Geen cap op, dan geen HAW/ITP topic?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Hananas

Re: Geen cap op, dan geen HAW/ITP topic?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 23:14

Ik ben er echt compleet tegen.
Op mijn pony's rij ik altijd zonder cap. Op eentje vandaag nog een wilde buitenrit gemaakt, bitloos, zadelloos en caploos.
Ik vind niet dat een openbaar forum kan zeggen wat ik wel/niet kan doen. Halloooo!! Straks moet je met een ankydekje rijden voor je een topic mag openen.
Of een ban voor mensen die hun paard hele dagen op stal laten staan, en met slof en stang rijden op de onjuiste manier.Waar gaat het heen...

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 23:25

Revanches schreef:
smurffie schreef:
Het is ieders eigen keuze, je kan toch ook niet zeggen : Bitloos mag je niet op wedstrijd verschijnen dus ook niet op bokt? komt namelijk op hetzelfde neer : ieders eigen keuze.
Bitloos komt op hetzelfde neer als eerder genoemd "boomzadels".
En nogmaals dat zijn gevoelens en vrijheid te maken. En ieders gebruik en idee daarachter.
Dat heeft niks met de veiligheid te maken. Een cap wel!

Bit heeft niks met veiligheid temaken? zadel ook niet? ik denk het wel hoor Lachen
Bitloos heb jij ongeacht je paard toch echt een rem meer mocht het echt fout gaan. nee je bit is geen rem, maar kan in die gevallen er wel voor dienen, zadel is ook een extra stevigheid, dus ook veiligheid. en je mag zonder zadel toch ook plaatsen?

alles wat je te paard gebruikt heeft wel iets temaken met veiligheid Lachen

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 23:26

Clown
En wat is de volgende stap? Geen topic openen als je niet in correct tenue rijd? Als je plastron niet perfect gestrikt zit?
En mag je nog een topic openen als je je paard er niet voor hebt ingevlochten?
Wat een onzin dat anderen je willen opdragen hoe je te paard moet zitten. Met fietsers zie je ook veel ongelukken en in veel landen is een fietshelm vanzelfsprekend. En daar zegt in NL dan weer niemand iets over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 00:00

Imo niet goed.
Is het niet een taak van de ouders om te zorgen dat een (onervaren) kind een cap op moet?! Daar hoeft http://www.bokt.nl toch niet op te letten?
En de volwassenen, die kunnen toch zeker zelf weten of ze een cap op doen ja of nee?

En moeten we met de longeerfoto's dan verplicht schoenen met stalen neuzen? Je weet maar nooit of er een paard op je tenen komt!

Als het dragen van een cap niet verplicht is bij de wet, waarom hier dan als regel? Misschien moeten gebruikers van http://www.bokt.nl kijken naar de rijkunsten ipv of de ts wel het nieuwste anky-pad heeft of een cap op...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 00:04

In de eerste instantie vind ik het wel een goed idee.
Maar toch vraag ik me af, wat je er eigenlijk precies mee zou kunnen bereiken.
Ja, dan zal het er verantwoordelijker uit zien voor de bokkers, en ook een goed voorbeeld zijn voor jongere bokkers. Maar het als het ware 'verbergen' van zonder cap rijden, wil nog niet zeggen dat er meer mensen met cap zullen gaan rijden. Ik denk dat dit alleen maar zal zorgen voor (nog) minder HAW topics.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 00:04

nielsd schreef:
Imo niet goed.
Is het niet een taak van de ouders om te zorgen dat een (onervaren) kind een cap op moet?! Daar hoeft http://www.bokt.nl toch niet op te letten?
En de volwassenen, die kunnen toch zeker zelf weten of ze een cap op doen ja of nee?

En moeten we met de longeerfoto's dan verplicht schoenen met stalen neuzen? Je weet maar nooit of er een paard op je tenen komt!

Als het dragen van een cap niet verplicht is bij de wet, waarom hier dan als regel? Misschien moeten gebruikers van http://www.bokt.nl kijken naar de rijkunsten ipv of de ts wel het nieuwste anky-pad heeft of een cap op...

Ja Ja Ja
en niet te vergeten: de kleur van het dekje moét passen bij het paard en de beenbeschermers, anders kan je je topic wel vergeten !
Tong uitsteken

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 00:05

Er zijn al zo veel regeltjes in Nederland en op Bokt. Laat de keus van t wel of niet dragen van een cap lekker aan de ruiter zelf over... Dus van mij mag een topic met of zonder cap

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 00:08

Dorienn schreef:
Ja Ja Ja
en niet te vergeten: de kleur van het dekje moét passen bij het paard en de beenbeschermers, anders kan je je topic wel vergeten !
Tong uitsteken

Ik denk dat in dit geval het dragen van een cap, wat duidelijk met veiligheid te maken heeft en daardoor ook op steeds meer plaatsen als verplicht word ingesteld niet te vergelijken is met het wel of niet dragen van een set. Knipoog
Een cap dragen word op steeds meer plaatsen verplicht, zou deze regel worden ingevoert op bokt zou bokt alleen maar mee gaan met (vele) anderen die deze regel ook instellen. Ik heb nog nooit ergens gelezen over het verplichten van een set, en dit heeft dus niks te maken met regels veranderen.

Ouwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 00:10

Dan kun je ook wel verplicht gaan stellen dat iedereen een bodyprotector moet dragen, want een cap helpt nog steeds niet tegen bijv. dwarslaesie. Ik ben het dan ook niet eens met de stelling. Het is eigen verantwoordelijkheid. Daarnaast hebben we al genoeg regeltjes op Bokt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 00:10

Maar waarom zou je het willen verplichten?
Mensen zijn toch zelf verstandig genoeg om te bepalen of ze met of zonder cap rijden?!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 00:12

Ouwe schreef:
Dan kun je ook wel verplicht gaan stellen dat iedereen een bodyprotector moet dragen, want een cap helpt nog steeds niet tegen bijv. dwarslaesie. Ik ben het dan ook niet eens met de stelling. Het is eigen verantwoordelijkheid. Daarnaast hebben we al genoeg regeltjes op Bokt.

Daar ben ik het dan weer wel mee eens. Ja
HAW is al een gedeelte van bokt wat voor veel mensen een stuk on-interessanter is sinds al die nieuwe regels. Ik denk dat het invoeren van deze regel alleen maar zal zorgen voor het nog minder bezoeken of reageren in de HAW topics.

opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 00:12

ja joh, kan er nog wel bij toch hier Knipoog nog een regel...maar dan moeten de westernruiters ook een cap op want dat is net zo gevaarlijk en een hoed kan de klap niet opvangen hoor...

ik ben dus tegen..ieder zijn eigen verantwoordelijkheid toch? we zijn geen kleuters meer... als je een topic opent en je draagt geen cap o.i.d. (verkeerd schoeisel is ook zo'n voorbeeld) dan moet je gewoon dat gezeik accepteren van je medebokkers.... Knipoog

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 00:13

Beetje onzin. Dus als de cap-loze heel graag een topic willen maken, zetten ze maar even voor de foto's een cap op zeker. Er zijn genoeg regels en zoals iemand eerder al zei, het is geen FNRS manege met de regeltjes over caps, dus vind het erg ver gezocht.

Barroco

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 00:15

Niet het hele topic doorgelezen, maar vind het eerlijk gezegd onzin.
Er zijn al zat regels en er is bijna nooit meer gezeur over een cap dus zie het nut er niet van in.

Ingridje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 00:22

Dit is een vrij land, mensen mogen zelf weten of ze een cap dragen of niet.
Ik doe het persoonlijk wel, en zou ook graag willen dat iedereen dat zou doen.
Maar je mag mensen niet gaan achterstellen omdat ze een eigen mening hebben, dat een cap niet nodig is in hun geval.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 00:23

Iedereen moet dit in zijn fototopic zetten als ie zonder cap durft te rijden!!

Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-10-08 00:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 00:23

Ik vind het absoluut geen goed idee. Natuurlijk verminder je de kans op hoofdletsel door het dragen van een cap, maar laat ieder voor zich bepalen of hij/zij dit wil. De Nederlandse regering is al betuttelend genoeg, laat Bokt dit in godsnaam niet na gaan doen .

- Mogen we hierna alleen nog foto's plaatsen met bodyprotector?
- Mogen we alleen foto's plaatsen waarbij je naast het paard staat/loopt, indien je schoenen met stalen neuzen draagt?
- Mogen we alleen foto's plaatsen van paarden die met zadel gereden worden? Dan val je immers minder snel...
- Mogen we alleen nog foto's plaatsen van paarden die voor en achter beenbeschermers of bandages dragen en voor springschoenen?

En daarna:

- Moeten we een kopie ruiterbewijs meeposten bij de foto's?
- Of moeten we zelfs een getuigschrift voltooide ORUN of Deurne paardensportopleiding mee gaan posten? Er is toch wel enige kennis en vaardigheid vereist, voordat anderen je mogen zien. Stel dat je het verkeerde voorbeeld geeft?

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 00:54

nielsd @ grootste onzin waar jij mee bezig bent :

rijden met cap kan net zo goed dodelijke/ernstige gevolgen met zich meedragen. Evengoed als zonder cap.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 02:17

smurffie schreef:

rijden met cap kan net zo goed dodelijke/ernstige gevolgen met zich meedragen. Evengoed als zonder cap.

Niet roken betekent ook niet dat je niet dood kan gaan of geen kanker kan krijgen Knipoog Is niet eens zo'n dom voorbeeld waar ze hier mee komt. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 08:17

Het is ook absoluut niet serieus bedoeld hoor Clown
Ben zelf tegen zo'n verplichting...

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 09:08

pharagirlke schreef:
smurffie schreef:

Niet roken betekent ook niet dat je niet dood kan gaan of geen kanker kan krijgen Knipoog Is niet eens zo'n dom voorbeeld waar ze hier mee komt. Lachen

Ze = een hij Knipoog

KiekKiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 09:23

Ik vind het een erg goed idee, al denk ik niet dat het te realiseren valt. Goed topic Lachen

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 10:00

CCCCorine schreef:
Ik vind het absoluut geen goed idee. Natuurlijk verminder je de kans op hoofdletsel door het dragen van een cap, maar laat ieder voor zich bepalen of hij/zij dit wil. De Nederlandse regering is al betuttelend genoeg, laat Bokt dit in godsnaam niet na gaan doen .

- Mogen we hierna alleen nog foto's plaatsen met bodyprotector?
- Mogen we alleen foto's plaatsen waarbij je naast het paard staat/loopt, indien je schoenen met stalen neuzen draagt?
- Mogen we alleen foto's plaatsen van paarden die met zadel gereden worden? Dan val je immers minder snel...
- Mogen we alleen nog foto's plaatsen van paarden die voor en achter beenbeschermers of bandages dragen en voor springschoenen?

En daarna:

- Moeten we een kopie ruiterbewijs meeposten bij de foto's?
- Of moeten we zelfs een getuigschrift voltooide ORUN of Deurne paardensportopleiding mee gaan posten? Er is toch wel enige kennis en vaardigheid vereist, voordat anderen je mogen zien. Stel dat je het verkeerde voorbeeld geeft?

Helemaal mee eens Ja
Op andermans paarden rij ik altijd met cap, maar op mijn eigen paard ben ik na verloop van tijd ook zonder gaan rijden.
Ik was eerst ook altijd anti-zonder cap (netjes opgevoed op de manege), en als ik iemand op een jong bokkend paard zie stappen denk ik ook van dat zou ik nou niet doen, maar goed, op mn eigen kanjer (ook al is het een vluchtdier Knipoog )heb ik toch wel t vertrouwen dat ik blijf zitten Pling

En over de voorbeeld- functie: jonge ruitertjes rijden over het algemeen op de manege waar je niet eens zonder cap op mag stappen, en alsze een eigen pony hebben durf ik er heel wat om te verwedden dat de ouders daar streng genoeg in zijn Ja

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 11:25

ROFL

Ow... Scheve mond het is serieus bedoeld?
Dit voorstel vind ik het toppunt van betutteling!

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 11:46

sporter schreef:
Het is in Nederland nog steeds niet verplicht om overal met cap te rijden. Lijkt me dus een beetje onzin om dit voor HAW wel verplicht te stellen.

Ben ik mee eens.
Als je hoog dressuur rijd, rijd je toch ook niet meer met n cap? Nors opkijken