"je hebt geen cap op"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kaiya

Re: "je hebt geen cap op"

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 17:31

Idd, dat hele capgebeuren mag van mij wel achterwegen gelaten worden. Nagelbijten / Gniffelen
Ik bedoel, het is echt niet alsof iemand die paardrijd zich niet bewust is van de risico's die het met zich meebrengt. Paardrijden is niet voor niks één van de gevaarlijkste sporten.
En daarbij is het ook de taak van een instructeur/instructrice om je op eventuele bijzonderheden te wijzen en niet die van Bokt.

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 17:31

Oscar schreef:
Elaine schreef:
Cap is eigen keus, maar ik vind wel dat er ergens op bokt duidelijk gemaakt moet worden wat de gevaren zijn van geen-cap dragen.

Als er voor eens en voor altijd (bijvoorbeeld als Sticky bij HAW) een stuk geschreven wordt over de veiligheid van cap/goed schoeisel/bodyprotector e.d. dan hoeft daar niet meer over gezeurd te worden Lachen

Bedankt voor je aanbod, lief van je dat je zo meedenkt Lachen
Ik denk zelf dat het niet perse een sticky hoeft te worden op HAW.
Buiten de caps, bodyprotectors etc. zijn er ook nog diverse andere zaken die regelmatig terugkeren op de fotofora, zoals bijv. hulpteugels etc.
Zelf denk ik dat het goed is om er straks een mooi artikel over op te nemen in de Wiki, dan kan daar evt. naar verwezen worden Lachen

Op de Wiki staat een heel hoofdstuk over veiligheid, hopelijk is daar je vraag mee beantwoordt Elaine?

BBMarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 17:34

slimmerik schreef:
Het zou geen opmerking hoeven te zijn als het beheer het plaatsen van foto's zonder cap zou verbieden.

Dat vind ik wel heeel erg ver gaan hoor!! Ik vind dat je foto's mag plaatsten op welke manier jij dat wilt ( geen cap, wel cap, cowboyhoed of een fietshelm!! maakt het uit )
Ik vind wel dat er echt niet in ieder topic gereageerd hoeft te worden op waarom jij geen cap draagt..
Je kan het neerzetten als tip als mensen bijv. voltige gaan rijden dat soort dingen maar alsnog vind ik het mensen hun eigen zaak en eigen verantwoordelijkheid en vind ik niet dat iedereen daar commentaar op moet geven.. geef tips over het rijden bijv. als je niets weet te zeggen.. zeg dan niets!

Dit is mijn mening..

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 18:19

Nimroy schreef:
slimmerik schreef:
Het zou geen opmerking hoeven te zijn als het beheer het plaatsen van foto's zonder cap zou verbieden.

Dat vind ik wel heeel erg ver gaan hoor!! Ik vind dat je foto's mag plaatsten op welke manier jij dat wilt ( geen cap, wel cap, cowboyhoed of een fietshelm!! maakt het uit )
Ik vind wel dat er echt niet in ieder topic gereageerd hoeft te worden op waarom jij geen cap draagt..
Je kan het neerzetten als tip als mensen bijv. voltige gaan rijden dat soort dingen maar alsnog vind ik het mensen hun eigen zaak en eigen verantwoordelijkheid en vind ik niet dat iedereen daar commentaar op moet geven.. geef tips over het rijden bijv. als je niets weet te zeggen.. zeg dan niets!

Dit is mijn mening..

Opzich vind ik dit nieteens zogek... Bloos
Mensen die de cap niet dragen omdat ze dat niet stoer vinden, omdat anderen het niet doen, of het niet mooi vinden staan zijn erg gevoelig voor de foto's. Het plaatsen van foto's op bokt is eigenlijk het showen van de combinatie.
Heb ook waak gezien: Cap af voor de foto, echt idioot...

Als er op de foto's een cap opmoet, hoef je hen in iedergeval niet voor de stoer af te laten Knipoog

Naar mijn mening heeft iedereen die zijn hersenen gebruikt altijd een cap op, maar dat is mijn mening.
Als we door deze maatregel mensen die gevoelig zijn voor voorbeelden en het gevaar nog niet goed kunnen inschatten kunnen beschermen, doe ik dat met liefde Lachen
Laatst bijgewerkt door trisca op 09-08-07 18:40, in het totaal 1 keer bewerkt

BBMarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 18:33

Nou op mijn eigen paardje rij ik zonder cap.. en niet omdat ik het niet stoer vind ofzo maar omdat ik het gewoon niet lekker vind.. En mijn paard is ook niet gek.. maar als ik op die 4 jarige van mijn instructrise ga, ga ik echt niet zonder cap!
Dus voor mij zit er dan ook absoluut geen reden van niet stoer of iets.. ik ben er heel goed van bewust wat er allemaal kan gebeuren..
maar voor de mensen die voor de foto hun cap af gaan doen vind ik het ook een beetje slap.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-07 18:37

dus nu ben ik niet alleen stom, maar heb ik ook al geen hersenen, omdat ik toevallig zelf kies wat ik doe of laat? t Moet niet gekker worden...
Ik heb trouwens zo'n lichte (qua gewicht) cap, heb er niks geen last van, heb hem buiten ook altijd op, of als ik op een paard moet wat ik niet of minder vertrouw. Op mijn eigen beest niet (buiten dus wel). Redenen van het is niet mooi, krijg er hoofdpijn van, zit niet lekker, krijg er een zweetkop van vind ik onzin, omdat die redenen makkelijk te voorkomen zijn (gewoon een goed passende cap aanschaffen).
Ik rij gewoon niet met cap, zonder reden, dan ga ik niet allerlei onzin lopen verzinnen

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 18:46

ik vind de opmerking die gemaakt word niet eens zo gek,

laat maar eens een stemming rondgaan onder de bokkers, ik weet zeker dat grootste deel er mee eens is.

nieuwe regel voor in sticky, geen rijfoto's zonder cap.(alleen in link dan, vooruit Haha! )

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 18:48

Er zijn tegenwoordig echt goede caps die goed zitten en waar je geen last van hebt. Bovendien is het deel van je uitrusting.

Je moet lekker doen waar je voor kiest Stef, maar ik kan weinig respect voor je keuze opbrengen Bloos . Ik hoop echt van harte dat de mensen die hier het niet gebruiken van een cap verdedingen niet de volgende zijn met hoofdletsel. Wel moet ik heel eerlijk zeggen dat ik voor de mensen die letsel hebben opgelopen door het niet dragen van een cap bij mij minder medelijden opwekken dan andere ongelukken.

Waarom moet er altijd iets gebeuren bij sommige mensen voor ze het gevaar zien? Het paard kan uitglijden, zich verstappen, schikken, etc.. Het hoeft echt niks te maken te hebben met 'een slechte ruiter"...

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 18:49

Roosii3jJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 18:51

Ja idd!!
en ook al zeggen de posters er zelf bij "cap is eigen keus" wordt er nog op gereageerd Nagelbijten / Gniffelen

BBMarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 18:52

Ik ken ook een jongen die veel paarden inrijd en doorrijdt.. maar die rijdt bewust niet met cap omdat hij al 3 x een breuk in zijn schedel heeft gehad doordat zijn cap doormidden brak bij een val.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 18:53

crossmonster schreef:
ik vind de opmerking die gemaakt word niet eens zo gek,

laat maar eens een stemming rondgaan onder de bokkers, ik weet zeker dat grootste deel er mee eens is.

nieuwe regel voor in sticky, geen rijfoto's zonder cap.(alleen in link dan, vooruit Haha! )

OK dan!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 19:05

Nimroy schreef:
Ik ken ook een jongen die veel paarden inrijd en doorrijdt.. maar die rijdt bewust niet met cap omdat hij al 3 x een breuk in zijn schedel heeft gehad doordat zijn cap doormidden brak bij een val.

dan heeft hij niet wat je noemt topkwaliteit cap
of hij heeft wel hele rare manieren van vallen..
mijn kont is zwaarder , dus ik val meestal daarop Haha!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 19:08

Tsaj ik rij dus altijd met cap, zelfs als ik na een wedstrijd een paard van een ander een rondje uitstapte ging een cap op. Ben ook heel wat keren blij geweest met het dragen ervan. Liever een hersenschudding dan een volledig gesloopt hoofd.

Ik vind het net zoiets als het dragen van een autogordel. De caps van tegenwoordig zijn zo goed dat je bij een goed passend en veilig exemplaar geen past hebt. En als er bij iemand een cap in 2en breekt is het geen veilige of te oude cap geweest. Een goede cap breeekt niet of je moet zo ongelukkig neerkomen dat je zonder cap hersenmoes had gehad.

Een beetje en voorbeeld functie kan geen kwaad. Neem wielrennen. tegenwoordig is het verplicht om wedstrijden te rijden met helm. Mensen zien dat op tv en nu langzaamaan zie je ook steeds meer amateurs met helm fietsen. Goed voorbeeld doet goed volgen.

Helaas ook dat meegemaakt. Meisje droeg nooit een cap, super braaf paard aan de kletter, zij glijdt ervanaf, blijft met haar gymschoen in de beugel hangen. Resultaat een ambulancemedewerker die met een schepje haar hoofd van de weg mocht krabben. Ziek Terwijl ze het wel had overleefd met cap.

Ook op bokt heb ik wel eens foto's gezien van mensen zonder cap. Stond er een paar weken later een zielig verhaal, ben van mijn paard gevallen lig nu in het ziekenhuis met een hoofdwond. Tsja dan moet je maar slimmer zijn.

Happiness

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 19:11

trisca schreef:
Nimroy schreef:

Dit is mijn mening..

Opzich vind ik dit nieteens zogek... Bloos
Mensen die de cap niet dragen omdat ze dat niet stoer vinden, omdat anderen het niet doen, of het niet mooi vinden staan zijn erg gevoelig voor de foto's. Het plaatsen van foto's op bokt is eigenlijk het showen van de combinatie.
Heb ook waak gezien: Cap af voor de foto, echt idioot...

Als er op de foto's een cap opmoet, hoef je hen in iedergeval niet voor de stoer af te laten Knipoog

Naar mijn mening heeft iedereen die zijn hersenen gebruikt altijd een cap op, maar dat is mijn mening.
Als we door deze maatregel mensen die gevoelig zijn voor voorbeelden en het gevaar nog niet goed kunnen inschatten kunnen beschermen, doe ik dat met liefde Lachen

Als dat zo gaat, dan mag ik nooit meer foto's plaatsen. Ik heb niet eens een cap.
Als mensen geen cap op willen nou dan lekker niet, Is toch hun eigen probleem.
Dat gezeur over dat het veiliger is enz, weten ze zelf ook wel.
Laatst bijgewerkt door Happiness op 09-08-07 19:13, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-07 19:13

owh maar trisca, ik voel me ook zeker niet te goed voor een cap hoor. tis gewoon lam, en ja, ik ken de risico's, maar is voor mij geen reden om een cap op te zetten (binnen, op mijn eigen beest).
Ik wordt zelfs al stom aangekeken als ik met cap naast mn paard sta. "ga je naar buiten of is ie fel" is een uitspraak die ik al eens kreeg Knipoog.
Maar, als jullie een keer vallen, op je cap, vervang je de cap dan ook gelijk? (zou wel moeten, een cap die een klap heeft gehad is nl niet meer veilig)
maar hoe je het ook wend of keert, het is nog steeds mijn verantwoordelijkheid, en ik hoef niet door een paar bokkers erop gewezen te worden dat ik op een bepaalde foto geen cap op heb, dat weet ik zelf namelijk ook we (en dáár gaat het me om)

BBMarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 19:20

crossmonster schreef:
Nimroy schreef:

dan heeft hij niet wat je noemt topkwaliteit cap
of hij heeft wel hele rare manieren van vallen..
mijn kont is zwaarder , dus ik val meestal daarop Haha!

als je maar hard genoeg valt kun je je cap weggooien, zit vrijwel meteen een breuk in, vaak zie je het vanaf de buitenkant niet maar een cap is niet veilig meer zodra een keer goed hard gevallen is.. is echt waar Haha!

_Daph

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 19:23

ik vind dat iedereen zelf moet weten of hij/zij een cap draagt! ik draag hem ook echt niet elke dag hoor, maar zoals er wordt gezegt een cap voorkomt echt niet alles, val maar ene keer goed en je cap zit een barst in, dus een cap werkt niet altijd, maar wel meestal

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 19:26

Ik heb dit topic geopend omdat ik benieuwd ben van de redenen om zonder cap te rijden. Ook wel interessant om dat te weten van mensen die niet op FZ komen.

viewtopic.php?f=117&t=816094

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 19:27

Daffiejj schreef:
val maar ene keer goed en je cap zit een barst in, dus een cap werkt niet altijd,

En waar zou die barst zitten als je de cap niet op had gehad? Knipoog

Wanneer je idd hard op je cap bent gevallen moet je hem inderdaad vernieuwen.

Kristinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 19:29

Ik vind het onnodig dat het echt élke keer weer gezegd wordt, in plaats van commentaar te geven op waar naar gevraagd is. Ik bedoel; als die persoon kiest om zonder cap te ryden, zal het niet veel uitmaken of 30 anderen zeggen dat hy/zy daar wel mee moet rijden. Diegene zal toch blijven doen wat die wil. Eigen risico he.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 19:30

En ik kan dus geen cap vinden waarbij mijn voorhoofd geen pijn gaat doen. Ik heb 2 paarden. Bij de een zet ik hem alleen maar op als ik wedstrijd heb, die is voor 200% te vertrouwen, letterlijk!
Bij mijn andere paard, jonge merrie, net zadelmak, zet ik hem altijd vrijwillig op Ja

Als ik de opmerking krijg dat ik geen cap draag op mijn schimmel, ga ik er echt niet over nadenken om hem ineens wel op te zetten... Ik ken mijn paarden! En ja, er kan altijd iets gebeuren, maar met fietsen zet ik ook geen helm op en kniebeschermers etc... En ook daar kan er iets gebeuren Ja

stanley_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 19:35

ik draag altijd een cap rijd net paard vind het wel gevaalijk maar ik vind het niet gek klinken als iemand zegt ik rij zonder cap. iedereen zijn eigen manier. toch ? maar ik heb hem in iedergeval wel op wand ik vind het nog een beetje eng. ik heb er wel een die lekker zit wand ik heb een paar capen op gehad waar van ik dacht help !!!!!

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 19:40

Oscar schreef:
[***] schreef:
Cap is eigen keus, maar ik vind wel dat er ergens op bokt duidelijk gemaakt moet worden wat de gevaren zijn van geen-cap dragen.

Als er voor eens en voor altijd (bijvoorbeeld als Sticky bij HAW) een stuk geschreven wordt over de veiligheid van cap/goed schoeisel/bodyprotector e.d. dan hoeft daar niet meer over gezeurd te worden Lachen

Bedankt voor je aanbod, lief van je dat je zo meedenkt Lachen
Ik denk zelf dat het niet perse een sticky hoeft te worden op HAW.
Buiten de caps, bodyprotectors etc. zijn er ook nog diverse andere zaken die regelmatig terugkeren op de fotofora, zoals bijv. hulpteugels etc.
Zelf denk ik dat het goed is om er straks een mooi artikel over op te nemen in de Wiki, dan kan daar evt. naar verwezen worden Lachen

Op zich hoeft het geen sticky op zich te worden, maar een overzicht van een aantal (of 1) wiki-bladzijde .. is wel handig om te vermelden bij HAW. In de FAQ, een Sticky og waar dan ook Lachen

Edit: Sorry had niet verder gelezen. @ Iefke: Ja dat is een goed begin, maar ik zie bijvoorbeeld bij cap niet de gevaren van. Het zijn 2 regels over hoe een cap moet zitten.
Misschien ergens een stukje waarin staat wáárom het dan veiliger is en wat er nou precies kan gebeuren!
Laatst bijgewerkt door Paardenmeis1 op 09-08-07 19:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 19:41

Die eeuwig durende discussies over wel of geen cap en over wel of geen slof en wel of niet te groot voor een pony enz enz enz zijn idd doodvermoeiend. Maar ik vind best dat het een keer gezegd mag worden.
Bokt heeft wel een voorbeeldfunctie, zeker naar jongere kinderen toe. Als we met zn alle uitstralen dat het niet stoer is om zonder cap te rijden en dat een cap gewoon bij paardrijden hoort, net zoals een paard bij paardrijden hoort, dan zal dat zeker invloed hebben.
Grote paardenbladen plaatsen ook steeds meer foto's van mensen met cap.

Ik verwacht niet dat de huidige generatie ruiters en amazones erdoor zal veranderen, maar toekomstige generaties misschien wel.
Net als dat nu op dit moment roken steeds minder geaccepteerd wordt door de maatschappij. Dat zou met rijden zonder cap ook moeten gebeuren.