"Rijtechnisch commentaar" op HAW

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: "Rijtechnisch commentaar" op HAW

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 15:04

En waar leg je de grens van ethisch niet verantwoord? Ik kan ook zeggen, als iedereen zonder cap rijdt, letsel krijgt, gaat mijn ziektekostenverzekering op den duur omhoog, mijn belastingcenten zullen worden gebruikt voor de rolstoelen, etc. Helaas is het niet zo zwart wit als het in eerste instantie lijkt, en is er een heel groot wazig grijs gebied.

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 15:12

Ik persoonlijk vind dat er best een regel mag komen waarin er wordt verplicht dat de ruiter op de foto een cap op heeft als hij/zij een HAW topic wil openen. Bovendien is dit vaak toch ook een voorbeeld voor velen anderen en worden deze regels op de meeste plaatsen toch al gehandhaaft.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 15:18

Oke, dat is duidelijk. Ja Persoonlijk (ik als caprijder die nooit foto's plaatst) zou daar ook geen moeite mee hebben, Haha! Maar......wat vinden anderen hiervan?
Shoot, we hebben input nodig, zoveel mogelijk! Haha!

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 15:21

Is het niet misschien een idee om een soort formulier in te vullen als je bij HAW een topic wil plaatsen, dit is hoe ik het dan voor me zie:
Titel topic invullen
Naam paard:
Leeftijd paard:
evt. afstamming
Discipline:
niveau:

En dan gewoon een open veld voor evt. aanvullende informatie, achtergrond verhaal, de foto's dan natuurlijk en dat soort dingen? Misschien maakt het dit voor zowel de lezer als de TS al een stuk duidelijker en overzichtelijker. Misschien vermijd je hiermee ook een aantal misverstanden.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 15:24

Lijkt me geen gek idee.
Cap verplicht stellen vind ik alleen onzin. Niet dat ik er zelf niet mee rijd, maar het is iets wat je als persoon zelf moet weten, want anders kun je ook wel een bodyprotector ofzo verplicht gaan stellen.

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 15:25

ik weet niet of het technisch gezien mogelijk is hoor, maar het is maar een ideetje.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 15:25

Als ik zo dit topic doorlees denk ik dat veel mensen juist de behoefte hebben aan minder regels en niet meer.
Ben het wel volledig met je eens dat meer informatie een hoop verwarring kan schelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 15:26

Dingen die de ruiter voor zijn onveiliheid doet, boven de 18 zelf weten, onder de 18 kan ik me regels voorstellen.
Dus cap gezever, onder de 18 slotje wegens niet veilig, boven de 18 zelf weten, dan ook geen opmerkingen daarover toegestaan.

Paard de dupe, mag imo nooit...maar wie bepaalt waneer dat is?

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 15:27

Precies, dan krijg je de eindeloze discussies over hulpteugels en andere hulpmiddelen..

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 15:27

Is zeker een goed idee van dat lijstje, daar zullen we zeker eens over na gaan denken.

Runningkawa, dat is inderdaad een euvel. Wie bepaald zoiets. Sommige dingen zijn overduidelijk, maar genoeg dingen vind de een wel kunnen, maar ligt bij de ander ook al meters over de grens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 15:28

Neonlight schreef:
En waar leg je de grens van ethisch niet verantwoord? Ik kan ook zeggen, als iedereen zonder cap rijdt, letsel krijgt, gaat mijn ziektekostenverzekering op den duur omhoog, mijn belastingcenten zullen worden gebruikt voor de rolstoelen, etc. Helaas is het niet zo zwart wit als het in eerste instantie lijkt, en is er een heel groot wazig grijs gebied.

Ach ja, ik geef ook maar input. Nou ben ik geen 14 meer en ook niet helemaal van gisteren, maar als ik foto's plaats zonder cap ga ik me echt niet bedenken of dat invloed heeft op iemand anders zijn belastinggeld of ziektekostenpremie. Dan plaats ik wel liever geen foto's als dat zulke discussies oplevert Verward. Want dan zou ik graag nog even verder op bokt kijken naar topics die vragen oproepen over maatschappelijke vraagstukken Lachen.

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 15:28

sjaantje schreef:
Lijkt me geen gek idee.
Cap verplicht stellen vind ik alleen onzin. Niet dat ik er zelf niet mee rijd, maar het is iets wat je als persoon zelf moet weten, want anders kun je ook wel een bodyprotector ofzo verplicht gaan stellen.

BP vind ik vaak wat verder gaan dan weer als een cap, zeker gezien het feit dat een cap (of hoed) op wedstrijd verplicht zijn, een BP is dat niet, waarom in dit geval dan niet ook die reglementen naleven. bovendien denk ik wel dat 80% wel dagelijks met cap rijdt tegenwoordig (tenminste, dat is een beetje wel het beeld dat ik heb bij ons in de regio. ) daarnaast is het op de meeste pensionstallen en manege's tegenwoordig verplicht.

@RK: dat kan ook inderdaad, hoewel ik persoonlijk meer ben voor een algeheel gebod, maar zoiets is natuurlijk ook al een stap in de goede richting. Wbt paard blijft natuurlijk heel grijs, de een vind iets wel schadelijk, de ander niet. Dan kun je ook weer de discussie met bit/zonder bit krijgen..

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 15:31

Lovely, ik vind het super dat je input geeft. OK dan! Maar in dit voorbeeld, het is echt zo letterlijk voorbijgekomen op Bokt. Jij denkt niet zo ver, maar anderen wel. Dat maakt het zo lastig, ik heb een grote neus, maar er moet zoveel verder gekeken worden dan mijn neus lang is. Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 15:38

Oke, maar daarom wordt het dus goed gevonden dat er een hele horde paardenmiepjes even wijsneuzerig komt vertellen dat je geen cap op je hoofd hebt (wat je al wist). Het lijkt mij niet zo sfeervol, maar dat is dan weer mijn mening.

ThisIsMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 15:45

Neonlight schreef:
Ik maak nu even een voorbeeld, er gaat nu iemand een topic openen die een zadel op een jaarling gooit en ermee zonder cap op gaat springen. Topic staat op het forum waar geen rijtechnisch commentaar mag. Wat doe je dan als je zo'n topic onder ogen krijgt? Commentaar mag niet.
Dus ik denk dat er voor de TSers ook regels moeten zijn. Knipoog

Haha, maar daar kan je toch ook geen rijtechnisch commentaar op geven? De enige vraag die op zo'n moment in me op zou komen is of TS wel helemaal goed bij het hoofd is.
Verder ga ik met Katja mee in de gedachte dat mensen juist minder regels willen i.p.v. meer, het lijstje van Dresslover is wel een goeie, maar dat zie ik dan ook niet zo als een extra regel maar meer als een hulpmiddeltje of een geheugensteuntje, wat is handig om te vermelden in je topic.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 16:20

Klopt, de gebruikers willen inderdaad minder regels, en daar zullen we ook zeker over na gaan denken. Maar regelvrij zal het nooit worden, dus moeten we de beste regels zien te vinden.
Het lijstje van Dresslover vind ik ook een goed idee, standaard lijstje, en dan bijvoorbeeld nog aanvullen met een trainingsdoel bijvoorbeeld, wat is hetgeen waar je op dat moment aan het werken bent. Lijkt mij heel waardevol voor rijtechnisch commentaar topics.

Destinietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 18:03

Annemarie_ schreef:
waar slaat het commentaar 'pennymeisjes' op Verward

Haha nou in ieder geval niet op jullie in mijn ogen hoor. Maar in mijn eigen topic's zie ik vaak reacties terug, en als je dan in de profielen kijkt vraag je je af of die mensen uberhaupt wel weten waar ze t over hebben. Vandaar mijn reactie. Ik blijf erbij dat mensen die graag les willen geven dat maar IRL moeten gaan doen, en als ik les WIL daar heb ik mijn instructrice voor. Ik denk dat tenminste de helft (en dat is nog zácht uitgedrukt) van bokt niet in staat is om je uberhaupt te vertellen hoe je je paard kunt verbeteren, laat staan van een paar foto's. Ik blijf het heel jammer vinden en het is ook de reden waarom ik zelf zelden foto's post. En nee, ik bedoel dit niet arrogant, want ik ben zelf óók niet in staat om mensen NUTTIG rijtechnisch commentaar te geven van een paar foto's.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 21:43

Ik heb er ook nog eens een nachtje over geslapen Knipoog
Naar mijn idee blijft het belangrijkste struikelblok dat het huidige HAW een flink aantal regels/voorwaarden heeft en dat een deel van de bokkers zich hier niet goed in kunnen vinden. Een deel vindt HAW van een veel te laag niveau, een ander deel vindt het juist weer veel te formeel door de regels die er gelden. Ik ben bang dat we binnen het huidige HAW hier ook moeilijk een compromis voor kunnen vinden.

Hoe zouden jullie er tegenover staan als HAW eventueel opgesplits zou worden? Het is maar een proefballon hoor, ik zou gewoon graag eens wat meningen willen horen Lachen

Waar ik zelf aan zit te denken is de mogelijkheid om HAW op te splitsen in een deel dat puur om het rijtechnisch commentaar gaat, en een deel dat er is om je (werk)foto's te laten zien maar waarbij geen behoefte is aan rijtechnisch commentaar (of de foto's zijn er niet geschikt voor), een soort "fun-HAW" dus Knipoog

Dan zou je 2 HAW-gerelateerde forums kunnen maken:
1) Een fotogedeelte waarop alleen werkfoto's geplaatst worden die geschikt zijn voor rijtechnisch commentaar en waar ook alleen rijtechnisch commentaar gegeven mag worden.
Geen foto's van setjes, geen verhalen over hoe gezellig het was, puur informatief dus. Dan krijg je een topic waarin iemand goede foto's plaatst, aangeeft waar hij/zij mee bezig is, en ook aangeeft wat de problemen zijn en waar men graag tips over wil hebben. Goede foto's en veel relevante informatie, met daarbij ook de nodige eisen aan de reacties die gegeven worden, met als gevolg een 'hoogstaande' discussie over het rijtechnische deel. Iedereen die enkel en alleen reacties wil krijgen over zijn prestaties, kan hier terecht.

2) Een fotogedeelte waarop werkfoto's geplaatst worden en waarbij de topicstarter de foto's eigenlijk alleen plaatst om zijn foto's te showen en waarbij geen of weinig behoefte is aan rijtechnisch commentaar. Hier zou dan ook plaats zijn voor felicitaties, het laten zien van een leuk nieuw setje, je belevenissen tijdens een buitenrit etc.
Eigenlijk dus een soort ITP zoals we nu hebben, maar dan met foto's van paarden die (in meer of mindere mate Knipoog) aan het werk zijn. De regels kunnen hier dan ook een stuk minder streng zijn (bijv. alleen oneliners niet toestaan, en natuurlijk verder de gewone regels zoals geen ruzie maken enzo, maar dat zal voor zich spreken). Je krijgt dan een soort "fun-HAW" waar iedereen z'n eigen draai aan kan geven.

Het is maar een brainwave, maar ik ben heel erg benieuwd hoe jullie hier tegenover staan.
Zou het wat zijn, of is het een prut-idee (en zo ja: waarom)?
Shoot Haha!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-08 21:45

Dat kan Oscar, maar van mij mag het ook zo blijven als het is en dan de eis van rijtechnisch commentaar laten varen.

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 21:50

Ik vind het een heel goed idee, wel met ook de nodige voorwaarden waaraan een topic moet voldoen om tot een van die categorieën te behoren. echter zou ik het wel anders brengen naar de mensen toe. Niet van het een een 'fun-HAW' maken, waar ik dan bang voor ben is dat je op het 'fun' gedeelte een hoop onzin krijgt (wat dan ook niet zo erg is) maar het andere gedeelte het niveau houdt van het huidige HAW, ik zou dan het HAW zoals het nu is het 'fun' gedeelte maken zonder deze benaming, en een apart gedeelte maken met een passende naam waaruit blijkt dat het uit hoogwaardige tips bestaat, waar hier en daar ook een interessante, leerzame discussie kan ontstaan (wel ook aan banden, zodat het geen RT-D wordt).
Snap je wat ik bedoel? Volgens mij is het een beetje wazig, maar ik zou het anders brengen naar het gros toe. Ik ben echt bang dat het haw dan blijft zoals het is, met enkel een toevoeging met nóg meer onzin.

Marieke__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 22:12

Ik zou denk ik eerlijk gezegd op andere doelen splitsen op HAW.
Dan zou ik gaan voor

-Wedstrijdruiters
- Geen wedstrijdruiters

Zo zie je toch een verschil, waarbij mensen meer rijtechnisch antwoord willen en wie er écht serieus mee bezig is of voor de fun.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 22:20

Er zijn ook wel mensen die geen wedstrijden rijden maar wel serieus trainen Lachen

Maar Oscar..trek miep zet haar foto's natuurlijk niet bij RT-haw.
Maar op fun-haw...en daar mag dan geen commentaar gegeven worden op het getrek?

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 22:25

Inderdaad, dat iemand wel of niet wedstrijd rijd wil niet meteen zeggen dat die gene wel / niet serieus bezig is met het trainen van zijn/haar paard.

trek miep is er vaak ook van overtuigd goed te rijden RK! Knipoog
Ik denk dat zoiets dan toch iets is waarbij je je neer moet leggen, zo'n dingen hou je toch, dat is tong afbijtend en tenen krommend, maar je kan nu eenmaal niet iedereen tevreden houden denk ik..

Maar misschien moeten er hierom juist strenge regels komen, zodat je snel kunt beslissen wat bij RT-haw en wat bij fun-haw gaat horen. dit gaat vast en zeker moeilijk worden, maar ik weet zeker dat hier wel bepaalde voorwaarden / regelingen voor getroffen kunnen worden waardoor het straks voor iedereen prettiger is.(nogmaals zou ik overigens fun-haw niet zo noemen maar de huidige naam : Haw behouden, gewoon om te voorkomen dat het RT-Haw afzakt naar het oude niveau. mensen gaan nu eenmaal liever omlaag in het ene, en het ander hetzelfde te laten, als het een qua niveau om hoog te schoppen en het ander te laten zoals het is. Het niveau moet tenslotte omhoog, en bij fun-haw gelijk blijven aan het huidige, niet gelijk blijven en bij fun dalen. )

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 22:35

Karin, bedankt voor je reactie Lachen
Ik vrees dat ik nu een beetje in herhaling val, maar ik ben bang dat dit voor sommige bokkers wel een goed compromis is, maar dat het voor anderen weer niet goed is. De behoefte aan (alleen) serieus rijtechnisch commentaar lijkt zeker wel te bestaan, al kan ik me wel voorstellen dat het voor jou persoonlijk wat minder van belang is.

Marieke__, jij ook bedankt voor het meedenken.
Ik zie zelf nogal wat bezwaren tegen deze opsplitsing omdat er genoeg ruiters zijn die geen wedstrijden rijden en toch serieus bezig zijn. Andersom trouwens ook Knipoog

Dressl0ver, daar heb je zeker een punt Knipoog
Je mag er ook vanuit gaan dat als (als als als Haha!) we met dit plan verder zouden gaan, dat we het dan ook zeker op een andere manier gaan presenteren. Ik probeer het hier maar een beetje op z'n Jip en Janneke's uit te leggen, ook omdat ik weet dat hier in dit topic het juiste publiek zit om het op deze manier te kunnen verwoorden Knipoog Het zijn ook allemaal nog losse flodders waar nog veel verder over nagedacht moet worden Lachen

Kawa, je verwoord nu precies waar ik zelf ook over na zit te denken en wat mijn (nagenoeg enige) bezwaar zou zijn tegen opsplitsen. Wat wil je nog wel en niet zien op een nieuw HAW waar rijtechnisch commentaar niet meer verplicht is? Mag er uberhaupt nog rijtechnisch commentaar gegeven worden als daar door de TS niet om gevraagd wordt, en wat zouden we kunnen doen om meeloop-reacties te voorkomen?
Met wat extra nachtjes slapen komen we er vast wel uit, maar ik ben het zeker met je eens dat dit wel iets is om heel goed over na te denken en als we er aan zouden beginnen ook heel goed moeten beseffen wat de gevolgen zouden kunnen zijn.
Heb jij misschien nog een helder moment? *LOL*

Marieke__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 22:38

Ja dat is ook natuurlijk zo. Ja
Wat een gedoe Huilen van het lachen