Zwerte schreef:Ik heb een BMI van 29 dus toch echt flink overgewicht maar mn conditie is prima in orde zoals ik al eerder zei.
Ik stelde eerder al dat conditie meer inhoudt dan uithoudingsvermogen alleen... (Je BMI, uithoudingsvermogen, herstel na inspanning, soepelheid/lenigheid, motoriek)
Zwerte schreef:Ook al heb je het over flink overgewicht, ik vind je toch vrij bot reageren af en toe (niet altijd maar soms kom je kwetsend uit de hoek en dat is toch helemaal niet nodig?)
Waar reageer ik bot dan? Ik denk eerder dat ik dingen zeg die sommige mensen niet graag willen horen. Daarbij spreek ik niemand persoonlijk aan (op gewicht dan, wel op inhoud van de posts), maar kennelijk voel jij je toch aangesproken?
dipstaartje schreef:ik kijk nu alleen maar even naar me zelf
ik heb wel conditie
dipstaartje schreef:helaas was ik de andere dag zo rot dat ik niks meer kon
belasten mijn gewrichten toch te veel en moest ik er mee stoppen
Conditie is ook snel herstel van een inspanning. Als jij na een uurtje sporten de volgende dag zo rot bent dat je niets meer kan, is je conditie dus echt niet ok. Als jouw gewrichten overbelast raken van een inspanning dan heb je je training niet goed opgebouwd en/of is je gewicht van invloed.
Maar goed; misschien is het maar net wat voor eisen je stelt aan je conditie. Ik ga uit van een ruiter die aan paarden SPORT doet. Voor een stapritje door het bos is je conditie/gewicht ook een stuk minder van invloed dan bij het springen van een parcours of het rijden van een dressuurproef op enig niveau. Of wanneer je een paard echt wil trainen, er een atleet van wil maken. Als je dat laatse wil, dan zal je als ruiter zelf ook echt moeten zorgen voor een goede conditie.
Nathalie1983 schreef:Dat is natuurlijk dikke onzin, want ik zou niet weten waarom iemand iets aan zijn gewicht moet doen.
Nee? Ik kan wel een aantal redenen opnoemen waarom iemand wat aan zijn gewicht zou moeten doen hoor.... (als het gaat om goed en verantwoord paardrijden)
Nathalie1983 schreef:Omdat anderen het niet mooi vinden?
Even teruglezen; het gaat niet om de mooiigheid....
Nathalie1983 schreef:Dik zijn is geen zonde en ook niet iets waar je met alle geweld iets aan moet doen.
Je MOET inderdaad helemaal niets, maar als je het welzijn en de training van je paard belangrijk vindt kan je tot de conclusie komen dat het wel nodig is...
Nathalie1983 schreef:Niet iedere dikke persoon is ongelukkig met zichzelf, niet iedere persoon hoeft naar andermans normen te leven.
Dat is de discussie ook helemaal niet. De discussie is of je op je gewicht conditie moet letten als je paard rijdt.
Nathalie1983 schreef:Ik vind niet dat je dan af moet vallen. Dat is een keuze die je maakt. Ik accepteer dat ik niet meer kan rijden. Ik vind het geen drama, als het mijn lust en mijn leven was, was ik ervoor afgevallen, maar alleen om weer te kunnen rijden, niet om mezelf fijner te voelen. Ik zei al; dik zijn is geen zonde, het heeft alleen consequenties, zoals vele dingen in het leven hebben.
Maar dan is het toch prima? Jij vind paardrijden niet leuk genoeg om ervoor af te vallen. Daarbij erken je wel dat je gewicht voor een paard belastend is, dus accepteer je de consequenties van niet willen afvallen, en heb je besloten niet meer paard te rijden. Dat is dan prima toch? Ik vind daar niets mis mee. En ik denk dat niemand daar ook commentaar op heeft.