Nieuw systeem voor EA - wat zijn jullie wensen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eline

Re: Nieuw systeem voor EA - wat zijn jullie wensen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-07 19:50

Katja schreef:
Verschil met Ebay is wel dat mensen hier ook nog op een andere manier met elkaar omgaan en je daardoor het risico hebt op een soort van wraakacties.

Dat is inderdaad wel iets om rekening mee te houden Ja

Al vraag ik me af of als je sowieso al een hekel hebt aan gebruikerX je wat van hem/haar zou kopen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 20:14

Niet echt kopen in de zin van willen betalen, maar wel om te pesten het hoogste bieden en dan niets meer van je laten horen.
Dáárom is het juist zo belangrijk dat er een feedback systeem komt (van 2 kanten) én dat NAW-gegevens vooraf bekend zijn.
Ebay heeft een uitgebreid systeem voor niet-betalen kopers en fraudeurs, iets wat ik Bokt zo 1-2-3 niet zie doen.

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-07 20:17

Ik denk dat je met die laatste zin inderdaad goed zit DubbelDun: Ebay heeft fulltime mensen in dienst die toezien op die zaken, en daar hebben wij de mogelijkheden niet voor.

Je andere punten zijn ook weer goed om over na te denken Ja

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 21:17

Ellende schreef:
@Holly:

ik denk zelf eigenlijk dat dat wel meevalt. Als je in ieder geval kijkt naar ebay, zie je daar veel grote verkopers met 99% of hoger aan positieve feedback. Van een klaagcultuur lijkt daar in ieder geval geen sprake.

heb daar wel last gehad van een bestellend niet betalend koper met nega feedback ..
die feedback is wel verwijderd na 10 niet betaalde bestellingen

dus ook daar...

maar wederzijds feed back lijkt me idd wel gewenst

pascale

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 23:27

dat ik vaker iets mag plaatsen als 1 keer per week haha Knipoog zou erg makkelijk zijn!
vind het trouwens wel goed overzichtelijk etc!
en de mods letten goed op!

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 00:22

op Ebay is ook een optie volgens mij, om de transactie via een tussenpersoon te laten lopen... Lachen Misschien is dat een optie voor Bokt? EA-tussenpersonen aanstellen?

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 10:05

Wat zou daar het nut van zijn? Bloos

Daarbij vrees ik dat er op ebay mensen worden áángenomen om die tussenpersoon te zijn, en dat er hier op bokt weinig mensen zullen zijn die de hele dag transacties en pakketjes en alles willen controleren Knipoog

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 10:25

Het gaat daar (voor zover ik weet) niet om iemand die helemaal tussen het proces zit maar om escrow services. De koper maakt geld over naar de escrow services, verkoper stuurt het product op en geeft dit door aan de escrow en vervolgens geeft de koper door dat het pakket ontvangen is. Op dat moment maakt de escrow services het geld over naar de verkoper. Op die manier voorkom je dat verkopers wel geld vangen zonder iets op te sturen.

Op zich is dat allemaal vergaand te automatiseren maar dit heeft vooral nogal wat juridische haken en ogen waardoor ik hier niet echt om zit te springen Lachen

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 10:35

Ik heb niet alle reacties gelezen, maar zou het prettig vinden als het zoeken word vereenvoudigd. Je moet nu zo ongeveer alle paginas door om te vinden wat je zoekt.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 12:20

Banjer schreef:
op Ebay is ook een optie volgens mij, om de transactie via een tussenpersoon te laten lopen... Lachen Misschien is dat een optie voor Bokt? EA-tussenpersonen aanstellen?

Papierwinkel Muziek!

Nee, voel ikzelf helemaal niets voor Tong uitsteken

Erna208

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 15:00

Ellende schreef:
@Holly:

ik denk zelf eigenlijk dat dat wel meevalt. Als je in ieder geval kijkt naar ebay, zie je daar veel grote verkopers met 99% of hoger aan positieve feedback. Van een klaagcultuur lijkt daar in ieder geval geen sprake.

Ik doe veel zaken via de Duitse Ebay.
Het feedbacksysteem kan positief zijn, maar ook totaal niet gebruikt worden waarvoor het bedoeld is. In die zin, dat als je vantevoren je feedback ingeprogrammeerd hebt met alleen reclame voor je eigen bedrijf dat dit geen echte feedback is. Als je dan als serieuze koper feedback geeft, krijg je alleen reclame terug als feedback en een hoop blabla, maar niet zoals het in de praktijk gelopen is.
Dit is vooral een probleem met de grote verkopers die toch wel verkopen (kalenders, boeken, etc.).

Ik heb een paar keer gehad dat e.e.a. niet zo soepeltjes verliep van de verkopende kant, maar waarvan ik van hen gewoon een algemene feedback kreeg in de trant van 'alles top', dus positief, terwijl ik zelf wel het e.e.a. op te merken had, maar dit toch onder positieve feedback verpakte. Slechts weinigen geven echte negatieve feedback. Het is allemaal groen wat er staat aan bolletjes. En de rode (echt negatieve) en grijze (neutrale meningen) zijn er nauwelijks. Dus de positieve feedback die je krijgt, kan ook niet echt gemeend zijn.

Mijn ervaring is bij de Duitse Ebay dat je in het algemeen niet zo snel een negatieve feedback geeft.
Ook niet als een negatieve feedback wèl op zijn plaats was geweest !!
En zeker niet als je beginnend koper bent, want je hebt die goede feedback later nodig om met anderen zaken te kunnen doen.

Verder heb ik een keer gehad met iemand die uitsluitend goede feedback in het verleden had gehad, dat diegene nu juist eens wat mindere spullen in de verkoop had. Na diverse mailtjes van mijn kant bleek ik niet de enige te zijn die een slechte feedback gaf. Maar de verkoper in kwestie reageerde niet op mijn mailtjes en bleek later uitgeschreven te zijn Verdrietig. Dus systeem is niet waterdicht.

Het systeem van Kapaza zie ik wel zitten; doch geen enkel systeem is waterdicht.

Wat ik veel belangrijker vind, is dat degene die biedt ook kan, mag en wil betalen.
Dat degene die biedt, weet dat als er wederzijdse overeenstemming per pb, email of in het topic is, er een koopovereenkomst tot stand is gekomen waar de bieder noch de koper zo 1-2-3 vanaf kan.
Dat besef is er niet bij de meeste mensen, helaas.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 16:31

Weet niet of het hier al genoemd is,

maar misschien idee om de men-artikelen (dus niet alleen tuig, menbitten e.d. maar óók wagens, sulky's e.d.) helemaal apart te zetten.

Het is iedere keer voor ons AR'ers weer speuren tussen de werkelijk hónderden topics met dekjes, setjes, allerlei dingen voor ohz. en voor wagens tussen allerlei ruiterspullen.

Lachen

_R_G_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 18:45

ik heb geen idee of het al genoemt is,

misschien wat meer Categorieën zoals paarden en pony's apart en zadels dekens enz. apart
en dat de titels goed duidelijk zijn
(staat ook al op blz. 1) maar idd dat je een lijstje in moet vullen (post van sronnie)
ook dat je het als TS altijd kunt bij werken zodat er dan in de beginpost ook echt de dingen staan die nog te koop zijn niet dat je eerst het hele topic door hoeft te zoeken wat er nog is

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 13:50

Even op een rijtje, het huidige systeem en mijn 'droomsysteem' Tong uitsteken
(Dan ga ik alles doorlezen en eventueel reageren Schijnheilig )

Huidige:
- Veel advertenties zijn onduidelijk of verstrekken onjuiste informatie
- Sommige verkopers zijn niet helemaal heerlijk of geven uiteindelijk geen reactie meer
+ Over het algemeen zijn de mods er goed bij als het gaat om EA-afwikkelingen die niet goed verlopen
+ Het is overzichtlijk ingedeeld

Droomsysteem
* Je kan ergens (profiel o.i.d.) zien wat voor beoordeling de verkoper krijgt, dus zoals Ebay.
* Kopers worden verplicht feedback te geven over de verkoper
* Alle biedingen moeten zichtbaar zijn in de advertentie, omdat ik het idee heb dat soms de prijs opgeschroefd word door: 'Er is 15 euro via pb geboden' ... bieder onbekend Knipoog
* Meer subcategorien
* Mij lijkt het handig dat advertenties niet zomaar de lucht in mogen gaan. Waarom geen formulier maken waar mensen hun advertentie in kunnen maken.. dit gaat naar mods of een ander team wat zich hierbij bezighoudt.. en pas bij goedkeuring gaat deze officieel de lucht in.
* Is er een mogelijkheid om bijv. Ideal aan bokt te hangen?

Ik ben lastig, weet het... maar combinatie van Ebay/Marktplaats/Bokt lijkt me het beste Tong uitsteken

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 14:09

heb het topic nog niet doorgelezen, ga ik nog even doen Ja

wat ik er nu wat minder aan vind, dat het een beetje onoverzichtelijk word, je topic binnen een dag of halve dag verdwenen is van de 1e pagina, je eerst een topic helemaal door moet lezen om te zien wat er verkocht is.

handiger zou zijn als je je bericht kan (blijven) editen, zodat je als er iets verkocht is het kan verwijderen, of erbij zetten dat het verkocht is. daar word het imo al een stuk overzichtelijker van.

verder zou het idd fijn zijn als je woonplaats ed gewoon duidelijk in een bericht hebt staan, dit blijft toch veel gissen bij de meeste topics.....

en iets zodat het een stuk overzichtelijker word (de topics) maar hoe en wat, ben ik nog even niet uit Bloos Haha!

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 14:18

Ellende schreef:
Nope: het is niet de bedoeling om het los van bokt te maken, het nieuwe EA blijft een onderdeel van bokt, maar komt als het goed is los van de forums. Net zoals de wiki een onderdeel van de site is, maar dan met een compleet andere structuur.

Edit: punt van Schimmelig over minderjarigen is trouwens zeker iets om over na te denken, merci!

Is het een idee om bij de minderjarigen een toestemmingsidee van de ouders mee laat spelen.

Minderjarig in de zin van -16.. van een 16/17 jarige mag je verwachten dat ze weten wat ze doen.

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-07 17:41

Op dit moment is het voor mensen niet verplicht om hun leeftijd op te geven op Bokt Elaine, dus er zouden best wel haken/ogen aanzitten om zoiets te implementeren.

Rozanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 17:44

- Wat zijn op dit moment de grootste minpunten van de EA fora?
Dat je zelf niet je advertenties kan verweideren, en altijd wijzigen.. (of kan dat wel? nee toch)
- Wat is er goed aan en moeten we zeker houden in een nieuw systeem?
De overzichtelijkheid, ook al mogen er best wel wat meer catogorieen bij zoals: Andere dieren en toebehoren ofzo..
- Wat zijn jullie wensen en 'eisen' voor een nieuw systeem? Welke mogelijkheden zouden jullie er graag in willen?
Zoals hierboven al genoemd, meer catogorien, zelf verweideren van advertenties, etc..

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 17:47

Ellende schreef:
Op dit moment is het voor mensen niet verplicht om hun leeftijd op te geven op Bokt [***], dus er zouden best wel haken/ogen aanzitten om zoiets te implementeren.

Hmm dat is waar.

En leeftijd verplichten is ook weer zoiets, want je kan makelijk smokkelen met de jaren!

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 12:46

Ik merk dat naar de topics waarin en moderator vraagt of meer mensen slechte ervaringen hebben met ..... weinig wordt gekeken. Dit zal onder andere komen doordat niet iedereen in FZ kijkt. Ik ben er wel voor om bijvoorbeeld als je op bokt komt een pop-up te krijgen met een link naar dat topic of naar iedereen een PB dat er weer zo'n topic loopt...
Misschien een beetje dratisch maar goed het is zo onterecht als er mensen met jouwe geld vandoor gaan en die er dan nog mee weg kunnen komen ook!

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-07 11:23

@Chickey: als het goed is, zal een feedback systeem er voor zorgen dat dat soort dingen minder vaak voorkomen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 11:29

chickey schreef:
Ik merk dat naar de topics waarin en moderator vraagt of meer mensen slechte ervaringen hebben met ..... weinig wordt gekeken. Dit zal onder andere komen doordat niet iedereen in FZ kijkt. Ik ben er wel voor om bijvoorbeeld als je op bokt komt een pop-up te krijgen met een link naar dat topic of naar iedereen een PB dat er weer zo'n topic loopt...
Misschien een beetje dratisch maar goed het is zo onterecht als er mensen met jouwe geld vandoor gaan en die er dan nog mee weg kunnen komen ook!

dit vind ik idd ook erg handig.
maar idd wat hierboven gezecht word, dat zal dan goed moeten komen.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 19:00

Elaine schreef:
Even op een rijtje, het huidige systeem en mijn 'droomsysteem' Tong uitsteken
(Dan ga ik alles doorlezen en eventueel reageren Schijnheilig )

Huidige:
- Veel advertenties zijn onduidelijk of verstrekken onjuiste informatie
- Sommige verkopers zijn niet helemaal heerlijk of geven uiteindelijk geen reactie meer
+ Over het algemeen zijn de mods er goed bij als het gaat om EA-afwikkelingen die niet goed verlopen
+ Het is overzichtlijk ingedeeld

Droomsysteem
* Je kan ergens (profiel o.i.d.) zien wat voor beoordeling de verkoper krijgt, dus zoals Ebay.
* Kopers worden verplicht feedback te geven over de verkoper
* Alle biedingen moeten zichtbaar zijn in de advertentie, omdat ik het idee heb dat soms de prijs opgeschroefd word door: 'Er is 15 euro via pb geboden' ... bieder onbekend Knipoog
* Meer subcategorien
* Mij lijkt het handig dat advertenties niet zomaar de lucht in mogen gaan. Waarom geen formulier maken waar mensen hun advertentie in kunnen maken.. dit gaat naar mods of een ander team wat zich hierbij bezighoudt.. en pas bij goedkeuring gaat deze officieel de lucht in.
* Is er een mogelijkheid om bijv. Ideal aan bokt te hangen?

Ik ben lastig, weet het... maar combinatie van Ebay/Marktplaats/Bokt lijkt me het beste Tong uitsteken

en als extra verkoper dan ook over de verkoper oordeel vellen
er is echt geen lol aan dat er iets onder rembours verzondn moet worden en word ongeopend geretouneerd omdat men eerst haast had en zich daarna bedacht
of of na 30 pbts over extra maten nemen ed besluit dat ze pas over 3 maanden geld hebben
etc etc etc

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 19:17

Zo'n feedback systeem gaat denk ik averechts werken. Hoe kun je elke transactie controleren? Als ik een willekeurig iemand niet mag kan ik hem zo slechte feedback geven Verward
Het is dan het ene woord vs. het andere woord.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 19:38

ja .. en als dat dan eenmalig is is dat jammer maar geen onoverkomelijk iets .. krijgt die persoon vaker negatieve feedback ..
daarom ook alles in het topic dus de def koop vermelden in het topic aan wie .. of door wie
ivm het wezen bokt
verder werkt dat systeem ook op ebay / kapaza etc