Waar is het goede betrouwbare EA gebleven !!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Waar is het goede betrouwbare EA gebleven !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 18:52

Maar dan heeft iemand bijv dat kieffer hoofdstel al gekocht, terwijl er 3 dagen later staat, dit moet toch een namaak versie zijn.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-07 18:55

Juist RK en dan moet er weer een Mid aan te pas komen of wordt ereen topic op FZ geopend dat men zich belazerd voelt (en is).

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 18:56

Of.. als dat EA-midteam het gaat bekijken moet het topic tijdelijk op slot.

En anders is het diegene zijn eigen stomme fout Tong uitsteken

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 19:00

Ann schreef:
Ik vind het een beetje vreemd dat er niet mag worden aangegeven dat er (bewust) valse informatie wordt gegeven. Verward

Het lijkt me voor de moddie's ook minder werk. Stel dat een koper achteraf klachten heeft, dan kost het vaak heel veel bemiddelings tijd en pb's voordat het goedkomt en in sommige gevallen komt het helemaal niet goed...

Je kunt niet altijd achterhalen of het bewust oplichten is of of er iets fout is gegaan. Daarom is het handiger om eerst de mods het uit te laten zoeken, om te voorkomen dat er mensen ten onrechte op de zwarte lijst komen.

Vind ik.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 19:36

Je kunt een koopbokker niet tegen alles beschermen... het moet wel in lijnen gebeuren.
Als een verkoper al zegt dat de vraagprijs per pb gaat, dan geef mijn portie aan fikkie... is niet te controleren wie welke VP krijgt.
Maar dat ben ik, wat een ander doet is zijn/haar probleem.
Als er staat foto's per pb en ik heb er belang bij dan sla ik aan het uploaden en zet ze online..
komt er gegil van de verkoper (nog nooit gehad) dan kan een ieder zijn/haar conclusie trekken.
2e hands kopen is en blijft een gedeelte gokken... bij mij is nieuw ook echt nieuw, bij een ander is dat in mijn ogen al gebruikt.. dus dat is persoonlijk
MAAR het grotendeel (en dan de topics die hier bedoelt worden) zit in een schemer gebied...
de 'deskundigen' geven geen oordeel veroordelen ook niet, geven enkel de gevonden feiten weer...
een bokker die intresse heeft kan zelf melden dat de ze DEA (Deskundige Eenmaal Andermaal) hebben geraadpleegd, wi l iemand dan toch het risico aan en koopt, no problemo.
en anders komt er een opmerking van die DEA zoals ik eerder heb genoemd: of bijv. Nieuwprijs ligt momenteel lager dan verkoper vermeld.
wat een aspirant koper er dan mee doet, is zijn/haar probleem... wil die meer info kan die gaan googlen bijv.
Dat ontlast de DEA met vragen (of die vermeld de bron erbij)
Maar dan mag die DEA geen commerciele bokker zijn....
mi is deskundig niet gelijk de eigenaar van een ruitershop ofzo...
kan ook een bokker zijn met praktijk ervaring zonder commerciele insteek.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 21:37

Maar deels gaat het ook om gloednieuwe zaken Alane. Zie de link in mijn onderschrift. Zadels die op bokt aangeboden worden aan niets vermoedende recreanten. Zadels die ronduit gevaarlijk zijn voor ruiter en uitgesproken pijnlijk (niet passend) voor het paard. En dat kan gewoon.

Terwijl half bokt over de andere helft van bokt heen valt als iemand een 'zonder cap foto' of een 'wat rij jij vals met je wielsporen' plaatst.

En we kijken de andere kant uit als het via ea wordt aangeboden.. net zo gevaarlijk, zo niet gevaarlijker is als rijden zonder cap en zo mogelijk nog valser is als rijden met een zeker soort scherpe sporten.

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 21:39

En juist die gloednieuwe zaken zijn te controleren Anya Ja

Mensen met verstand kunnen zien of zon (vb) westernzadel goed of gevaarlijk.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 21:44

Jazeker kan dat.
Maar ook dat is tegen de regels.
Je mag wel een apart topic openen (maar dat zakt weg) met een algemene waarschuwing. Maar het is niet toegestaan dat in het topic zelf te zetten.

Ik begrijp het dilemma wel. Maar het gaat hier om andere zaken dan een hoofstelletje van beroerde kwaliteit leer. Daarvan kun je zeggen: het gaat niet lang mee, maar het is (meestal) niet acuut gevaarlijk en het paard wordt er meestal niet anders van). Een zadel dat nooit bedoeld is geweest om ooit op een paard te recht te komen en beugels die nooit bedoeld zijn geweest een ruiter te dragen... dat is een ander verhaal. Met name daar moet je ingrijpen.

Net als bij een zadelmarktzadel aanprijzen als een nieuw handgemaakt zadel.

En hoe moet een leek o.g.v. westenzadels aan zijn onderzoeksplicht als consument voldoen.. Die zadels zien er van buiten nog best heel aardig uit. Er zit (namaak)zilver op.. het ziet er uit als showzadel...

Wij weten dat het rotzooi is.. een aspirant koper niet. Die weet nl. dat een goed tweede hands westernzadel zomaar tenminste 600 euro kost (als begin prijs)

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 21:49

me gloedjenieuw is het simpeler, doe de google.
Vraag op western of harnachement... ik had het onlangs.. 'goed merk slechts blabla euro' trapt 90 % procent gewoon in... ik kijk denk leuk voor erbij en zie iets wat verdorie een groot stuk duurder dan normaal wordt aangeboden.. ik meld dat in dat topic (verwachte eigenlijk dat er een typfout was gemaakt) verkoper blaat een eind in de richting, mod komt om de hoek en verwijderd alles als zijnde offtopic.. (= dus de reden waarom ik ts begrijp)
Je kunt niet iedereen beschermen, en niet alle gaten dichten... ik ben enerzijds ook tegen het gemuts van hier en daar goedkoper en beter en blabla, maar als je harde regels wilt moet je ook harde regels toepassen, maar dan moet je geen ruimte gaan maken om de boel te bedonderen, en dan zorgen dat je een groot gat in je net gaat dichten zoat je toch voldoet aan de eisen van je eigen visserijcommisie... de kleintjes mogen door de groten vangen we, maar aan beide zijdes...

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 21:53

we hebben het over mazen in de boktregels... netten zijn nooit waterdicht.. dat proberen te creeeren is als water naar de zee dragen wat je uit die diezelfde zee hebt geput... wat je wel kunt proberen is die mazen zo groot of klein te maken dat je de populatie in stand houd maar tevens toch je beoogde quota kunt halen...

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 21:58

Weet je Alane. Snap ik wel.. maar als het alleen die meestal (jonge) meisjes zijn die in dat zadel van 150 euro trappen... Tja dan moet je maar betalen. Als je een goedkope fiets koopt loopt je ketting er ook eerder af. Maar die paarden gaat me wel ontzettend aan mijn hart.

Voorbeeld: foto's van paard x met volkomen niet passend zadel op de rug op western ITP. Vraag: hoe vinden jullie mijn zadel.

Dus tja.. je kunt dan zeggen: mooi zadeltjuh staat je pownie hartstikke mooi hoor, nu nog bijpassend dekje.

Of je kunt de waarheid zeggen: rotzooi dat zadel. Binnen een jaar de rug van je paard kapot, vooropgesteld dat de singel niet eerder knapt o.i.d.

Maar dan is het leed al wel geleden. Weer een verkoper 75 euro winst gemaakt op rotzooi verkopen, letterlijk over de rug van een waarschijnlijk lieve pony. Diep triest vind ik dat. En dus schrijf ik onder de meeste zadels die echt naatje zijn maar weer dat het echt naatje is. In de wetenschap dat dat niet mag van de boktregels, maar in de hoop dat ik tenminste een paar paarden van een verrotte rug kan redden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 22:02

Anya, zie jij grote problemen bij het voorstel dat ik op de vorige pagina heb geplaatst? Denk je dat het enigzins de problemen zou voorkomen?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 22:09

Ik denk dat dat beste een mogelijkheid is. Maar daarmee leg je wel alle werk en verantwoording bij de mods. Ik geloof wel in het zelfregulerend vermogen van bokt.

Als je geen commentaar wilt, kun je op markplaats adverteren. Maar ik vind zelf dat bokt een beetje een verantwoording zou moeten hebben naar de gebruikers m.b.t. dit soort ongelofelijk slechte spullen (en dan heb ik het dus niet over of ergens een dekje vijf euro goedkoper is o.i.d.

Maar nogmaals: jouw idee kan ook.

Ik vind gewoon dat er iets gedaan moet worden. En ik snap wel dat dat moeilijk is.. Daar gaat het niet om.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 22:18

Ik ben het helemaal met je eens hoor Ja
ik zie de zadels ook voorbij komen, engels maar ook anderen, en zie dat ze niet passen.
Maar ik vind dat ik, als dezelfde bokker als de verkoper wel een kantekening mag plaatsen door kritiesche vragen te stellen door aan te tonen dat ze teveel geld vragen... en dan riskeer IK (even in ruime zin) een UN of OW omdat IK offtopic ga.... en dat zou anders moeten.
Miss Penny die denkt dat ze voor 150 euro een koopje doet, die zie je ook in andere topics verschijnen en een slag in de rondte kleppen, die worden door schade schande wijzer over de rug van hun paardjes... die zijn ook niet te beschermen.
Wel die mensen die hun met hun verjaardagsgeld een goed zadel willen kopen of een hoofdstel/setje/rijbroek etc... maar wijs zijn gemaakt dat een zadelmakeer per defenitie duur is op EA gaan kijken.... die durven toch never nooit geen zadelmaker erbij tehalen...

wat op MP gebeurd gebeurd op MP, daar heeft bokt geen invloed op, en ik vraag me af wanneer er een verkoopsite zou komen waar een onafhankelijk panel zijn/haar neutraal oordeel geeft of dat geen kans van slagen heeft...

Ik bedenk: stel er zou een x aantal mensen 'geprikt' worden die wat gekocht hebben op bokt... die mogen hun oordeel geven over hetgeen wat ze gekocht hebben wat ze ervan vonden en hoe dit voorkomen had kunnen worden (als het tegen viel) of hoe het nog veiliger en de trant van beter had gekunt, maar hetzelfde voor de verkopers... hoe ze twijfels weg kunnen nemen/weghalen bij kopers...
Zou toch simpe kunnen met een poll, geslecteerde verkopers zetten een link bij hetgeen ze hebben aangeboden, geselcteerde kopers idem bij hetgeen ze daadwerkelijk hebben gekocht....
Want we hebben het welover kopers en verkopers...maar in welke relatie staan wij tot 1 van hen? Zijn 'wij' regelmatige kopers of verkopers?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 22:22

Anya schreef:
Ik denk dat dat beste een mogelijkheid is. Maar daarmee leg je wel alle werk en verantwoording bij de mods. Ik geloof wel in het zelfregulerend vermogen van bokt.

Als je geen commentaar wilt, kun je op markplaats adverteren. Maar ik vind zelf dat bokt een beetje een verantwoording zou moeten hebben naar de gebruikers m.b.t. dit soort ongelofelijk slechte spullen (en dan heb ik het dus niet over of ergens een dekje vijf euro goedkoper is o.i.d.

Maar nogmaals: jouw idee kan ook.

Ik vind gewoon dat er iets gedaan moet worden. En ik snap wel dat dat moeilijk is.. Daar gaat het niet om.

HET probleem is dat je geen commentaar mag geven want dat wordt verwijderd als offtopic ...
dus zelfregulierend is het niet... zet het met je link in je onderschrift
, krijg je ook een OW... en dat kan toch niet de bedoeling zijn?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 22:36

Jawel dat is tegen de regels.
Als ik ervoor kies om tegen de regels in te reageren op dat topic, is dat mijn bewuste keus. En loop ik het risico op sancties.

Los daarvan denk ik dat je altijd twee verschillende dingen uit elkaar moet houden.

Of TS wel of niet levert. Klant wel of niet betaalt. Er wel of geen garantie op iets zit. Procesaspecten van de verkoop, zeg maar.

Het andere is de duidelijk (met vette nadruk op duidelijk) inferieure en daarmee gevaarlijke of zeer pijnlijke aangeboden waar.

Daar kunnen meerdere bokkers redelijk onafhankelijk iets over zeggen.

Maar ik vind het wat anders om een soort zwarte lijst te maken van verkopers die afspraken niet nakomen of kopers die datzelfde doen.

De kwaliteit van een zadel is redelijk objectief vast te stellen. De kwaliteit van onderhandelingen tussen mensen wordt al moeilijker. En dan heb je altijd nog de "groepsacties".

Stel je spreekt met 10 mensen af dat je allemaal negatief feedback geeft over het proces van verkopen of kopen van bokker A. Dan staat die persoon op de zwarte lijst. Maar het kan eigenlijk wel om een stalruzie gaan of zo. Dus dat vind ik weer een gevaarlijke weg. Persoonlijk dus.

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 22:40

Anya schreef:

Juist niet (bij de mods leggen). Als er een soort team/EA-mid/panel komt dat dat regelt valt er juist een stukje van de schouders van de mods af Lachen

Alleen wanneer er discussies zijn die uit de hand lopen oid dan moeten de mods erij komen.

Maar niet meer om geschillen voor het kopen te sussen, als het goed is kunnen die EA-mids* dit dus voorkomen voor een mening/koopadvies/oid te geven Lachen

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 22:48

iedereen treed zo in details... ga eens uit van de fundering en niet van de indeling van de kamers of zelfs de inrichting..
A heeft iets te koop zet het op bokt en dan...
ziet B dat er iets aan mankeerd (aan het complete verhaal)
B mag er nu niets van zeggen want dat is off topic
en daar moet een oplossing voor gevonden kunnen worden.
Niet dat B persoonlijk iets vermeld zodat C t/m Z kunnen volgen maar dat DEA (even mijn bedachte naam) die op grond van de feiten een mededeling plaats zonder oordeel of veroordeling.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-07 22:49

@Alane: maar dan moet DEA afgaan op de mening van 1 persoon en die hoeft niet altijd even eerlijk te zijn.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 22:52

Niet moeten... een aspirantkoper med zich met een vermoeden... de DEA gaat dat vermoeden na.. is dat onterecht wordt het gemeld , terecht wordt ook gemeld echter zonder een oordeel te vellen.., neutraal dus

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-07 22:53

Maar de aspirantkoper is een onwetend persoon die alles voor zoete koek slikt.
Hoe kan die iets vermoeden ??

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 23:01

je kunt niet Atlas spelen en de hele wereld op je schouders dragen...
maar de huidige regels laten alleen ruimte voor mensen die kwaad willen, de aspirantkopers die anders willen en dit dus op tafel leggen worden bestraft..
een net krijg je niet waterdicht je kunt enkel de mazen aanpassen, echter zijn momenteel de mazen zo dat mensen die bedonderen dat ook kunnen en mensen die daarop attenderen de mond gesnoerd wordt, zelfs dusdanig dat je eigenlijk op FZ geen verweer mag plaatsen tegen beslissingen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-07 23:06

O jee allemaal een UN hiero Knipoog
Maar het heeft de aandacht van de Mod's heb ik begrepen, dus we horen er nog wel iets van.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 14:24

maar worden bij de regels ook mensen die geen kwaad willen dan ook slachtoffer. Ik bied iets te goeder trouw aan. Maar het hele mod team heeft er nog van gehoord of de ervaring die ik er mee heb. Bijvoorbeeld een kunstof hooibal. Want ik wil er van af hij bevalt bij mijn paard niet.
Zet ik de reden er van wil niemand hem hebben terwijl het voor anderen misschien wel werkt. Of iemand heeft er een slechte ervaring mee en die wil dan ook iedereen waarschuwen zo'n bal te kopen en heeft intussen zijn eigen bal al wel veilig kunnen verkopen. Iets is niet altijd goed of fout. Eenmaal een oordeel van een modteam en het produkt heeft een stempel.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 14:34

nu werkt het dus andersom, jij hebt iets te koop wat gevaarlijk kan zijn... ik meld dat, jij temt.. mijn reactie wordt verwijderd en een ander kan in de problemen komen.
de DEA kan dan een soort reactie plaatsen als:
Niet geschikt voor kinderen onder de 3 jaar
niets geen oordeel of veroordeling... maar een hint/tip, een goedwillende verkoper zal daar mi geen probleem mee hebben.