Nieuw forum, voor gehandicapten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

StableEnable

Re: Nieuw forum, voor gehandicapten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 19:16

Aan welke voorwaarden moet een (kandidaat) moderator voldoen?

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 19:19

Ik denk niet dat men voor 1 forum een mod gaat vragen. Als er mods gevraagd worden, komt die op een paar fora. Eerst zal men ook altijd kijken of er binnen het bestaande team niemand kandidaat is.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 20:22

Misschien is het ook mogelijk een gehandicapte paarden deel daarbij te trekken.
Bijv. paarden met 1 oog of artrose enz.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 20:27

Loizy, dat lijkt me eigenlijk ook een goed idee! Dan zal je nl ook aangepast moeten rijden.

x_Anne_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 20:30

zeker een goed idee ja

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 20:32

al met al is het volgens mij breder dan in eerste instantie lijkt!
ik hoop dat het sub forum er komt, het aangepast paardrijden verdiend in mijn opinie een eigen en duidelijke plek binnen de paardenwereld, en dus ook op bokt!
het is een heel stuk overzichtelijker als deze vragen bij elkaar komen te staan, en voor elke nieuwkomer is het ook veel makkelijker om informatie te zoeken op deze manier!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 20:39

Het idee van ook paarden met iets spreekt mij persoonlijk niet aan. Ik vind dat toch heel erg anders eigenlijk.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 20:40

Het is wel iets anders, maar het vraagt ook een speciale aanpak en misschien zorgt dat ook voor net wat meer inhoud in het subforum.

Katia_harry

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 20:45

Fijn om te zien dat het al vorm krijgt!
Ik vind het raar dat sommige mensen direct op de kar van het 'hokjesdenken' springen. Ik zie dit meer als een ontmoetingsplaats tussen mensen die op een of andere manier betrokken zijn bij het aangepast paardrijden en die hier ervaringen kunnen uitwisselen.

Ikzelf heb bevoorbeeld het volgende probleem bij twee van mijn 'tistjes' zoals we zeggen ( mensen met autisme spectrum stoornis). Het ene meisje is 8, normaal begaafd en zeer druk. De jongen is 20, zeer grof gebouwd en mentaal zeer zwak. Beiden zijn dus helemaal anders van karakter en gedrag en toch merk ik bij allebei dat het moeilijk is om zich in te leven in het paard (logisch, dat is eenmaal 1 van de hoofdkenmerkenvan ASS).
bijvoorbeeld: het meisje zit heel onrustig op haar pony en wat er in haar hoofd komt, moet direct gebeuren zonder rekening te houden met de pony. (ben nog maar net gestart met dit meisje, dus we hebben er nog niet aan kunnen werken)
De jongen heeft moeite met het opstappen (heeft een jaar geduurd eer hij terug deftig wilde opstappen en ontspannen kon zitten) en durft te gaan hangen in de stijgebeugel en zo te blijven staan wat niet echt gezellig is voor zijn paard natuurlijk. Alles wat fout gaat wordt op het paard gestoken of op mij, hij heeft totaal geen mogelijkheid tot zelfreflectie... Ik werk nu al twee jaar met hem en dit vind ik het moeilijkste probleem. (Voor de rest ben ik zeer trots op wat ik met hem bereikt heb : Knipoog )

Ik ben nog op zoek naar gouden tips om hen hierin verder te begeleiden.

Oeps, misschien is dit al wat te voorbarig en moet ik wachten tot het eigenlijke forum wordt geopend.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 20:48

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 21:05

Goeie vraag Lachen
Ik ben gevraagd om moeilijk opvoedbare kinderen of kinderen met een sociaal probleem (pest verleden etc) om die te gaan begeleiden met mijn paardje.
Zou dat ook op dat forum passen? Lachen

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 21:10

Succubi: absoluut Ja

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 21:14

Nou, ben benieuwd!
Ik heb zelf in het verleden ook stage gelopen op een manege voor lichamelijk en geestelijk gehandicapten.
Sindsdien heeft het mij altijd geboeid.
Ben heel benieuwd!

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 21:15

Loizy schreef:
Ik snap het wel, maar jij bekijkt het vanaf jou uitgangspunt.
Ik ben volgens mensen daar ook 'gehandicapt' en zou het leuk vinden als dit komt.
Gewoon om samen verhalen te delen, over gehandicapte mensen én paarden.
Het lijkt mij gewoon een punt waar je begrepen word en meer kan vertellen dan bijv. hier.
Als dat gebeurt zal ik daar regelmatig zijn, maar dat betekend niet dat ik me bedenk om andere berichten te plaatsen.
Dit is een beetje het hokjesgevoel, wat ik niet echt vind, omdat je nietzozeer gediscrimineerd word, maar juist uitgenodigt tot een topic waar mensen reageren die je begrijpen en hetzelfde hebben.

Knipoog moest ik even quoten, uit een HK topic (pennyhunters)

Succubi; zeker wel!
Het lijkt mij, zoals hierboven al, gewoon een punt waar je beter met elkaar kan praten omdat je elkaar beter begrijpt.

liezzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 22:39

lijkt er op dat het forum gaat rollen!
Zou echt tof zijn als het wat word want om misschien discriminerend over te komen, Mensen met een handicap rijden nou eenmaal niet zoals mensen zonder handicap. Deze mensen moeten vaak een andere oplossing zoeken voor de normale hulpen, zoals hierboven aangegeven, stemhulpen of met de hand de schoft aanraken om iets duidelijk te maken.

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 22:41

@ Katia-Harry die schreef: bijvoorbeeld: het meisje zit heel onrustig op haar pony en wat er in haar hoofd komt, moet direct gebeuren zonder rekening te houden met de pony. (ben nog maar net gestart met dit meisje, dus we hebben er nog niet aan kunnen werken)
De jongen heeft moeite met het opstappen (heeft een jaar geduurd eer hij terug deftig wilde opstappen en ontspannen kon zitten) en durft te gaan hangen in de stijgebeugel en zo te blijven staan wat niet echt gezellig is voor zijn paard natuurlijk. Alles wat fout gaat wordt op het paard gestoken of op mij, hij heeft totaal geen mogelijkheid tot zelfreflectie... Ik werk nu al twee jaar met hem en dit vind ik het moeilijkste probleem. (Voor de rest ben ik zeer trots op wat ik met hem bereikt heb : Knipoog )

Ik ben nog op zoek naar gouden tips om hen hierin verder te begeleiden.

Oeps, misschien is dit al wat te voorbarig en moet ik wachten tot het eigenlijke forum wordt geopend.[/quote]

Dit hoort nu natuurlijk nog niet hier............ maar ik krijg dus meteen de neiging te reageren. Hierover valt zoveel aan ervaringen uit te wisselen. Wat ik als tip kan geven is: Stel duidelijke regels over wat mag op en rond het paard en wat niet i.v.m. welzijn paard. er zijn grenzen!! Het is heel moeilijk deze ruiters en hun manier van denken te begrijpen, zou ik ook eerst niet van uit gaan. Wat makkelijker is is dat je zorgt dat zij jou heel goed begrijpen. Wees heel zuinig met je leerstof/leerdoelen en neem zelf een heel duidelijke positie in. Probeer zoveel mogelijk 'hetzelfde' te zijn. Als een hele les bestaat uit rustig opstijgen en twee rondjes stappen zonder druk bewegen bijvoorbeeld is dat prima. Bedenk iets waarmee je paard en ruiter even van elkaar kunt scheiden zonder dat het als straf gezien wordt als dat nodig is voor het welzijn van het paard. Succes!

Katia_harry

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 23:27

Bedankt voor de reactie!!
Dat probeer ik zo duidelijk mogelijk te doen. Eerst doen we dat, dan dat. Dit gedrag kan, dat niet.
Toch is het niet altijd eenduidig met de paarden. Bijvoorbeeld: je begeleidt je paard vanuit de stal naar de piste, onderweg kom je hooi tegen, dus je moet zeer kordaat leiden of je paard volgt niet meer; eenmaal in de piste is dat niet meer nodig want er zijn geen prikkels meer voor het paard. Zo kan je nog wel situaties opnoemen... Dit is moeilijk te scheiden voor sommige gasten.
De tip om een soort time-out in te lassen is wel een goed idee. En ik moet inderdaad terug wat 'kleiner' gaan werken.
De rest bewaar ik wel tot een gepaster moment...

Ik hoop echt dat dit forum kan opgestart worden!! (Ik heb de indruk dat men in Nederland toch wel al een pak verder staat in het aangepast paardrijden of hoe je het ook wil noemen)

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 23:34

Katia_harry schreef:
Bijvoorbeeld: je begeleidt je paard vanuit de stal naar de piste, onderweg kom je hooi tegen, dus je moet zeer kordaat leiden of je paard volgt niet meer; eenmaal in de piste is dat niet meer nodig want er zijn geen prikkels meer voor het paard. Zo kan je nog wel situaties opnoemen... Dit is moeilijk te scheiden voor sommige gasten.

Ik hoop echt dat dit forum kan opgestart worden!! (Ik heb de indruk dat men in Nederland toch wel al een pak verder staat in het aangepast paardrijden of hoe je het ook wil noemen)

Ja ik begrijp wat je bedoelt. Dan kun je niet veel meer dan vooruit denken zoveel als je kan. Kun je bijvoorbeeld vanaf de stal jezelf al zo plaatsen dat jij verderop tussen paard en hooi bent en een beetje onopgemerkt het paard bij de les kunt houden?
Vooruit weten wat obstakels zijn en daar alvast op anticiperen. mooiste is als er mensen in de buurt zijn die daar even bij kunnen helpen zonder zich te mengen in het contact tussen jou en ruiters. Oh, wat ga ik dit forum leuk vinden!

Katia_harry

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 23:42

Ik vind het nu al geweldig!!

Deze jongen rijdt al zeer lang paard, dus hij teert op enorm veel (verkeerd) aangeleerde gewoontes. Hij heeft ook veel angsten i.v.m. rijden die hij volgens mij soms projecteert op de grond. Hij was tevens ook mijn eerste 'echte' ruiter dus ik heb ook wel wat fouten gemaakt. Oefeningen op de grond zijn ook zeer moeilijk voor hem. (past ook niet echt in zijn patroon)

Ik zal me nog even inhouden en eens het van start gaat, val ik jullie wel verder lastig Knipoog...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 23:44

Jullie kunnen natuurlijk ook een topic maken op JI (juryleden en instructeurs) en de link hier gelijk als voorbeeldtopic plaatsen Knipoog

Katia_harry

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 23:47

Oei, nu praat je Chinees voor mij.

x_Anne_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 23:48

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 23:51

Katia_harry schreef:
Ik vind het nu al geweldig!!

Deze jongen rijdt al zeer lang paard, dus hij teert op enorm veel (verkeerd) aangeleerde gewoontes. Hij heeft ook veel angsten i.v.m. rijden die hij volgens mij soms projecteert op de grond. Hij was tevens ook mijn eerste 'echte' ruiter dus ik heb ook wel wat fouten gemaakt. Oefeningen op de grond zijn ook zeer moeilijk voor hem. (past ook niet echt in zijn patroon)

Ik zal me nog even inhouden en eens het van start gaat, val ik jullie wel verder lastig Knipoog...

Ik zal ook even stoppen. Nog éven dan Met wat je hierboven zegt zou ik zeker je leerdoelen tot een of twee per les beperken. Heel klein. Dit zijn doelgroepen waarbij de progressie heel langzaam gaat. Dat blijft wel inspireren als je gaat voor piepkleine succesjes. Dat is nu weer het mooie van de paarden. Ze bieden je de kans om steeds weer die piepkleine succesjes te creeeren die het zelfvertrouwen van je ruiter enorm kunnen vergroten.

Katia_harry

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 00:02

Het laatste wat ik zal zeggen...
Idd! Zo ben ik tevreden dat we eindelijk tot ontspanning zijn gekomen! Wat ook bij mensen toch wel de basis is om verder te werken. En nu is de moeilijkheid niet overmoedig te worden...

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 00:15

Succes beleef je iedere dag meerdere malen! Als je gelukkig bent met ieder stapje dat je in de juiste richting hebt gezet.
Wie pas gelukkig wordt van de 10 op het eindrapport levert dagelijks een strijd zonder voldoening..