er is veel van te leren voor mij over hoe ik in de wereld sta en het onbegrip wat dat oproept bij een X aantal mensen.
Om dat misschien eens echt te accepteren en een manier vinden om daarmee om te gaan, maar misschien is gewoon de realisatie en acceptatie al genoeg. Er gebeurde hier iets in een notedop waar ik mijn hele leven al tegenaan loop namelijk en dat gaat niet alleen over nare beelden, het strekt veel verder als dat, deze gevoeligheid heeft een groot stempel van ongebegrip op mijn leven gedrukt. Mijn hart staat altijd open en dat maakt mij heel erg kwetsbaar, voor mij is het mijn manier, en ik kan en wil niet anders, maar allen die dat niet hebben kijken daar op een bepaalde manier op neer en hebben er geen respect voor. Ik geloof dat ik dat nog het ergste vind, dat er zoveel mensen zijn die daarom geen respect voor mij hebben en zich badinerend tegen en over mij uitlaten. En dat strekt zover als mijn naaste familie. Maar er is mij in dit topic ook heel duidelijk geworden dat er vele malen meer mensen zijn die uit hun hoofd leven als mensen die vanuit hun hart leven, en ik denk dat dat in het kort ook het best het verschil omschrijft.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 12:27

Jouw post slaat imo dus totáál nergens op! Wat ik al eerder heb gezegd, de foto ráákt mij ZEKER!! Ik sta er niet gevoelloos tegenover. Maar ga er niet compleet door over de zeik, kan evengoed nog normaal functioneren. En dat jij door zulke dingen niet meer kunt functioneren en zó gevoelig bent daarin ben je een uitzondering en moet daarvoor heel bokt zich aanpassen? Je zegt dat je niet wilt veranderen, maar er wél steeds tegenaan loopt dat het problemen geeft in de samenleving omdat je zo gevoelig bent. Dan zul je dus óf moeten accepteren dat je je regelmatig zo voelt omdat zulke dingen nou eenmaal gebeuren in de maatschappij, of ermee leren omgaan.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 12:35

ik vind de post van luxx juist mooi omschreven en zeer terecht :j

wendy, waarom word je boos ?
het lijkt nu net alsof jij je persoonlijk aangevallen voelt terwijl TS dit echt in zijn algemeenheid bedoeld

wie de schoen past trekt hem aan :j

ik vind niet dat je het maar MOET accepteren.....ademen moet ;)
ik denk dat wij zeker als kleine gemeenschap op bokt in dit geval rekening met elkaar kunnen houden

en daarom ben ik ook zo een voorstander van de Link ;)
een ieder die het wel wil zien kan het zien en een ieder die het niet wil, wordt het dan ook niet opgedrongen, kortom, iedereen tevreden

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 12:42

luxx: Ze hebben de foto eerst achter de schermen neergezet, daar wred nergens door geen enkele mod zeer gevoelig op gereageerd, dus hebben ze besloten om hem te plaatsen.
Als bokt altijd rekening zou moeten houden met de extreme gevoeligheid van sommige mensen zouden ze 9 van de 10 nieuwsberichten al niet meer kunnen plaatsen.

Maar nogmaals de vraag: jij vind het zelf dus veel minder erg als ze een fotoplaatsen van een te dikke shetlander die hoefbevangen is? Of van een oud manegepaard wat ook zeer mager is?

Dat mensen er tegen kunnen(en dat is gewoon nodig in deze wereld, anders zou ik als ik op de fiets zit waarschijnlijk ook tig keer zitten te janken) is wat anders dan dat het ze niet raakt.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 12:44

x_Marr schreef:
luxx: Ze hebben de foto eerst achter de schermen neergezet, daar wred nergens door geen enkele mod zeer gevoelig op gereageerd, dus hebben ze besloten om hem te plaatsen.
Als bokt altijd rekening zou moeten houden met de extreme gevoeligheid van sommige mensen zouden ze 9 van de 10 nieuwsberichten al niet meer kunnen plaatsen.

.

maar hoeveel mods tegenover hoeveel bokkers heb je? dit is niet echt een goede meting
mod's zijn zoiezo al uit bepaald hout gesneden anders zijn ze geen mod

en ja bokt dient idd toch rekening te houden met....
daarom hebben we boktcensuur, daarom hebben we regels, daarom zijn sommige dingen verboden op bokt
want als we geen rekening met "andere mensen" zouden houden
dan zouden we alles toch weer kunnen toestaan?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 12:48

Een definitieve reactie namens ons (de nieuwsredactie) :)

De nieuwsredactie heeft met verbazing en verwondering naar jullie reacties gekeken in dit topic. Gezien de hoeveelheid pagina's waren jullie het om verschillende redenen niet met elkaar eens of deze foto nu wel of niet open en bloot op VN behoorden.

In overleg met elkaar zijn we tot de volgende conclusie gekomen. Het artikel gaat in eerste instantie over Brooke Hospital for Animals, later komt er een ander goed doel bij, die voor oudere (manege) paarden. Het is wel bekend wat Brooke voor werk doet. Als dat nog niet bekend was is dat na het lezen van het artikel wel duidelijk geworden. Om te onderstrepen wat voor werk zij doen en waarom zij ernstig nodig zijn, hebben wij gekozen voor de betreffende foto van de ezel. In de overweging om deze al dan wel of niet in een link te plaatsen met woorden als 'schokkend' erbij hebben wij het volgende meegenomen. Kerstdagen zijn moment van bezinning. In Nederland hebben we het goed, we proppen ons vol met kerstkransen, boterkoeken en over een paar dagen komen daar nogeens oliebollen en appelflappen bij. Er gaat weer eens berg met vuurwerk de lucht in. Met kerst is een record aantal keer gepint. Zoals de titel al suggeert zullen de meeste van jullie wellicht verblijdt zijn met een nieuw setje. Peesbeschermers met bijpassende broek, handschoentjes, bodywarmer en natuurlijk een dekje. Wellicht nummer 10 op de stapel. Die neem je van de week mee naar je paard die er mooi gezond bij staat in zijn warme stal, kniehoog in het stro en een lekker warm dekentje op.

Noch het bewuste VN-topic, noch deze reactie is bedoeld om jullie te veroordelen. Als jullie gelukkig worden van en blij zijn met setjes of allerlei andere dingen is dat geheel jullie keuze. Echter willen we wel, met de strekking van kerst in ons achterhoofd, jullie neus eens op de feiten drukken. Jullie paarden (en de meeste andere huisdieren in Nederland) hebben het goed, ontzettend goed zelfs. Er zijn ontzettend veel andere paarden (en ezels) die dat niet hebben. Dagelijks hebben zij te lijden onder de armoede en het zorgen voor inkomen voor de eigenaar. Zonder dit inkomen heeft zowel de eigenaar, zijn gezin als het dier zelf géén eten. Onkunde en gebrek aan geld zorgen er vaak voor dat dieren onder erbarmelijke omstandigheden hun werk moeten doen. Om dit feit te onderstrepen is er voor de betreffende foto gekozen. De bewuste foto is en mag dus gerust confronterend zijn in dit geval. Dit dierenleed is aanwezig in grote delen van de wereld en ons inziens is het bewuste topic niet bedoeld om je ogen er voor te sluiten. De foto (en het artikel) doet in die zin precies waar het voor bedoeld is. Nadenken over wat er gebeurd in de wereld met minderbedeelde paarden of ezels. Je kan er voor kiezen om mee te helpen om dit leed te verzachten, het is niet verplicht. Die keuze is aan jullie. Praat en denk erover. Dat is de strekking van het bewuste VN-topic.

De hoeveelheid reacties en de snelheid waarmee dit is gebeurd heeft ons wel doen beseffen dat de foto zeker wel impact heeft gehad. Meer dan wij hadden verwacht. In toekomstige berichten zullen we, net als in eerdere berichten, (ergere) foto's zeker plaatsen met bijsluiter dat de foto's schokkend zijn. Dit zal altijd schipperen zijn, net als de 'ezel' foto kan voor de één een foto wel schokkend zijn en een ander knipoogt er niet eens bij. We willen voortaan gaan proberen om in ieder geval ook de twijfelgevallen mee te nemen in de disclaimer, om in dit geval dan het zekere voor het onzekere mee te nemen.

We realiseren ons dat we niet iedereen met bovenstaand antwoord tevreden hebben gesteld, maar ook in dat geval hopen we dat we jullie wel voldoende geïnformeerd hebben in onze beweegredenen om deze foto te laten staan.

De Nieuwsredactie

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 12:50

ikdoemaarwat schreef:
ik vind de post van luxx juist mooi omschreven en zeer terecht :j

wendy, waarom word je boos ?
het lijkt nu net alsof jij je persoonlijk aangevallen voelt terwijl TS dit echt in zijn algemeenheid bedoeld

wie de schoen past trekt hem aan :j

ik vind niet dat je het maar MOET accepteren.....ademen moet ;)
ik denk dat wij zeker als kleine gemeenschap op bokt in dit geval rekening met elkaar kunnen houden

en daarom ben ik ook zo een voorstander van de Link ;)
een ieder die het wel wil zien kan het zien en een ieder die het niet wil, wordt het dan ook niet opgedrongen, kortom, iedereen tevreden

Ik ben niet boos, ik ben geïrriteerd omdat ze alleen leest wat ze wil lezen. Omdat ze telkens begint over gevoelloos zijn terwijl al meerdere mensen meerdere keren hebben uitgelegd dat zo'n foto wel raakt en dat het wel gevoelens opwekt, maar dat er nog wel normaal gefunctioneerd kan worden, wat bij haar schijnbaar niet het geval is..

Idd Marr!!

Ikdoemaarwat: Zoals ik al meerdere keren heb gezegd in het topic, wáár moet je de grens trekken? Over deze foto is ook overleg geweest vóór ie geplaatst werd, dus geen ondoordachte actie. Nu zijn er een paar bokkers op de heeeeeleboel die er extreem gevoelig voor zijn, moet daar dan alles voor aangepast worden, terwijl ze zelf ook even een andere pagina als homepage kunnen instellen en zo de foto niet zien?

En 'kleine gemeenschap op bokt' ? :))

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 12:53

Nette uitleg en bedankt voor de duidelijkheid cayenne :)

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 12:55

Wendy15 schreef:
Ik ben niet boos, ik ben geïrriteerd omdat ze alleen leest wat ze wil lezen. Omdat ze telkens begint over gevoelloos zijn terwijl al meerdere mensen meerdere keren hebben uitgelegd dat zo'n foto wel raakt en dat het wel gevoelens opwekt, maar dat er nog wel normaal gefunctioneerd kan worden, wat bij haar schijnbaar niet het geval is..

Net zoals 'wij' moe worden dat het elke keer nodig blijkt te zijn te vertellen dat we de ogen sluiten voor de realiteit als we de foto niet willen zien.

Wendy15 schreef:
Zoals ik al meerdere keren heb gezegd in het topic, wáár moet je de grens trekken? Over deze foto is ook overleg geweest vóór ie geplaatst werd, dus geen ondoordachte actie. Nu zijn er een paar bokkers op de heeeeeleboel die er extreem gevoelig voor zijn, moet daar dan alles voor aangepast worden, terwijl ze zelf ook even een andere pagina als homepage kunnen instellen en zo de foto niet zien?

Ik zou zeggen dat dit topic al genoeg aanleiding zou moeten geven om die foto weg te halen. Er zijn een aantal die die foto liever zien verdwijnen en het ongepast vinden tegen deze foto aan te moeten kijken. Wie zijn nu diegene die het moeten lezen? De bokkers toch? Dan zijn zij toch ook de graadmeter ofniet? Er zijn een aantal bokkers die het niet prettig vinden, dus waarom dan laten staan? Voor diegene die die foto niet schokkend vinden, klikken dan toch lekker op de link? Maar nee, in plaats van dat moeten 'wij' de schokkende foto gaan omzeilen...ik vind dat imo verkeerd om :)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 12:59

luxx schreef:
A_lette schreef:
Open je ogen en zie dat niet elk dier het zo goed heeft als die van jullie :)

Vind het erg raar dat er telkens weer mensen zijn die wat je ook zegt denken dat als je er een dergelijke gevoeligheid op na houdt je je ogen sluit voor de ellende op de wereld.
Het tegenovergestelde is het geval maar het lijkt niet mogelijk te zijn om dit aan mensen uit te leggen die deze gevoeligheid niet hebben.
Deze gevoeligheid wordt ook duidelijk als zeer kinderachtig gezien, is blijkbaar een reden om iemand af te branden en belachelijk te maken én een reden om iemand even moederlijk belerend toe te spreken.
Àl deze reactie's halen bij mij het bloed onder mijn nagels vandaan.

Weet je, ik deel je gevoeligheid, ik kan heel slecht tegen leed en onrechtvaardigheid, ik was ook geshockeerd door de foto, maar dat is meteen ook de reden dat ik de foto niet weg wil laten halen...

Verdiend het beestje niet dat we zijn leed zien en erkennen? Het draait toch niet om ons en ons gevoel erbij, maar toch om zijn leed? Hoe egoïstisch is het dan hem gewoon weg te klikken of weg te laten halen, omdat ons gevoel er niet goed bij is?

Ik bekijk de foto, ben oprecht heel verdrietig en besluit dan er iets aan te doen. Hoewel de ezel er nu niets meer aan heeft, ben ik het toch eens met de bokker die zei 'het beestej is heel dapper geweest en verdiend het op de voorpagina te staan'.