Taalmod, wie zou dat willen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Stopcontact

Re: Taalmod, wie zou dat willen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 14:59

Lijkt mij ook wel leuk. Taalverbeteraar Haha!

NijnJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 20:04

manie schreef:
Gewoon een aantal mensen de mogelijkheid geven onleesbare posts naar de mesthoop te verwijderen, dat hoeft niet persé een Mod te zijn.

Maar wat schiet je er mee op door alleen berichten te verwijderen?
Men opent gewoon een nieuw topic en dan maar weer richting de mesthoop?
Het lijkt mij dat mensen wat beter gaan nadenken bij een waarschuwing + verplicht verbeteren o.d.

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 20:47

Arabesk schreef:
N.a.v. viewtopic.php?f=25&t=711426&hilit=&p=21881729#p21881729

Wie zou er taalmod willen zijn als dit zou bestaan?

Vork

Ik zet mezelf vast op de lijst Haha!

Zet mij er maar bij!

Op zich hoeven die berichten niet verwijderd te worden, maar aangepast met een waarschuwing.

Dus:
eerst schreef:
Iick hep un liefe poni

na aanpassing schreef:
Ik heb een lieve pony.

[taalmodopmerking]Let op! Msntaal/breezah is niet toegestaan en met normale hoofdletters en leestekens werken leest een stuk makkelijker

Zoiets dus Clown

En als het (ik noem maar wat) na 5x nog niet verbeterd is een OW.

Maar niet dat je bij iedere vergeten punt op je donder krijgt, maar meer bij echt hele teksten zonder normale hoofdletters en leestekens.. en msn/breezah Knipoog

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 21:10

Ik vindt als er af en toe een typ foutje tussen zit niet erg, maar een heel verhaal zonder leestekens, of msn/breezertaal, ja dat is erg storend. En zoals al eerder gezegd dat kan niet een mod.

liefiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 21:10

ik ook wel hoor Haha! lijkt me wel tof, ben toch dag en nacht op bokt (bij wijze van:P )

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 21:22

Cyntje schreef:
Wanneer zijn de selectierondes Schijnheilig

nou? Vork Tong uitsteken

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 21:37

Msn- en breezertaal is verboden op bokt. Dus daar mag wat mij betreft streng op gelet worden door de moderators.

Dat typ je expres en die posts mogen wat mij betreft dan ook verwijderd worden.

Maar om mensen aan te wijzen die bepaalde teksten mogen verwijderen omdat ze die onleesbaar vinden, vind ik veel te ver gaan. Ga er vanuit dat niemand expres schrijf- en typefouten maakt. Niemand is perfect dus we zullen allemaal wel eens fouten maken.

De mensen die hier aangeven het Nederlands zo perfect te beheersen zijn misschien wel weer heel slecht in wiskunde en zo heeft iedereen zijn eigen talenten.

Bokt moet ook leuk blijven voor de mensen die niet zo'n ster in Nederlands zijn. Bovendien als je gezegend bent met zo'n perfect taalgevoel moet het ook geen probleem zijn om die teksten te lezen.

Mij lukt het in ieder geval prima om de teksten op bokt te lezen. Inclusief het hier genoemde voorbeeld dat zogenaamd onleesbaar zou zijn. Vind je bepaalde teksten te lastig om te lezen nou dan lees je ze toch niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 21:41

Lijkt me op zich wel leuk Haha! Ik heb toch tijd zat dus ach Tong uitsteken

lindsay, ik denk dat het niet zozeer zal gaan om de d's en de t's, maar meer om de alombekende Breezahtaal en MSN taal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 21:46

Ik zou me ook wel willen aanmelden.
Ik erger me niet aan de D's en T's maar BrEeZaH-taal en msntaal vind ik erg storend.

Heeft iemand al een Modje gePB't of het uberhaupt wel kan en mag?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 21:49

Ik kan de website even niet zo snel vinden, maar volgens mij bestaan er bepaalde algemene regels over het taalgebruik op internet.

Zo uit mijn hoofd; Je mag iemand niet bekritiseren op zijn of haar spelling zolang het maar duidelijk is wat iemand bedoeld. Dit omdat internet wereldwijd is en je er niet vanuit mag gaan dat iedereen dezelfde taal op de juiste manier weet te gebruiken. Op Bokt zullen over het algemeen Nederlandse of Belgische mensen zitten, maar dan nog..

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 21:52

Dit gaan niet alleen om Breezah-taal en msntaal.
Daar wordt namelijk al opgelet door de gewone moderators. Dus daar hoef je geen speciale taalmoderators voor aan te stellen.

Er zitten hier mensen tussen die nog veel verder willen gaan.

Lange teksten zonder alinea's en komma's vinden ze ook onleesbaar. Evenals veel gewone taalfouten.

Je moet wel gewoon kunnen blijven posten zonder dat elke taalfout onmiddelijk gecorrigeerd wordt.

Ben het dus met jessix eens.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 21:56

Dit is echt mijn droom, Mod op bokt, heb goed nederlands en ben dagelijks te vinden. Zou het graag doen, zal wel niet voor mij worden Verdrietig

wednesday

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 21:59

Er zijn hier ook redelijk veel mensen met dislexie dus ik denk dat daar ook rekening mee gehouden moet worden? Indien men zo streng wil optreden.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 22:00

Ik zou best een tijdje mod willen zijn op bokt... en dan niet specifiek taal mod of iets in die trant....

Gewoon, om bokt ook eens van de andere kant te bekijken... lijkt me enorm interessant! Ja

NijnJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 22:01

lindsey schreef:
Msn- en breezertaal is verboden op bokt. Dus daar mag wat mij betreft streng op gelet worden door de moderators.

Dat typ je expres en die posts mogen wat mij betreft dan ook verwijderd worden.

Maar om mensen aan te wijzen die bepaalde teksten mogen verwijderen omdat ze die onleesbaar vinden, vind ik veel te ver gaan. Ga er vanuit dat niemand expres schrijf- en typefouten maakt. Niemand is perfect dus we zullen allemaal wel eens fouten maken.

Persoonlijk vind ik dat teksten die aan één stuk zijn doorgeschreven onleesbaar, jij gaat er vanuit dat niemand expres fouten maakt maar ik ga er vanuit dat iemand best hier en daar interpuncties kan gebruiken.

Punten, komma's, hoofdletters en een verdeling in alinea's wanneer dat nodig is maakt het zo veel makkelijker lezen dan dat alles achter elkaar geplakt staat.
Het gaat mij niet om de kleine spel/zinsfouten, die maak ik ook en daar stoor ik mij ook niet aan.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 22:01

Ja ik vind het soms echt jammer al dat commentaar over spellingsfouten op Bokt. Dat voegt vaak niets toe aan de discussie.

Ik zit zelf vaak op engelstalige forums en daar heb ik nog nooit wat te horen gekregen over spellingsfouten (en die zitten er echt wel!). Maar daar doen mensen aan mee van over de hele wereld en die doen allemaal hun best een goed leesbaar berichtje achter te laten al is engels niet hun moedertaal.

NijnJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 22:02

welshfreak schreef:
Dit is echt mijn droom, Mod op bokt, heb goed nederlands en ben dagelijks te vinden. Zou het graag doen, zal wel niet voor mij worden Verdrietig

Om te beginnen bedoel je waarschijnlijk beheers goed.. Knipoog

wednesday schreef:
Er zijn hier ook redelijk veel mensen met dislexie dus ik denk dat daar ook rekening mee gehouden moet worden? Indien men zo streng wil optreden.

Niet rot bedoeld, maar ik neem aan dat iemand met dislexie wel een tekst leesbaar kan schrijven?
Ik kom vrij veel verhalen tegen in msn/breezahtaal en dan staat er onder de tekst de mededeling dat men last heeft van dislexie dus geen commentaar over de fouten, dan stoor ik mij niet aan de spellings/taalfouten maar wel dat er dan toch in msntaal geschreven wordt.

Edit: Stukje tekst er bij gezet
Laatst bijgewerkt door Nijn op 16-01-07 22:07, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 22:03

Ik denk dat jullie het veel te veel zien als een strenge "maatregel", dat lijkt me nou ook weer niet de bedoeling. Het is volgens mij niet bedoeld in de zin van "Zo, nu ga ik jou eens even zitten verbeteren", maar meer in de zin om onleesbare stukken tekst leesbaar te maken.

Lijkt mij namelijk wel handig, je hoeft er toch niet meteen mensen mee voor hun hoofd te stoten?

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 22:06

Ik denk dat Anique de strekking te pakken heeft... Wat het doel zal zijn dan hè Lachen

En zullen we er dyslexie van maken?
Laatst bijgewerkt door iefke op 16-01-07 22:08, in het totaal 1 keer bewerkt

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 22:06

op msn/breezah taal wordt nu ook al gelet.
ik denk niet dat het er voor veel mensen leuker op wordt als er mod's zouden komen die echt op spelling gaan letten. niet iedereen is gezegend met een prima inzicht, al doe je nog zo je best op school.

wanneer ik constant gewezen wordt op mijn hoofdletterloze tekst en ik mijn tekst opnieuw moet tikken, omdat ik anders een OW krijg , typ ik net zo lief niet meer. ik zit hier voor mijn lol...

nog meer letten op breezah/msn taal en eindeloze lappen tekst die achter elkaar door getypt worden zou ik geen probleem vinden, maar het kan ook té.

ik ben bang dat er behoorlijke mierenn**kerij uit voort komt door modjes die een beetje té fanatiek gaan worden Duivel

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 22:16

Schrijf jij nu expres geen hoofdletters?

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 22:17

iefke schreef:
Schrijf jij nu expres geen hoofdletters?

nope..eeuh...nee, ik schrijf nooit met hoofdletters op bokt of andere fora

verwijderd09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 22:19

Van mij hoeft die mod er niet zo zeer te komen.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 22:20

Hoofdletters kunnen nog maar, dyslexie kun je ook verbeteren, of die mensen moesten er iets op tegen hebben.

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 22:21

Ik vind het wel een goed idee, zit al best vaak fouten te verbeteren. Waaronder ook MSN en Breezer taal, ik weet dat ik me er eigenlijk niet mee hoor te bemoeien, maar het gaat vanzelf Bloos. Ik weet ook dat er dislectische bokkers zijn. (Sorry, nu weet ik zelf niet hoe ik 'delectisch' moet schrijven) Als ik aangenomen zou worden als Taalmod. zou ik het wel eventjes opzoeken. Tong uitsteken