Vernieuwde foto voor Wiki Wijken?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Pansy_

Re: Vernieuwde foto voor Wiki Wijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 12:12

Als het een goede uitvoering is, zou dat misschien een idee zijn. (van Sjoert)

Ik heb nog weinig gehoord over mijn foto, is die niet goed genoeg? Hij is niet helemaal recht van voren, maar volgens mij wel goed uitgevoerd.
(http://img299.imageshack.us/img299/2158 ... leipi5.jpg)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 12:14

Jouw foto vind ik wel mooi, LL, maar op en 1 of andere manier storen je benen me een beetje Bloos. Ik vind de foto van TS beter, denk ik Lachen. Maar ook jouw foto, LL, vind ik stukken beter dan degene die er nu staat.

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 12:17

Afbeelding
Is dit misschien wat?

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 12:18

Oke, ik heb mijn benen opzich goed, maar geef een duidelijk hulp (opzich wel handig voor de wiki, toch? Haha!)
Mijn pony is ook nog erg jong, en wijken kent hij nog niet zo lang, dus de hulpen moet ik nog best duidelijk geven. Lachen Maar het zou idd een puntje van kritiek kunnen zijn.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 12:20

LL, ik heb het idee dat je wat scheef zit. Je trekt je been nogal wat ver op.
Houding van het paard is wel heel netjes.
De foto is wat wazig. Fototechnisch is dat niet erg gewenst voor de Wiki.
Edit: zie nu je bericht pas. Logisch om een duidelijke hulp te geven.
Maar is dat wel okee voor de Wiki?

Liesje: de ruiter zit scheef (zie schouders) en prikt erg bij met haar hak/spoor. Paard heeft ook minimale buiging.

Sheran

Liesje: hak opgetrokken, geen stelling en buiging, scharen niet goed te zien Lachen.

_Pansy_

Liesje89 schreef:
[img]http://img95.imageshack.us/img95/75/0607080022jj4.jpg[/i
Is dit misschien wat?

Amazone zit scheef, stelling en buiging is niet goed. Ik heb beteren voorbij zien komen Lachen

poes

Liesje: zonde van de houding van de ruiter (hak en hoofd), want anders wel een aardige foto Ja Vind het bij het paard een hele nette uitvoering!!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 12:21

Een paard hoort toch zo weinig mogelijk stelling en géén buiging te hebben bij het wijken?

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 12:24

Amanda schreef:
LL, ik heb het idee dat je wat scheef zit. Je trekt je been nogal wat ver op.
Houding van het paard is wel heel netjes.
De foto is wat wazig. Fototechnisch is dat niet erg gewenst voor de Wiki.
Edit: zie nu je bericht pas. Logisch om een duidelijke hulp te geven.
Maar is dat wel okee voor de Wiki?

Liesje: de ruiter zit scheef (zie schouders) en prikt erg bij met haar hak/spoor. Paard heeft ook minimale buiging.

Ik heb niet het idee dat ik scheef zit, maar ik heb wel meer druk op mijn rechter zitbeenknobbel.
Ik vind de foto veeeel beter van kwaliteit dan de foto die er nu op staat, en de oefening is duidelijk te zien. Daarbij heb ik rustige kleren aan, dus commentaar op de kleur van de kleren is ook niet nodig (zoals iemand in een ander topic veel had).
Als jullie het niet goed vinden voor de wiki vind ik dat prima Lachen
Maar dit is wel wijken zoals het hoort, en dat zie je verder haast nooit.

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 12:29

poes schreef:
Een paard hoort toch zo weinig mogelijk stelling en géén buiging te hebben bij het wijken?

proevenboekje:
tijdens het wijken voor de kuit beweegt het paard zich met een lichte stelling (...)
Het paard is nagenoeg recht, met uitzondering van een lichte stelling in het nekgewricht tegenovergesteld aan de richting waarin het gaat.

(even in het kort)

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 12:30

Er moet trouwens ook lichte buiging om je binnenbeen zijn, het paard moet de achterhand heel iets achter de voorhand hebben, waardoor het dus iets moet buigen om je binnenbeen.

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 12:36

Amanda schreef:
Je trekt je been nogal wat ver op.

Trouwens, om nog even terug te komen hierop. Ik weet dat het misschien niet goed is voor de wiki, maar dan moeten de andere foto's daar ook op worden afgekeurd, want ik zie geen betere beenhouding.
Dan moeten we misschien iets meer op de beenhouding van de ruiters/amazones gaan letten. Lachen

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 12:53

Je hoeft je niet aangevallen te voelen, zow as het niet bedoeld.
En ja, ik ben van mening dat de houding van de ruiter ook belangrijk is.
Want een scheefzittende ruiter geeft niet de goede informatie.
Dus als je voor andere foto's een betere hebt kun je daar ook zeker een topic voor openen. Ja
Verder is je foto wat wazig. Maar ik denk dat dat door het verkleinen komt.
Misschien kun je 'm iets verscherpen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 14:14

LoveLeandro schreef:
poes schreef:

proevenboekje:
tijdens het wijken voor de kuit beweegt het paard zich met een lichte stelling (...)
Het paard is nagenoeg recht, met uitzondering van een lichte stelling in het nekgewricht tegenovergesteld aan de richting waarin het gaat.

(even in het kort)

Een heel lichte stelling is niet wat ik op de meeste foto's zie hoor. Dan vind ik die van die fjord eigenlijk beter.
En volgens mij hoort een paard bij het wijken echt niet gebogen te zijn of heb ik dat nu zo mis?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 14:17

In principe moet het paardenlijk recht zijn, met een lichte stelling. Als het lijf niet recht is wordt het ook onmogelijk om goed te wijken, aangezien de voorbenen dan een andere kant op hobbelen dan de achterbenen als je goed schaart. Toch is een lichte buiging (zeeeer lichte) wel noodzakelijk, aangezien er anders ook geen goede buiging in de hals tot stand kan komen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 14:18

De hals kan toch stelling nemen ongeacht de buiging van het lichaam?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 14:20

Dan krijg je een knik bij de schoft / in de hals. De bedoeling is dat alles een vloeiende lijn is Lachen. Ben het met je eens dat het bij wijken haast niet opgaat, omdat de buiging vanuit de nek zelf komt en de aanzet bij de schoft dus nog recht is Lachen.

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 14:25

Ik zet volgens mij nooit een oefening als wijken op de foto. Dus helaas Haha!

Daar komt bij dat ik deze rij-foto's voor de wiki zo'n gedram vindt dat het van mij ook niet hoeft Haha!

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 22:11

Amanda schreef:
Je hoeft je niet aangevallen te voelen, zow as het niet bedoeld.
En ja, ik ben van mening dat de houding van de ruiter ook belangrijk is.
Want een scheefzittende ruiter geeft niet de goede informatie.
Dus als je voor andere foto's een betere hebt kun je daar ook zeker een topic voor openen. Ja
Verder is je foto wat wazig. Maar ik denk dat dat door het verkleinen komt.
Misschien kun je 'm iets verscherpen.

Ik ben het met je eens dat de houding van de ruiter ook belangrijk is. Als ik mijn houding op deze foto niet goed vond, zou ik de foto ook niet plaatsen.
Ik kan proberen de foto wat te verscherpen, maar ik vind dat minder belangrijk dan dat het een goede voorbeeldfoto is.
Als mijn foto wel in aanmerking zal komen, verscherp ik hem wel. Lachen

zevenster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 23:25

Een paard dat moet wijken voor het been is geheel recht gesteld in het lichaam. Stelling wordt gevraagd om het voor het paard iets makkelijker te maken. Bij een goed afgericht paard kun je in principe wijken zonder stelling te vragen, alleen in de proef wordt er van je verlangd dat je een lichte stelling vraagt in de tegenovergestelde richting waarin het paard loopt. Er is bij het wijken dus geen sprake van lengtebuiging in het lichaam. Overigens is er ook geen sprake van buiging in de nek, omdat dit simpelweg niet kan. Het paard kan zijn hals licht buigen, stelling dus, maar daarbij is het belangrijk geen druk te hebben op je binnenteugel en de buitenschouder te begrenzen.

Wijken voor de kuiten is geen zijgang zoals schouderbinnenwaarts en travers waarbij wel lengtebuiging wordt gevraagd.

Helaas heb ik ook niet de juiste foto voorhanden, maar ik heb er ook niet 1 gezien die aan de basiseisen voldoet, want blijkbaar zijn de meeste mensen zich er niet van bewust dat de ruiter moet kijken in de richting waar hij naar toe rijdt. Hierdoor plaats je direct de juiste gewichtshulp, zonder dat de ruiter scheef gaat zitten in het zadel. Daarbij moet het binnenbeen duidelijk naar achteren worden gelegd (handbreedte) zonder dat de knie wordt opgetrokken. Buitenbeen blijft aanliggen en mag niet worden afgestoken. De foto die nu op Wiki staat is dus wat betreft de houding van de amazone ook niet goed, aangezien zij recht naar beneden kijkt. Daar bij vind ik een foto waarbij de hand over de hals geplaatst wordt zeer kwalijk, omdat je hiermee je paard op slot trekt in zijn nek/ kaaklijn en je daardoor spanning opbouwt en het paard nooit mooi zijwaarts kan gaan.

Mocht ik de perfecte foto tegenkomen (die waarschijnlijk niet bestaat of je moet Ankie heten) dan mail ik hem door.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 23:34

Nogmaals mijn foto van pagina 2, deze is dus niet goed vanwege de missende cap (heb de foto wel met normaal hoofd) en de handen? Er werd wel goed gereageerd op mijn foto...
Afbeelding

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 23:41

Het enigste wat mij stoort aan deze foto is jou linker hand. Dat je geen cap draagt boeit mij niet zo veel. Dat draagt niets bij aan de kwaliteit van het wijken.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 23:54

Ik ben er ondertussen wel achter dat ik het mooier vind als het achterbeen schaart, maar dan wel van voren genomen. Ook kun je er dan beter uithalen dat het wijken is. Bij bijna alle foto's waarvan de voorhand schaart lijkt het net of ze scheef lopen.
Ik persoonlijk vind de foto van Bellatrix een heel mooi voorbeeld, ondanks haar hand vind ik dit tot nog toe de meest geschikte foto Ja

zevenster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 08:31

Het is een momentopname en je linkerhand stoort me niet echt. Ik vind dat het paard goed loopt (recht) en niet met overdreven veel stelling zoals je zo vaak ziet. Als ik echt wil gaan zeuren, kan ik nog opmerken dat je voor het oog net iets te veel naar links zit, maar dan ben ik echt vervelend aan het worden Bloos Aan de andere kant ben je de enige die in de goede richting kijkt en met je paard mee gaat. Vind dit de beste foto tot nu toe en zou inderdaad niet misstaan op Wiki.