Heb Respect voor elkaar !

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Re: Heb Respect voor elkaar !

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 07:30

Interessant topic. Ik denk dat je een goed punt hebt aangesneden. Jammer dat een aantal mensen weer persoonlijk iemand moeten aanwijzen zonder de discussie over respect in het algemeen te houden.

Verder vind ik het goed dat dit besproken wordt. Het lijkt wel of mensen steeds kortrere lontjes hebben. En zeker in geschreven taal kan alles nog net wat harder over komen. Daarom ben ik heel erg voor het gebruik van smileys. Alleen een Lachen achter een zin doet het al vriendelijker overkomen. Verder kun je zelf al een hoop bereiken door vriendelijk te blijven, een discussie weer de goede kant op sturen en soms even tot 10 (of 20 Haha! ) te tellen.

Het jammere is dat dit topic maar een klein deel van de bokkers bereikt. Hoe zouden we dit op kunnen lossen?
Strenger modden lijkt me niet een oplossing, ik lees hier en daar ook al wat commentaar op groen Clown
Ben wel benieuwd wat jullie daar op kunnen vinden Lachen

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 07:35

Dat is inderdaad een nadeel Amanda, dat je met zo'n topic te weinig mensen bereikt. Het is ook altijd hetzelfde groepje mensen wat reageert.

Ook zijn er al zo veel topics geweest. Wat mij wel dus opvalt is dat men de ene keer vindt dat de mods te streng zijn.... het volgende topic weer dat ze teveel toelaten.... en dan weer te streng etc. etc.

Jullie kunnen het nou nooit goed doen Knipoog Haha!

Wat de smileys betreft? Dat is me al eens door medebokkers verboden: daarmee zou ik vriendelijker over willen komen als ik was Verward Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 08:38

Soms is een middenweg zoeken niet makkelijk Lachen
Maar ik merk gewoon dat er momenteel grote verschillen gemaakt worden per onderwep wat er gezegt mag worden...en dat is vreemd Lachen
Bij het ene onderwerp heb je direct een OW, bij 1 post waarin iets staat wat niet zo netjes is, bij een ander ondwerp kun je dingen in dezelfde strekking zeggen en kun je door blijven posten, of worden er eens 50 berichten samengevoeg dat een OW geeft. En dat verschil kan in mijn ogen niet.
Dat is respectloos... op vele fronten Lachen
Ook vanuit het team, sorry.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 11:53

slimmerik schreef:
Dat is inderdaad een nadeel Amanda, dat je met zo'n topic te weinig mensen bereikt. Het is ook altijd hetzelfde groepje mensen wat reageert.

Ook zijn er al zo veel topics geweest. Wat mij wel dus opvalt is dat men de ene keer vindt dat de mods te streng zijn.... het volgende topic weer dat ze teveel toelaten.... en dan weer te streng etc. etc.

Jullie kunnen het nou nooit goed doen Knipoog Haha!

Wat de smileys betreft? Dat is me al eens door medebokkers verboden: daarmee zou ik vriendelijker over willen komen als ik was Verward Clown

als je de smiley's goed gebruikt komen ze daadwerkelijk over zoals je ze bedoeld
maar misschien hebben die medebokkers wel geklaagd over het feit dat het smiley's met woorden waren die steken onder water gaven?
het is zo maar een gedachte en optie uit ervaring uit het verleden Knipoog

en tja wat betreft het groen.....natuurlijk heb je voor en tegenstanders
als bokker doe je het ook niet altijd goed he.... de ene keer word het wel toegestaan en de andere keer niet en dat schept verwarring
en zeker als gezegd word dat er een vrije meniningsuiting is en je die mag geven
en als je die dan geeft zonder vloeken tieren of wat ook dat je er nog voor afgerekend word

en zolang er in de groene kamers er niet netjes omgegaan word met het bespreken van bokkers zal ik zeker een tegenhanger blijven Knipoog

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 13:04

runningkawa schreef:
Soms is een middenweg zoeken niet makkelijk Lachen
Maar ik merk gewoon dat er momenteel grote verschillen gemaakt worden per onderwep wat er gezegt mag worden...en dat is vreemd Lachen
Bij het ene onderwerp heb je direct een OW, bij 1 post waarin iets staat wat niet zo netjes is, bij een ander ondwerp kun je dingen in dezelfde strekking zeggen en kun je door blijven posten, of worden er eens 50 berichten samengevoeg dat een OW geeft. En dat verschil kan in mijn ogen niet.
Dat is respectloos... op vele fronten Lachen
Ook vanuit het team, sorry.

Komt denk ik ook hoe de uitlatingen gedaan worden. Als medebokkers lopen te sarren en uit te lokken dan is het als een bokker "lomp" uit de hoek komt beter te begrijpen en soms niet OW waardig als dat iemand zomaar om zich heen begint te slaan.

Een vaste regel is er niet in te geven volgens mij. Respect tonen moet van twee kanten komen. En de mods beoordelen het van geval tot geval.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 13:21

hmm, ik heb er weinig last van.
Gewoon op tijd lekker verder klikken met je muis. Wanneer je niet reageerd op een domme uitlating, dan heb je er zelf ook geen last van. Geloof toch dat je iig met z'n 2en moet zijn. Wanneer er niet op in wordt gegaan zou het voor de mods ook makkelijker zijn om die persoon te straffen.

Van de mods heb ik gelukkig ook geen last. Hiervoor had ik wel steeds dat topics naar mijn idee te snel op slot gingen en er veel ingegrepen werd.
Ik ben erg blij met de huidige manier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 13:23

Ik ben het helemaal met je bericht eens slimmerik.
En toch blijf ik bij mijn stelling Lachen

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 13:24

En dat respecteer ik Schijnheilig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 13:28

En ik kijk dus altijd wel naar smileys...dit kun je dus oppakken als een steek Lachen

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 13:29

Daar blijkt dus weer uit dat ook smileys verkeerd opgepakt kunnen worden. Ik zal je pb sturen met wat ik dacht. Ga nl. ontopic geen namen noemen. Afbeelding

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 13:41

Ik begrijp nu dat je de smiley Schijnheilig opvat als zijnde dat de opmerking niet gemeend is. Ik bedoel de smiley als zijnde dat ik braaf ben. Haha! Pfffff moeilijk die smileys....

Excuus voor het onduidelijk zijn. Maar mijn post was bedoeld zoals ie er staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 13:43

Leuk die verwarringen in smileys Haha!
Die smiley heeft als naam schijnheilig

schijnheilig betekend volgens het woordenboek;
huichelachtig, hypocriet, hypocritisch, schijnvroom, farizees, stiekem

Dan is de conclusie braaf niet de eerste die bij mij op komt Haha!

Verder ging het mij over de smiley opzich, niet zoals je per pb ook aangaf over namen, maar puur over hoe een bericht imo dan over komt, welk bericht dan ook. Lachen

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 14:33

Smileys kunnen ook verkeerd overkomen doordat ieder er zijn eigen draai aan geeft, zo gebruikte ik laatst de Knipoog smiley (doe ik aan 1 stuk door trouwens) en toen werd ik helemaal afgekaft omdat ik niet serieus was en er een lolletje van maakte wánt ik had die smiley achteraan mijn bericht staan en dat zou betekenen dat ik iemand stond uit te lachen.. Op deze manier kunnen hele vervelende misverstanden ontstaan. Sindsdien gooi ik er dus maar een Lachen tegenaan ipv die Knipoog want daar kan volgens mij niemand over zeuren.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 14:34

Amanda schreef:
Interessant topic. Ik denk dat je een goed punt hebt aangesneden........
Verder vind ik het goed dat dit besproken wordt. Het lijkt wel of mensen steeds kortrere lontjes hebben......

Zo herinner ik me anders nog prima een topic van RunningKawa, waarin ditzelfde zo ongeveer ook werd aangehaald allemaal.
Dat ging ergens zo'n beetje over de manier van reageren op elkaar en tevens hoe moddies daarmee omgaan.
Dat CM (hihi centimeter Tong uitsteken ) hier nu nog eens een topic over opend, laat imo alleen maar zien dat er echt wel meer mensen zijn die zich ergeren aan de manier van omgaan van sommige met elkaar op bokt.

Ik snap dat niet hoor. Waarom gaan zovele er van te voren al vanuit dat iets negatief bedoelt is.
Stappen deze mensen dagelijks met het verkeerde been uit bed ofzo?
Het is niet alleen op forums zo hoor, ook in het echte leventje.
Het snauwt, slaat, steekt elkaar neer, schiet erop los, alsof het de normaalste zaak van de wereld is.

Dat gekat en bemoei hier op het forum, ik doe er niet aan mee. Ik ben mezelf en anders niet.
Maar als je zo eens bekijkt hoe de mensen zich tegenwoordig gedragen, vraag ik me af wat bokt hier aan kan veranderen, want bokt zit nu eenmaal niet 24 uur per dag op iemands lip om te corrigeren in het dagelijks gedrag.

Redrum, kom toevallig net uit dat bewuste topic vandaan gerolt en ik begreep je prima en zag er ook niets verkeerds in.

wiifke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 19:07

heel duidelijk verwoord holly maar op de één of het andere manier moet er toch wel iets zijn waardoor we het kunnen veranderen?

Als bokt de smileys afschaft kunnen daar ook geen misverstanden van komen maarja, dan kun je ook moeilijk duidelijk maken wanneer het sarcastisch, als grap of serieus bedoelt is...

Cyruss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 19:11

Idd elkaar afblaffen en dergelijke heeft geen zin... En is zonde van je tijd, terwijl je het ook leuk met mekaar kan hebben.
Iedereen maakt wel eens (spring Knipoog ) fouten, maar niemand durft het achteraf toe te geven... Heel begrijpelijk vind ik.

en gelukkig hebben we hier in nederland vrijheid van menings uiting Vork gelukkig
op bokt dus ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 09:30

holly schreef:
Het is niet alleen op forums zo hoor, ook in het echte leventje.
Het snauwt, slaat, steekt elkaar neer, schiet erop los, alsof het de normaalste zaak van de wereld is.

Dat is waar. Ook in het 'echte' leven krijg je tegenwoordig om het minste of geringste een kwade blik of een snauw. Nu moet ik zeggen dat ik me daar ook wel eens schuldig aan maak, maar ik begin het ook steeds moelijker te vinden om te geloven dat mensen iets goed bedoelen.

Hier op Bokt lijkt het soms wel een sport te zijn om een ander zo veel mogelijk te bekritiseren. Ik ken echt geen enkel ander forum waar de sfeer zo negatief kan zijn.

De grens tussen een felle discussie (ben ik voor) en een aanval (tegen) is soms zo klein. Kan me voorstellen dat dat voor de mods ook lastig is.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 08:18

Wat mij erg opvalt en waar ik me soms echt heel erg aan kan ergeren (en ik snap dat diegene waarvoor het bestemd is zich er ontzettend rot door kan gaan voelen) is dat er enkele bokkers zijn, ga geen namen noemen, die altijd alles beter weten.
Hun doen het op een bepaalde manier (zowel omgang, rijden, als onderhouden van een paard) en alleen die manier is goed.
Doe je het anders, dan wordt je ontzettend te grazen genomen door die bokker om het zo maar te zeggen.

Ik hoop dan ook altijd van harte dat hun niet in mijn topics reageren omdat ik dan toch weet dat ik te horen krijg wat ik allemaal wel niet fout doe en hoe goed ze het zelf wel niet doen....

Dat vind ik echt heel erg.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 08:37

Maar Silence, als jij weet dat jij het goed doet, Waarom maak je je druk om mensen die dénken dat ze het goed doen?

Ik zou het hoogstends zielig vinden voor hun paard, maar meer doet dat mij echt niet. Als ik er van kan leren is het fijn en de rest leg ik naast me neer. Kan me er echt niet druk overmaken.

Verder!
De reacties van anderen kan je niet (moeilijk) laten veranderen. Echter je eigen reactie heb je wel in de hand. Je hoeft nérgens op in te gaan Pling

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 08:42

Ik moet er af en toe ook wel om lachen hoe sommige bokkers zich om niks "persoonlijk" aangevallen voelen. En dat ook breeduit ventileren. Hierdoor lok je weer tegenreactie uit (hoewel ik steeds vaker zie dat de aangevallene niet meer reageert OK dan! ). En voor je het weet wordt er weer over en weer met modder gegooid.

Gewoon niet reageren en de temknop gebruiken. (en ook dat hoeft niet als uitlokking genoemd te worden)
Laatst bijgewerkt door slimmerik op 10-05-08 08:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 08:45

Op zich weet de TS dat dan wel, maar die bokkers brengen dat op zo´n harde en aanvallende manier, dat je toch echt aan je eigen kunnen gaat twijfelen als je daar gevoelig voor bent.
Ik vind ook dat die bokkers andere ook gewoon in hun waarde moeten laten.
Wat voor hun paarden zo´n ´geweldige´ methode is, hoeft niet voor iedereen zo te zijn.
En daar moeten ze respect voor hebben.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 12:48

Silence schreef:
En daar moeten ze respect voor hebben.

Dat kun je niet afdwingen.
Respect hebben voor jezelf en dus je manier van erop reageren wel.

Normen en waarden verschillen per persoon en ook de manier van communiceren.
De 1 wil het verpakt en de ander wil het liever duidelijk en waar het op staat.
Sommige hebben moeite met toegeven van fouten ...

Zelf kan ik ook wel eens in discussie gaan en soms ook op een minder leuke manier Tong uitsteken
Ik vind dat soms best grappig, hangt van mijn bui af. als ik er geen zin heb, dan reageer ik niet.
Maar goed, de uitknop werkt ook altijd nog en dan is het dus helemaal over. Haha!

IMO moet je "bokt" niet willen veranderen, maar de manier hoe je er zelf mee om gaat.
Je kunt kiezen om te reageren en jke kunt ook kiezen om een topic verder te klikken. Pling

wiifke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 17:26

Aan de ene kant heb je daar wel gelijk in maar ik ken ook zat mensen die geen topic meer durven te openen, gewoon bang voor de reacties.. Dat vind ik niet kunnen. Ik vind dat iedereen topics moet kunnen plaatsen zonder gezeik (ja, gezeik bedoel ik dan, geen 'tips').

Cyn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 17:38

Ik ken het oude bokt niet, maar ben er wel mee eens dat hier niet iedereen even aardig tegen elkaar doet Clown . Er zijn bijv. veel topics waar wordt gezeurd over de spelling terwijl dat ene taalfoutje niet eens zo opvalt. En er wordt nog al snel penny geroepen, zonder dat ze de persoon kennen. Maarja, wat kunnen we eraan doen??? Tong uitsteken

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 17:39

Ik open eigenlijk bij voorbaat geen HAW topic meer over mij en Bart. Ik krijg standaard commentaar over mijn boomloos zadel (Spaans hogeschool zadel) dat daar een speciaal dekje onder moet, met inlages. (het heeft gewoon een boom) Vertel je dat, weten sommige je nog te vertellen dat het wel erg op een boomloos zadel lijkt. Clown
Heb ook eens een discussie gehad over mijn laarzen. Spaanse Cartujano laarzen. Daar kon ik niet mee rijden, die kon ik ook gewoon in de winkel kopen. Het was niet veilig. Zelfs toen ik uitlegde dat het gewoon rijlaarzen waren; niet geloven hoor, ik was fout bezig.

Nou zeg je misschien, waar maak je je druk om, maar ik open daarom gewoon geen topics meer. Niet omdat ik niet tegen dat commentaar kan, maar 'de rest' om het zo maar te stellen heeft altijd gelijk, en jij als topicstarter heb het 'fout.'
Zeker als één iemand het zegt, en vijf anderen papegaaien het na. Zie je? Merendeel van het topic zegt dat, dús is het zo.

Nee, ik heb de behoefte niet meer zo snel om een HAW topic te openen.
En als ik het al doe, dan alleen de beste foto's. Kijk extra of het niet heel misschien zo lijkt of ik misschien in zijn mond trek, of raar zit. Want je word er op afgebrand, zelfs wanneer je zegt dat het een momentopname is.
Maar dat klopt toch ook van geen kant? Dat je foto's moet selecteren om de minste problemen te krijgen? Clown