Kleurengenetica subforum

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Re: Kleurengenetica subforum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 17:33

de vragen kunnen gewoon op FA-AM en ze willen geen verzameltopic aangezien verzameltopics heel veel modwerk zijn...

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 17:33

Stef, heb je het nou over een verzameltopic of over een subforum?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 17:37

Lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-08 17:41

Jammer, maar als ze dat dan niet doen zou ik wel graag de tegens horen want in mijn opzicht zijn die er weinig. Hoe lang zouden we nog moeten wachten voor we antwoord hebben dan?

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 21:03

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 21:22

De tekst waar 'stef' naar verwijst in het gesloten topic:

Citaat:
Citaat:
YWC schreef:
Een apart 'kleuren'-forum zou anders wel heel handig zijn. Nu gaan de vragen rond kleuren zo vlug verloren tussen al die andere rubrieken in F-AM.
Met als gevolg dat mensen, die geïnteresseerd zijn in kleur, in een rubriek als deze terecht komen.
Waar overigens niemand, die deze rubriek volgt, een probleem mee heeft (m.u.v. de mods blijkbaar)

Die topics blijven toch echt redelijk lang op de eerste pagina op F-AM staan. Op dit moment staan er topics tot 6 dagen oud op de eerste pagina. De kleurenvragen verzanden daar niet echt. Ikzelf lees vaak deze topics, en post er ook vaak in, en ik kan ze prima vinden op F-AM. Ook als je er een aantal daagjes niet kijkt vind je ze gewoon op de eerste pagina. Verloren, nee. Je vraag gaat wel verloren in een topic als dit. Wie gaat er 100 pagina's doorlezen? Bovendien is dit een fotoverzameltopic, en zijn de kleurenvragen dus gewoon offtopic. Kleurenvragen horen gewoon niet thuis op RPA, deze willen we nu net centraal houden op F-AM, zodat de kleurenkenners de topics makkelijk kunnen vinden.
Een apart subforum voor kleurenvragen kan ik ook alvast antwoord op geven, omdat dit nog niet zolang geleden in het team besproken is. Een apart subforum komt er niet, omdat er niet genoeg topics over geopend worden. Op F-AM staan ze prima en blijven ze lang op de eerste pagina staan, dus verzanden daar tussen de andere fokkerijtopics doen ze niet.

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 21:27

Wel 8 topics maken onder "disciplines", nl. : AR, VD LO, VNA, SGW, END, DRS en WN
Wel 6 subforums maken bij "Horses at work", nl. : [AR-ITP], [GVL-ITP], [SGW-ITP], [END-ITP], [WN-ITP] en [EV-ITP]

Maar een centraal topic over kleurengenetica kan niet ?! Boos!

Een [KG]-subforum in [F-AM] vind ik toch het MINIMUM dat ze kunnen doen.

Of tel je op BOKT enkel maar mee als je met je paard (liefst een KWPN'er) rijdt ????

Een alternatief is natuurlijk ons eigen kleurenforum starten. Hebben we gelijk geen problemen meer met de 'dictatuur'... Of we overspoelen [F-AM] met kleurentopics

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 21:28

Overdrijven en dreigen met afdruipen heeft geen zin lijkt mij...

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 23:58

stef schreef:
in het gesloten topic geeft neonlight ook aan hoe ze tegenover een subforum staan:
stef @ [RPA] paarden met niet standaard kleuren.. Foto's als links aub!

Dat was voordat er een aanvraag voor gedaan werd met een hoop voorstanders, minste dat ze kunnen doen is er opnieuw over praten en dat zouden ze volgens Neonlight ook gaan doen, dus schrijf het nog niet af voor ze daar tijd voor hebben gehad Lachen

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 09:26

Ergens vind ik dat YWC wel een punt heeft, waarom hebben we horse at work als we ook nu ineens al die lossen 'dicipline-itp's' hebben. Daar staan toch ook niet allemaal even veel topic's op.
Het mag natuurlijk wel ene stuk subtieler gebracht worden Nagelbijten / Gniffelen

Lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-08 22:49

Is er vanuit "achter de schermen" al wat meer nieuws over een eventueel subtopic?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 22:51

Kort en krachtig: Nee. Haha!
Zo'n besluit wordt niet 1, 2, 3 genomen. Bovendien zijn er een aantal mods afwezig (vakantietijd is begonnen) dus duurt een bespreking ook langer.

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 09:59

snowdon schreef:
Overdrijven en dreigen met afdruipen heeft geen zin lijkt mij...

pluklief schreef:
Ergens vind ik dat YWC wel een punt heeft, waarom hebben we horse at work als we ook nu ineens al die lossen 'dicipline-itp's' hebben. Daar staan toch ook niet allemaal even veel topic's op.
Het mag natuurlijk wel ene stuk subtieler gebracht worden Nagelbijten / Gniffelen

Sorry, indien het wat 'ongelukkig geformuleerd' is.

@snowdon
Het was in elk geval niet m'n bedoeling om 'te dreigen met afdruipen'... Dit wat als alternatief indien we op bokt niet met onze interesse voor kleurengenetica terecht kunnen.

We moeten in elk geval proberen dit topic 'levendig' te houden, zodat ze ons voorstel niet een stille dood laten sterven.

Lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-08 17:52

Ja daarom wilde ik dus ook weten of er al meer bekent is, ik ben bang dat als het te lang gaat duren dit topic weer naar onder zakt en er nog niks van komt. We zullen het wel horen als er meer bekent is.

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 20:24

Ik hoop nog steeds mee!
Er zijn vele sub-forems die ik praktisch nooit bezoek of waar ik de onderverdeling niet zo nodig van vind. Ik hoop dat de mods hierin mee kunnen gaan er een eigen kleurenforum kan komen Lachen

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 22:43

hoewel ik het onderwerp machtig interessant vindt, denk ik niet dat het gaat lopen.

Immers 1 keer een topic openen met zwart x vos wat geeft dat zou genoeg moeten zijn, maar met zo'n subtopic zullen deze onderwerpen nodeloos herhaald worden. En dat is niet nodig.
Ik zie veel liever deze informatie in de Wiki, het is immers 1x goed uitleggen en iedereen kan de info tot zich nemen. Als mensen dan alsnog vragen hebben over Smokey Black oid kan dat altijd nog in FA geopend worden.

Ik denk dat een kleurengenetica subforum niet lang zal lopen. Je heb op een gegeven moment wel alle combi's gehad en zoveel vragen worden er op FA-A ook weer niet gesteld.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 22:47

En specifieke vragen? zoals bijvoorbeeld, mijn paard heeft afstamming X wat voor kleur kan dit worden?

Of welke kleur heeft mijn paard precies? En met welke hengst moet ik dekken om die en die kleur te krijgen?

De wiki uitbreiden is inderdaad ook geen raar idee! Helaas word de Wiki nog lang niet door iedereen gebruikt, en blijven er dus topics over komen.

Misschien harder Modden op de topics waar over duidelijk de zoekfunctie niet is gebruikt dan.
Hoeveel topics oer hetzelfde onderwerp zie je wel niet langs komen. Topics over feiten.
Kleur is per paard / combinatie verschillend...
Laatst bijgewerkt door kehdra op 07-07-08 22:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 22:50

@ Sammie: Maar is dat niet altijd zo?
Ik neem nu even voorbeelden die ik toevallig net ben tegen gekomen: Op HA lopen de zoveelste topics over sperriemen en Meranozadels en misschien nog belachelijker: op haflingers 2 topics over "welk hoofdstel heb jij?" en dan ook nog een welke neusriem heb jij topic en een welke frontriemtopic heb jij? Ik denk dat bij dit subforum best veel vragen en ook interessante discussies zullen ontstaan Ja

Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 22:50

3Hearts schreef:
Ik ben ook voor ! Vindt kleurengenetica héél intressant ! Lachen

Same here...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 22:52

kehdra schreef:
En specifieke vragen? zoals bijvoorbeeld, mijn paard heeft afstamming X wat voor kleur kan dit worden?

Mag ik heel eerlijk zijn om te zeggen dat ik op zulke vragen nou niet zit te wachten Nagelbijten / Gniffelen (formulering van de vraag is imo fout)

Pietje Puk x Keesje II zorgt niet voor een bepaalde kleur bij het veulen. Het gaat erom wat de kleuren zijn van Pietje Puk en Keesje. (en evt. van diens ouders e.d.) Want Pietje Puk x Keesje I kan weer voor hele andere kleuren zorgen.

Immers zijn sommige vragen heel simpel beantwoord:
vos x vos = vos
zwart, schimmel en bont = dominant
vos = recessief, daarom dus ook vos x vos = vos
en twee echte zwarte (geen zwartbruin) geeft zwart of vos.

Het is idd jammer dat de Wiki niet vaak wordt gebruikt/ gelezen. Het hoeft geen vervanging te worden voor bepaalde vragen op Bokt, maar even de wiki (of een blad lezen) verschaft veel kennis Haha!

De wiki zou voor zulke vragen echt een uitkomst zijn, vind ik Ja
Laatst bijgewerkt door Sammie op 07-07-08 22:54, in het totaal 1 keer bewerkt

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 22:54

Tuurlijk mag je dat zeggen Apple. Had het inderdaad misschien handiger kunnen formuleren, maar wat ik bedoelde, de vragen die echt per paard verschillend zijn.

Ik denk dat de beste oplossing dan zou zijn om de Wiki grondig aan te passen / uit te breiden. Daar staat nu namelijk niet erg veel op wat betreft kleuren genetica..
Laatst bijgewerkt door kehdra op 07-07-08 23:01, in het totaal 1 keer bewerkt

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 23:01

Sammie schreef:
hoewel ik het onderwerp machtig interessant vindt, denk ik niet dat het gaat lopen.

Immers 1 keer een topic openen met zwart x vos wat geeft dat zou genoeg moeten zijn, maar met zo'n subtopic zullen deze onderwerpen nodeloos herhaald worden. En dat is niet nodig.
Ik zie veel liever deze informatie in de Wiki, het is immers 1x goed uitleggen en iedereen kan de info tot zich nemen. Als mensen dan alsnog vragen hebben over Smokey Black oid kan dat altijd nog in FA geopend worden.

Ik denk dat een kleurengenetica subforum niet lang zal lopen. Je heb op een gegeven moment wel alle combi's gehad en zoveel vragen worden er op FA-A ook weer niet gesteld.

Op F-AM staan momenteel 11 topics met betrekking tot kleur... en onder WN-FA staan ook nog heel wat vragen, die eigenlijk op een algemeen kleurgenetica (KG) forum zouden kunnen thuishoren.

Da's toch wel genoeg reden om een KleurGenetica (sub)forum te openen. Het is in elk geval een teken dat dit onderwerp 'leeft'.

Trouwens waarom een WN-FA onder disciplines. Zou een forum over rassen, die gebruikt worden bij het western rijden, niet beter thuishoren onder RP-rassenpraat ?

Slotty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 15:13

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 22:00

Zou er al enige beweging in de 'besprekingen' rond een (sub)forum i.v.m. kleurengenetica zitten ?

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 22:08

Zal nog wel niet, vakantietijd... moderators zijn soms net ambtenaren *LOL*