Bokkers erg aanvallend naar de zwaardere/gezettere bokkers?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

jasmijn78

Re: Bokkers erg aanvallend naar de zwaardere/gezettere bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 09:48

Zammie schreef:
Er was hier toch echt iemand die zei, dat "dikke/volle" mensen niet fatsoenlijk op een paard kunnen ziten en dat je daarom alleen al niet mag paardrijden, want je hindert het paard op die manier. 1 van de dingen was dat het been niet genoeg kan afhangen... Zou dit dan de reden zijn dat de dikke/volle mensen minder punten krijgen?

Dat was ik die dat zei. Lees mijn post anders nog even terug, want ik heb wel het een en ander genuanceerd. Verder: dat mensen met overgewicht en zware bovenbenen moeite zullen hebben met een goede zit en balans zuig ik niet uit mijn duim. Ten eerste: veel bokkers die in dit topic komen en zelf aangeven vroeger zwaarder te zijn geweest geven aan dat zij nu makkelijker kunnen rijden, beter te kunnen zitten en dat er minder 'in de weg zit'. Of deze reactie bijvoorbeeld:

kjoetie schreef:
ik ben dus ook een (veel te) zware ruiter, heb daarom ook voor een stevige kruising fries gekozen, en sport 3 keer per week, puur voor mijn paard. Ik merk dus wel de nadelen van een zwaarder lijf met rijden, je bent toch minder soepel en snel en ik heb idd last van dikke bovenbenen en daardoor iets minder stabiel zitten.
(overigens top dat je het probleem erkent, deze reactie durft te plaatsen en de moeite neemt om te gaan sporten!)

Ten tweede: in het boek van Lammert Haanstra 'Training van ruiter en paard' staat een heel hoofdstuk over het belang van de conditie en de fysieke gesteldheid van de ruiter. Het lijkt mij dat deze man wel weet waar hij het over heeft. (maar dit boek staat waarschijnlijk niet in de kast van ruiters die het belang van hun eigen fysiek en conditie bij goed paardrijden niet erkennen)

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-08 09:51

Wat ik dus had.. Toen ik wat dikker werd kon ik nog goed blijven zitten.. Maar toen ik afviel, begon ik wel te merken dat ik wat makkelijk kon zitten e.d.Maar de een zal er minder last van hebben dan de ander..

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 10:00

Tja, wees eerlijk over jezelf... dat is heel belangrijk. Niet door de mode laten bepalen maar voor je eigen gezondheid kun je jezelf soms best eens even onder de loep nemen. Dat geldt voor overgewicht maar zeker ook voor ondergewicht!

Als je er iets aan wilt doen, doe het dan goed en laat je begeleiden door een goede dietist(e). Het is ronduit gevaarlijk om zelf te gaan experimenteren en vaak erg teleurstellend. Gezondheid is je grootste bezit, wees er zuinig op!

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 10:22

ik woog na de bevalling zo'n 98 kilo en daar ging weinig vanaf na de volgende zwangerschap viel ik af en kwam bijna niet bij
en na de bavelling woog ik 90 kilo
dit heb ik terug geschroeft naar 80 kilo ik ben 1.65 die 80 kilo schommelt van 78 naar 82 en weer terug

helaas is aktief sporten niet te doen ben namelijk al blij als ik normaal kan lopen heb sinds een aantal jaren reuma en heb zelfs periodes meegemaakt dat ik nog niet eens een water koker op kan tillen en dat de scootmobiel toch wel akelieg op de hoek kwam kijken
nu gaat het weer wat beter

ik rij op mijn verzorgpaard en op manege paarden en dat gaat prima zolang ze niet heel groot zijn omdat ik er dan echt niet op kan komen omdat ik mijn armen niet altijd goed kan gebruiken
tuurlijk zou er ook meer afkunnen maar dan moet ik eerst zonder prednison kunnen maar helaas is dat niet zo

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 10:27

Pollen schreef:
Tja, wees eerlijk over jezelf... dat is heel belangrijk. Niet door de mode laten bepalen maar voor je eigen gezondheid kun je jezelf soms best eens even onder de loep nemen. Dat geldt voor overgewicht maar zeker ook voor ondergewicht!

Ik denk dat dat voor veel mensen lastig is. Maar het gaat niet alleen om je gewicht, maar ook om je conditie. Ik heb een groot paard, dat hoog opgeeft wat dus veel energie kost om die bewegingen op te vangen en dan ook nog eens mooi te blijven zitten. Soms was ik na 3 rondjes draf af bekaf en had ik niet meer de energie om hem bij elkaar te rijden (waardoor het hoog opgeven alleen maar erger werd). Toen ik een een tijdje drie keer per week ging hardlopen werd mijn conditie beter en ging het rijden ook beter (nu trek ik een diagonaal uitgestrekte draf in een 20*60 baan een stuk beter Bloos ) Dus ook als je 1.74 en 58 kilo weegt is aandacht voor je conditie belangrijk.... En het heeft helemaal niks met mode te maken, maar met verantwoord sporten; zowel voor je paard als jezelf.

Ook qua soepelheid en lenigheid; als je die topruiters hoort doen zij veel aan oefeningen die hen soepeler en leniger maken. Als jij zo stijf ale een hark bent, kun je nooit mooi soepel met je paard meebewegen. Als je sommige al ziet hoe zij op moeten stappen; kunnen nog geen eens hun voet in de beugel krijgen omdat ze hun been niet omhoog krijgen en missen de kracht zich op te trekken aan hun paard. Als je zo al moet beginnen? Ik laat mij bijvoorbeeld zo af en toe helemaal losmaken door de sportmasseur, en doe ook oefeningen om te rekken en strekken, zodat ik soepel blijf.

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 10:31

ik kom dus niet altijd even soepel op een paard maar dat komt omdat de gewrichten dan ontstoken zijn maar zodra ik aan het rijden ga komt het helemaal goed
dan ben ik dus wel soepel
als ik een goede dag heb en ik moet een sprintje naar de bus rennen omdat die er net aan komt sta ik dus ook niet buiten adem
en lenig ben ik ook wel maar ja door die kl******** reuma kan helaas niet alles

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 10:32

Jasmijn78, je zegt een waar woord. Conditie is zeer belangrijk. Het gaat om je lichaam en geest als geheel. Wat ik bedoel, is dat je je niet laat leiden door wat de "mode" zegt. Het gaat om jou als individu. Zorg goed voor jezelf, je hebt je lichaam hard nodig. Niets is zo erg als je eigen lichaam wat je in de steek laat... dus, als het gezond is, koester het!

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 10:36

jasmijn, je hebt totaal gelijk wat betreft de conditie en gezondheid, ik vind het ook heel belangrijk dat je zelf een beetje in conditie bent. Bij veel mensen is dit veel te weinig, zowel dik als dun.
Toch praat je een beetje alsof dik zijn gelijk staat aan geen conditie hebben en dat dikke mensen niets willen inzien. Vind je dit idd of komt het alleen zo op mij over? Want dit is dus echt niet waar (ok soms wel maar dat is bij dunne mensen net zo)
Ik zie mensen ook wel eens kijken als ik met een krukje op stap...maar dit doe ik al jaren om gewoon de rug te ontlasten. En nu kom ik er idd niet meer op maar dat komt door een knieblessure en niet door conditie Haha! Trek dus niet te snel conclusies als iemand er moeilijk op komt!

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 10:51

Zwerte schreef:
Toch praat je een beetje alsof dik zijn gelijk staat aan geen conditie hebben en dat dikke mensen niets willen inzien.

Als je echt dik bent (lees: zwaar overgewicht hebt) kun je mij niet vertellen dat je een goede conditie hebt. Conditie is niet alleen uithoudingsvermogen, maar ook je fysieke gesteldheid. (je BMI) Verder zie ik in dit topic toch vele reacties van bokkers die ontkennen het probleem van overgewicht en paardrijden ontkennen, of bagetaliseren.

Zwerte schreef:
Ik zie mensen ook wel eens kijken als ik met een krukje op stap...maar dit doe ik al jaren om gewoon de rug te ontlasten. En nu kom ik er idd niet meer op maar dat komt door een knieblessure en niet door conditie Trek dus niet te snel conclusies als iemand er moeilijk op komt!

Uitzonderingen bevestigen de regel; maar als jij normaal gesproken al niet eens op je paard kan klimmen? (los van de discussie of je een krukje moet gebruiken om te ontlasten)

BTW: ik neem aan dat jij dan met je niet geblesseerde knie wel gewoon in staat bent gewoon op je paard te klimmen?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 10:57

ja hoor dan kom ik dr prima op. En ok met echt giga overgewicht heb je misschien niet echt een conditie. Maar wat noem jij giga overgewicht? Ik heb een BMI van 29 dus toch echt flink overgewicht maar mn conditie is prima in orde zoals ik al eerder zei.
Ik wil zeker niet bagataliseren maar je krijgt vaak al commentaar als je nauwelijks te zwaar bent. Ik vind het beeld van "te zwaar" wat overdreven, soms word iemand met een normaal gewicht al dik gevonden. Ik heb het zelf dus meer over de "iets" te zware mensen die al commentaar krijgen en worden bestempeld als "geen conditie" en "niet het probleem willen in zien".
Ook al heb je het over flink overgewicht, ik vind je toch vrij bot reageren af en toe (niet altijd maar soms kom je kwetsend uit de hoek en dat is toch helemaal niet nodig?)

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 10:58

er zijn genoeg mensen die overgewicht hebben en toch een conditie hebben
ik kijk nu alleen maar even naar me zelf
ik heb wel conditie
ik heb een tijdje op een sport school rond gelopen en die fysio therapeut me wie ik de oefenigen deed die stond echt verbaasd
moest een stuk fietsen en dat ging heel goed dat ze hem zwaarder zette en ook de loop band ging eigenlijk best wel goed
ook op de roei apparaat ging het goed
helaas was ik de andere dag zo rot dat ik niks meer kon
belasten mijn gewrichten toch te veel en moest ik er mee stoppen

en tuurlijk als je me soms ziet strompelen dan denk mijn god maar fietsen gaat heel goed dit doe ik ook vaak met mijn dochter zodra het een beetje weer is dan gaan we op zaterdag lekker fietsen 1.5 a 2 uur is voor ons beide goed

RainyDays

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 10:58

BraveSpots schreef:
Ik weet dat ik gemakkelijk praten heb, maar ik denk dat de wat zwaardere mensen zich vooral moeten concentreren om er iets aan te doen, in plaats van zich de hele dag te irriteren aan anonieme bokkers die je toch niet kent en kan veranderen.

Dat is natuurlijk dikke onzin, want ik zou niet weten waarom iemand iets aan zijn gewicht moet doen. Omdat anderen het niet mooi vinden? Het gaat niet om anderen, het gaat om jezelf. Dik zijn is geen zonde en ook niet iets waar je met alle geweld iets aan moet doen. Niet iedere dikke persoon is ongelukkig met zichzelf, niet iedere persoon hoeft naar andermans normen te leven.

Dat je niet zomaar op een paard moet klimmen, ben ik het helemaal mee eens. Ik weeg meer dan velen hier en ik rijd geen paard meer. Mijn laatste twee paarden waren trekpaarden en ook daar reed ik niet meer op. Hoe groter en forser het paard, hoe beter het kan dragen gaat ook niet op. Een groot paard heeft grotere botten en meer kracht, maar niet toereikend voor een groot gewicht. Volgens mij is die opvatting verkeerd. Een paard heeft niet bijzonder veel kracht in de rug, ook een trekpaard niet.

Ik vind niet dat je dan af moet vallen. Dat is een keuze die je maakt. Ik accepteer dat ik niet meer kan rijden. Ik vind het geen drama, als het mijn lust en mijn leven was, was ik ervoor afgevallen, maar alleen om weer te kunnen rijden, niet om mezelf fijner te voelen. Ik zei al; dik zijn is geen zonde, het heeft alleen consequenties, zoals vele dingen in het leven hebben.

Dat dikke mensen ongelukkig zijn en af moeten vallen...NEE....dat daaraan consequenties verbonden zijn.... JA.

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 11:21

Madelief28 schreef:
Ik weeg 100 kilo ben 1.88 lang en rijd op mijn trouwe 24 jarige Appalossa van 1.55..Voor het plaatje hoeven we het niet te doen, maar iedereen die commentaar heeft kijkt de andere kant maar op Haha!

Even om jullie voorstelling te geven

Ik vaak genoeg de vraag of er niet een kilootje af kan (bij ons allebeide Clown Haha! ) maar dat wuif ik weg onder het mom ik zit lekker in me vel Sjors zit lekker in haar vel, dus waarom moeilijk doen? Vervolgens krijgen ze wel degelijk van me te horen waar ze het lef vandaan halen om te oordelen over hoe ik eruit zie Boos!

Als we maar plezier hebben in de dingen die we samen doen...

Maar ik kan me heel goed voorstellen dat sommige wat dikkere bokkers zich minder zullen laten zien in foto topics ivm het aankomende commentaaar van bokkers...Het kan mijecht geen ene moer schelen wat iemand anders denkt over sjors en mij, maar andere mensen trekken zich dit wel degelijk aan...

Sorry schat maar in vind jullie een mooi plaatje, en je toont niet dik! dit komt natuurlijk mede door je lengte maar als ik jullie op de foto zie denk ik 'zo dat ziet er leuk uit' en neit jezus hey zie dat nou gaan

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 11:38

Zwerte schreef:
Ik heb een BMI van 29 dus toch echt flink overgewicht maar mn conditie is prima in orde zoals ik al eerder zei.

Ik stelde eerder al dat conditie meer inhoudt dan uithoudingsvermogen alleen... (Je BMI, uithoudingsvermogen, herstel na inspanning, soepelheid/lenigheid, motoriek)

Zwerte schreef:
Ook al heb je het over flink overgewicht, ik vind je toch vrij bot reageren af en toe (niet altijd maar soms kom je kwetsend uit de hoek en dat is toch helemaal niet nodig?)

Waar reageer ik bot dan? Ik denk eerder dat ik dingen zeg die sommige mensen niet graag willen horen. Daarbij spreek ik niemand persoonlijk aan (op gewicht dan, wel op inhoud van de posts), maar kennelijk voel jij je toch aangesproken?

dipstaartje schreef:
ik heb wel conditie

dipstaartje schreef:

Conditie is ook snel herstel van een inspanning. Als jij na een uurtje sporten de volgende dag zo rot bent dat je niets meer kan, is je conditie dus echt niet ok. Als jouw gewrichten overbelast raken van een inspanning dan heb je je training niet goed opgebouwd en/of is je gewicht van invloed.

Maar goed; misschien is het maar net wat voor eisen je stelt aan je conditie. Ik ga uit van een ruiter die aan paarden SPORT doet. Voor een stapritje door het bos is je conditie/gewicht ook een stuk minder van invloed dan bij het springen van een parcours of het rijden van een dressuurproef op enig niveau. Of wanneer je een paard echt wil trainen, er een atleet van wil maken. Als je dat laatse wil, dan zal je als ruiter zelf ook echt moeten zorgen voor een goede conditie.

Nathalie1983 schreef:
Dat is natuurlijk dikke onzin, want ik zou niet weten waarom iemand iets aan zijn gewicht moet doen.

Nee? Ik kan wel een aantal redenen opnoemen waarom iemand wat aan zijn gewicht zou moeten doen hoor.... (als het gaat om goed en verantwoord paardrijden)

Nathalie1983 schreef:
Omdat anderen het niet mooi vinden?

Even teruglezen; het gaat niet om de mooiigheid....

Nathalie1983 schreef:
Dik zijn is geen zonde en ook niet iets waar je met alle geweld iets aan moet doen.

Je MOET inderdaad helemaal niets, maar als je het welzijn en de training van je paard belangrijk vindt kan je tot de conclusie komen dat het wel nodig is...

Nathalie1983 schreef:
Niet iedere dikke persoon is ongelukkig met zichzelf, niet iedere persoon hoeft naar andermans normen te leven.

Dat is de discussie ook helemaal niet. De discussie is of je op je gewicht conditie moet letten als je paard rijdt.

Nathalie1983 schreef:
Ik vind niet dat je dan af moet vallen. Dat is een keuze die je maakt. Ik accepteer dat ik niet meer kan rijden. Ik vind het geen drama, als het mijn lust en mijn leven was, was ik ervoor afgevallen, maar alleen om weer te kunnen rijden, niet om mezelf fijner te voelen. Ik zei al; dik zijn is geen zonde, het heeft alleen consequenties, zoals vele dingen in het leven hebben.

Maar dan is het toch prima? Jij vind paardrijden niet leuk genoeg om ervoor af te vallen. Daarbij erken je wel dat je gewicht voor een paard belastend is, dus accepteer je de consequenties van niet willen afvallen, en heb je besloten niet meer paard te rijden. Dat is dan prima toch? Ik vind daar niets mis mee. En ik denk dat niemand daar ook commentaar op heeft.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 11:42

IK ga helemaal met Jasmijn mee. Je MOET helemaal niet afvallen, als je daar geen zin in hebt, of gelukkig met je gewicht bent. Maar neem dan wel je consequenties, op sommige momenten is het gewoon niet meer verantwoord om op een paard te gaan zitten.

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 11:44

Citaat:
Conditie is ook snel herstel van een inspanning. Als jij na een uurtje sporten de volgende dag zo rot bent dat je niets meer kan, is je conditie dus echt niet ok. Als jouw gewrichten overbelast raken van een inspanning dan heb je je training niet goed opgebouwd en/of is je gewicht van invloed.

Maar goed; misschien is het maar net wat voor eisen je stelt aan je conditie. Ik ga uit van een ruiter die aan paarden SPORT doet. Voor een stapritje door het bos is je conditie/gewicht ook een stuk minder van invloed dan bij het springen van een parcours of het rijden van een dressuurproef op enig niveau. Of wanneer je een paard echt wil trainen, er een atleet van wil maken. Als je dat laatse wil, dan zal je als ruiter zelf ook echt moeten zorgen voor een goede conditie.

lezen is niet je sterkste kant he

weet je wat reuma is zal wel niet anders zou je niet van die domme opm maken

Ik heb voor het paardrijden verschrikkelijk last van mijn gewrichten tijdens paardrijden gaat het super goed en kan ik alles
zodra ik af stap begint de ellende weer
en met reuma maakt dat niet uit of je wat zwaarder bent of dat je een normaal gewicht hebt
onstoken gewrichten doen nu eenmaal pijn
slik niet voor niks prednison

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 11:51

Met reuma maakt het wel degelijk uit of je overgewicht hebt of normaal gewicht Lachen
Wellicht een idee om van te voren wat rek en strek oefeningen te doen zodat je wat makkelijker opstapt, zal ook fijner zijn voor het paard Lachen

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 11:53

jasmijn78 schreef:
Zwerte schreef:

Waar reageer ik bot dan? Ik denk eerder dat ik dingen zeg die sommige mensen niet graag willen horen. Daarbij spreek ik niemand persoonlijk aan (op gewicht dan, wel op inhoud van de posts), maar kennelijk voel jij je toch aangesproken?

Soms trek je erg snel conclusies en daar kan je erg hard in zijn (bijv dik = geen conditie wat je later wel genuanceerd hebt) en dat kan erg bot overkomen. Zelf voel ik me totaal niet aangesproken maar ik wil voorkomen dat anderen zich gekwetst voelen aangezien dat totaal niet nodig is. Je hoeft niet iemand persoonlijk aan te spreken om bot of kwetsend over te komen trouwens.

jasmijn78 schreef:
dipstaartje schreef:
ik heb wel conditie

dipstaartje schreef:

of een medische aandoening? dit is dus precies wat ik bedoel... en dan kan je wel zeggen dat het een uitzondering is maar die zijn er best veel, kijk uit met je conclusies...

jasmijn78 schreef:
Nathalie1983 schreef:
Niet iedere dikke persoon is ongelukkig met zichzelf, niet iedere persoon hoeft naar andermans normen te leven.

Dat is de discussie ook helemaal niet. De discussie is of je op je gewicht conditie moet letten als je paard rijdt.

nee die discussie heb jij ervan gemaakt. Het gaat erom dat mensen te heftig reageren op dikke mensen, niet over conditie maar over overgewicht, wat dus niet gelijk aan elkaar hoeft te staan en wat jij nog steeds gelijk lijkt te trekken. Dat vind ik erg storend want ik ben heus niet de enige persoon met overgewicht en een goede conditie.

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 11:57

Citaat:
Met reuma maakt het wel degelijk uit of je overgewicht hebt of normaal gewicht
Wellicht een idee om van te voren wat rek en strek oefeningen te doen zodat je wat makkelijker opstapt, zal ook fijner zijn voor het paard

ik weet alleen dat toen ik 10 kilo zwaarder woog er net zo veel last van had als nu

en ik zit er vrij snel op en laat me niet als een bonk ik het zadel vallen
en mijn verzorgpaard heeft echt geen last van en ze is ook niet super groot daar kijk ik wel naar
ga dus niet op een heel groot paard zitten boven de 1.65 want dan wordt het hang en moeilijk doen en daar pas ik voor

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 12:01

Ik heb weliswaar geen reuma maar wel soortgelijke klachten Ja
( artsen hebben nog niet kunnen vinden wat ik wel heb )
Ik ben nu 23 kilo kwijt en heb er net zoveel last van als toen ik veel zwaarder was Knipoog
En 23 kilo is toch wel een aanzienlijk groot verschil.
Al hoop ik wel dat als ik nog meer kwijt ben dat de pijn dat te behappen is maar merk nu tótáál geen verschil!

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 12:02

ik geloof inderdaad dat er wel aardig negatief wordt gereageerd op een zware ruiter, maar vaak niet onterecht naar mijn mening. Laat ik even voorop stellen dat ik ook niet erg lichtvoetig ben en qua plaatje laat dat wellicht wat te wensen over (het is maar waar je van houdt).

Maar los van de cosmetische meningsverschillen waar mijn inziens niet echt heel erg over te discussieren valt (aangezien over smaak niet te twisten valt) kan ik me best wel opwinden over de mensen die op een D pony gaan zitten met behoorlijke gewichten, en meisjes van 14 en bijna volwassen lijf die denken dat het nog best even kan op een shetlander.

Of iets er mooi uitziet of niet is een, maar als het schadelijk wordt voor het dier dan kan ik zelfs als dikkerd (die zelf meent een goede combi te hebben met haar 175 cm hoge, flinke paardje) best wel geirriteerd raken. Als iemand zich al afvraagd: ben ik te groot/ zwaar/ lang/ dik voor dit paardje, dan denk ik dat ze zelf het antwoord eigenlijk al lang wteen, maar hopen dat iemand ze iets anders verteld om hun geweten te sussen. Ik denk dat iemand die te zwaar is alleen maar aangemoedigd moet worden in het sporten/ bewegen, dus ook in de paardensport, echter heeft iedereen de verantwoordelijkheid om na te denken over wat een toelaatbare belasting is voor zijn/ haar paard! En dus niet (omdat je zo gek bent met het paard en het lijkt erop dat hij er geen last van heeft) gewoon met je 120 kg op een fjordje van 130cm stappen omdat in de boekjes stat dat ze zo sterk zijn.

Ik geloof dus (om even ontopic te blijven) dat er wel een groot verschil bestaat tussen het echt negatief afgeven op iemand alleen omdat hij/ zij dikker is dan een mooi plaatje zou zijn en negatief afgeven op iemand omdat dat wat hij/ zij doet (in ieder geval op de foto) er erg onverantwoord uitziet! Ik ben van mening dat het laatste in de meeste gevallen eerder aan de orde is dan het eerste!

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 12:04

ik heb wel eens gevraagd aan mijn reumatoloog of het zou helpen om af te vallen

en die zei ik vind het knap dat je er 10 kwijt ben geraakt maar meer zit er even niet in
want normaal afvallen is al moeilijk laat staan als je prendison slikt en nog een aantal medicijnen
ze zei wel probeer het gewicht te houden wat je nu hebt dat zal al een hele klus worden

en daar heeft ze gelijk in

ghisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 12:15

Ik ben zelf ook niet een dun persoon, ben 1,60m en weeg 80kg. Ben zo heel mijn leven al, voornamelijk door de medicijnen die ik voor mijn longen moet nemen om mijn leven leefbaar te houden. En als ik dan moet kiezen tussen afvallen en stoppen met de medicijnen en daardoor altijd ziek zijn of zoals ik nu ben en lekker in mijn vel zit...

Mensen hebben vaak een oordeel klaar over dunne en dikke mensen, zij weten niet hoe we zo komen( wat erachter zit ed) dus besteed ik er geen aandacht meer aan. Kan mijn energie wel beter gebruiken, ze leren het toch nooit.

Heb bij de keuze van het ras wel bewust voor een tinker gekozen, voor hun karakter en ze zijn toch wat steviger gebouwd en daar zit ik zelf beter op. Zie mezelf nog niet zo snel op een arabier ofzo zitten, dat ziet er helemaal niet uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 12:21

Zoooo..... ik zal me hier ook eens in mengen.... Haha! Haha!

Wat delerium al eerder zei: het is idd geen bokt-only probleem. Mensen zijn mondiger geworden, agressiever, en minder goed opgevoed. Wat iemand vroeger uit fatsoen misschien voor zich hield, wordt nu gezegd. Daar kun je allerlei meningen over hebben, het is een feit dat de maatschappij veranderd is, en de mentaliteit ook Lachen

Kritiek geven is ook een lastig iets... daar zijn zelfs cursussen voor. Kritiek geven op zo'n manier dat de boodschap wel overkomt, en toch niet kwetsend is, is verdraaid lastig. Eén en ander hangt ook af van de ontvanger. Ik hen altijd wel het idee bij overgewicht, dat het een erg kwetsbaar punt is, en de ontvanger zich veel eerder aangevallen voelt Knipoog
Vervolgens komt er weer het verwijt dat een bepaald topic een afzeik-topic is geworden, en toch zie ik bij het topic van Neroo dat het grootste deel van de reacties goed onderbouwd en eerlijk is.
Dan zijn er ook nog een aantal die het voor de TS opnemen, en het heel stoer vinden dat ze foto's plaatst. Er is eigenlijk maar één bokker die grandioos onbeleefd en grof is, en de rest.... ik vind het wel meevallen.

Ik heb niet het idee dat mensen zó aanvallend op Bokt zijn naar de gezettere medemens, zeker niet meer als in de maatschappij

Maar goed, over Bokt Lachen
Het punt is wel met HAW dat er een mens die gewoon dan te dik is, op een paard zit. En dán.... sla ik wel alarm. Omdat ik dat gewoonweg niet meer vind kunnen. Er zijn tabellen, uitgerekend door dierenartsen, en physiotherapeuten, die aangeven tot hoeeel een paard mag dragen en wanneer het teveel is. Die tabellen zijn zelfs nog vrij mild, de aangegeven gewichten zijn voor een paard in topconditie, die niets te zwaar is.

Om het voorbeeld van Appaloosa er even bij te pakken: de ruiter zou vor haar eigen gezondheid een kilootje of 10 mogen afvallen, maar het paard is zeker 80 - 100 kg te zwaar! Dat is dus extra gewicht wat je gewoon bij het gewicht van de ruiter op kunnen tellen, en dan.... krijgt het paard, elke keer dat de ruiter er opstapt, 200 kg te dragen. En dat.... is gewoon teveel. Zelfs op de mildste tabel. Die 100 kg van zichzelf draagt het paard ALTIJD mee, 24/7.
In dat geval zou ik echt aan willen raden, het paard stevig op dieet te zetten, en het flink aan het werk te zetten. Overdag in een paddock, of zeer schrale wei, en longeren, stapmolen, wandelen....

Dat veel mensen het vinden kunnen komt omdat het paard te zwaar is. Zou het paard op een gezond gewicht zitten, dan denk ik dat vele van jullie er heel anders over denken.

Dát is dus het punt waar het mij om gaat. Of het verantwoord is of niet, of het eerlijk is of niet. Overgewicht bij een mens kan leiden tot diabetes, kortademigheid, slechte doorbloeding, hoog cholesterol, hartinfarcten, hartaanvallen.
Ook slijtage in knieën en heupen komt veelvuldig voor, artrose zal sowieso bij bijna ieder mens op latere leeftijd voor komen, maar bij mensen met overgewicht is het wel erger, simpelweg omdat de botten en gewrichten zwaarder belast worden.

Een mens met overgewicht is er in veel van de gevallen (soms onbewust) zelf voor verantwoordelijk. Natuurlijk is er een percentage met schildklierklachten, en ziektes, maar bij het grootste gedeelte is dat niet het geval.

Hoe dan ook: mógen wij onze paarden (die daar immers NIET zelf voor kiezen) wel een verhoogd risico op artrose, rugklachten en problemen met het bewegingsapparaat laten lopen?
En als we van hen vragen atleten te zijn, zijn we dan niet ook verplicht dit ook van onszelf te eisen? WIJ hebben die keus. ZIJ niet. Zijn we niet verplicht hen zó te voeren, en te verzorgen, dat ze ook aan onze eisen kunnen voldoen, en in optimale conditie zijn?

Ik weet dat ik niet brandschoon ben, w.b. het geven van commentaar op te zware ruiters. Je hebt nu eenmaal bij de aanschaf van een paard, ervoor gekozen om de verantwoording over een leven wezen te dragen, of je het nu leuk vindt of niet. Dat betekent dan wel dat je daar ook op aangesproken kunt worden. En terecht, imo. Je bent nu eenmaal verantwoordelijk, en die keus heb je zelf gemaakt. Dat je dat niet altijd leuk vindt, is dan je eigen probleem, niet dat van mij.

Het betekent ook dat je niet meer kunt zeggen dat het jou niets uitmaakt, dat je nu eenmaal niet van sporten, en wel van de Mac houdt, en dat je blij bent met je lijf. Je kiest er namelijk wel voor om op een paard te gaan zitten, en tenzij je een enorm groot paard hebt gekocht dat dat gewicht makkelijk kan dragen (wat in de meeste gevallen niet zo is, zie de tabellen op Bokt) ben je wel verplicht aan je paard te gaan sporten, zélf een atleet te zijn, en niet meer naar de Mac.... of heel zelden.
Als je dat niet wilt, ook prima Lachen
Maar dan niet meer rijden, want het paard mag niet de dupe worden Lachen

Ik besef dat die stukje heel hard kan overkomen, en toch.... geef ik slechts mijn mening, en hier en daar wat kritiek. Echter probeer ik wel te onderbouwen wat ik roep. Dat het niet altijd leuk is, daar kan ik inkomen, ik houd zelf ook niet zo van kritiek. Maar ik vind wel dat ik ik de verantwoording voor mijn dieren onvoldoende neem, dat ook ik daar op aangesproken mag worden Lachen

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 12:30

dipstaartje schreef:
weet je wat reuma is zal wel niet anders zou je niet van die domme opm maken

Je hoeft geen diepgaande kennis van allerlei ziekten te hebben om te stellen dat ziekten invloed (kunnen) hebben op je conditie. En verder doet jouw individuele situatie toch niets af aan het gegeven dat je conditie van belang is bij goed paardrijden? Je kan ook alles op jezelf betrekken en als aanval zien hoor!

En als jij alles op het paard prima kan, dan is dat toch verder prima? Ik snap niet dat jij je zo aangevallen voelt hoor.

Zwerte schreef:
Het gaat erom dat mensen te heftig reageren op dikke mensen, niet over conditie maar over overgewicht, wat dus niet gelijk aan elkaar hoeft te staan en wat jij nog steeds gelijk lijkt te trekken.

Ik heb al eerder vrij expliciet aangegeven wat ik versta onder conditie. En bij een goede conditie heb je gewoon geen (zwaar) overgewicht ben ik gewoon van mening (en ik niet alleen). (ik heb het dan niet over een kilo'tje of 5 te zwaar). Als ik daar nu weer op in ga, blijven we in herhaling vallen....

Zwerte schreef:
Dat vind ik erg storend want ik ben heus niet de enige persoon met overgewicht en een goede conditie.

Dan hebben wij dus een meningsverschil over wat een goede conditie is. Ik vind dat verder niets met heftig reageren op dikke mensen te maken hebben? Ik onderbouw al mijn argumenten, en scheld daarbij niemand uit of zo. Als jij het storend vind om een verschil van mening te hebben met iemand, dan moet je uberhaupt niet meedoen aan discussies.

ghisje schreef:
Mensen hebben vaak een oordeel klaar over dunne en dikke mensen, zij weten niet hoe we zo komen( wat erachter zit ed) dus besteed ik er geen aandacht meer aan.

IMO doet het er ook helemaal niet toe HOE mensen aan (zwaar) overgewicht zijn gekomen. Het gaat mij er om dat bij goed en verantwoordt paardrijden een goede conditie van belang is. Dat dat erkent wordt. Verder vind ik dat, hoe vervelend ook, ziekten of medicijnen geen excuus mogen zijn om met zwaar overgewicht op een paard te gaan zitten (om bijvoorbeeld eens flink te gaan dressuren of een pittig parcours te gaan springen). Dat je dan rekening moet gaan houden met de consequenties van je gewicht m.b.t. het welzijn van je paard.

Dit is geen oordeel over dik of dun, maar gewoon een mening over gezond en verantwoord aan paarden SPORT doen.