Privé-informatie op internet

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 17:09

Edit: Ik heb het hele Miep-verhaal ook gelezen. :j
Zulke mensen zitten er inderdaad ook tussen.. maar gelukkig zijn er ook nog mensen zoals mij, die wél goede bedoelingen hebben.

Gulpje

Re: Privé-informatie op internet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 17:14

Dus, er is ook nog een zekere kans dat men de boel bij elkaar liegt of overdrijft. Dat is nóg een reden waarom ik niet betrokken zou willen raken bij heel persoonlijke gevoelige topics.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 17:20

Ik ga even terug naar het beginbericht en de eerste discussie gezien het de laatste berichten een tikkeltje off topic ging. Ik verbaas me er over dat mensen zich hier aan kunnen ergeren, heb je er geen behoefte aan, dan lees je het niet. De hele wereld hoeft geen rekening te houden met 1 persoon. Het is niet omdat ik niets van al die oorlogen hoef te zien dat het nieuws maar moet stoppen met zenden. Neen, ik kijk gewoon niet naar het nieuws, simpel zat. :) Vind het apart dat, omdat een paar mensen er niet tegen kunnen heel bokt maar moet veranderen... Da's toch ook niet eerlijk? Wie weet hebben die mensen niemand anders om mee te praten of durven ze het in het echt niet, helpt die bescherming van dat schermpje hen om te vertellen wat er gebeurt is.... Dat ontneem je hen dan toch niet?

Voor veel mensen is typen een stuk makkelijker dan praten... Je kan dan wel zeggen "neem een dagboek" maar een dagboek praat niet terug... Een forum wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 17:25

Gulpje: Gelukkig is dat jouw mening en zijn er genoeg mensen op Bokt die er anders over denken. :)

Pharagirlke: Ik kan alleen maar zeggen dat ik het daar mee eens ben..

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 17:33

Kijk Pharagirlke....een mens naar mijn hart. Zo is het. En het is alleen maar een kwestie van een beetje sociale vaardigheden, een beetje gevoel naar je medemens. Kun je dat niet dan geeft dat niet, maar stop een ander dan ook niet nog eens in een donker hol met zijn/haar ellende omdat je zelf met beperkingen worstelt. +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 17:36

Wellicht is dit een opmerking die opnieuw het vuurtje oppookt, maar het gaat er denk ik niet zozeer om dát mensen dat uiten, als dat gewoon normaal netjes en duidelijk is. Maar meer over 'waar' je dat tegen kan komen. Ik zie geregeld opmerkingen als : dan klik je het toch weg, of je klikt het niet aan. Volledig mee eens; als je zo'n signalisatie krijgt dat een onderwerp daarover kán gaan. En daar wringt het een beetje geloof ik.

Kijk, om het voorbeeld van KK maar weer eens aan te halen. Het is een gewoon IM-topic, wat gaat over het verlies van haar geliefde paard. In een dergelijk topic / setting verwacht je geen opmerkingen over misbruik of een bagger leven oid, daar verwacht je een onderwerp wat geheel over het paard gaat. Als iemand dan ineens leest over misbruik etc. dan kan dat nogal onverwachts zijn. Als je een topic op LZP opent met als titel als "Hoe misbruik mijn leven beïnvloedde", dan weet je geheid dat je dingen kan tegenkomen die je wellicht niet wilde lezen, en daarmee kan je het dus ontwijken. Maar een topic op bijv. VvdD met als titel : "Gesprek met de eigenaar van mijn verzorgpaard" geeft dat signaal dus geheel niet aan, terwijl het onderwerp van misbruik toch goed daarin in kan voorkomen, en dan word je dus iets geconfronteerd met wat je niet wilde.

Het is een ieders goed recht om dingen op internet te zetten als die dat weloverwogen doet en er voor gekozen heeft. Maar zo is het ook een ieders goed recht om dat niet te willen lezen of zien, en de keuze tot ontwijken hebben. En dat is lang niet altijd het geval omdat sommige mensen of situaties dermate zijn dat ze daar wel graag veel over willen praten en dat overal vermelden. Om redenen als verwerken, van je afpraten, of raad te vragen etc. etc. Volkomen terecht imo. En sommige mensen kaarten dan aan dat zij het niet nodig worden om overal en nergens daarmee geconfronteerd te worden. En dat is imo ook hun goed recht...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 17:42

In mijn geval kan ik alleen maar zeggen dat ik mijn woorden áltijd weloverwogen kies en de meningen die ik heb goed onderbouw.
In het topic van mijn overleden paardje staan geen heftige dingen.
Dus als mensen dáár over struikelen vind ik dat nogal kortzichtig. :\

Edit: En sommige reacties waarin wordt gezegd dat ik mijn verhaal overal vertel, vind ik ook belachelijk.
Mijn eigen topic op LZP is het enige topic waarin ik wat dieper op mijn verleden in ga met de mensen waar ik om ben gaan geven.
Niet iedereen, maar sommige mensen kunnen ook wel ontzettend overdrijven hoor.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 17:45

Maar als dat nu een belangrijk stuk van het verhaal is dan kan je toch ook niet verwachten dat ze in de titel gaan zetten "let op, ook misbruik!"... Neen, het gaat voornamelijk over die paarden, over haar vrienden die ze verloren is. En daar komt dan nog misbruik bij. Als je in dat topic in het start bericht leest "ik wist niet of die man waar ik bij woonde haar wat aan zou doen" dan weet je toch al dat het geen "gewoon" topic zal worden? Dat er veel meer achter zit dan "gewoon" de dood van twee paarden? :)

Tuurlijk mogen ze ze zeggen dat ze daar niet mee geconfronteerd willen worden, da's prima, daar zeg ik ook niets van. Ik verbaas me er enkel over dat daar een heel topic over komt en dat er zelfs topics naar boven gehaald worden van mensen... Het gaat hier van "ik wil daar niet mee geconfronteerd worden" maar dan komen er toch links van "kijk dit topic"... Tja... Dan ga ik me vragen stellen. :) Zeker op de manier waarop het gebracht wordt...

En "smerige details"... Als het dan gaat over je woorden wegen en goed kiezen mag men wel eens bij zichzelf beginnen, wat nou smerige details... Het gaat om iemands léven, om dingen die heel erg veel pijn gedaan hebben... :\
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 06-01-10 17:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 17:47

Dat klopt pharagirlke,daarnaast wordt er soms beneden peil gereageerd en dat is niet nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 18:03

Wellicht dat er dan een verschil in perceptie is in wat relevant is? KK vindt het relevant om in haar topic te vermelden dat 'geen makkelijke jeugd heeft gehad' en vervolgens uitleg van wat die makkelijke jeugd inhield. Hoe ze dat verwoordde is zeker zeer correct geweest. :) Maar het feit dát ze dat vermeldde in dat algemene topic op ITP zullen sommige mensen wellicht niet relevant vinden, als ze er onverwachts mee geconfronteerd worden.

En om eerlijk te zijn, dát kan ik wel begrijpen. Dat er mensen zijn die vinden dat je niet alles hoeft te delen, overal op internet.

Zie nu trouwens dat het topic op ITP stond en niet IM, was even mis.

En ik wil nog even zeer expliciet melden dat ik het nu niet persoonlijk of via verborgen hints oid richting een specifieke user heb, want ik heb het gevoel dat bijv. KK zich ietwat persoonlijk aangevallen voelt, wat ook logisch is gezien een dermate gevoelig en persoonlijk onderwerp...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 18:05

De paarden zijn toch gestorven door dingen die deel uit maken van die "niet gemakkelijke jeugd"? (als ik me dat verhaal nog correct herinner toch)

Als ze al zegt "ik heb geen gemakkelijke jeugd gehad" dan kan je daar al stoppen met lezen, da's niet schokkerend (zijn wel meer mensen die geen gemakkelijke jeugd hebben gehad) maar je kan je wel indenken dat haar definitie van "niet gemakkelijk" wat ernstiger is dan die van jou. Als je dan toch gaat verder lezen uit nieuwsgierigheid of interesse moet je achteraf niet gaan zeuren dat je het niet wilde lezen... Vind ik dan. :)

Ik vind overigens dat je je heel netjes uit drukt Maya. :)

Edit: even over het ITP topic van KK... Wat voor schokkends staat daar in behalve dan de verschrikkelijke gebeurtenis van de paarden? Heb het nog eens vluchtig doorgelezen dus ik kan wel iets gemist hebben maar ik zie daar niets schokkends in staan over haar jeugd? Behalve dat het niet gemakkelijk was? De titel van dat topic geeft IMO sowieso al aan dat het geen vrolijk "kijk ik heb een nieuw setje"topic is... :=
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 06-01-10 18:14, in het totaal 2 keer bewerkt

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 18:09

Mij maakt het trouwens helemaal niet uit of mensen hun levensverhaal hier wel of niet neerzetten hoor.. Ik vind het alleen niet netjes dat betrokkenen ook te herkennen zijn en ik wil mensen waarschuwen voor de mogelijke gevolgen van dergelijke informatie op het internet zetten. Maar dat het voor sommigen een fijne manier is om van zich af te schrijven snap ik volkomen.

miisshOrse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 18:20

Ik vind het ook geen probleem als mensen hun verhaal posten op internet. Als dat ze op de been houd... Al vind ik wel dat je op moet passen met namen etc. Daarom is mijn profiel niet ingevuld, is mijn profiel naam niet mijn eigen naam en heb ik geen foto's van mezelf op mijn profiel staan..

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 04:46

Ehhm, na het doorspitten van 8 pagina's mis ik een reden om (beperkt) persoonlijke informatie op een forum als Bokt te plaatsen: Het kan ook aangeven waarom iemand op een bepaalde manier reageert op bepaalde topics. Zonder zielig te willen doen, zonder anderen zwart te willen maken. Er zijn dingen die een enorme impact op iemands leven en manier van reageren hebben, en waardoor mensen die het goed bedoelen vaak verkeerd begrepen worden. Dat is ook heel vervelend voor zowel de persoon in kwestie als diegenen die reageren, enige uitleg kan dan duidelijkheid verschaffen en zorgen dat er niet onbedoeld kwetsende opmerkingen gemaakt worden.

En internet is toch redelijk anoniem als je het goed doet. Ik bedoel, als je mijn echte naam intypt krijg je geen hits in o.a. Google. Als je mijn echte naam intypt samen met wat informatie die ik op internet heb gezet krijg je nog steeds geen hits. Je kan best persoonlijke dingen vertellen, hoewel de kans groter is dat je herkend word als je in detail gaat treden.

Maar ook dat mensen hun verhaal kwijt kunnen vind ik een groot pluspunt van internet, hoewel ik wel van mening ben dat er andere forums zijn die geschikter zijn om hele persoonlijke dingen op te zetten dan een groot en openbaar forum als Bokt, al is het maar vanwege de leeftijd. Dat er dingen gebeuren die het daglicht niet kunnen verdragen mag best bekend worden, maar op Bokt lezen ook kinderen van 10,11 jaar mee of zelfs jonger. Die hoeven niet geconfronteerd te worden met ingrijpende dingen, die moeten lekker kind zijn en met hun (verzorg)pony knuffelen bij wijze van spreken.

Ik zou het geen bezwaar vinden als er een specifiek forum is waar alleen mensen die al een bepaald aantal nuttige posts van een bepaald nivo, dus geen breezah/ MSN-taal of duidelijk kinderlijk geschreven teksten kunnen posten voor dergelijke zaken. Daarmee filter je de meeste kinderen er wel uit en ik neem aan dat iedereen wel begrijpt wat een kinderlijk geschreven post is.

Maar om nou iemand af te gaan zeiken die een topic opent over paarden die in een moeilijke periode veel betekend hebben zonder daar gedetailleerd op in te gaan vind ik echt niet netjes.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 09:41

Er is eerder in het topic uitgelegd hoe wij met deze informatie omgaan op Bokt:

Karl66 schreef:
Een handige stelregel is dat je niks op Bokt moet plaatsen, wat je ook niet op de voorpagina van de krant terug wil zien. Het probleem is dat wat je niet op de voorpagina terug wil zien per persoon verschillend is. Daarom is het voor ons als mods heel moeilijk om een grens te trekken wat wel en wat niet kan. Op het moment dat een bokker met een goede reden komt, gebeurt het regelmatig dat wij een topic verwijderen. Maar "ik wil mijn paard verkopen en ik wil niet dat de koper over alle problemen van mijn paard leest" valt daar niet onder. In zo'n geval vinden wij bijvoorbeeld de informatieplicht van Bokt belangrijker dan het belang van de verkoper.
Daarnaast komen wij soms topics tegen waarvan wij denken dat het niet verstandig is. In het geval van een jonge bokker nemen wij dan de "verantwoordelijkheid van de ouders" over en verwijderen het topic met een uitleg aan die bokker waarom wij dat doen. Bij oudere bokkers doen wij dat niet, maar dan gaat er een PB'tje uit of het niet verstandiger is dat wij het topic verwijderen? In overleg wordt het topic dan vaak alsnog verwijderd. Ik denk dat wij op deze manier een vrij gebalanceerde afweging maken tussen privacy en de mogelijkheid je verhaal te plaatsen.

Wat het verschil tussen Bokt.nl en levensproblemen.nl betreft. We houden er rekening mee dat niet overal topics over gemaakt mogen worden, dus daar zitten zeker grenzen aan. Maar aan de andere kant is Bokt voor de meeste bokkers meer dan een onpersoonlijk forum waar iets over paarden op staat. Het is een plek waar ze zich veilig en beschermd voelen en waar ze dus gemakkelijker met hun problemen naartoe gaan, dan naar een ander en hun onbekend forum. Daar proberen we ook rekening mee te houden en die mensen de ruimte te geven. Al houdt dat niet in dat wij alles dus toestaan en we soms ook topics weghalen omdat hier jonge kinderen komen. Maar ook daar proberen we weer een balans in te vinden, Bokt is tenslotte geen kinderforum en het gros van de leden is volwassen en daar willen we ook rekening mee houden.

Ondertussen is het topic vooral verworden tot een welles nietes discussie, dus hier een slotje.