Behoefte aan subforum van Academische rijkunst ?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nijn

Re: Behoefte aan subforum van Academische rijkunst ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 22:11

Jammer Verdrietig
Ik plaats geen vragen op RT, en ik antwoord ook zelden op RT.
Niet omdat ik de moeite niet wil nemen maar het is zoeken naar een speld in de bekende hooiberg, en daarnaast is het maar de vraag of de mensen die reageren wel ''open'' staan voor AR.

En de verschillende stromingen passen toch allemaal bij elkaar in een subforum?
Het zou gewoon zo ontzettend veel zoekwerk schelen, en dan niet alleen onder het zadel maar ook aan de hand!

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 07:56

misschien moeten wel wel door gaan met stemmen, als we er dan een paar honderd hebben dan kunnen ze niet meer om ons heen.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 08:06

Jammer, maar een tag is wel een goed idee. Daarmee worden de onderwerpen beter vindbaar (hoop ik)

Almaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 08:56

Wat een teleurstelling, vooral omdat er zoveel vragen zijn over de AR.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 09:43

garny95 schreef:
Ik vind dit echt jammer vooral omdat we hier al bijna 100 enthousiastelingen bij elkaar hadden, die genoeg argumenten hadden voor een subforum.

Wanneer ik vragen hier over zou hebben dan zou het zijn voor:
Werken aan de hand, Longeren en Rijden, in het laatste zou ik me wel kunnen vinden dat deze vragen ook onder het forum van (RT-D) en ik snap ook dat dit het forum verrijkt, waar plaats ik dan de vragen over het Longeren en het werken aan de hand, bij ( LO)? ik snap ook dat dit forum hiermee verrijkt wordt.
Ik lees graag hierover en moet nu echt gaan zoeken, ik vind dat echt jammer, ook omdat ik ook zoveel vragen heb, wanneer ik dit onder (LO) en (RT-D) plaats heb ik zelf het idee dat ik niet genoeg academische ruiters bereik en zoeken in zoveel topics die geplaatst worden vindt ik niet efficient en maar lastig.

Over een Tag, dat is iets tussen haakje geplaatst in het onderwerp ?
Als ik nu zoek op AC, dan krijg ik: Ac-lijn, AC/DC, AC- Milaan ac-gewricht, etc. moet ik daar de topic over het AR uitvissen ?

Ik begrijp de beredenatie wel maar vind het echt jammer, ik zou het heerlijk vinden als we een overzichtelijk subforum zouden hebben, want in de tijd dat ik nu op bokt zit begin ik eindelijk eens dingen te snappen, hoe bokt technisch werkt, dus ga ik er wel uitkomen alleen niet hoe ik dat wel graag zou willen en voor liefhebbers die nog niet zolang bokken blijft het dan lastig om hun info te zoeken en dan laat je kansen liggen vind ik vooral omdat deze tak van rijden en trainen nu zo enorm in opkomst is.

In ieder geval bedankt voor jullie moeite en jullie antwoord en ik blijf natuurlijk wel hopen dat die stap toch nog eens gemaakt gaat worden.

Sluit ik me helemaal bij aan, vind het erg jammer dat het er niet gekomen is Verdrietig

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 23:12

Almaz, één van de redenen om niet voor een apart subforum te kiezen is het beperkte aantal topics dat er over academische rijkunst geopend wordt. Tegelijk is er een RT-D forum met heel veel discussies over rijtechniek waar een academische invalshoek in de discussie juist voor beide zijden een toegevoegde waarde is.

In mijn ogen was dit één van de leukere topics op RT-D van de afgelopen tijd, juist doordat er in dit topic vanuit verschillende invalshoeken de discussie aangegaan werd en men op die manier van elkaar leert.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 09:17

Karl66 schreef:
In mijn ogen was dit één van de leukere topics op RT-D van de afgelopen tijd, juist doordat er in dit topic vanuit verschillende invalshoeken de discussie aangegaan werd en men op die manier van elkaar leert.

Ja maar volgens mij is er behoefte aan een subforum omdat je gerichte vragen wilt stellen aan mensen die ook op deze manier werken en dan niet elke keer die discussie aan te hoeven gaan waarom je juist deze manier hebt gekozen.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 09:45

Precies. Je wilt van elkaar leren ipv alleen je methode verdedigen en uitleggen. Juist het van elkaar weten waar je over praat schept de meerwaarde. En het beperkte aantal topics zal denk ik wel meevallen, het wordt steeds breder, er komen stromingen bij dus die gaan ook besproken worden.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 09:46

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 09:54

Ik hoop wel dat er een subforum komt, kan je tenminste makkelijker dingen terugzoeken. Topics als deze verzakken en dan weet je niet meer waar je moet zoeken als je wat wilt nalezen.

Dit zou een forum kunnen worden waar je nu echt eens wat van kan gaan leren en foto's waar je met plezier naar kan kijken.. Knipoog

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 14:12

Karl66 schreef:
Almaz, één van de redenen om niet voor een apart subforum te kiezen is het beperkte aantal topics dat er over academische rijkunst geopend wordt.

Ik denk dat dit ontzettend zal toenemen als er een apart forum komt. Wil nu niet de beslissing aan gaan vechten, want dat levert volgens mij toch niets op. Maar ik had al min of meer een vragenlijstje bedacht voor als het subforum er zou komen. Er is ook echt wel veel interesse voor en die groeit ook alleen maar.

Nog een vraag voor Karl66:
Is het in de toekomst uitgesloten dat er een subforum komt voor AR. Moet er dan aan andere voorwaardes worden voldaan?

magda_90 schreef:
crosmuller, idd dat doet mij denken aan een fototopic een hele tijd geleden: [HAW] Condo(Andalusierhengst) @ work

Dit is het topic waardoor ik me ben gaan verdiepen in AR! Vond het heel leerzaam.

Almaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 15:40

Er is zeker heel veel interesse voor de AR, er is slecht instructie te krijgen en het zou helemaal geweldig zijn als je je vragen en ervaringen kan uitwisselen, zonder dat je de manier van rijden en de manier van omgang met je paard altijd moet uitleggen en er meestal weer een discussie volgt. Daarbij komt ook nog dat AR geen wedstrijdsport is, zodat je elkaar ook niet kan ontmoeten op een wedstrijd, zoals bij de gewone dressuur en dan ervaringen kan uitwisselen. Daarom is en mijn ogen grote behoefte aan een apart subforum. Dus, ik hoop dat Bokt toch overstag gaat, omdat er grote behoefte is aan een subforum AR.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 17:22

Er ontstaan regelmatig discussies over de verschillen. Kijk alleen al naar het feit van het rechtrichten.
Ik snap daarom eigenlijks niet waarom western dan ook apart is? (Geen aanval) Ik weet dat er dan wordt gezegd ja die hebben andere onderdelen t.o.v. Engels, maar met Klassiek is dat net zo.

Hopelijk kan er achter de schermen nogmaals overlegd worden.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 17:23

Karl66 schreef:
Almaz, één van de redenen om niet voor een apart subforum te kiezen is het beperkte aantal topics dat er over academische rijkunst geopend wordt. Tegelijk is er een RT-D forum met heel veel discussies over rijtechniek waar een academische invalshoek in de discussie juist voor beide zijden een toegevoegde waarde is.

Persoonlijk denk ik dat mensen erg terughoudend zijn om op dat deel hun vragen aangaande AR te stellen. Juist omdat er veel mensen zijn die vanuit de niet-AR invalshoek zullen reageren. Bij een apart sub-forum benadruk je velen malen duidelijker dat de topics die daar staan AR betreffen. Want een tag maakt dingen wel duidelijker maar m.i. niet voldoende.

crosmuller schreef:
Karl66 schreef:

Ja maar volgens mij is er behoefte aan een subforum omdat je gerichte vragen wilt stellen aan mensen die ook op deze manier werken en dan niet elke keer die discussie aan te hoeven gaan waarom je juist deze manier hebt gekozen.

Jij verwoordt hier precies wat ik ook probeer te zeggen. Het is echt vreselijk vermoeiend om je steeds te moeten verdedigen over je rijstijl. Een vriendin van mij snapt het al niet. "Ggooi dat AdB toch eens een tijdje over boord als je wedstrijden wilt rijden", AdB is dan weliswaar klassiek maar dat ligt dicht bij de AR. En een dergelijke opmerking geeft aan dat niet begrepen wordt waarom ik gekozen heb voor deze manier van rijden. Een hele bewuste keuze omdat dit het beste bij mij en mijn paard past en die ik liever bespreek met mensen i.p.v. verdedigen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 19:34

Of er in de toekomst ooit een subforum academische rijkunst komt weet ik niet. Wat ons betreft waren er drie redenen:

- Te weinig topics
- Wedstrijddressuur is in de basis ook klassieke dressuur
- Door academische rijkunst te splitsen mis je de kruisbestuiving tussen de op klassiek gebaseerde wedstrijddressuur en academische rijkunst.

Als na een half jaar of jaar blijkt dat er blijvend veel topics geopend worden over academische rijkunst dan vervalt de eerste reden. Het is inhoudelijk van de topics afhankelijk hoe we op dat moment punt twee en drie beoordelen.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 19:40

Ergens zit er een klink bij mij, maar dat zal wel komen dat ik het erg jammer vindt.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 19:44

? Omdat jullie als mods dit vinden is het ook maar zo?
Al met al zijn er voldoende redenen aangegeven waarom het er wel moet komen, en jullie vegen het met 3 punten van tafel?

Ik voel er momenteel zeer weinig voor om te gaan het verschil uit te leggen tussen de reguliere wedstrijddressuur, AR en de klassieke manier van rijden, vind het alleen wel een vreemd dat jullie dit zo neer zetten.

De weinige topics zijn al uitgelegd, en ik ben niet van plan om nu opeens wel op RT dingen te gaan vragen/voorleggen om zo weer ellenlange discussies op gang te helpen Verdrietig

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 19:50

@ Nijn: zo denk ik er dus ook over... ik moet me op dat soort topics ook vaak verdedigen omdat ik bijv. met een kaptoom rijd, dat vinden er dan een paar zielig en dan gaat de hele discussie daarover in plaats van de manier van rijden...

_Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 20:10

Ik vind het jammer dat het forum er niet komt, omdat de mods 3 redenen hebben waarom het niet kan, terwijl ik hier veel meer (beter onderbouwde) argumenten heb gezien, én goede tegenargumenten op de punten van de mods...
Bovendien staat dit topic vol met 7 pagina's met argumenten van veel verschillende mensen, wat dus ook aangeeft dat er ruim voldoende animo voor is.

Dus mods, waar zien jullie het probleem?

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 20:17

Ik denk juist dat er meer topics komen in een apart subforum. Juist omdat het dan zoveel duidelijker is Haha! .

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 20:22

We hebben ondertussen een beetje ervaring met nieuwe subfora. In de praktijk blijkt dat weinig potentiële topics voor een subforum ook betekent dat er weinig topics geplaatst gaan worden als het forum een tijdje loopt. Er zijn op dit moment echt te weinig geschikte topics. Als er over een tijd blijkt dat er veel meer topics over academische rijkunst geopend worden naar aanleiding van dit topic, dan gaan we zeker kijken in hoeverre dit ons idee over een apart subforum verandert. Maar als jullie een subforum willen zullen jullie als eerste stap toch echt moeten laten zien dat er over een langere periode genoeg topics geopend worden.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 20:24

Wil best meer topics hierover openen, maar dan zullen er ook discussies komen omdat men deze methode niet kent en daarom in de aanval schiet. En dat zorgt ervoor dat er hierover weinig topics bij de algemene dingen worden geplaatst.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-08 20:40

Ik zou zeggen bokkers: brandt los met de topics en vergeet dan de tag (AC) niet. De praktijk zal het leren of we een subforum gaan verdienen.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 20:46

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 11:44

Karl66 schreef:

En de reden daarvoor is m.i. dat er vaak negatief commentaar op komt. Zelf plaats ik b.v. al geen @work foto's. Ten eerste omdat ik geen zin heb om afgefikt te worden door heel Bokt over mijn rijden. Ik ben zelf mijn grootste criticus en verder omdat ik een geheel andere rijstijl heb dan een groot deel van de bokkers. Dus met hogere handen, etc., gewoon anders.
Noor (Mindfields) waarvan hier al eerder de link van fototopic op Condo is geplaatst kon ondanks haar kennis van zaken mensen nauwelijks duidelijk maken dat wat zij rijtechnisch liet zien op die foto's wezenlijk anders was.

Verder ben ik het ook beslist niet eens dat klassieke dressuur de basis is van de wedstrijddressuur. Was dat maar zo dan werd er niet afgerekend op een nagevend paard waarbij de teugels niet strak staan.