'Sorry, ik heb dyslexie!'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Katja

Re: 'Sorry, ik heb dyslexie!'

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 13:14

Het is nog makkelijker om de spellingcontrole in je browser te activeren heb zelf die van Firefox en die bevalt erg goed.

Verder kun je ook open office downloaden dat is ook gratis.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 13:17

Citaat:
Vrag je af warom je op bokt topics leest: om de mischien aanwezige schrijffouten of om de inhoud?

Staan jullie er wel eens bij stil dat het voor mensen met een sterk ontwikkeld taalgevoel niet mogelijk is om de tekst nog op inhoud te lezen als die wemelt van de taalfouten? Die springen er voor mij uit alsof het led lichtjes zijn, en dan al helemaal als er ook geen gebruik wordt gemaakt van leestekens, hoofdletters etc. Ik praat niet over een enkele d of t, maar over teksten als

me moeder heeft gistere egt de smit gebelt.
Laatst bijgewerkt door Lielle op 18-12-07 13:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Melody21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 13:18

Ja, en?

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 13:21

Ja en wat??

Ik heb geen sterkt ontwikkeld taalgevoel. Maar heb wel veel moeite om teksten met fouten te lezen. De quote die Lielle nu geeft begint bijvoorbeeld met vrag en dan zit ik gelijk in m'n hoofd te spitten wat dat betekent i.p.v. het als vraag te lezen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 13:22

Goh, als ik zoiets zou zeggen over mensen met dyslexie, valt de halve wereld over me heen, maar nu kan dat kennelijk wel Knipoog Mijn opmerking gaat erom dat erg gemakkelijk is om te roepen dat je je maar op de inhoud moet concentreren, misschien wel net zo gemakkelijk als roepen dat je je tekst moet nalezen Knipoog

Ik doe zelf moeite om slecht geschreven teksten te ontcijferen, en zo verwacht ik ook dat anderen moeite doen voor een verzorgde tekst.

Katja, precies.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 13:23

Katja was dat open office via http://www.microsoft.nl?
want dat had ik geprobeert.
Toen had ik service pack bla bla nodig.
Dat pack gedownload, had ik nog een andere ook weer nodig.
Zo ging dat even door.

toen ik volgens dat ding alles had, kreeg ik heb bericht in mijn scherm dat heb niet op mijn pc was afgestemt. Clown
Terwijl ik wel gewoon de dingen heb gedownload voor xp.
Snapte er toen al niks meer van.

Maar als je een andere site weet waar ik word van af kan downloaden wil ik het maar al te graag weten. Haha!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 13:26

Melody21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 13:27

Maar wat kunnen Dyslectische mensen daar aan doen?(behalve veel oefenen en hun tekst nalezen?)
"staan jullie er wel eens bij stil...." Ja, misschien wel ja, maar of dat iets veranderd aan het hebben van dyslectie?
En tuurlijk, het zinnetje wat lielle als voorbeeld geeft is moeilijk te lezen,en neigt naar MNS taal. Maar het kan ook iemand zijn met vrij ernstige dyslectie. Moet deze persoon dan maar niets schrijven omdat jullie geweldige taalgevoel er zo'n last van heeft?

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 13:30

Waarom ga je gelijk op de kast zitten Melody21?

Melody21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 13:41

Lielle schreef:
Citaat:
Vrag je af warom je op bokt topics leest: om de mischien aanwezige schrijffouten of om de inhoud?

Staan jullie er wel eens bij stil dat het voor mensen met een sterk ontwikkeld taalgevoel niet mogelijk is om de tekst nog op inhoud te lezen als die wemelt van de taalfouten? Die springen er voor mij uit alsof het led lichtjes zijn, en dan al helemaal als er ook geen gebruik wordt gemaakt van leestekens, hoofdletters etc. Ik praat niet over een enkele d of t, maar over teksten als

me moeder heeft gistere egt de smit gebelt.

Ik stoor me aan deze tekst.Ik snap best dat het jullie meer moeite kost om zo'n zin te lezen. Maar om te vragen of 'wij' daar wel eens bij stil staan vind ik irritant.
Hoezo is het niet mogelijk om de tekst op inhoud te lezen ? Het is moeilijk(-er),niet onmogelijk...
Hoe moeilijk is het om dan iets minder perfectionistisch te zijn? Als je weet hoe lang sommigen erover doen om zo'n tekst te schrijven, neem dan die paar seconden meer om te lezen op inhoud.
Voordeel van deze zinnen is dat ze erg kort zijn,toch?
Maar misschien begrijp ik jullie gewoon niet omdat ik niet weet hoe het is om een sterk ontwikkeld taalgevoel te hebben..

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 13:49

Zoals ik al aangaf het ik niet zo'n best taalgevoel maar het is voor mij erg moeilijk te lezen omdat ik vrij zwaar dyslectisch ben. Maar ik zorg er zelf wel voor dat mijn teksten zo vrij mogelijk zijn van fouten en dan kan ik best pissig worden als ik dan maar moet accepteren dat ik 3x zo lang over de tekst van een ander moet doen omdat daar wel fouten in blijven staan.

Melody21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 13:52

maar er zijn toch mensen die nog erger dyslectisch zijn dan jij?Of minder goed weten hoe ze hun tekst zo goed mogelijk kunnen schrijven(misschien minder begeleiding gehad ofzo) moeten die dan maar niets meer schrijven. omdat jij daar niet tegen kan?

Irene2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 13:55

kleine foutjes in de spelling maakt me echt niets uit,maar ik ben het wel met de ts eens dat het gruwelijk irritant is dat er mensen zijn die dan dingen gaan typen als:

AaH wat Un Leuke Paardjuh Heb jij Hoa.
(wauw ik kan het zelf ook best aardig Clown)

Ik ben het ermee eens dat dit níets met dislexie te maken heeft.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 13:55

Melody21: Doe toch eens niet zo negatief. Rolleyes
Ik zeg nergens dat mensen niets mogen schijven of wat dan ook alleen dat het voor mij wel een bron van ergenis is en dat ik het raar vind dat ik dat dan maar moet accepteren omdat mensen vaak niet bereid zijn om de moeite te doen om teksten te (laten) controleren.

Melody21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 14:04

maar jij kan niet zien of mensen hun tekst niet controleren. En laten controleren, alsjeblieft zeg! Door wie?
Het is denk ik zoals iemand in dit topic al zei: zelfs dyslectische mensen begrijpen elkaar niet. Geen beginnan aan dus.
En zoals ik eerder al zei, ik vind het ook niet prettig als iets erg onduidelijk is geschreven, maar niemand hier heeft de deskundigheid om te zien of het gemakzucht is of niet! Zeker niet vanachter de computer. En ook niet als je iemand bent met dyslectie of iemand kent met dyslectie. ik denk ook wel dat er mensen zijn die met dyslectie wapperen,terwijl dat niet is onderzocht, maar wie zijn wij om te bepalen wanneer dat zo is? Ik had het trouwens in eerste instatie tegen Lielle, dus wie gaat er nu op de kast?

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 14:05

jeetje
stel ik type een reactie op een topic
wacht tot mijn man thuis komt om het te controleren
en ga dan de tekst plaatsen ..
ondertussen is de reactie absoluut niet meer van toepassing

kom op zeg

ik heb weer veel moeite met jouw teksten katja
vooral de lengte van de zinnen
een punt of komma plaatsen zou daar geen verbetering in brengen

ga jij nu ook kortere zinnen maken om het voor mij makkelijker te maken?
dat dacht ik al Knipoog

ik weet zeker dat als ik hoofdletters en leestekens plaats
deze zo vaak verkeerd staan dat het voor een ander
erg moeilijk leesbaar word
ja nog veel moeilijker dan zoals ik nu zonder deze type

dus heb ik gekozen mij te concentreren op zo foutloos
mogelijk nederlands en de hoofdletters en tekens maar
even te laten voor wat ze zijn

ter info , jeetje schijnt verkeerd te zijn
en krijg als vervangende woorden

je etje
jeuetje
jetje
joetje

vertel mij het maar Haha!

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 14:06

Ik stoor me er niet aan, maar ik begrijp wel wat je bedoelt Melody.
Ik begrijp Lielle ook.

Ik vraag mijn vriend wel eens een boodschappenlijstje te maken, terwijl ik met mijn neus in de kasten zit.
sjampoo, ertjes, onbijtkoek, aarbei, etc.
Zo word dat geschreven en voor mij is dat echt puzzelen soms. (zoals lielle zegt)

Aan de andere kant zit hij bv heel zelde op msn.
Hij typt heel langzaam en vol met fouten.
Toch = tog, holly moet dit zus of zo geschreven? enz.
Hij probeerd wel, maar hij vind het wel weer vervelend dat de persoon aan de andere kant van msn zo lang moet wachten.
Hij kan dus ook niet mee doen aan een gesprek met meerdere personen.
Hij wil reageren op iets en ondertussen is iedereen al 5 onderwerpen verder.

Voor hem is het dus idd vervelend Melody, want hij doet zijn best, maar aan de andere kant is het voor de lezer ook vervelend, want wat staat er nu allemaal.
Het is dus voor de schrijver en voor de lezer niet makkelijk.

Sniesjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 14:10

Mijn moeder zegt altijd, dyslexie bestaat niet. Het is gewoon een teken dat je te weinig leest en zo dus te weinig woordkennis hebt. Eigenlijk kan ik me hier best in vinden, zeker als ik naar mezelf kijk. Heb er vaak ook moeite mee, maar als ik dan even nadenk kom ik toch tot de conclusie dat ik in heel mijn leve misschien nog maar tussen de 5 en de 10 boeken heb gelezen!!! Rolleyes

Anke_Amigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 14:12

Melody21 schreef:
maar er zijn toch mensen die nog erger dyslectisch zijn dan jij?Of minder goed weten hoe ze hun tekst zo goed mogelijk kunnen schrijven(misschien minder begeleiding gehad ofzo) moeten die dan maar niets meer schrijven. omdat jij daar niet tegen kan?

Ik ben zelf ook dyslectisch en ... secretaresse, veel oefenen en, zoals Katja zegt, veel controleren helpt enorm en je kan er een heel eind mee komen.

Ik denk wat hier vooral gezegd wordt is dat zowel voor mensen met als zonder dyslectie, dyslectie niet als excuus gebruikt moet worden voor een verhaal vol met spellings-/stijl-/enz fouten. Uiteraard zijn er verschillende vormen van dyslectie en heeft de ene het erger dan de andere, maar MSM taal is nooit dyslectie en zeer veel fouten is niet nodig. Als je de spellingscontrole gebruikt wordt al 70% eruit gehaald, zelf nogmaals nalezen haalt nog 20% eruit en over de 2 overgebleven foutjes leest iedereen gewoon heen.

Een antwoord hoeft er niet 1/2 minuut later te staan, lees het even na. Ik denk dat we daarmee een hoop ergenis voorkomen.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 14:12

Als je laten controleren iets ruimer ziet dan kun je misschien begrijpen dat je computer daar een flinke bijdrage aan kan leveren en je geen persoon nodig hebt.
Ik zie ook wel in dat je dan niet alles eruit kunt filteren maar wel heel veel. Krijg zelf ook regelmatig woorden waar ik niet mee kan vaak zoek ik het even uit en voeg het woord dan toe en wordt je spellingcheck steeds completer.

Melody: als je alleen iets tegen Lielle zegt kun je beter pb'en.

Chrisssss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 14:20

Volgens mij zitten we hier op bokt om elkaar te helpen, begrip te tonen en gezellig te kletsen over van alles en nog wat. Ik wist niet dat ik nu weer in de klas zit bij mijn leraar Nederlands. Haha!

Ik denk dat iedereen weleens fouten maakt en ze ook typt, lekker boeiend eigenlijk, als ik maar kan lezen wat iemand bedoeld. Tong uitsteken

Wat is wel jammer vind is als iemand inderdaad Turbotaal uitslaat en niet in staat is normaal te communiceren maar dat zie en hoor je overal.

Ik neem aan dat iemand niet zomaar de zin "sorry, ik heb dyslexie" gebruikt of ben ik nu te goedgelovig? Gelukkig hoef je je daar tegenwoordig niet meer voor te schamen of toch wel?

Jeutje of jeetje what ever.... laten we er toch voor zorgen dat we elkaar tips kunnen geven, elkaar kunnen steunen en gewoon gezellig met elkaar kunnen kletsen over van alles en nog wat. Waarom maken mensen zich daar zo druk over, is het in dit forum echt zo belangrijk?? Het gaat toch om de inhoud en oprechtheid van een bericht en niet hoeveel spelfouten er gemaakt zijn.

Op mij komt het over alsof op iedere slak zout gelegd wordt en ik ben van mening dat er vele ergere maar zeker ook leukere dingen zijn om over te discussiëren...

G. Chrisssss

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 14:37

Sniesjuhh schreef:
Mijn moeder zegt altijd, dyslexie bestaat niet. Het is gewoon een teken dat je te weinig leest en zo dus te weinig woordkennis hebt. Eigenlijk kan ik me hier best in vinden, zeker als ik naar mezelf kijk. Heb er vaak ook moeite mee, maar als ik dan even nadenk kom ik toch tot de conclusie dat ik in heel mijn leve misschien nog maar tussen de 5 en de 10 boeken heb gelezen!!! Rolleyes

ondanks dat ik boeken lezen zeer vermoeiend vind
heb ik er zeker een stuk of 100 gelezen
minimaal daar ik een hbo opleiding heb en
op het normaal voortgezet onderwijs ook de vakken
frans duits en engels had zitten
waar ook gewoon de boeken voor gelezen diende te worden

heb net weer 3000 rijstkorrels geschonken
zelfs mijn engelse woorden schat blijkt iets groter dan wat ik had verwacht

heb voor mijn werk zelfs een cursus snel lezen gedaan

al met al heeft de woorden schat geen ene hol te maken met dyslectie

had negens en tienen voor woordbenoeming , spreekvaardigheid , ontleden en begrijpend lezen
letters omgooien , je eigen geschreven fouten niet zien heeft echt helemaal
nada noppes njente met dyslectie te maken

maar met een verwerking van deze in je hersenen

er zijn verschillende vormen en gradaties van dislectie
en sommige van ons hebben er nooit hulp bij gehad
(zoals ik)

mijn zoontje welke het in de zelfde
manier en gradatie heeft als ik
die krijgt nu gelukkig gedegen hulp bij het ontdekken
van zijn denkfouten en het leren van ezelsbruggetjes
om deze zo veel mogelijk te minimaliseren

hopelijk krijgt hij in de loop van zijn leven iets minder gezeur over zijn geschreven taal
en krijgt hij later net als ik een baan met een secretaresse Knipoog

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 15:00

Chrisssss schreef:
Ik neem aan dat iemand niet zomaar de zin "sorry, ik heb dyslexie" gebruikt of ben ik nu te goedgelovig?

Helaas durf ik toch echt te zeggen, dat je te goedgelovig bent Tong uitsteken

Bij de meeste uit dit topic moet ik goed zoeken in de teksten hoor.
Hier en daar zie ik wel eens een minipieterig foutje (hihi hoe omzeil je het woord miniskuul Knipoog ), maar die vallen gewoon weg tegen het netjes geschreven zijn van de gehele tekst.

Ikzelf bok gewoon zonder spellingscontrole.
Ik kan word wel gaan gebruiken, maar 1) volgens mij zijn mijn teksten leesbaar genoeg zo en 2) word geeft ook niet elk fout woord aan.

Terug komend op Chrisssss. Mensen met lamme handjes kom ik dagelijks tegen.
Zinnen waarin gewoon woorden ontbreken. (ik vandaag paard geweest)
Msn taal ertussen, afgekorte woorden (tss ipv tussen), nergens punten-komma's-hoofdletters en vooral geen enters.
Een fatsoenlijke tekst is er ook vaak niet meer bij, een samenvatting is genoeg.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 15:01

Hahaha, woorden omzeilen herken ik maar al te goed.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 15:03

Ach het houd je van de straat he Katja Haha!
Een lap tekst van minimaal 10 zinnen, bevat ook minimaal 1 omzeild woordje Tong uitsteken

En het ergste is, ik praat ook nog eens alsof ik hints aan het spelen ben met mijn gesprekspartner.
Ik kan dus beter schrijven dan praten.