En ik zit ondertussen al fanatiek Fringe te kijken. “Voorwaarts mars!” riepen Bart en Eline, terwijl zij streng keken naar de bokkers die aan het wijken waren voor de mods die lang kwamen springen. Ze hadden op voorhand verwacht dat de opkomst groter zou zijn, maar voor het grondwerk maakte dit weinig verschil. Er was weinig takt te merken in de manier van omgang tussen de mids en mods, maar toch werd gehoopt dat de aanleuning zou ontstaan en al snel iedereen kon samenwerken. Eline had op bokt een oproep geplaatst. Ze waren op zoek naar mensen van bokt met een paard of pony die deze reden in onder andere dressuur western. Een precieze omschrijving van de taken was nog niet bekend, maar wel had de nieuwsredactie af en toe kleine hints laten vallen. Op de http://www.bokt.nl/markt/ (boktmarkt) hadden diverse advertenties gestaan en stap voor stap stroomden de reacties binnen bij Eline. Ze zag er na een tijdje lavendelkleurig uit daardoor. Honderden bokkers die hun paarden longeren terwijl ze werkten aan de piaffe, passage en pirouette, wilden wel naar de georganiseerde wedstrijd komen. Op achterhand werd gehouden dat grondwerk van belangrijk was en een zadelmaker was ingeschakeld om te testen hoe de zadels waren.
De bokkers die op deze zonnige dag waren aan komen zetten met hun paard of pony hadden beduidend weinig verstand van het rijden. Ze herkende cavaletti niet en leken duidelijk op hun plek in de zoektochten van de bokkers uit dit topic [HK] De kantoortoer van de Penny Patrouille (11). Toch wilde Bart het een kans geven en sprak hij Eline streng aan. “Niet alle mensen over een kam scheren” was hetgeen wat hij zei.
Nog een laatste verhaaltje, voor het slapen gaan...
De paardensport: een gewilde sport voor vele vrouwen op de hele wereld. Een sport om eens uit te proberen, of is het toch meer een hobby?
In de paardensport, of wereld beter gezegt, vind je vele takken wat je met je paard en/of pony kan doen. - Je kan er mee fokken. (Merrie is meisjes paard, hengst is een jongens paard met ballen, een ruin is een geholpen jongens paard) Hier kan je je paarden-lijn enorm mee verbeteren. De benen, de gangen (stap, middenstap, draf, middendraf, galop, middengalop, rengalop), de bouw (voorhand, achterhand), kleur (zwart, schimmel, vos, bruin, bont, etc.), maar ook de grote van het dier. - Je kan er mee dressuur doen. Dressuur is een sport waarmee je het paard enorm kan laten blinken en showen. Alles draait om de nagevelijkheid (ontspannen en werkwillig in het het lijf), swung, takt, show en lenigheid. Zo begin je met een jong paard bij het longeren, zo kan je na acht jaar zover zijn om grandprix te rijden en de hoge oefeningen te kunnen rijden. Denk hierbij aan schouderbinnenwaarts, wijken, achterwaarts, appuyleren (schrijf ik het weer verkeerd?), passage, piaffe, pirouette draaien, travers, vierkant, en een hele serie achter elkaar! - Je kan er mee gaan springen. Springen is een sport waar je je paard over allemaal hindernissen (oxer, kruisje, balkje, cavaletti, stijlsprong) rijd, binnen een bepaalde tijd en foutloos! Hiervoor is de basis in de dressuur ook enorm belangrijk! - Je kan er mee gaan western rijden. Denk aan koeien bij elkaar 'jagen', aan spins, stops etc. Het echte cowboy werk! - Je kan er mee gaan mennen! Paard voor de kar of koets - Je kan er mee gaan toiletteren! (men neemt een poetskist vol met borstels en poetst het paard grondig van top tot teen!) - Je kan er mee gaan setjes sparen. (setje is een dekje, peesbeschermers, springschoenen, kogelbeschermers, strijklappen en kleding bij elkaar passend!) - Je kan er van gaan houden!
En je kan er nog véél meer mee! Het is een dure hobby, en daarom zijn de meeste paarden eigenaren ook zo blij met http://www.bokt.nl/markt/ ! Het is a) een heel leuk forum waar je veel informatie kan vinden (Wiki, wiki helpt je goed op weg!) maar ook kan je alle nieuwtjes hier super snel volgen. De Nieuwsredactie zorgt voor een goede uptodate lijst, iedere dag weer! Naast het informatieve stukje van Bokt is er ook een gezellig forum waar je ook je eigen verhalen en belevenissen kwijt kan aan mede paarden eigenaren! Maar let wel op, de moderators, Mods/ Mids/ Beheerder/ Beheerders (Bart onder andere!), kunnen streng zijn, dus let goed op de regels die boven aan de pagina staan van het forum wat je wilt zien/lezen of openen.
Bokkers (ik onder andere) mods mids en beheerders hebben alle hun eigen kleur! Helaas weet ik ze niet uit mijn hoofd maar de kleuren zijn er in: oranje (mandarijn of wortel kleur), rood (liefdes kleur), bruin (poep kleur), geel (banaan kleur), paars (lavendel kleur) zwart (lettertype kleur) blauw (bokt kleur), groen (gras kleur).
Maar het aller leukste is: Er is heel veel plezier op bokt.nl, helemaal op de eerste dag van de vierde maand van het jaar! En dat mag ook weleens gevierd worden
Ok... dan ga ik hier maar even experimenteren om mijn PQ te veranderen. Eens kijken wat er gebeurd als ik het heb over paarden die bokken, draven, galopperen of gewoon in de wei staan te grazen. Of zouden zaken als zadels, hoofdstellen, of harnachement in het algemeen beter scoren. Brokken misschien? Hooi, stro, slow feeder? Bitten, bitloos? Boomzadel of boomloos. Of moet in op zijn minst een passage kunnen draven om punten te scoren? Nou ja... nu eerst maar eens kijken of deze paarden praat mijn score beinvloed heeft
Xander is een hele voorwaartse pony, een rasechte shetland pony.. geen paard dus Ik doe vooral grondwerk en longeren met hem en mijn zusje rijd op hem, ze doet aan springen, dressuur en een beeeetje wannabe western. Met dressuur loopt hij erg op zijn voorhand.. wat wel meer op de achterhand zou mogen. maar in stap gaat het al steeds beter, nu draf en galop nog! Ik zou graag willen dat de zadelmaker een keer kwam dan gaat het vast beter en zijn de bekende dressuur oefeningenen zoals de piaffe, de passage en de pirouette zo onder de knie! Maar van deze dressuur oefeningen blijven we voorlopig dromen! En tot dan houden we ons lekker bezig met springen! Over hindernissen van een meter en natuurlijk wat caveletti gehuppel, in stap, draf en galop. Ja Xander is een echt springpaard .. eeh pony! Jammer dat wedstrijd rijden voor ons geen optie is..
Met poetsen haal ik altijd tips van Bokt, en dan ruikt mijn paardje weer heerlijk naar lavendel! Door dat lavendel geurtje gaat de dressuur steeds beter en komen we steeds meer in de buurt van: de piaffe, de passage en de pirouette. Danku bokt!
Op bokt zijn er veel leden, en ook moderator s, er is een wiki en de mysterieuse mids niet te vergeten. Door de nieuwsredactie worden we altijd voorzien van nieuws! Bokt is gewoon SUPER, je leert er alles over je paard of je pony en natuurlijk over springen, western, dressuur en mennen!
MarlindeRooz
Geplaatst: 01-04-12 22:55
Xander is een hele voorwaartse pony, een rasechte shetland pony.. geen paard dus Ik doe vooral grondwerk en longeren met hem en mijn zusje rijd op hem, ze doet aan springen, dressuur en een beeeetje wannabe western. Met dressuur loopt hij erg op zijn voorhand.. wat wel meer op de achterhand zou mogen. maar in stap gaat het al steeds beter, nu draf en galop nog! Ik zou graag willen dat de zadelmaker een keer kwam dan gaat het vast beter en zijn de bekende dressuur oefeningenen zoals de piaffe, de passage en de pirouette zo onder de knie! Maar van deze dressuur oefeningen blijven we voorlopig dromen! En tot dan houden we ons lekker bezig met springen! Over hindernissen van een meter en natuurlijk wat caveletti gehuppel, in stap, draf en galop. Ja Xander is een echt springpaard .. eeh pony! Jammer dat wedstrijd rijden voor ons geen optie is..
Met poetsen haal ik altijd tips van Bokt, en dan ruikt mijn paardje weer heerlijk naar lavendel! Door dat lavendel geurtje gaat de dressuur steeds beter en komen we steeds meer in de buurt van: de piaffe, de passage en de pirouette. Danku bokt!
Op bokt zijn er veel leden, en ook moderator s, er is een wiki en de mysterieuse mids niet te vergeten. Door de nieuwsredactie worden we altijd voorzien van nieuws! Bokt is gewoon SUPER, je leert er alles over je paard of je pony en natuurlijk over springen, western, dressuur en mennen!
De kleintjes per pony, de grote te paard, Wapperende manen, een zwiepende staart. Dressuur of springen is erg doorsnee, Wester en reining tellen ook nog mee! Springschoenen en peesbeschermers behoren tot de uitrusting, En natuurlijk een zadel, met zoveel mogelijk bling! Wel door de zadelmaker aangemeten, En voor we beginnen het beestje laten eten. Lavendel en mandarijntjes, Jaja, de smaak is verfijntjes. Dan kan je pas echt van start, Eerst in stap, niet te hard. Zodra we wat meer voorwaarts gaan, Kan de motor ook meer aan. Laat eerst de achterhand onder treden, Pas dan beginnen aan moeilijke bezigheden. Piaffe passage of pirouette, Altijd blijven opletten. Want als je zomaar onverhoopt, Tegen een verdwaalde cavaletti aanloopt. Kan je op voorhand bedenken, Dat je de bak door zult zwenken. Maar weer terug naar het appuyement en wijken, Die voor een leek wel wat op elkaar lijken. Mocht je er niets van snappen, Ga je gewoon terug naar het opstappen. Want takt, aanleuning en doorzitten zijn basis, Zonder die drie rijden is een gemis. Dan is er nog longeren en grondwerk, Niet te vaak doen, wordt je pony te sterk! Heb je dit alles niet echt meegekregen, Kan je altijd de wiki op Bokt raadplegen. Een berichtje naar de mods, mids of het beheer, Verhelderd dit verhaal wellicht iets meer. En als ook een moderator het niet snapt, Vraag of de nieuwsredactie het op de VN neerklapt. Verder kan ik je niet meer helpen, paardenbrokken, muesli of biks, PROOST!!!
Best kans dat het nog wel even een paar uurtjes blijft staan, tot de moddies morgen een topic makelijk waarin ze ons lekker uitlachen om deze 1 aprilgrap
Cynn
Fotograaf
Geplaatst: 02-04-12 00:27
Freggel schreef:
Best kans dat het nog wel even een paar uurtjes blijft staan, tot de moddies morgen een topic makelijk waarin ze ons lekker uitlachen om deze 1 aprilgrap
Nou, ik vond het echt een 1 April grap van niks.. Sorry hoor. Erg kansloos en alleen maar vervelend..
franka75
Geplaatst: 02-04-12 00:30
De kleintjes per pony, de grote te paard, Wapperende manen, een zwiepende staart. Dressuur of springen is erg doorsnee, Wester en reining tellen ook nog mee! Springschoenen en peesbeschermers behoren tot de uitrusting, En natuurlijk een zadel, met zoveel mogelijk bling! Wel door de zadelmaker aangemeten, En voor we beginnen het beestje laten eten. Lavendel en mandarijntjes, Jaja, de smaak is verfijntjes. Dan kan je pas echt van start, Eerst in stap, niet te hard. Zodra we wat meer voorwaarts gaan, Kan de motor ook meer aan. Laat eerst de achterhand onder treden, Pas dan beginnen aan moeilijke bezigheden. Piaffe passage of pirouette, Altijd blijven opletten. Want als je zomaar onverhoopt, Tegen een verdwaalde cavaletti aanloopt. Kan je op voorhand bedenken, Dat je de bak door zult zwenken. Maar weer terug naar het appuyement en wijken, Die voor een leek wel wat op elkaar lijken. Mocht je er niets van snappen, Ga je gewoon terug naar het opstappen. Want takt, aanleuning en doorzitten zijn basis, Zonder die drie rijden is een gemis. Dan is er nog longeren en grondwerk, Niet te vaak doen, wordt je pony te sterk! Heb je dit alles niet echt meegekregen, Kan je altijd de wiki op Bokt raadplegen. Een berichtje naar de mods, mids of het beheer, Verhelderd dit verhaal wellicht iets meer. En als ook een moderator het niet snapt, Vraag of de nieuwsredactie het op de VN neerklapt. Verder kan ik je niet meer helpen, paardenbrokken, muesli of biks, PROOST!!!