Verbazing over o.a. gebruik 'me' in plaats van 'mijn'......

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 18:30

Karin schreef:
Tja. Ik ben dan misschien een van die mensen die correcte spelling wél belangrijk vindt.

Dat snap ik zeker en terecht ook. :j Heb sowieso ook juist leren schrijven door de mensen die correcte spelling belangrijk vinden op bokt.

Msn taal snap ik ook niet, de paar seconden die je verliest om het woord voluit te schrijven zijn toch verwaarloosbaar.
Verder leer je jezelf echt fouten dingen, beloofd voor latere school en werksituaties.

Verder vind ik een dialect dom noemen redelijk beledigend.

manonxxlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 18:31

IceMam schreef:
Wat dacht je van 'egt' en 'nieuwschierig'?

Ik wist niet eens dat je 'nieuwschierig' als nieuwsgierig schreef.. :+ ( oké, nu voel ik mij best dom :P )

Snoevie

Re: Verbazing over o.a. gebruik 'me' in plaats van 'mijn'......

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 18:37

ach ik maak zelf ook zat taalfouten denk ik,maar hetgene waar ik me echt aan erger:

ik ga even naar DER toe
ME nieuwe kleding

en msntaal vind ik ook erg vervelend(MUH PAARDJUH)

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 18:39

gut gut gut
wat een ergenissen allemaal

kom op zeg mensen
denk nou even echt goed na
er zijn wel ergere dingen in het leven!! :roll:

misschien als we ons nou eens minder druk om dat soort nutteloze dingen zouden maken dan zou de wereld een stuk aangenamer zijn

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 18:49

ikdoemaarwat schreef:
gut gut gut

kom op zeg mensen

misschien als we ons nou eens minder druk om dat soort nutteloze dingen zouden maken dan zou de wereld een stuk aangenamer zijn

noujaalsweallemaaldehoofdletterseninterpunctieweglatenkunnenweookwelzonderspatiebalkgaantypenzonderdatweonsdrukmakenomditsoortnuttelozedingendusdanisdewereldechtweleenstukaangenamerendanboktinhetspeciaal

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 18:52

ikdoemaarwat schreef:
gut gut gut

kom op zeg mensen

Zie jij iemand die zich druk maakt? Ik niet hoor, mensen geven hun mening en maken zich niet druk.

Van dát soort reacties wordt ik juist moe.... :Y)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 18:52

Bokt is een discussieforum, dit is nou een discussie.
Als we het nergens over mogen hebben/klagen/weet ik wat kunnen ze bokt wel meteen uit de lucht halen.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 19:47

Plien91 schreef:
ikdoemaarwat schreef:
gut gut gut

kom op zeg mensen

noujaalsweallemaaldehoofdletterseninterpunctieweglatenkunnenweookwelzonderspatiebalkgaantypenzonderdatweonsdrukmakenomditsoortnuttelozedingendusdanisdewereldechtweleenstukaangenamerendanboktinhetspeciaal

haha hier moet ik even om lachen :D
helemaal mee eens

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 21:14

Het beste galgjewoord ooit Plien! :D

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 22:15

Wat ik hier ook vaak zie is 'Ik irriteer me aan...' Dit kan ook niet.
''Ik irriteer me aan haar' wordt als een onjuiste zin beschouwd. Wel juist zijn 'Ik erger me aan haar' en 'Zij irriteert me.'

Irriteren betekent 'boos of ongeduldig maken'. Het is een werkwoord dat met een lijdend voorwerp wordt gecombineerd, en niet met het voorzetsel aan. Juist zijn bijvoorbeeld:

* Zij irriteert me met haar verwaande gedrag. (me is lijdend voorwerp)
* Zijn bazige optreden irriteerde hen enorm. (hen is lijdend voorwerp)

Ergeren kan ook met een lijdend voorwerp voorkomen; in de voorbeeldzinnen hierboven past ergeren prima. Maar ergeren kan ook gebruikt worden als wederkerend werkwoord in combinatie met het voorzetsel aan. In de volgende zinnen zijn de wederkerende voornaamwoorden zich, me en je gecursiveerd:

* Zij ergert zich aan het grote aantal reclameblokken op de commerciële tv.
* Ik erger me aan haar gezeur over die reclameblokken.
* Erger jij je ook zo aan haar gezeur?

Het komt vaak voor dat taalgebruikers irriteren ook als wederkerend werkwoord in combinatie met aan gebruiken, maar zinnen als 'Daar irriteer ik me mateloos aan' worden algemeen als onjuist beschouwd; ze vormen zelfs een bekende taalergernis. 'Daar erger ik me mateloos aan' of 'Dat irriteert me mateloos' zijn wel juist. "

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 22:17

nou zo ver denk ik zelf niet door moet ik bekennen.

je kan wel overal over gaan vallen

Aukie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-09 09:13

Tja, dan doe ik het dus ook altijd al fout....

En mensen die zich ergeren aan ons 'gezeur', je hoeft dit topic niet te lezen hoor!

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 09:56

chevax schreef:
Ik kan me ook absoluut niet druk maken over Vlaams, het gaat dan namelijk over andere woorden benamingen en niet over slechte spelling of foutief woordgebruik. Dat kun je niet vergelijken met MSN-taal. Ik denk ook niet dat je zozeer over dialect kunt spreken, want als je in Belgie het woord botten gebruikt, weet iedereen waar je het over hebt. Ik gebruik in mijn spreektaal ook veel "allez" etc.

Nog een: in Belgie zegt men vaak "dat is straf", in Nederland zeggen we "dat is ook wat".

_/-\o_ iemand die "me" begrijpt :D

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 15:34

Vlaams, totaal geen probleem, ik vind het wel grappig eigenlijk :D
Het "ik erger me/iets irriteerd me"verhaal is nu al zó vaak langsgekomen dat ik eigenlijk vind dat iedereen dat zo langzamerhand wel zou moeten weten :o Wel erger ik me verschrikkelijk aan al die bonte onderleggers die nog steeds te koop aangeboden worden. Als iedereen nu een bonte onderlegger had, zouden we in het circus zitten :D En uiteraard men, der, hun doen dat etc. Kom op, zó moeilijk is dat niet. Voor d/t/dt kan ik wel begrip opbrengen, hoewel dat ook vrij makkelijk te verhelpen is. ;) Ik weet niet of na/naar al genoemd is?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 20:57

euh misschien ben ik wel een dombo maar het irriteren/ergeren verhaal lees ik nu voor het eerst

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 20:59

Aukie schreef:
Tja, dan doe ik het dus ook altijd al fout....

En mensen die zich ergeren aan ons 'gezeur', je hoeft dit topic niet te lezen hoor!

Nu gebruik je dezelfde redeneringen als mensen die vinden dat ze gewoon de meest ergerlijke taalfouten mogen maken omdat "ze het toch wel snappen".
Skygirl heeft gewoon gelijk. Je zou ook kunnen overwegen ervan te leren, en zinnen met: "irriteren" en "ergeren" in het vervolg correct te formuleren -:) B-) :D

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 21:19

Snoevie schreef:
euh misschien ben ik wel een dombo maar het irriteren/ergeren verhaal lees ik nu voor het eerst

Dan ben ik er ook één...Ik zal het vast op school gehad hebben (of dat mijn taalpuristische vader dat me heeft geprobeerd bij te brengen - sorry paps) maar het is dan niet echt blijven hangen, blijkbaar... :o
Dus als ik het goed heb:
Zij irriteren hen en ik erger me?
Weer wat geleerd... :D

Vlaams vind ik ook erg leuk om te horen en lezen, veel taalfouten zie ik zelf nog niet eens maar die 'me paard'achtige dingen, ja, daar kan ik me soms ook wel licht aan euh...ergeren (?) en dan maar gewoon besluiten om iets anders te gaan lezen. Als mensen al niet de moeite nemen om hun berichtjes een beetje netjes te schrijven hoef ik niet de moeite te nemen dat te lezen, vind ik.
Op de één of andere manier haal ik door het taalgebruik de mensen met echte dyslexie er meestal wel uit. Tja, dat is imo écht een goed 'excuus' al zijn vaak juist die berichtjes nog heel best geschreven ook of is het anders wel te merken dat er toch moeite voor gedaan is!

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 21:20

Zij ergeren zich, iets irriteert hen _O-

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 21:26

ik vind juist dat dyslexie(ik schrijf het vast niet correct)zo vaak als excuus word gebruikt.(ik heb er een hele lichte vorm van,en ik wil ook niemand beledigen)

dan heb ik het over de mensen die zo schrijven:

ik hep vandaag muh paarjuh naar der weiland gebracht,ze heb me niewe halster op

dan heb ik het echt niet over D/T fouten hoor en dat soort dingetjes,die maak ik zelf ook nog weleens.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 21:33

Hé, ik ben nog lerende! Ik snapte 'm wel, maar gaf weer eens een 'bijna goed' voorbeeld... :o

Dat idee heb ik ook weleens, Snoevie, dat het ook als nepexcuus wordt gebruikt. De 'echten' pik je er uit omdat ze vaak op een andere manier regelmatig dezelfde fouten maken en juist zijn dat vaak niet 'muh paardjuh hebder halster op' fouten.

mienemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 21:35

Ik vind het eigenlijk gewoon een beetje dom 'staan'..
Vast niet juist of correct van mij, maar ik heb dan vrijwel direct een vooroordeel over die persoon..
Ik ken wel iemand die ontzettend dyslectisch is, maar deze persoon maakt hele andere zinnen dan "me scooter", hij zal het eerder schrijven als mijn scoeter en dat vind ik iets anders dan idd me oid..

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 21:37

wat vind je dom staan,spelfouten in zijn algemeen bedoel je?

Mitchall

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 21:39

Ik ben beter als hun :+
Ben beter als jou ?!
Ik zie het steeds vaker, kan me er ook behoorlijk aan ergeren !

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 21:46

Ik ben groter als jou :D

mienemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 21:48

Sorry, nee, ik bedoel echt de dingen zoals beschreven in dit topic, me paard e.d. Noem het msn taal, sms taal. Ook ik gebruik msn/sms taal, maar weet dat heel goed te scheiden en dan gebruik ik het slechts als in w8, omdat je anders 2 smsjes hebt ipv 1..
En spelfouten, dat ligt eraan.. Sommige fouten behoor je eigenlijk niet te maken.. Maar he, ik ben nu eenmaal erg van de taal, maar schotel mij geen wiskunde sommen voor..